Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
1990 syntynyt Ninni. Ennen luultiin aina lempinimeksi ja maistraatissa kehdattiin väittää ettei se voi olla virallinen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-luvun lopussa syntynyt Petra. Lapsena en tiennyt kenestäkään samannimisestä, 80- ja 90-luvulla Petroja kastettiin vähän enemmän.
Itse taas miellän Petrat juuri sun ikäisiksi. On kyllä pelkkää mutua.
Niin mäkin.
80-luvulla syntynyt Emilia. Kaikki kaimat on reilusti nuorempia.
Vierailija kirjoitti:
On, synnyin 60-luvulla, ja minulla on nimi joka ilmeisesti alkoi yleistyä vasta 20 vuotta myöhemmin, päätellen siitä, että nyt niitä tuntuu olevan sellaisilla kolmikymppisillä aika paljonkin. Muutin itse Suomesta pois siinä n. 25 vuotiaana eli silloin kun näitä nimiä alettiin enemmän antaa lapsille. Siihen mennessä en ollut kertaakaan tavannut toista samannimistä.
PS: Piti vielä sanoa, että meitä on kaksi sisarusta, ja molemmilla sama tilanne. Vanhempamme olivat ilmeisestikin aikaansa edellä. :)
Olen -95 syntynyt Piia. Nimeni on "väärällä tavalla vanhanaikainen". Koulussa oli noloa, kun ainakin viiden eri open nimi koko peruskoulun aikana oli Piia (tai Pia), saattoi olla useampikin. Kuka lapsi tai teini nyt haluaisi olla opettajan kaima? Jos jollakin mun luokalla oli vanhanaikainen nimi niin se oli tyyliin Anna tai Emma tai Veera, jotka ovat sellaisia ajattomia ja kauniita vanhanaikaisia nimiä. Kaikki kohtaamani Piiat ovat jostain 60- ja 70-luvuilta.
Mieheni on 75 syntynyt Niko . Joitain kertoja on käsitetty nimen perusteella, että mieheni olisi poikani.
Jännä on ulkosuomalaisena seurata, kuinka nimillä on eri maissa eri ikä. Esim. Tarja on toki suomalainen nimi, mutta sitä annetaan Saksassakin, nimenomaan juuri nyt. Se on niin "mystinen, kaunis". Tunnetulla suomalaisella samannimisellä laulajalla on "aivan uskomattoman ihana nimi". Nämä siis saksalaiselta vauvapalstalta.
Muita in-nimiä ovat Jana, Pia, Paula, Mika, Matti, Janne. Kun taas vaikkapa Erika on ollut jo kauan täti-nimi. Ehkä alkaa vähitellen aloittaa uuden alun ja esiintyä pikkutytöillä.
Lohdutuksena siis kaikille "vääränsukupolvennimisille": jossain muualla sinun nimesi on ehkä juuri sinun sukupolvesi nimi.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla syntynyt Emilia. Kaikki kaimat on reilusti nuorempia.
Eihän Emilia mitenkään harvinainen 80-luvulla ollut. Olen syntynyt 1981 ja Emilia oli yleisin toinen nimi luokkamme tyttöjen keskuudessa. Yhdestä tytöstä käytettiin juurikin toisena nimenä ollutta Emiliaa puhuttelunimenäkin. Muistan tämän siitä syystä niin hyvin kun kaikkien kavereiden toisena nimenä oli ihana Emilia tai Katariina ja minulla kamala Hannele. Olin niin vihainen vanhemmilleni siitä.
Olen 22-vuotias Sari. En ole koskaan törmännyt kehenkään suurin piirtein minun ikäiseeni suomalaiseen, jolla olisi sama nimi. Ulkomailla, esim. Pohjois-Amerikassa onkin sitten yleisempi nimi nuoremmillakin.
Täällä 1983 syntynyt Marja-Liisa moi :)
Koulussa oli ärsyttävää kun muut oli tyyliin Suvi, Tiina, Mari, Jessica, Niina,..
Nykyään oon tottunut nimeeni, mutten vieläkään varsinaisesti pidä siitä.
70-luvulla syntynyt Ida! 80-luvun loppuun olin harvinaisuus, nyt ärsyttää, kun joka toinen on.
Olen 1990- luvulla syntynyt Tilda. Eniten Tildoja on kastettu nimipalvelun mukaan ennen 1900- lukua. 1990- luvun jälkeen Tildoja on alettu kastaa enemmän ja elossa olevista kaimoista taitaakin suurin osa olla mua nuorempia. :) Vanhat ihmiset usein kehuu nimeäni ja kun tein opinnäytetyötä vanhusten parissa sain melkein aina kuulla jotain kommenttia nimestäni. Silloin varsinkin tuli sellainen tunne että minulla on "väärän" sukupolven nimi! Mutta tykkään nimestäni enkä sitä vaihtaisi mihinkään muuhun.
Oon syntyny - 97 ja mun nimi on Leena
80-luvulla syntynyt Aune. Ei ole samanikäisiä kaimoja.
Äitini oli edelläkävijä ja antoi minulle nimeksi Aada ( 1984) ja siskolle Iida (1988). Tai tekihän se yksi julkkistatuoija saman , mutta tämän tytöillä taisi olla ruotsinkielinen sukunimi .
Asumme savossa ja arvatkaa vain , tuliko meistä Aatukka ja Iitukka...
Olen 23v Kirsi, tunnen kyllä yhden samanikäisen ja -nimisen, mutta muut tietämäni Kirsit onkin sitten paljon vanhempia. Itse en aina pidä nimestäni, mutta läheisiltä kuulee kommenttia, ettei mulle mikään muu nimi sopisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Katja oli todella suosittu nimi 70-luvun jälkipuoliskolla. Jos annat nyt syntyvälle vauvalle nimeksi Katja, hänen kaimansa ovat 40-vuotiaita. Sama kuin sinun 80-luvulla syntyneen nimi olisi Marja-Leena. Sääli lasta.
No mun tyttöstäväni nimi on Katja, ja hän on syntynyt vuonna 1990. Tiedän kyllä pari muutakin Katjaa, jotka ovat paljon alle 40-vuotiaita,
Vierailija kirjoitti:
Jännä on ulkosuomalaisena seurata, kuinka nimillä on eri maissa eri ikä. Esim. Tarja on toki suomalainen nimi, mutta sitä annetaan Saksassakin, nimenomaan juuri nyt. Se on niin "mystinen, kaunis". Tunnetulla suomalaisella samannimisellä laulajalla on "aivan uskomattoman ihana nimi". Nämä siis saksalaiselta vauvapalstalta.
Muita in-nimiä ovat Jana, Pia, Paula, Mika, Matti, Janne. Kun taas vaikkapa Erika on ollut jo kauan täti-nimi. Ehkä alkaa vähitellen aloittaa uuden alun ja esiintyä pikkutytöillä.
Lohdutuksena siis kaikille "vääränsukupolvennimisille": jossain muualla sinun nimesi on ehkä juuri sinun sukupolvesi nimi.
Tarja taitaa tulla venäjän Daria-nimestä. Se näyttää tällä hetkellä olevan aika yleinen siellä teinien nimenä - urheilijoiden nimien perusteella.
Huomioikaahan ihmiset se, kun tilastoja katsotte, että etunimitilastot näyttävät kaikki annetut nimet. Siksi yleisempien nimien joukkoon sijoittuvat mm. Juhani, Maria, Kalevi, Maria yms. Nämä on usein niitä suvussa kulkevia nimiä. Tämä vääristää totuutta paljonkin. Monella sellaisella, jolla on sukupolvelleen tyypillinen nimi, saattaa olla toisena tai kolmantena joku suvussa kulkeva nimi tai harvinainen nimi. Vai onko jollakulla tilastoa nimenomaan siitä kutsumanimestä?
On, synnyin 60-luvulla, ja minulla on nimi joka ilmeisesti alkoi yleistyä vasta 20 vuotta myöhemmin, päätellen siitä, että nyt niitä tuntuu olevan sellaisilla kolmikymppisillä aika paljonkin. Muutin itse Suomesta pois siinä n. 25 vuotiaana eli silloin kun näitä nimiä alettiin enemmän antaa lapsille. Siihen mennessä en ollut kertaakaan tavannut toista samannimistä.