Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et tarjoa vieraillesi leipomuksia tai makeisia, joita he tuovat tuliaisiksi?

Vierailija
09.09.2016 |

Minulla on yksi tällainen tuttu. Yritän keventää hänen emännöimistaakkaansa koska hän haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle. Sen vuoksi olemmekin vieneet heille tuliaisiksi erityisempiä leipomuksia, kalliimpia suklaa- ja makeisrasioita.

Kummeksun todella paljon sitä, ettei hän sitten tarjoa niistä meille vieraille mitään. Viskaa tuliaiset keittiöön johonkin ja siinäpä sitten se.

Olen itse duunariperheestä ja meillä ainakin laitettiin aina vieraiden tuomat lämpimäiset kahvipöytään ja tietenkin avattiin suklaa- tai makeisrasia kahvipöydässä, jotta jokainen saisi suunsa makeaksi. Kerran kävi nolosti kun lapsi kysyi tuliaistemme perään kahvipöydässä.

Olen miettinyt minne tuliaiset häviävät. Leipomukset menevät varmaan kompostiin mutta tänään asiaa pohtiessa tuli mieleen, että tuttuhan voi antaa suklaa- ja makeisrasioita eteenpäin lahjoiksi muille ihmisille.

Mistä tuollainen käytös johtuu?

Kommentit (231)

Vierailija
121/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien tuliaiseksi yleensä viinipullon tai kahvipaketin ja se on nimenomaan tarkoitettu kiitokseksi isäntäväelle vaivannäöstä. Ruokaa vien vain, jos siitä ollaan yhdessä sovittu. Tällöin se on yleensä makeaa, joka laitetaan tarjolle eikä isäntäväki silloin erikseen tee muuta jälkiruokaa.

Vierailija
122/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Motiivi on se että tuliaisen saaja olettaa sen olevan lahja hänelle itselleen.

Eli kyse on tapakulttuurieroista? Meilläpäin jaetaan tuliainen auliisti vieraiden kanssa koska se on tavallaan luottamuksen osoitus ja muualla jemmataan niin ettei kukaan saa muruakaan. Onko tässä suuriakin maantieteellisiä eroavaisuuksia?

Tehdäänkö testi: tuliaisten jemmaajat nostavat yläpeukkua ja tuliaisten vieraiden kanssa jakavat laittavat puolestaan alapeukkua?

Kotipuolessa Kaakkois-Suomessa tapoihin kuului, että vieraat kestitään isäntäväen toimesta viimeisen päälle ja olisi ollut kummallista jos joku olisi tuonut "omat eväät". Ainoa tilaisuus mihin on sopivaa viedä syötävää emännän "yli" oli vauvaa katsomaan mentäessä. Etelässä olen nyt jo tottunut laittamaan vieraiden tuomisia pöytään ja ymmärrän, että ne ei ole vinkki huonoista tarjoiluista. Naurattaa kyllä laittaa esille jotain kaupan keksejä kaiken oman tarjoilun päälle, mutta kaikkeen tottuu.

Jokainen osallistuu omien voimavarojensa mukaan. Kaikki eivät rakasta leipomista. Kaikki eivät ole hyvätuloisia. Sen puolentoista euron takana on kuitenkin (yleensä) lämmin taka-ajatus ettei tulla ahneesti rohmuamaan toisten kaappeja tyhjiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun motiivi on siis se että nirsoille lapsillesi olisi hyvät tarjoilut ja emäntä ei tätä tajunnut.

Niin, lapseni eivät ole tottuneet esim. rommilla maustettuihin kakkuihin tai ylimakeisiin kuppikakkuihin. Voisi olla edes yksi simppelimpi vaihtoehto tarjolla. Ja tosiaankin haluan keventää emännän työtaakkaa. Miksi hänen pitäisi leipoa pullapitkoa jos hän rakastaa tehdä taiteellisempia ja trendikkäämpiä leivonnaisia?

Kyllä, lapsemme voivat vaikuttaa hyvinkin nirsoilta koska ovat tottuneet tavalliseen kotiruokaan. Teen ruokaa Aura Liimataisen keittokirjan Parasta kotiruokaa mukaan ja se on perheelle ainakin tähän saakka kelvannut. Erikoisuuksia käymme syömässä ravintolassa.

Kylläkai jokainen haluaa tehdä erimakuisiakin kakkuja , eikä ihan kaikkea aina rommilla mausta? Aika yksitoikkoista vuodesta toiseen jos tarjolla on aina rommikakkua ja kuppikakkuja. Sitä "parasta kotiruokaa"kirjaa on meilläkin paljon käytetty, mutta ei se ole estänyt lapsia tykkäämästä muistakin mauista, kuin siitä simppelista kotiruuasta/pullasta.

Ongelma on, että tämä henkilö tekee kaiken niin sanotusti aikuiseen makuun sopivana versiona. Hänen lapsensakaan eivät syö niitä. En tiedä syövätkö edes ollenkaan makeaa muutenkaan. Ovat toki joskus välillä halunneet tietää minkä rasian perhe on saanut lahjaksi. En voi siis täräyttää niinkään, että "kuule, nuo sinun leipomuksesi ovat kyllä hienon näköisiä mutta eivät maistu hyviltä meidän lasten suussa". En edes halua että lapset ottavat ja sitten heidän maistaessan näkee inhon värähdyksen ja jompikumpi vanhemmista joutuu tarjoamaan servettiä suun eteen, jottei lapsi sylkäise suoraan lautaselle. En minäkään pidä Timo Soinin lanseeraamasta salmiakkivotkakakusta mutta voin ottaa sitä pienen palan muodon vuoksi. Muuten olemme tottuneet syömään suhteellisen tavallista ruokaa. Ei voi mitään.

Vierailija
124/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laitan silloin tällöin, mutta meillä syödään niin harvakseltaan kahvileipää, että en halua säilöä avattuja keksipaketteja yms. kaapissa. Ei ne kaikki mene kuitenkaan yhdellä tarjoilulla. Eli jos itse olen laittanut keksejä tarjolle, niin luultavasti vieraan tuoma paketti jää vielä sillä kertaa avaamatta. Ellei nyt jotain ihan spesiaalia ole, kuten konvehteja.

No, juuri siitä arkipullasta poikkeavaa yritän aina viedä ja oikein kysyn myyjiltä suosituksia suklaa- tai makeisrasioita valitessani. Tulee sellainen tunne, että on aivan sama viekö euron suklaalevyn vaiko kolmenkymmenen euron rasian kun sitä ei kuitenkaan arvosteta.

Mikset osta vain reilusti itsellesi niitä spesiaalisuklaita, kun kuitenkin näköjään itse niitä himoitset?

Et näköjään ymmärrä pointtiani. Yritän viedä jotain sellaista, joka kelpaisi ja ilahduttaisi saajaa. Jos toinen ei kommentoi ikinä sanallakaan tuliaisiani niin jää kyllä sellainen tunne ettei tästä maasta löydykään mitään sellaista, joka toiselle kelpaisi. Itse ostan omat suklaani juuri silloin kun minulla tekee suklaata mieli.

Nyt kyllä puhuit itsesi pussiin. Kirjoitat että viet jotakin sellaista, jonka on tarkoitus ilahduttaa emäntää. Kuitenkin seuraavissa viesteissä kerrot pullapitkoista, joiden on tarkoitus maistua lähinnä sinun omille lapsillesi, jotka eivät normaaleja leivonnaisia halua syödä. Kerrotko vielä uudestaan, mitkä on sun motiivit viedä niitä pirun LÄMPIMÄISIÄ kyläpaikkaan? Jos oikeasti viet niitä emäntää ilahduttaaksesi, luulisi sinun olevan hyvillään siitä että rouva haluaa nauttia pitkon ehkä joskus myöhemmin ihan itse.

Vierailija
125/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, vastasit itse jo kysymykseesi viestisi toisessa virkkeessä: "[Emäntä] haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle." Kun menet kutsuttuna kylään, niin emäntä on valmistautunut hyvin ja hankkinut tarjottavat. Hän arvostaa ihan varmasti tuliaisiasi, mutta ehkä ne eivät sovi yhteen muun tarjoilun kanssa. Muuten, kun tiedät, että tämä tuttavasi haluaa aina laittaa pöydän koreaksi, niin miksi viet juuri leivonnaisia ja makeisia? Anna hänen päättää itse tarjoiluista. Saattaa jopa olla, että hän tuntee jonkinlaista loukkaantumista. Kun aina tuot leivonnaisia, viestität huomaamattasi, että tämän tuttavasi tarjoilut eivät sinulle oikein kelpaa. Vie mieluummin vaikka kaunis kukkakimppu niitten kakkujen asemesta. Ja vain silloin, kun sovitte etukäteen, että tuot jotain kahvin kanssa tarjottavaa, viet niitä hienoja kakkujasi.

Joku tuolla alussa väitti, ettei Suomessa muka viedä tuliaisia. Höpö-höpö! Me itäsuomalaisethan emme edes osaa mennä kylään ilman viemisiä. Tämän me lapsetkin opimme jo äidinmaidossa. Harvoin viemme pullaa tai muuta syömistä, mieluummin kukkia tai sitten jotain itse tehtyä. Ei sen tarvitse olla mitään suurta, kaunis hyvin tehty patalappukin on ihan riittävä tuliainen.  

Aloittaja ei viesti huomaamattaan, etteivät tarjoilut kelpaa, vaan sanoi ihan suoraan, että jos olisi tiennyt, ettei hänen tuomisiaan laiteta tarjolle, olisi ruokkinut lapset kotonaan.

Eli

1) Anna lahjaksi vain sellaista, mistä oikeasti raaskit luopua, etkä halua sitä itsellesi.

2) Kasvata lapsesi käyttäytymään, ja maistamaan muidenkin tekemää kuin sinun.

Vierailija
126/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, jos minulle tuodaan kukkakimppu, niin pitääkö siitäkin jakaa leikkokukka kullekin vieraalle, etten vaan vaikuttaisi ahneelta, joka haluaa vain itse nautiskella kimpun kauneudesta vieraiden lähdettyä?

Ymmärrät varmaan ettei tässä ole nyt kyse vastaavanlaisesta asiasta eli turhaan saivartelet. Ainakin meilläpäin floristit osaavat sitoa kukat kimpuiksi eikä niitä ole tapana hajoitella.

Vierailija
127/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötä ap sitä pitkoa lapsillesi automatkalla kylään mennessä ja taas kotiin tullessa, niin voivat kylässä keskittyä leikkimiseen ja aikuiset rommikakkuun.

Päätin kyllä tämän keskustelun jälkeen lopettaa kyläilyt tuon henkilön luona. Liian vaikeaa. Mieluummin kutsun heidät meille ja tulevat jos haluavat tulla. Asiaan löytyi yksinkertainen ratkaisu eikä kukaan vedä enää hernettä nenään. Minunkaan ei tarvi sitten enää stressata niiden tuliaisten vuoksi ja arvuutella mikä oikein kelpaisi. Ei tuo Stockan karkkiosasto nyt niin suuri ole että sieltä löytyisi vuosikausiksi aina uutta ja jännittävää lahjaksi.

En vieläkään ymmärrä, miksi tuliaisten vastaanottaminen ja kaappiin laittaminen olisi merkki siitä, että ne eivät kelvanneet.

Tuliaisten syöttäminen niiden tuojille jos jokin on sen sijaan merkki siitä, että tuliaisista ei pidetty ja niistä halutaan äkkiä eroon.

Vierailija
128/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten vierailla "vierailla" te oikein kyläilette, jos ette saa sanottua ääneen, että ne lämpimäiset on tarkoitettu tarjottavaksi? 

Minä olen yrittänyt monta kertaa puhua asiasta anteeksipyydellen sitä, etteivät lapset ymmärrä vielä hyvän päälle koska eivät ole saaneet kotona mitään erikoisleipomuksia ja ehdotan voisinko tuoda tullessamme lämpimäisiksi sen pullapitkon. Emäntä sanoo aina kyllä ja kiittää kauniisti päälle. En tiedä kuinka konkreettisesti minun pitää se asia selittää. Kysyisinkö seuraavana jos sopisi siivuttaa pitko valmiiksi jo vaikkapa puoliksi meillä ajan säästämiseksi ja nostaa sitten paperisen pitsiliinan ja jonkin väliaikaisen alustan (esim alufoliolla peitetty leikkuulauta jollei muuta löydy) päällä suoraan pöydän reunalle siihen kohtaan missä lapsetkin istuvat? Minusta se olisi jo kyllä liikaa toisen tontilla huseeraamista. Itse en pitäisi jos joku puhuisi minulle kuin vähä-älyiselle.

Vierailija
129/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vien tuliaiseksi yleensä viinipullon tai kahvipaketin ja se on nimenomaan tarkoitettu kiitokseksi isäntäväelle vaivannäöstä. Ruokaa vien vain, jos siitä ollaan yhdessä sovittu. Tällöin se on yleensä makeaa, joka laitetaan tarjolle eikä isäntäväki silloin erikseen tee muuta jälkiruokaa.

Olen jo ainakin kaksi kertaa kertonut sen, että minähän nimenomaan kysyn saako niitä lämpimäisiä tuoda. Kahvipaketti vaikuttaa jotenkin persoonattomalta tuliaisratkaisulta koska en tiedä minkä kahvin ystäviä he ovat.

Vierailija
130/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten vierailla "vierailla" te oikein kyläilette, jos ette saa sanottua ääneen, että ne lämpimäiset on tarkoitettu tarjottavaksi? 

Minä olen yrittänyt monta kertaa puhua asiasta anteeksipyydellen sitä, etteivät lapset ymmärrä vielä hyvän päälle koska eivät ole saaneet kotona mitään erikoisleipomuksia ja ehdotan voisinko tuoda tullessamme lämpimäisiksi sen pullapitkon. Emäntä sanoo aina kyllä ja kiittää kauniisti päälle. En tiedä kuinka konkreettisesti minun pitää se asia selittää. Kysyisinkö seuraavana jos sopisi siivuttaa pitko valmiiksi jo vaikkapa puoliksi meillä ajan säästämiseksi ja nostaa sitten paperisen pitsiliinan ja jonkin väliaikaisen alustan (esim alufoliolla peitetty leikkuulauta jollei muuta löydy) päällä suoraan pöydän reunalle siihen kohtaan missä lapsetkin istuvat? Minusta se olisi jo kyllä liikaa toisen tontilla huseeraamista. Itse en pitäisi jos joku puhuisi minulle kuin vähä-älyiselle.

Emäntä luultavasti, syystäkin, pitää lapsiasi ja sinua erittäin huonosti kasvatettuina, ja yrittää olla fiksumpi. Itse en kutsu vieraiksi tuollaisia ihmisiä. Kyllä lasten pitää pystyä syömään muutakin kuin pullaa ja karkkia.

Vierailija
131/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo ainakin kaksi kertaa kertonut sen, että minähän nimenomaan kysyn saako niitä lämpimäisiä tuoda. Kahvipaketti vaikuttaa jotenkin persoonattomalta tuliaisratkaisulta koska en tiedä minkä kahvin ystäviä he ovat.

No pullapitko omille lapsillesi ei ole tuliainen ollenkaan, vaan omat eväät, joten miksi teeskentelet haluavasi antaa jotain?

Vierailija
132/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun motiivi on siis se että nirsoille lapsillesi olisi hyvät tarjoilut ja emäntä ei tätä tajunnut.

Niin, lapseni eivät ole tottuneet esim. rommilla maustettuihin kakkuihin tai ylimakeisiin kuppikakkuihin. Voisi olla edes yksi simppelimpi vaihtoehto tarjolla. Ja tosiaankin haluan keventää emännän työtaakkaa. Miksi hänen pitäisi leipoa pullapitkoa jos hän rakastaa tehdä taiteellisempia ja trendikkäämpiä leivonnaisia?

Kyllä, lapsemme voivat vaikuttaa hyvinkin nirsoilta koska ovat tottuneet tavalliseen kotiruokaan. Teen ruokaa Aura Liimataisen keittokirjan Parasta kotiruokaa mukaan ja se on perheelle ainakin tähän saakka kelvannut. Erikoisuuksia käymme syömässä ravintolassa.

Ja lapsillasi spagetti bolognese lukeutunee niihin erikoisuuksiin?

Meillä tehdään kyllä perinteisiä hannatädin pikkuleipiä myös pöytään, kun vaan ilmoitat etukäteen, että te tulette.

Vierailija
133/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötä ap sitä pitkoa lapsillesi automatkalla kylään mennessä ja taas kotiin tullessa, niin voivat kylässä keskittyä leikkimiseen ja aikuiset rommikakkuun.

Päätin kyllä tämän keskustelun jälkeen lopettaa kyläilyt tuon henkilön luona. Liian vaikeaa. Mieluummin kutsun heidät meille ja tulevat jos haluavat tulla. Asiaan löytyi yksinkertainen ratkaisu eikä kukaan vedä enää hernettä nenään. Minunkaan ei tarvi sitten enää stressata niiden tuliaisten vuoksi ja arvuutella mikä oikein kelpaisi. Ei tuo Stockan karkkiosasto nyt niin suuri ole että sieltä löytyisi vuosikausiksi aina uutta ja jännittävää lahjaksi.

En vieläkään ymmärrä, miksi tuliaisten vastaanottaminen ja kaappiin laittaminen olisi merkki siitä, että ne eivät kelvanneet.

Tuliaisten syöttäminen niiden tuojille jos jokin on sen sijaan merkki siitä, että tuliaisista ei pidetty ja niistä halutaan äkkiä eroon.

No, ei todellakaan ole. Jos siitä tuliaisrasiasta isäntäväki ottaisi vaikka yhden palan jokainen ja tarjoaisivat vielä hyvää hyvyyttään vieraillekin niin se on minun mielestäni paljon ystävällisempää käytöstä. Silloin nimittäin saisin edes jonkinlaisen mielipiteen tuomastamamme tuliaisesta. Kun toinen on vuosikausia tuliaisten suhteen mykkä kuin kala niin se alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään tällaistakin ihmistä. Mitään kippoja, kappoja tai muuta rojua en ala ihmisille viemään tuliaisiksi koska itse inhoan kaikkea tarpeetonta sisustustavaraa. En edes halua sisustaa toisten koteja. Oma koti riittää vallan mainiosti minulle.

Vierailija
134/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lapsillasi spagetti bolognese lukeutunee niihin erikoisuuksiin?

Meillä tehdään kyllä perinteisiä hannatädin pikkuleipiä myös pöytään, kun vaan ilmoitat etukäteen, että te tulette.

Kylläpäs sitä ollaan nyt niin alentuvia että...

Liimataisen kirja on hyvä perusteos ja sillä on oma ansaittu paikkansa keittiösssämme. Sinunkin kannattaisi tutkia Liimataisen kirjaa avoimin silmin. Minulle riittää kun lapset syövät sitä kotiruokaa, joka sattuu meillä olemaan tavallista. Spagetti on muuten harvinaisen mauton tuote eli sitä ei tule juurikaan edes käytettyä meillä.

Lapsille olisi iloinen yllätys jos tosiaankin olisi joskus tarjolla niitä perinteisiä Hanna-tädin pikkuleipiä tai kaurakeksejä eikä aina näitä erikoisuuksia.

Vierailija
135/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emäntä luultavasti, syystäkin, pitää lapsiasi ja sinua erittäin huonosti kasvatettuina, ja yrittää olla fiksumpi. Itse en kutsu vieraiksi tuollaisia ihmisiä. Kyllä lasten pitää pystyä syömään muutakin kuin pullaa ja karkkia.

Kuten jo aiemmin totesin: meidän perheen vierailut heidän luokseen on nyt vierailtu. Asia on tullut harvinaislaatuisen selväksi tämän keskustelun myötä.

Vierailija
136/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin tuliaiset on nimenomaan isäntäväelle eikä vieraille. Joskus olen laittanut pöytään tuliaisia ja vieraat ovat sanoneet että teille me nämä tuotiin että säästäkää myöhemmäksi.

Vierailija
137/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä ratkaisu: vie pulla mukaan omalle lapsellesi sekä oikea lahja emännälle/isännälle kokkauksesta. Pullo, kahvipaketti, suklaarasia. Kahdesta kerrasta osaat varmaan oppia, että nuo kyseiset henkilöt eivät laita niitä leipomuksiasi esille, joten ei kannata niitä viedä. Sen sijaan voit yrittää tutustua heihin vähän paremmin, jotta tiedät ensi kerran, juovatko he puna- vai valkoviiniä.

Vierailija
138/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi viedä tulisisia ihmiselle vuosikausien ajan, jos se ei edes niistä tykkää? Luulis nyt jo vähemmästäkin oppivan =)

Vierailija
139/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puhut vain lämpimäisistä, niin emäntä ei tiedä, mitä aiot tuoda joten se tulee yllätyksenä. Ei tiedä tuotko suolaista, makeaa vai mitä. Kysy ensi kerralla selvemmin että voinko auttaa järjestelyissä esimerkiksi valmistamalla jälkiruoan.

Vierailija
140/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laitan silloin tällöin, mutta meillä syödään niin harvakseltaan kahvileipää, että en halua säilöä avattuja keksipaketteja yms. kaapissa. Ei ne kaikki mene kuitenkaan yhdellä tarjoilulla. Eli jos itse olen laittanut keksejä tarjolle, niin luultavasti vieraan tuoma paketti jää vielä sillä kertaa avaamatta. Ellei nyt jotain ihan spesiaalia ole, kuten konvehteja.

No, juuri siitä arkipullasta poikkeavaa yritän aina viedä ja oikein kysyn myyjiltä suosituksia suklaa- tai makeisrasioita valitessani. Tulee sellainen tunne, että on aivan sama viekö euron suklaalevyn vaiko kolmenkymmenen euron rasian kun sitä ei kuitenkaan arvosteta.

Mikset osta vain reilusti itsellesi niitä spesiaalisuklaita, kun kuitenkin näköjään itse niitä himoitset?

Et näköjään ymmärrä pointtiani. Yritän viedä jotain sellaista, joka kelpaisi ja ilahduttaisi saajaa. Jos toinen ei kommentoi ikinä sanallakaan tuliaisiani niin jää kyllä sellainen tunne ettei tästä maasta löydykään mitään sellaista, joka toiselle kelpaisi. Itse ostan omat suklaani juuri silloin kun minulla tekee suklaata mieli.

Nyt kyllä puhuit itsesi pussiin. Kirjoitat että viet jotakin sellaista, jonka on tarkoitus ilahduttaa emäntää. Kuitenkin seuraavissa viesteissä kerrot pullapitkoista, joiden on tarkoitus maistua lähinnä sinun omille lapsillesi, jotka eivät normaaleja leivonnaisia halua syödä. Kerrotko vielä uudestaan, mitkä on sun motiivit viedä niitä pirun LÄMPIMÄISIÄ kyläpaikkaan? Jos oikeasti viet niitä emäntää ilahduttaaksesi, luulisi sinun olevan hyvillään siitä että rouva haluaa nauttia pitkon ehkä joskus myöhemmin ihan itse.

Mikä tässä on sinulle epäselvää? Viemme siis niitä lämpimäisiä sekä paremman suklaa- tai makeisrasian tuliaisiksi. En ole rohmuamassa emännältä suklaarasiaa. Minulle olisi riittänyt jos olisin voinut ottaa vaikka lapsille omat pullasiivut kotoa mukaan. Nythän se lämmin pullapitko on lentänyt keittiön kaappiin. Kuinka tämän nyt voi vielä paremmin atomeiksi purkaa?

Kertaan vielä, että tämän keskustelun myötä ovat vierailut vierailtu. Asia on tullut harvinaisen selväksi minun osaltani. En ole idiootti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi