Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?

Vierailija
13.09.2016 |

Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?

Kommentit (1380)

Vierailija
781/1380 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinikka, 90-luvulla olen syntynyt. Jos pelkästään nimellä on esim. Jonnekkin kutsuttu, niin on hieman hämmentyneitä katseita tullut. Odottaneet varmaan 75 vuotiasta, mutta saivatkin 25 vuotiaan :D

Vierailija
782/1380 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntynyt Tarja. Ei ollut kiva, kun teininä sai aina kuulla olevansa samanniminen kuin luokkakavereiden äidit. Omien lasteni nimet ovat vahvasti tätä päivää ja eri ikäluokan kaimat hautausmaalla.

Olet varmaan syntynyt 70-luvun lopulla? Muistan että oli vielä oman ikäisiäni Tarjoja kun olin koulussa, suurin osa ehkä joitain vuosia vanhempia kuitenkin.

Vm -73

Tarja kohtuullisen suosittu nimi vielä 70-luvullakin, vaikka suurin suosio osuikin sinne 60-luvun alkupuolelle. Tarjoja toki kohtuullisesti myös suurissa ikäluokissa, mutta eniten ehdottomasti 50-luvun lopulla ja 60-luvulla. Noin 2500 tyttöä sai 70-luvulla nimekseen Tarja ja vielä 80-luvun alussakin ihan kohtuullisesti tyttöjä Tarjoiksi nimettiin, joten missään nimessä ei 70-luvun lapset Tarjoina mitään kummajaisia olleet.

t: T.I.Lasto

Nimissä on alueellisia eroja, joita väestörekisterikeskuksen tilastot eivät kerro. Tarja oli meilläpäin edellisten ikäpolvien nimi 70-luvulla, jolloin itsekin synnyin. Itse asiassa minullakin on Tarja-täti.

Jonkun verran alueellisiakin eroja varmaankin, varsinkin nykyään (lähiöt vs eliittialueet) ja etenkin joskus aiemmin akraariyhteiskunnan aikaan, mutta tuskimpa enää isommin 60-70 luvuilla, jolloin televisiokin oli jo lähes joka pirtissä ja sieltähän ne vaikutteet pääasiassa tuolloin otettiin. En kuitenkaan tuosta lähde isommin kinaamaan, kun ei ole tilastoja oletukseni tueksi. Jos sinulla on niin lyö toki pöytään.

Mutta siis kirjoitukseni pointtihan oli, että missään nimessä Tarja ei vielä 70-luvulla ollut mikään mummo, eikä edes äitinimi, vaikka siis tätisi Tarja onkin. Kuten tuossa ihan selvällä suomen kielellä lainaamassasi viestissä kerroin, Tarjan huippuvuodet osui 50-60 luvun taitteeseen, mutta vielä 70-luvullakin Tarja nimen sai useat tytöt. Ehkä juuri sinun kaveripiirissäsi ei Tarjoja ollut, mutta melkoisen juntteja kavereita kuitenkin jos vielä 70-luvullakin kohtuullisen yleisestä tyttöjen nimestä kuittailivat.

Kuka on puhunut kuittailusta? Tarja oli meillä 50-luvun nimi ja 70-luvun lapsella vanhanaikainen. Ei se siitä jankuttamalla muutu.

Älä nyt hyvä ihminen päälle tule :O

"Ei ollut kiva, kun teininä sai aina kuulla olevansa samanniminen kuin luokkakavereiden äidit."

Jos tuo ei ole kuittailua, niin mitä sitten?

Sinähän se tässä jankutat ihan selvää asiaa. Jos sinä Suomessa olet 70-luvulla asunut, niin Tarja ei ole silloin mikään erityisen harvinainen nimi ikäistesikään keskuudessa ollut, vaikka sen suurimmat suosion päivät osuikin edelliselle vuosikymmenelle eli 60-luvulle. Se on tilastollinen fakta, vaikka kuinka muuta nillittäisit. 

Se että juuri teidän koulussa, tai naapurustossa ei sattunut yhtään ikäistäsi Tarjaa olemaan, ei tätä faktaa miksikään muuta. Kun puhutaan sukupolvien nimistä, puhutaan tietenkin laajemmista kokonaisuuksista, kuin juuri sinun kaveripiiristäsi, tai sinun koulustasi. Jos jotain muuta haluat väittää, niin lyö sellaiset tilastot pöytään, jolla pystyt väitteesi todistamaan. Se että sinun omassa mielessäsi Tarja on ikäisillesi vanhanaikainen äitisi sukupolven nimi, ei siitä vielä faktaa tee, faktat kun ei ole tuntemusasioita, vaan kylmiä tilastollisia tosiasioita ;) 

Vielä hieman rautakankea ja päälle tilastofaktaa. Nimesi on myös äitisi sukupolven nimi, totta kai, mutta se on myös sinunkin sukupolvesi nimi ja kaikkein eniten se oli sinua hieman vanhempien, mutta ei kuitenkaan äitisi ikäisten, eli 60-luvulla syntyneiden nimi. Tarja ei siis ollut mikään yhden sukupolven hittinimi, vaan sen suosio kesti useamman vuosikymmenen. Lopuksi hieman sitä lupaamaani tilastofaktaa:  Tarja nimen sai vuosina 1940-1959 12 572 tyttöä ja vuosina 1960-1979  15 131 tyttöä, että näin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1380 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nelikymppinen Jasmin, nimeä pidettiin kauniina ja eksoottisena kun olin lapsi. Kyllähän se vähän ärsyttää että nykyisin sitä ajatellaan lähinnä pissisnimenä.

Jasmin Baltazar?

Vierailija
784/1380 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ihmeen Tarja-fani täällä riehuu ?188

Vierailija
785/1380 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt 70-luvun lopussa ja pidän Tarjaa vanhempien naisten nimenä. Varmaan 60-luvulla suositumpi kuin 70-luvulla.

Vierailija
786/1380 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syntynyt 1990 ja sain nimen, joka siihen aikaan oli todella harvinainen, enemmän 1800-lukua. Koen että mua jopa kiusattiin ja syrjittiin nimen takia ja siihen liittyi mulla todella negatiiviset mielikuvat, joten parikymppisenä vaihdoin etunimeni.

Nykyään tulee välillä vastaan pieniä lapsia joilla on tämä kyseinen nimi, ja kylmät väreet kulkee edelleen, kun sen kuulee.

Mikähän kumma tämä nimi voi olla? 

Victoria?

Vierailija
787/1380 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen Niko...

Vierailija
788/1380 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun 2011 syntyneen tyttäreni luokalla (ekaluokkalainen) on Päivi niminen tyttö. :D Mun mielestä jotenkin hauska ja erilainen näiden kaikkien muotinimien joukossa.

No jopas on! Minäkin olen tuntenut aina olevani vähän outolintu, kun olen -90 syntynyt Päivi, enkä juuri oman ikäisiin kaimoihin ole törmännyt. 2011 syntynyt Päivi on kyllä vielä uniikimpi omassa ikäryhmässään. 😁

Vierailija
789/1380 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta törmäsin alle 30-vuotiaaseen Pirkkoon. Kiva nimi, mutta jotenkin vieläkin vaikea mieltää henkilö sen nimiseksi kun on tottunut että Pirkot ovat n. 60-vuotiaita.

Vierailija
790/1380 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hyväksyttävää antaa oman sisaruksen nimi lapselle, siis lapsen tädin, sedän tai enon kaimaksi?

Ei kai sitä kiellettykään ole, mutta onhan se aika outoa. Tunnen yhden tällaisen lapsi-eno-parin ja ihmettelen kyllä, että kaikista maailman nimistä äidille tulikin juuri TUO nimi mieleen eikä isäkään tainnut paljoa vastustella, jos häneltä edes kysyttiin.

Vierailija
791/1380 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta törmäsin alle 30-vuotiaaseen Pirkkoon. Kiva nimi, mutta jotenkin vieläkin vaikea mieltää henkilö sen nimiseksi kun on tottunut että Pirkot ovat n. 60-vuotiaita.

Itaeasiassa Pirkot ovat n. 70-80-vuotiaita. Siksi pieniä pirkkoja on jo alkanut tulla jonkun verran.

Vierailija
792/1380 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 70-luvulla mutta nimeni oli yleisimmillään 50-luvulla. 40-luvulla syntyneellä Äidilläni oli sama nimi toisena nimenä, samoin 20-luvulla syntyneellä mummollani ja hänen 1800- luvulla syntyneellä äidillään.

Muutaman kerran on sattunut hauskoja tilanteita, esim. hammaslääkäri huuteli moneen kertaan vaikka olin ehtinyt nousta ja kävellä eteensä. Odotti jotain kuuroa mummoa. ”Mutta sähän oletkin nuori!” on yleisin kuulemani kommentti.

Minusta on hauskaa kun omassa ikäluokassa ei kyseistä nimeä esiinny. Kun mummot siirtyvät nyt vanhainkoteihin tai ajasta ikuisuuteen, on mulla kohta harvinainen uniikkinimi.

Nuoremmat ihmiset eivät edes miellä nimeäni mummonimeksi (just nämä, jotka nyt laittavat lapsilleen nimeksi Pirkko, Kerttu, Aino, Iida ja Elsa; ja pitävät niitä ihanina retroniminä).

).

Vierailija
793/1380 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itaeasiassa Pirkot ovat n. 70-80-vuotiaita. Siksi pieniä pirkkoja on jo alkanut tulla jonkun verran.

Hieman laajemmalla haarukalla menisin, eli 60-90 vuotiaita. Pirkkojen suurimmat suosion päivät toki osui 40-luvulle, mutta oli kyllä suosittu jo 20-luvun lopulla ja vielä 50-luvun lopullakin.

Sen sijaan pieniä Pirkkoja ei ole tullut ainakaan vielä käytännössä lainkaan. Se on viime vuosina ollut yksi kuolleimpia nimiä. Vuodesta 1986 on nimetty vuosittain ainoastaan yksittäisiä Pirkkoja ja aivan viime vuosina ei ainuttakaan. Viimeiset tilastovuodet 2015 ja 2016 näyttävät Pirkkojen osalta pyöreää nollaa.

Kyllä siis alle 30 vuotias Pirkko on äärimmäisen harvinainen ja alle nelivuotiaita ei käytännössä ole lainkaan, ellei sitten parin viime vuoden aikana ole innostuttu uudelleen, niistä kun ei ole vielä tilastoa saatavilla.

Normaalistihan vanhat nimet palaavat 80-100 vuoden syklillä, joten eiköhän se pirkkojenkin aika palaa viimeistään parinkymmenen vuoden päästä, jos on palatakseen.

t: T.I.Lasto

Vierailija
794/1380 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 v Auvo, 22 v Anja, 20 v Agnes, 6 v Mikko

Vierailija
795/1380 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 v Auvo, 22 v Anja, 20 v Agnes, 6 v Mikko

Nämä siis omasta lähipiiristä :D

Vierailija
796/1380 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen -93 syntynyt Martta. Suurin osa kaimoistani on - kuten joku on jo täällä osuvasti sanonut - joko haudassa tai päiväkodissa.

Vierailija
797/1380 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 49 ja minulla on 20-luvun nimi, joka on nykyään aika yleinen pikkutytöillä.

Itse vihasin sitä silloin pienenä.

Nyt joskus pelästyn kaupassa, kun joku huhuilee nimeäni, mutta tarkoittaakin omaa taaperoaan.

En viitsi kertoa nimeä, koska uskon, että nuoret kaverini tunnistavat minut ja he eivät tiedä, että käyn av:llä.

Vierailija
798/1380 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen Kerttu, syntynyt 1970. Koulussa luokalla oli pari Saria, kolme Minnaa jne. En teininä tykännyt nimestäni, se tuntui nololta kun kaikki kaimat olivat vanhuksia. Nykyään kuulen useinkin huudeltavan Kerttua - nimi on kokenut uuden boomin 90-luvulta alkaen.

Työnhaussa nimi aiheutti jossain kohti sekaannusta, kun mua luultiin sen perusteella. huomattavasti nuoremmaksi kuin olen.

Vierailija
799/1380 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän 90-luvun alussa syntyneet Tiina ja Tommi.

Vierailija
800/1380 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntynyt Tuula.

Tuula täälläkin. Kaimat on mummo-iässä :)

Täällä myös 70- luvulla syntynyt Tuula! Melkonen mummonimi 😅

Meidän koulussa alemmilla luokilla oli Tuula, syntynyt 1985 tai 1986. Mun äidin paras ystävä on Tuula, syntynyt 1940-luvulla.

Täällä yksi 1985 tai 1986 syntynyt Tuula. 😉

Olen nykyisin töissä kuivakassa virastossa ja joudun hoitamaan paljon asioita ulkopuolisten sidosryhmien kanssa. Huomaan esittäytyessäni että en ihan vastaa mielikuvaa joka palaverin tms suunnittelusähköposteissa on syntynyt, mutta yleensä yllätys on kai ollut iloinen. Iso porukka seisoskelemassa; "X:stä tulee vielä joku Tuula, odotetaanko vielä?" "Eiku mä oon tässä jo, moi vaan kaikille."