KonMari - äärimmäinen manifesti nykyihmisen uusavuttomuudesta
Miljoonat ja miljoonat ihmiset ovat maksaneet, että heille kädestä pitäen opastetaan miten järjestää vaatekaappi, mitä tavaraa heittää pois ja mitä säilyttää! Marie Kondo, oman elämänsä Jari Sarasvuo, onkin tehnyt hyvän tilin naurettavan yksinkertaisella KonMari-menetelmällään, joka on kuitenkin normaalille lapsellekin pelkkää itsestäänselvyyttä itsestäänselvyyden perään. Mikä on mennyt kasvatuksessa vikaan, kun joistain kasvaa näin avuttomia? Ovatko nämä ihmiset niitä, jotka kaupasta ostavat yksinomaan sitä valmiseinestä, kun yksinkertainenkin ruoanlaittaminen on liian monimutkaista?
Kommentit (186)
Mä tykkään pystyviikkauksesta ja rullauksesta, musta ne on ihan huippujuttu! Mun komerot näyttää nykyään ihan erilaisilta.
En mäkään meinaa hakea kaikkia vaatteitani kasaan vaan otan hylly kerrallaan paidat, housut jne. Jätän ulkovaatteet eteisen kaappiin ja käyn ne läpi erikseen. Tosin mulla ei niitä kovin paljon ole. Kenkiäkään en aio käydä yhdessä vaatteitten kanssa läpi vaan erikseen. Laukkuja mulla on tasan kaks joten niitten kanssa ei tule ongelmaa. Kirjoja alta kymmenen. Kaikkein vaikeinta tulee olemaan papereiden karsiminen. Niitä on paljon, pari pientä kenkälaatikon kokoista laatikollista, omasta mielestäni paljon. Hyvä neuvo oli heittää käyttöohjeet menemään. Niitä meillä on vaikka niitä ei koskaan tarvita ja ohjeita löytyy aina netistä.
Mitä järkeä on viikkailla vaatteita johonkin kenkälaatikkoon,kun ne säilyvät vaatekomeron henkarissa paljon paremmin ?
Ylimääräiset voi panna kesää varten pahvilaatikkoon ja tussilla sen laatikon kanteen vaikka että"kesäpaitoja" ja koska niitä kesäpaitoja ei talvella käytetä, niin ihan sama vaikka laittaa ne vain ihan tavallisesti päällekkäin läjään.
Niin paljon niitä tuskin on,että niiden esille taas ottaminen ensi kesänä veisi viittä minuuttia kauempaa purkaa sieltä siististi taas henkareille ja käyttöön.Ne vielä hyväkuntoiset paidat joista haluaa luopua,voi antaa jollekin ystävälleen,viedä kirppariin tai pakata muoviin ja viedä UFF:än konttiin kierrätyspisteeseen.
Ne jotka eivät kelpaa käyttöpaidoiksi voi vielä käyttää hiukan jossain (esim. hiusten värjäyksen aikana päälle puettuna, kesällä maalaus-tai puutarhatöissä, talvella kerrospukeutumisen aluspaitoina)
Jos ei niistä ole näihinkään tarkoituksiin ,niin sitten niistä voi leikata vaikka matonkuteita tai pyyhkimisrättejä eri tarkoituksiin kotona ja pihalla. Tämä on ihan 'common sense', eikä mitään konmari-oppia.
Annoin tämän ohjeeni teille kaikille ja ihan ilmaiseksi vielä.
Mitään elämänmuutosta tai onnellisen elämän säteilevää alkua en tosin aio luvata kenellekään näitä ohjeita noudattamalla.
Sen vain,että toimii ja että vaatekomeronne on kyllä kenelle tahansa ihan siististi järjestyksessä, jos näin teette.
Avaamattomat sukkahousupakkaukset (minulla on aina neljä-kuusi pakkausta) säilytän kylppärissä olevassa pikku pahvilaatikossa (LIDListä) pesukoneen päällä. Käytössä olevat parit voi (säilyttää vaatepuulla-tiedättehän,se sellainen,missä on monta jotain puu-,metalli-, tai muovitankoa päällekkäin nipussa ja koko hökötys kinnitetään parilla ruuvilla kylpyhuoneen seinään.
Omani on merkiltään 'Oskarin oksa' siinä voipitää kuivamassa pyyhkeet ja jotain kevyttä pikkupyykkiäkin kuivamassa.Esim. juuri kevyet sukkahousut mainiosti
En muuten usko,että rouva Kondolla on aikaa tai halua näperrellä pikkupyykin sijoittelussa kotonaan.
Hän omistaa mediayhtiönsä jonka toimipaikka on New Yorkin Manhattanilla,ja hänen painostensa myynti on jo tähän mennessä tuottanut (hyvin alakanttiin arvioituna) vähintään n. 20000000 ,eli siis yli kaksikymmentä miljoonaa euroa.
Siitä riittää seuraavaksi viideksi kymmeneksi vuodeksi 400 000 e./vuosi. Se taas jaettuna vuoden päivien määrällä ,eli pyöristettynä luvulla 365, tekee 1095 euroa/päivä.
Monella täällä Suomessa ei kuukausitulojakaan niin paljon.(...työttömillä nyt ainakaan) eikä ainakaan minusta ole taloudenpidon suhteen ollenkaan mikään 'sivuseikka' miten paljon rahaa siihen on käytettävissä.
Ainakin minä haluan pitää vähät pienet tuloni itse ja käyttää ne omien laskujeni maksamiseen ja omaan taloudenpitooni ,enkä mitään rikastuttaa rouva Kondoa edelleen entisestäänkin.
Muut seuratkoot vaikka lentokoneella perässä kuuntelemaan kyseisen järjestelygurun (arvatenkin )kalliita järjestely- ja ilon sädehdittämisluentoja maailmalla...
(Säteilköön hän siellä minun puolestani vaikka kuin kuusen tähtisadetikku jouluaattona )
Kirjassa on aika paljon outoja ehdotuksia. Ihan käytännössä olen nyt kokeillut esim vaatteiden rullausta, ei toimi. Paljon paremmin toimiva on entinen viikkaussysteemini.
Se tässä on jotenkin hilpeää, että tästä on tullut uskonlahkoon verrattavissa oleva hurmoshenkinen ryhmä, jolle uskon soveltaminen ei sovi. Eli on vain yksi oikea tapa harjoittaa KonMari uskontoa.