Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?

Vierailija
13.09.2016 |

Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?

Kommentit (1380)

Vierailija
1361/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omilta kouluajoilta muistan, että oli paljon lyhyitä nimiä, kuten Ville, Sami, Juho, Niko, Miia, Jenni, Elisa ja Maria. Jos jollain oli pidempi nimi, kuten Marjatta, Valtteri, Joonatan tai Elisabet, sitä pidettiin vanhanaikaisena ja hassuna.

Oot varmasti syntynyt 80-90 luvun taitteessa?

Vierailija
1362/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvi taitaa olla kohtuu tasaisesti esiintynyt nimi kautta aikojen?

Ei ole. Suvi oli suosittu 70- ja 80-luvuilla. Nuorilla ja vanhoilla sitä ei juuri ole nimenä.

Suvi-nimisiä lapsia ei ole tullut vastaan yhtäkään koulussa eikä päiväkodissa 2000-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anita -00 eipä ollut koulussa kaimoja.

Vierailija
1364/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 80-luvun puolessa välissä syntynyt Liisa. En ole ikinä toiseen samoihin aikoihin syntyneeseen Liisaan törmännyt, mutta nimeäni en silti vaihtaisi, aina tuntunut silti omalta nimeltä. 

Vierailija
1365/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Suvi oli suosittu 70- ja 80-luvuilla. Nuorilla ja vanhoilla sitä ei juuri ole nimenä.

Suvi-nimisiä lapsia ei ole tullut vastaan yhtäkään koulussa eikä päiväkodissa 2000-luvulla.

Itselle on tässä 2000-luvulla pari nuorta Suvi -nimistä naista sattunut kohdalle, ehkä 90 ja 2000-luvulla syntyneitä.

Vierailija
1366/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle on tässä 2000-luvulla pari nuorta Suvi -nimistä naista sattunut kohdalle, ehkä 90 ja 2000-luvulla syntyneitä.

Joskus tavannu 50-luvulla syntyneen Suvin.

Vierailija
1367/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko minulla on väärän aikakauden nimi tai Mika Waltarilla... Mika Waltari taisi olla Mika ennen aikojaan.

Vierailija
1368/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iida, Veeti, Vaavi, Tutteli ovat ajattomia VAUVOJEN nimiä. Olen itse 48-vuotias Tutteli. Myös Ylen ex-kuuluttaja/toimittaja oli Tutteli tai siis on vieläkin ellei ole nimeään vaihtanut. Muut mainitseman nimet kuuluvat samaa ikäluokkaa oleville siskolleni ja serkuilleni. Isosiskoni on siis Iida 51v. Meidän pikku Iida rusetti päässä ja tutti suussa tuhisee pinnasängyssään. Itse taas olen nimeni perusteella alle puolivuotias vauva. Parikymmentä vuotta sitten rähisin nimistämme päällepäsmäri-tädilleni, kun oli "osasyyllinen" nimiimme ja "syyllinen" omien lastensa nimiin. Hänen lapsensa vaihtoivat nimensä, josta pahoitti mielensä ja syntyi suukopua. Hänen lapsiaan rääkättiin aikoinaan koulussa. Osasyynä varmasti pellenimet. Itseä ei kiusattu koulussa, mutta nimeäni ihmeteltiin NO TIETYSTI! Naapuri sanoo minua Tuutikiksi. Se on ok. Olen harkinnut nimeni vaihtamista, mutta näin nyt toistaiseksi.

Juu, juuri tuollaiset nimet ja niiden lisäksi Leevi, Nuutti, Ninni, Lenni, Kuutti, Eeti yms ovat nimiä, joita ei koskaan tulla pitämään setämäisinä, tai mummomaisina, koska ne on aina vauvojen tai lemmikkien hellittelynimiä ja jokainen yli 5-vuotias voi kautta aikojen kauhistella, että helkkari, jos nimeni olisi nyt Veeti. Tavallaan vastakohta tälle ketjun aiheelle

Säveltäjä Leevi Madetoja, syntymävuosi 1887 ja kuoli suht vanhana ukkona

Vierailija
1369/1380 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tavannut noin 80-vuotiaan Nannan 🤩

Nanna ei ole mikään uusi nimi. 

Se on ollut käytössä ties miten kauan ja v 1899 niitä on ollut 54 ja vuosiana 1900-19 Nannoja on kastettu 115.

Nimi ei vain ole koskaan ollut mitenkään erikoisen suosittu, niin nannoja ei ole tullut välttämättä vastan. Parhaimmillaan Nannoja on kastettu joitakin satoja 20 vuoden sisään miten nuo väestörekisteri tiedot jaoteltu, eli vuositasolla Nanna nimi tulee aika harvalle.

Vierailija
1370/1380 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirva, 90-luvulta.

Ilmeisesti 70-luvun nimi. Ei ole useita kaimoja, koska meitä on tyyliin 3500 kastettu Suomessa.

Vierailija
1371/1380 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tusinanimi mutta koulussa 2000-luvun puolessa välissä oli rinnakkaisluokilla mm. Ulla, Rea, Mirjam, Minna-Maaria ja Marjut. Ei ehkä niitä tavallisimpia siihen aikaan.

Vierailija
1372/1380 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyin 80-luvun lopulla ja nimeni on Sirkka. Ei ollu kivaa kun alakoulussa noin 60-vuotias opettajani oli myös Sirkka.

Olen 70-luvulla syntynyt Sirkka. Pidän nimestäni.

Vierailija
1373/1380 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 80-luvulla syntynyt Merja. Yhtään oman ikäluokan kaimaa en ole koskaan tavannut. Nimi oli yleinen 60-luvulla.

Vierailija
1374/1380 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni luokalla oli ala-asteella kolme Suvia, ikäluokka 1994.

Vierailija
1375/1380 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai mikään nimi ole väärän sukupolven nimi? Itse olen niin vanha, että vanhempani ja isovanhempani olivat Väinöjä, Niiloja Marttoja, Sylvejä, Hilmoja ja Huldia. Kieltämättä hymyilyttää joskus (ei negatiivisessa mielessä), kun nuoret äidit komentelevat lapsiaan "Niilo ei sinne", "Väinö nyt lähdetään", "Hilma, eihän sattunut" jne.

Vierailija
1376/1380 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymyilytti kun opettaja kutsui ekaluokkalaista: Jukka! Myös Jari on tullut vastaan oppilaissa.

Olen 70-luvulla syntynyt ja silloin nuo olivat yleisiä pojannimiä. Oli myös Nikoja, joita nykyäänkin. Sen sijaan Sami, Jussi, Mikko ja Mika on vielä kuulematta, vaikka kovin suosittuja olivat oman ikäluokkani kouluaikaan.

Vierailija
1377/1380 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni koulun rehtori on Joonas. Miellän tuon ennemmin oppilaan nimeksi.

Vierailija
1378/1380 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäinen tyttäreni on Titta ja pärjää ihan hyvin,vaikka muut Titat ovat viisikymppisiä.

Vierailija
1379/1380 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 80-luvun alussa syntynyt Sirpa. Nimen perusteella minua luullaan 50-luvun tuotteeksi. Nimeni ei ole ikinä ollut minulle ongelma, ehkä olisi harmittanut olla sen ajan "tusinanimi". En tiedä, mutta nimeäni en vaihda. 😁

Vierailija
1380/1380 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nimi miestä pahenna jollei mies nimeä. Naisten kohdalla tuntuu olevan päinvastoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän