Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KonMari - äärimmäinen manifesti nykyihmisen uusavuttomuudesta

Vierailija
21.10.2016 |

Miljoonat ja miljoonat ihmiset ovat maksaneet, että heille kädestä pitäen opastetaan miten järjestää vaatekaappi, mitä tavaraa heittää pois ja mitä säilyttää! Marie Kondo, oman elämänsä Jari Sarasvuo, onkin tehnyt hyvän tilin naurettavan yksinkertaisella KonMari-menetelmällään, joka on kuitenkin normaalille lapsellekin pelkkää itsestäänselvyyttä itsestäänselvyyden perään. Mikä on mennyt kasvatuksessa vikaan, kun joistain kasvaa näin avuttomia? Ovatko nämä ihmiset niitä, jotka kaupasta ostavat yksinomaan sitä valmiseinestä, kun yksinkertainenkin ruoanlaittaminen on liian monimutkaista?

Kommentit (186)

Vierailija
121/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä konmareilu on tämän syksyn kuukuppeilu. Yhtä fanaattinen sakki pitää ääntä kummastakin.

Tämän syksyn? Minulla on ollut kuukuppi yli 10 vuotta ja KonMarin ostin eKirjana heti kun se löytyi englanninkielisenä Amazon.comista..

Vierailija
122/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin klisee: "olen tietämättäni marittanut koko elämäni, en tarvinnut siihen kirjaa"

Ei, et ole. Olet ehkä siivonnut ja raivannut, muttet taatusti konmarin tapaan. Lue se v*tun kirja.

Miksi pitäisi tehdä japanilaiseen tapaan, vaikka suomalainen tapa on yhtä hyvä? Sinä olet hölmö. Ja muodin mukana menevä huijattava.

En ole edellinen kirjoittaja, mutta pakko kommentoida. Eihän tässä puhuttu siitä mikä on hyvä tapa siivota, vaan siitä että osaako ihminen sisäsyntyisesti konmarittaa ilman kirjan (tms.) lukemista ja ovatko kirjassa kerrotut asiat itsestäänselvyyksiä.

Minä nimittäin olen mielestäni hyvä järjestelijä ja siivoaja, mutta monet konmarin ajatukset ovat mielestäni niin outoja, että eivät olisi tulleet mieleenkään. Enkä niitä siis aio noudattaa. Esim. se että vanhoja tavaroitaan ei saa antaa tutuille tai viedä kirppikselle, vaan ne pitää viedä roskiin. Myös se tavaroiden kiittäminen on ihan ufoa. Ja esim. sammutuspeitto pitäisi varmaan myös viedä roskiin, koska ei se tuo minulle mitään mielihyvää, tuolla se roikkuu ihan turhana.

WTF????????????????? Huomaa, että teos on japanilainen, koska japanilaiset ovat tekniikan ja krääsän tuottamisessa maailman huippuja. Niille ei ilmeisesti ole vielä opetettu, että maailma on kaatopaikkoja täynnä ja ylisaastuminen uhkaa, joten pitää kierrättää. Ei, japanilaisten mukaan siis kaikki roskiin vaan ja uutta mielihyvää tuottavaa tilalle? Ei kovin kestävää kehitystä!

Jos siinä kirjassa tuollaista roskaa (pun unintended) on, minä kyllä pysyn siitä kaukana.

Rikkinäinen puhelin -ilmiö. Kun suuri osa ei lue kirjaa tai lukee pelkän takakannen, niin siitä leviää uskomaton määrä alkuperäisteokseen liittymätöntä mutuilua vailla totuuspohjaa.

Tässä karrikoitu esimerkki logiikastasi:

Naapuri söi tunnetussa ravintolassa x sushin, jonka kanssa oli wasabia. Olen lukenut netistä, että wasabi on pahaa, eikä naapuri edes pidä kalasta, niin alan boikotoida ravintolaa x ja y, lisäksi tuomitsen myös kaikki sushin ystävät.

Minun ei tarvitse lukea konmarisijoiden kirjaa, sillä osaan pitää asunnostani ja taloudestani huolta ihan suomalaisella maalaisjärjellä. En myöskään tarvitse japanilaisia filosofioita enkä japanilaista raakaa kalaa. Jos sinä tarvitset, ollos hyvä, mutta älä tuputa niitä minulle. Kiitos.

Se on todella hienoa, mutta älä sitten väitä tietäväsi mistä on kyse - ei sitä muuten "tuputeta", jos et lauo typeryyksiä (kirjan lukeneille) päin naamaa sellaiselle joka tietää asiasta.

No, mitä sinä tiedät asiasta? Minä tiedän, että et osaa käyttää järkeäsi tavaroiden ja vaatteiden haalimisessa ja niiden järjestelemisessä, vaan tarvitset siihen jonkun japanilaisen vilossooffin kertomaan, että nyt luovut niistä laukuista etkä tarvitse sadansia sukkahousuja. Sen olen päätellyt tekstistäsi. Ainoa kysymykseni on, miten olet tullut elämässä toimeen ennen tämän kirjan lukemista? Eikö äitisi opettanut sinua siivoamaan lelusi pois käytön jälkeen? Eikö isäsi kertonut sinulle, että sukset sauvoineen pystyyn seinän viereen ja polkupyörä aina autotalliin suojaan yöksi, jotta ei yökaste sitä ruostuttaisi? Minulle opetettiin. Osaan myös käyttää järkeäni. Kun lapsuudenkotini myytiin, hävitin kaikki tavarat, jotka liittyivät lapsuuteeni ja nuoruuteeni, tein täydellisen irtioton menneisyyteeni, ja se tuntui hyvältä. Kaikki vanhat kirjeet ja postikortit poltin saunan pesässä, kerätyt sadat lehtileikkeet vein lehtiroskikseen. Ainoat muistot, jotka otin mukaan, olivat kiiltokuvat ja paperinuket, koska ne eivät juuri vaadi tilaa ja mahtuvat hyvin yhteen makuuhuoneen lipaston laatikkoon.

Miksi (länsimainen) ihminen on tullut yhtäkkiä tyhmäksi, että jonkun ulkopuolisen pitää tulla kertomaan, miten itsestä ja läheisistä pidetään huolta? Kotikasvatuksen puute, liian helppo elämä? Onko muuten tämä konmareilu vain naisten juttu, osaavatko miehet vielä ajatella itse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä konmareilu on tämän syksyn kuukuppeilu. Yhtä fanaattinen sakki pitää ääntä kummastakin.

Tämän syksyn? Minulla on ollut kuukuppi yli 10 vuotta ja KonMarin ostin eKirjana heti kun se löytyi englanninkielisenä Amazon.comista..

Siis täysi fanaatikko. Onneksi en tunne sinua, sillä me emme todellakaan olisi ystäviä.

Vierailija
124/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin klisee: "olen tietämättäni marittanut koko elämäni, en tarvinnut siihen kirjaa"

Ei, et ole. Olet ehkä siivonnut ja raivannut, muttet taatusti konmarin tapaan. Lue se v*tun kirja.

Miksi pitäisi tehdä japanilaiseen tapaan, vaikka suomalainen tapa on yhtä hyvä? Sinä olet hölmö. Ja muodin mukana menevä huijattava.

En ole edellinen kirjoittaja, mutta pakko kommentoida. Eihän tässä puhuttu siitä mikä on hyvä tapa siivota, vaan siitä että osaako ihminen sisäsyntyisesti konmarittaa ilman kirjan (tms.) lukemista ja ovatko kirjassa kerrotut asiat itsestäänselvyyksiä.

Minä nimittäin olen mielestäni hyvä järjestelijä ja siivoaja, mutta monet konmarin ajatukset ovat mielestäni niin outoja, että eivät olisi tulleet mieleenkään. Enkä niitä siis aio noudattaa. Esim. se että vanhoja tavaroitaan ei saa antaa tutuille tai viedä kirppikselle, vaan ne pitää viedä roskiin. Myös se tavaroiden kiittäminen on ihan ufoa. Ja esim. sammutuspeitto pitäisi varmaan myös viedä roskiin, koska ei se tuo minulle mitään mielihyvää, tuolla se roikkuu ihan turhana.

WTF????????????????? Huomaa, että teos on japanilainen, koska japanilaiset ovat tekniikan ja krääsän tuottamisessa maailman huippuja. Niille ei ilmeisesti ole vielä opetettu, että maailma on kaatopaikkoja täynnä ja ylisaastuminen uhkaa, joten pitää kierrättää. Ei, japanilaisten mukaan siis kaikki roskiin vaan ja uutta mielihyvää tuottavaa tilalle? Ei kovin kestävää kehitystä!

Jos siinä kirjassa tuollaista roskaa (pun unintended) on, minä kyllä pysyn siitä kaukana.

Rikkinäinen puhelin -ilmiö. Kun suuri osa ei lue kirjaa tai lukee pelkän takakannen, niin siitä leviää uskomaton määrä alkuperäisteokseen liittymätöntä mutuilua vailla totuuspohjaa.

Naapuri söi tunnetussa ravintolassa x sushin, jonka kanssa oli wasabia. Olen lukenut netistä, että wasabi on pahaa, eikä naapuri edes pidä kalasta, niin alan boikotoida ravintolaa x ja y, lisäksi tuomitsen myös kaikki sushin ystävät.

Minun ei tarvitse lukea konmarisijoiden kirjaa, sillä osaan pitää asunnostani ja taloudestani huolta ihan suomalaisella maalaisjärjellä. En myöskään tarvitse japanilaisia filosofioita enkä japanilaista raakaa kalaa. Jos sinä tarvitset, ollos hyvä, mutta älä tuputa niitä minulle. Kiitos.

Äläpä sinäkään tuputa minulle tai muillekaan ehdottomuuttasi tai kyvyttömyyttäsi soveltaa. Maalaisjärki olisi voinut auttaa ymmärtämään logiikkaesimerkin pätemisen sinuun, mutta ohihan se kaltaiseltasi muutosvastarintaiselta maalaisjuntilta meni.

Vierailija
125/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole.

Vierailija
126/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo KonMari sodi itseään vastaan, kun se pitäisi ostaa, mutta samalla ostaa vielä uuden tavaran, jonka pitäisi aika pian tehdä itsenä tarpeettomaksi ja heittää menemään (kirjassa vissiin vielä kehotetaan heittämään roskiin esim. kirpparille viemisen sijaan) ? Monet kirjaan hurahtaneetkin kehottavat ostamaan kirjan ja heidän mielestään netissä olevat ohjeet tai raivaus -ja viikkausvideot eivät riitä.

E-kirjoista kuullu?

Vierailija
127/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas nyt muutava mullistava asia minkä olette siitä kirjasta oppineet niin harkitsen ostamista.

Kun saavut kotiin, tyhjennä käsilaukkusi tavarat oikeille paikoilleen.

Tosin minä käytän yleensä reppua, mutta pätee se siihenkin, samoin kuin takin taskuihin.

That's it?? Minä olen tuota tehnyt aina, en tarvitse kirjaa sitä kertomaan. :D Minun laukussani ei koskaan ole kotona muuta kuin lompakko laukun takapuolen vetoketjutaskussa. Lompakon otan aina siitä useimmin käyttämästäni (iso musta nahkainen), jos vaihdan laukkua, kun olen lähdössä kotoa. Ai niin, onhan minulla laukuissa aina muutakin! Kaksi tai kolme paperinenäliinaa vetoketjullisessa sisätaskussa siltä varalta, ettäjoudun pyyhkimään käsiäni tai takintaskunenäliinani tulee läpiniistettyä. :D Hienoa, että konmari on ottanut oppinsa minulta. ;) :D

Vierailija
128/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa liittyä Fbn Konmari Suomi- ryhmään jos haluaa viihdettä.

Voi luoja siitä on tullut hirveä viimeisen kymmenen tuhannen uuden jäsenen myötä. Ylläpito sallii hymiöillä vastaten kaikki saatanan tärkeilevien uusien jäsenten kiitosviestit, en lukenut kirjaa mutta aloitin -viestit, mistä aloitan -viestit ja kaiken muun paskan. Oisko vähän tiukempi ote, kun on noin suuri ryhmä, vai pitäskö luovuttaa se moderointi muille?

En suosittele enää kellekääb ja hävettää, että koskaan ryhmään kuuluin. Suuret massat pilaa aina kaiken.

129/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on todella hienoa, mutta älä sitten väitä tietäväsi mistä on kyse - ei sitä muuten "tuputeta", jos et lauo typeryyksiä (kirjan lukeneille) päin naamaa sellaiselle joka tietää asiasta.

No, mitä sinä tiedät asiasta? Minä tiedän, että et osaa käyttää järkeäsi tavaroiden ja vaatteiden haalimisessa ja niiden järjestelemisessä, vaan tarvitset siihen jonkun japanilaisen vilossooffin kertomaan, että nyt luovut niistä laukuista etkä tarvitse sadansia sukkahousuja. Sen olen päätellyt tekstistäsi. Ainoa kysymykseni on, miten olet tullut elämässä toimeen ennen tämän kirjan lukemista? Eikö äitisi opettanut sinua siivoamaan lelusi pois käytön jälkeen? Eikö isäsi kertonut sinulle, että sukset sauvoineen pystyyn seinän viereen ja polkupyörä aina autotalliin suojaan yöksi, jotta ei yökaste sitä ruostuttaisi? Minulle opetettiin. Osaan myös käyttää järkeäni. Kun lapsuudenkotini myytiin, hävitin kaikki tavarat, jotka liittyivät lapsuuteeni ja nuoruuteeni, tein täydellisen irtioton menneisyyteeni, ja se tuntui hyvältä. Kaikki vanhat kirjeet ja postikortit poltin saunan pesässä, kerätyt sadat lehtileikkeet vein lehtiroskikseen. Ainoat muistot, jotka otin mukaan, olivat kiiltokuvat ja paperinuket, koska ne eivät juuri vaadi tilaa ja mahtuvat hyvin yhteen makuuhuoneen lipaston laatikkoon.

Miksi (länsimainen) ihminen on tullut yhtäkkiä tyhmäksi, että jonkun ulkopuolisen pitää tulla kertomaan, miten itsestä ja läheisistä pidetään huolta? Kotikasvatuksen puute, liian helppo elämä? Onko muuten tämä konmareilu vain naisten juttu, osaavatko miehet vielä ajatella itse?

Minä olen suurperheestä(ei uskontoa), osaan takuulla huolehtia tavaroistani. Meillä on aina ollut siistiä, mikään laatikko ei ole koskaan pursuillut tai ollut huonossa järjestyksessä. Ei edes ennen kontrolli- ja siisteyfriikkiä miestäni. En ole kokenut järjestyksen ylläpitoa tai siivousta millään lailla ongelmalliseksi ennenkään.

En ole koskaan ostellut kamalasti mitään, varmaan perhetaustastani johtuen olen melko säästäväinen. Minulla on yksi muistolaatikko kooltaan ehkä 15cm*25cm*15cm. Vaatteita ostan harvoin ja ennen kirjan lukemista tapasin pitää ne loppuun saakka. Korjasin alushousujanikin useaan otteeseen. 

Astiastot olivat ainoat, joihin olin hädissäni tuhlannut rahaa kun mies oli kutsunut jotain yhteistyökumppaneita illalliselle.  Se oli vielä sitä vaihetta kun kuvittelin että ollakseni oikeanlainen vaimo miehelleni minun piti olla tietynlainen. Naurattaa vieläkin muistella sitä Versacen Medusa -astiastoa. Mutta ei naurattanut ennen Kondon kirjaa. Sitä ennen se vain ahdisti - yli 10.000 dollarin virhe.

Ehkä minulta sitten puuttui sellainen luontainen itsevarmuus ja maalaisjärki, joiden avulla olisin uskaltanut arvostaa niitä asioita ja esineitä, joista oikeasti pidin ja antaa pois ne toiset. Kirjan kautta ne kuitenkin löytyivät. Medusa pääsi arvostavaan kotiin.

Kirja antoi minulle luvan olla ajattelematta sitä, mitä muut ajattelevat ja keskittyä vain omiin kokemuksiini. Olen todella iloinen, jos joillain teistä on tämä ominaisuus luonnostaan. Toivon, että saan kasvatettua sen tyttäriini myös.  

Vierailija
130/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä sinäkään tuputa minulle tai muillekaan ehdottomuuttasi tai kyvyttömyyttäsi soveltaa. Maalaisjärki olisi voinut auttaa ymmärtämään logiikkaesimerkin pätemisen sinuun, mutta ohihan se kaltaiseltasi muutosvastarintaiselta maalaisjuntilta meni.

Tämä maalaisjuntti asuu isossa kaupungissa, mutta sinusta en ole niin varma. :D Mikä muutosvastarinta se on, jos käyttää omaa järkeään sen sijaan, että lukee jostain huuhaakirjasta, miten pitää elää? Mutta hei, meitä on moneen junaan... :D

Vierailija
131/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on edelleen juhla-astiasto, se on 2-3 kertaa vuodessa käytössä. Ulkonäkö ok. Miksi minun pitäisi siitä luopua vaikka en koe siitä erityistä iloa? Mun viisillä rintaliiveillä vietetään niin arki kuin juhla, en ole koskaan pitänyt kaapissa enempää. Kun yhdet hajoaa, ostan yhdet uudet. Miehen vaatekaappi on miehen vaatekaappi, mitä hittoa mä sitä menisin siivoamaan, se on kuitenkin aikuinen ihminen. Viikatkoon solmionsa ihan niin kuin lystää. Enkä koe olevani mikään yli-ihminen. Oikeastaan konmari on avannut silmäni sille että on olemassa todella paljon ihmisiä jotka eivät ole konmariin asti karsia tavaroitaan tai pitää niitä järjestyksessä. 

Ompelukone on oma, en luota että joku pitää koneestani niin hyvää huolta kuin minä pidän. Kaikille ei sovi yhteisomistus.

Mitä tuo lihavoimani kohta viestissäsi tarkoittaa? 

Eihän konmarissa ole mitään ulkoa määriteltyä astetta, mihin asti pitää karsia tavaroita. Jos haluat että sinulla on erikseen arki- ja juhla-astiastot, pidät kummastakin eikä niiden säilyttäminen ole mikään ongelma, niin tilannehan kuulostaisi olevan ihan ok. Myös konmari-metodin näkökulmasta.

Ja miehesi vaatekaappi on miehesi vaatekaappi eikä sinun kuulu sitä järjestää, sanoo konmarikin.

Ja jos haluat omistaa ompelukoneen eikä sen omistamisesta ole mitään ongelmaa niin sekin käy.

Konmarihan on tarkoitettu avuksi niille, joiden kodin tilanne ei vastaa sitä mitä he haluaisivat, mutta kuulostaa, että sinulla ei siinä suhteessa kummempia ongelmia olisi.

Vierailija
132/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas nyt muutava mullistava asia minkä olette siitä kirjasta oppineet niin harkitsen ostamista.

Tosin minä käytän yleensä reppua, mutta pätee se siihenkin, samoin kuin takin taskuihin.

That's it?? Minä olen tuota tehnyt aina, en tarvitse kirjaa sitä kertomaan. :D Minun laukussani ei koskaan ole kotona muuta kuin lompakko laukun takapuolen vetoketjutaskussa. Lompakon otan aina siitä useimmin käyttämästäni (iso musta nahkainen), jos vaihdan laukkua, kun olen lähdössä kotoa. Ai niin, onhan minulla laukuissa aina muutakin! Kaksi tai kolme paperinenäliinaa vetoketjullisessa sisätaskussa siltä varalta, ettäjoudun pyyhkimään käsiäni tai takintaskunenäliinani tulee läpiniistettyä. :D Hienoa, että konmari on ottanut oppinsa minulta. ;) :D

Miksi kaltaistasi täydellisyyden ja järjen perikuvaa edes kiinnostaa kirja ja siihen liittyvät keskustelut? Miksi tuomitset, jos kaikki on kerta hallussa omassa kotona? Siksi, että et puhu totta, et oikeasti hallitse elämääsi niin hyvin, kuin ehkä haluaisit. Sinullakin on "se kaappi" tai "se tuoli" tai omistat asioita, joita et edes ole tajunnut kyseenalaistaa, kuten kirjahylly tai sohvapöytä. Kun oma elämä ei ole hallinnassa, toisten siisteyskäsitykset häiritsevät eniten.

Siitäkin oli kirjassa ;)

Vierailija
133/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tehdä japanilaiseen tapaan, jos oma tapa on tarpeeksi hyvä. Mutta ei silloin myöskään kannattaisi väittää, että tietämättään on noudattanut japanilaista tapaa, kun kerran ei ole. Tämä ihan riippumatta siitä, onko jompikumpi tapa mahdollisesti parempi.

Vierailija
134/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mariehan kertoo kirjassa, kuinka hän on käynyt asiakkaidensa kodeissa useita kuukausia prosessin jälkeen ja huomannut marituksen muuttuneen elämäntavaksi - kodeissa on edelleen siistiä, ja lisäksi on tullut paljon kauniita uusia tavaroita.

Toteuttakaa vain kirjan sanomaa jos haluatte, mutta älkää väittäkö kirjan liittyvän mitenkään kestävään kehitykseen tai terveeseen järkeen.

Uh! Uh! Uh! Kauniita tavaroita! :D Kauneus on kyllä ihan takuuvarmasti katsojan silmissä. Monet kertovat oman kotinsa olevan kaunis (blogit), ja kun minä selaan niitä kuvia, ihmettelen, miksi joku on noin kamalia tavaroita tai muita sisustusratkaisuja halunnut. Ja monet olisivat varmasti samaa mieltä minun kodistani. Mikä tekee yhdestä ihmisestä Kaikkien Tyylien Ensimmäisen Tietäjän Ja Arvostelijan (who died and lifted you up to perfection), jonka mielipide on Se Ainoa Oikea?

Ja miksi kauniita tavaroita tarvitaan aina vain lisää, eikö vain yksi todella kaunis tavara riitä ihasteluun ja kodin arvostamiseen?

Vierailija
135/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo KonMari sodi itseään vastaan, kun se pitäisi ostaa, mutta samalla ostaa vielä uuden tavaran, jonka pitäisi aika pian tehdä itsenä tarpeettomaksi ja heittää menemään (kirjassa vissiin vielä kehotetaan heittämään roskiin esim. kirpparille viemisen sijaan) ? Monet kirjaan hurahtaneetkin kehottavat ostamaan kirjan ja heidän mielestään netissä olevat ohjeet tai raivaus -ja viikkausvideot eivät riitä.

No ei kehoteta heittämään tarpeettomaksi käynyttä kirjaa roskiin sen sijaan että viedään esim. kirpparille. Suora lainaus: "On mainio ajatus antaa muille tavaroita, joita ei itse käytä." Pointti on siinä, ettei toista saa millään tavoin painostaa ottamaan vastaan ja säilyttämään sellaista, mistä itse oikeastaan et hennoisi luopua.

Vierailija
136/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Ensinnäkin, KonMari ei ole mitään itsestäänselvyyksiä täynnä. Kuinka moni teistä ajatteli alunperin tavaroistaan, että mitä näistä haluan säilyttää, enkä, että mitä näistä (esim vaatekaapin siivouksen yhteydessä) voi ja kannattaa heittää pois?

Toisekseen, se kuuluu tehdä niin kuin kirjassa sanotaan koska se on psykologinen menetelmä joka muokkaa hermoratoja. Vähän kuin se, että uusilla elämäntavoilla kestää kolmisen viikkoa asettua? Täysin sama asia. Siksi se on niin toimiva ja siksi se on niin suosittu, koska se ei ole mitään järjestelyvinkkejä, vaan kyky elää vähemmällä. 

Minä asun kontrollifriikin miehen kanssa. Ei meillä ole koskaan ollut sotkuista. Mutta KonMarin järjestelmän myötä olen luopunut isosta osasta tavarasta, jota en oikeasti tarvitse. En tee enää vähäisiäkään virheostoksia. 

Se, että Marie Kondo on hyvin mahdollisesti ODC ja luoja ties mitä, ei vähennä sitä, etteikö hänen metodinsa olisi toimiva. Päin vastoin - jos joku av-mamma on omillaan keksinyt samat keinot ja "itsestäänselvyydet", mitä Kondo on koko elämänsä OCD:n ja pakkomielteen aikana löytänyt by trial and error, on se tietysti hieno juttu.  

Kyllä näistä jutuista huomaa, ettet ole psykologiaa lukenut lukion peruskursseja enempää.

Jos ihmisen hermoradat muokkautuisivat niin vain, olisivat suurin osa mielenterveysongelmista koulutettavissa pois jollakin muutaman (kolmen?) viikon ajatuskurssilla.

Aivojen opettaminen uusiin tapoihin ja ajattelumalleihin on hyvin hidasta ja aikaavievää tietoista harjoittelua ammattilaisen avustuksella, eikä mitään itsehoito-oppaan lukemista ja siivoilua.

Jos asia olisi niinkuin väität, koko psykologian kenttä olisi turha. Masentunut päättäisi alkaa "ajattelemaan positiivisesti", ja skitsofreenikko "olla kuulematta/näkemättä harhoja", vaikka jossain laitosympäristössä kolmisen viikkoa, ja aivot olisivat oppineet tämän uuden tavan siinä ajassa, ja ko. ongelma poistuisi. Samalla tavalla narkomaani ei koskaan palaisi katkolta takaisin käyttäjäksi, koska aivot olisivat katkon aikana "oppineet" olemaan ilman huumeita.

T. Psykoterapeutti

Väitätkö masennuksen ja huumeriippuvuuden olevan ajattelutapoja? Joo, moikka vaan, psykoterapeutti. Ei ihme, ettei terapia toimi.

Älä viitsi olla typerä. Esimerkiksi masennus on aivokemiallinen häiriö, johon kuuluu suuri määrä negatiivisia ajatusmalleja, jotka pinttyvät ajan kanssa, jolloin tila kroonistuu.

Pelkkä aivokemian häiröityminen ei olisi masennusta, mikäli tämä ei aiheuttaisi niitä negatiivisia ajatustapoja joista yksilö juuri kärsii.

Hypoteettisesti ajateltuna, jos aivokemia häiriintyisi, mutta tämä ei aiheuttaisi mitään oireita yksilössä, kuten juuri negatiivista ajattelua, eikä yksilö kärsisi tilasta mitenkään, olisiko kyseessä masennus?

Häiriötilahan se, joten siitä ei aina omalla ajattelulla päästä. Samoin kuin pelkkä oma ajattelu ei tee kodista siistiä. Ns. Psykoterapeuttihan tässä on se typerys argumentointivirheillään.

Juurihan sanoin että masennuksesta ei vain "opetella" ajattelemalla pois. Liittyen tuohon väitteeseen, että Konmari muokkaa hermoratoja jotenkin pikaisesti (kolme viikkoa?). Luitko koko keskustelun alusta asti?

Hel-Nycin kommenttiin taas sanoisin, masennuksen hoidossa parhaaksi on todettu lääkkeet+terapia-kombo, pelkillä lääkkeillä vaste ei pidemmän päälle yleensä ole kovin hyvä.

Mutta jos haluatte uskoa Marie Kondon keksineen uraa-uurtavan nopean tavan muokata ihmisen ajattelua ja tehdä hänet tätä kautta onnelliseksi (ja Marien käyttävän keksintöään jostain syystä siivoamisen opettamiseen, vaikka voisi auttaa ihmiskuntaa tällä keksinnöllään) olkaa hyvä vaan.

Poistun keskustelusta, koska masennuksesta väittely ei ehkä kuulu Konmari-ketjuun pidemmän päälle, eikä ihmisiä välttämättä kiinnosta sitä lukea. Itse en ole taas Konmarista juurikaan kiinnostunut (olen kyllä lukenut teoksen).

Jos olisit lukenut edes teoksen, tietäisit ettei se ollut 3vk, vaan se oli esimerkki elämänmuutoksista. Kondo suosittelee että koko koti käydään läpi alle 6kk, mutta rauhassa. 

Kondo ei ole lisäksi keksinyt uraa-uurtavaa tapaa muokata ajattelua, vaan todennäköisesti on vahingossa käyttänyt hyväksi psykologiassa ja behaviorismissa jo kauan tunnistettuja toimintatapoja. Kondon mahdollinen pakkomielle on yrityksen ja erehdyksen kautta tuottanut toimivan strategian. Sillä ei muuten ole edelleenkään mitään tekemistä siivouksen kanssa, vaikka suomentaja niin jostain syystä kuvitteleekin. 

Eiköhän tuo tyyppi viitannut siihen, kun itse sanoit uusien tapojen torjumisessa menevän 3 viikkoa (tjsp.).

Tuntuu että vääristelet tahallaan kun haluat päteä, etkä huomaa että kyllästytät kaikkia sun jankkauksella.

Vierailija
137/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaltaistasi täydellisyyden ja järjen perikuvaa edes kiinnostaa kirja ja siihen liittyvät keskustelut? Miksi tuomitset, jos kaikki on kerta hallussa omassa kotona? Siksi, että et puhu totta, et oikeasti hallitse elämääsi niin hyvin, kuin ehkä haluaisit. Sinullakin on "se kaappi" tai "se tuoli" tai omistat asioita, joita et edes ole tajunnut kyseenalaistaa, kuten kirjahylly tai sohvapöytä. Kun oma elämä ei ole hallinnassa, toisten siisteyskäsitykset häiritsevät eniten.

Siitäkin oli kirjassa ;)

Ahaa, siis kirjahyllyä tai sohvapöytää ei saa omistaa. Kiitos, kun kerroit. Kai kaikki kirjan lukeneet ovat jo kuskanneet omansa kierrät... anteeksi, kaatopaikalle? :)

Kuule, homma on minulla hallinnassa. Siksi minä tätä asiaa niin ihmettelenkin, että miksi muut joutuvat lukemaan siitä kirjasta. Ehkä tämä on sitten sukupolvikysymys: me vanhat hallitsemme nämä jutut, nuoremmat eivät.

Vierailija
138/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihminen tarvitsee kirjan että voi luopua lahjaksi saaduista laukuista joita ei käytä? Voi apua, onko normijärkinen?

Ei me varmaan kaikki olla normijärkisiä, myönnän. Mutta eikös tuollainen kirja sentään ole aika halpa apu? Ainakin jos vertaa siihen, että kävisi jonkun terapeutin vastaanotolla.

No mutta jos ajatellaan,että se eukko on myynyt niitä n. 6,5 milj. kappaletta,niin vaikkei se olisi saanu niistä kuin 2 e/kpl tuottoa, niin johan sekin tekee yli 12 miljoonaa euroa. (eikä se ole niistä  sen tekemistä se  ainoa opus )

Kelaa vähän.

Jos pankkitililläsi oli saldoa tuo 12 miljoonaa euroa,niin viitsisitkö ihan oikeasti viikkailla t-paitoja kotona pahvilaatikoihin ja taitella niitä sukkia tms.ja höpötellä illalla sille ainoalle rakkaalle käsilaukullesi ?

Katsoin tuota Konmari metodia kirjakaupassa hieman silmäillen sen sivuja. Siinä kokonaista pari sivua selitystä siitä,miten sukkahousut pakataan,varastoidaan  ja huolletaan optimaalisesti.

Hei,eikö ne sukkisten pito- ja säilytysohjeet löydy melkein joka pakkauksenkin takakannestakin?

Artikkeleja siitä aiheesta on vähän väliä naistenlehdissä ja eiköhän tuon 'taidon' nyt osaa nykyään jo jokainen muutenkin.

Se oli vain esimerkki.

Sitäpaitsi sitä Kondon kirjaa on erilaisissa nettifoorumeissa käsitelty jo niin paljon ja niin tarkasti,että johan koko opuksen sisältö selviää kokonaisuudessaan jo niistäkin.

Eli  aivan turha liittyä enää itse tuon  hänen nykyisen 12 millin pottinsa kasvattajien joukkoon. Se 'kondottaa' uusavuttomilta rahat, ja niitä uusavuttomia ainakin tuntuu aina vain riittävän.

Minusta esim. pussilakanan säilyttäminen sen tyynyliinansa sisällä ei kyllä mielestäni kätevöitä yhtään  mitään verrattuna siihen jos säilyttää ne lakanat vain  erikseen omassa pinkassaan liinavaatekaapissa ja kaikki tyynyliinat taas erikseen omassaan.

Samanvärisethän näkee ja osaa ottaa niistä heti muutenkin yhdessä.Itse mankeloin aina lakanat ja tyynyliinat pesun jälkeen ja omaan nippuunsa vain laitan kummatkin.

Tilaa liinavaatekaapissa riittää kyllä kummallekin niistä.

Kirjahyllyyni ja levykokoelmani kimppuun taas  en rva Kondoa laskisi ollenkaan. Niissä vallitkoon kummassakin  ihan se minun oma järjestykseni niille,jonka uskon kyllä tietäväni itse  häntä paremmin. Tiedän myös mitä sieltä karsia kirppikselle vietäväksi  ja mitä ei,ja milloin,eikä niitä kyllä ollenkaan heitellä mihinkään läjään lattialle.

Sellaiselle siivousmaanikolle näyttäisin kyllä aika äkkiä ulko-ovea.

Vierailija
139/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjaa ei pidä ottaa kirjaimellisesti.

Konmarittajat nimenomaan sanovat, että kirja PITÄÄ ottaa kirjaimellisesti. Ei saa soveltaa tai tehdä osin.

Jaa, mitä kauheaa tapahtuu, jos soveltaa tai tai toteuttaa vain osin?

Jos joku tuntee hyötyvänsä jo osittaisesta toteutuksesta, niin sehän on hienoa. Ainoa, mistä nipotan, on se, jos kutsuu tekemistään harhaanjohtavasti konmarittamiseksi, jos se ei sitä ole. Tämä ihan riippumatta siitä, kumpi menetelmä on parempi. Erityisesti minua ärsyttää se, jos konmarittamista pidetään synonyymina mille tahansa tavaran poisheittämiselle. Kun ei se poisheittäminen ole konmarin pointti eikä mikään itseisarvo siinä.

Jos kirjan ottaa kirjaimellisesti niin ennen muuta pitää ottaa kirjaimellisesti se, että vain itse voi määritellä tavoitteensa, eli millaista elämäntyyliä haluaa ja miten koti siihen vaikuttaa, sekä sen, vastaako kodin nykytila sitä mitä haluaisi sen olevan. Toiseksi vain itse voi tietää, mitä tavaroita haluaa säilyttää ja mitä ei. Ei siihen voi lukea mitään ulkopuolisen antamia ohjeita.

Nuo perusjutut kun sisäistää niin ymmärtää, että yksityiskohdissa konmarin toteutus voi erota hyvinkin paljon konmarittajasta toiseen, ja kysymys on silti konmarittamisesta.

Itse pidän lisäksi muutamaa muuta juttua määritelmällisinä, ts. jos niistä poikkeaa niin kysymys ei ole konmarista. Mutta niistä ehkä joku on myös eri mieltä kanssani. Joku pystyviikkaus ei mielestäni ole menetelmän ydinsisältöä.

Vierailija
140/186 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helnyc pääsi taas behaviorismiin, tuohon käänteentekevään uuteen aatteeseen sielutieteen saralla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi