Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?

Vierailija
25.01.2026 |

Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.

Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys. 

Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden- ja säänpitävä asumus jossa varaa asua ilman pilkkikkihaalareita tms

Vierailija
2/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunisti-, fasisti ja persuvapaa naapurusto. Psykopaatikin loistavat poissaolollaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

+23 ja saan sydärin. Joku +18 on minulle sopiva. 

Vierailija
4/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpö ei ole ylellisyyttä vaan perusvaatimus minusta myös. Sauna on minustakin ylellisyyttä, niin tavallista kuin se Suomessa onkin. Merinäköalan lasken myös ylellisyydeksi omassa asunnossani.

Vierailija
5/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanavesi on juomakelpoista.

Toimiva vessa.

Vierailija
6/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehetön asunto on kyllä suurinta ylellisyyttä.

Vierailija
7/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim mun asunnossa ylellisyyttä on lattialämmitys vessassa, uudet kauniit pinnat ja värit ym. Kerrostalo.

Lisäksi vesimaksu ilman mittaria on mulle luxus

Vierailija
8/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpyamme.

Vierailija
9/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitys, sähköt, juokseva vesi, lämmintä vettä rajattomasti, valaistus, turvallinen ympäristö, tiskikone, suihku, pyykinpesukone, pesuaineet, astiat, jääkaappi, pehmeä sänky. Lista on loputon.

Vierailija
10/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussipysäkki talon edessä tai metroasema talon alla. 24/7 ruokakauppa alakerrassa.

Vierailija
11/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä melkein tukehtuisin, jos olisi 23 astetta lämmintä asunnossa. Lämmitän puilla ja aamulla keittiöön mennessä siellä on 14 astetta, tuli hellaan ja kahvia keitellessä jo keittiö lämpiää mukavasti. Makuuhuoneessa nukkuu älyttömän hyvin kun on 16 astetta. Aamuisin tuuletan taloa tunnin verran kaikki ikkunat auki. Olohuonetta lämmitän iltapäivällä 19 asteeseen joka on itselleni ihanne lämpötila oleilla huoneessa. Minulle on luksusta, että saan itse päättää mitä ja miten teen talossani minkäkin asian ja saan olla rauhassa jäkättäviltä naapureiltä ja kaikelta melulta omissa oloissani. 

Vierailija
12/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vessaa ja merinäköala.

Vierailija
13/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kerrostalossa oma sauna, parveke ja merinäköala. Minulle, entiselle lähiönuorelle ne ovat luksusta.

Vierailija
14/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erillinen wc ja kylpyhuone.

Vierailija
15/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ranta ja laituri, rantasauna. Oma lämmin autotalli. Kaikille asukkaille oma vaatehuone ja kylpyhuone. Vierashuone kylpyhuoneella. Iso kodinhoitohuone kahdella pesukoneella ja kuivauskaapilla. 

Vierailija
16/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalle osalle lämpö on varmaan perusjuttu.

Mutta joo, itse oon ehkä vähä outo siinä, että mulle 1800-1900- luvun kodit on luksusta..Jos nykyisin teettäisit sellaisen, se maksaisi todella paljon, koska kaikki on käsityötä alusta loppuun.

Todella kalliitkin uudet kodit on taas mun silmissä sekundaa, koska niiden rakenteet on teollisesti massatuotettuja. Myös luoononmateriaalit on niissä heikommat, vrt. talous metsässä nopeasti kasvanut puu, joka kaadettu kesällä vs.hitaasti kasvanut tiheäsyinen puu, joka kaadettu talvella.

Vierailija
17/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussipysäkki talon edessä tai metroasema talon alla. 24/7 ruokakauppa alakerrassa.

Tripla tai Kampin kauppakeskus ilmeisesti.

Vierailija
18/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei päästä sinne ketään vaan on oma rauha.

19/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka se, että mun kissalla on oma kylpyhuone ja mulla oma. 

Vierailija
20/72 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastointi, lattialämmitys, astianpesukone, pyykinpesukone

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme