Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et tarjoa vieraillesi leipomuksia tai makeisia, joita he tuovat tuliaisiksi?

Vierailija
09.09.2016 |

Minulla on yksi tällainen tuttu. Yritän keventää hänen emännöimistaakkaansa koska hän haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle. Sen vuoksi olemmekin vieneet heille tuliaisiksi erityisempiä leipomuksia, kalliimpia suklaa- ja makeisrasioita.

Kummeksun todella paljon sitä, ettei hän sitten tarjoa niistä meille vieraille mitään. Viskaa tuliaiset keittiöön johonkin ja siinäpä sitten se.

Olen itse duunariperheestä ja meillä ainakin laitettiin aina vieraiden tuomat lämpimäiset kahvipöytään ja tietenkin avattiin suklaa- tai makeisrasia kahvipöydässä, jotta jokainen saisi suunsa makeaksi. Kerran kävi nolosti kun lapsi kysyi tuliaistemme perään kahvipöydässä.

Olen miettinyt minne tuliaiset häviävät. Leipomukset menevät varmaan kompostiin mutta tänään asiaa pohtiessa tuli mieleen, että tuttuhan voi antaa suklaa- ja makeisrasioita eteenpäin lahjoiksi muille ihmisille.

Mistä tuollainen käytös johtuu?

Kommentit (231)

Vierailija
141/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo rommikakkutyyppi tuo teille tullessaan tuliaisiksi?

Vierailija
142/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan oleta, että jos vien hyvyyttäni esim. Keksipaketin/karkkipussin kyläpaikkaan, että se pitäisi avata ja laittaa tarjolle, vien isäntäväelle sen. Jos taas joku tuo meille tullessaan vaikkapa jäätelöpaketin tai keksejä, niin saatan laittaakin tarjolle, riippuu ihan että olenko etukäteen valmistellut jotain tarjottavaa vai en. Mutta ei siitä auta itseensä ottaa, jos ei kyläpaikassa tarjota sun viemisiäsi, älä vie mitään jos niin harmittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän sä ap kirjoitit aloitusviestissäsi vieväsi vain erikoisempia leipomuksia emännän iloksi, mutta jo muutaman viestin päästä ne vaihtuivat pullapitkoksi, jotka haluaisit tarjoiltavan omille nirsoille lapsillesi :D Ja lopulta et aio mennä enää koskaan tällaiseen kyläpaikkaan jossa emäntää nauttii itse tuliaisesi. Joo, taitaa olla todella helpointa jäädä koko teidän perheellä pois kaiken maailman kyläpaikoista joissa lapsille ei tajuta edes pullaa tarjota. a minä kun luulin että kyläilyn motiivit olisivat ihan jotain muuta kuin omin tai muiden leipomusten arvosteleminen/arvostamattomuus...

Vierailija
144/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä vinkki teille:

Jos mietityttää miksi ystävänne laittavat/eivät laita tuliaisia tarjolle, tai miksi tuovat/eivät tuo tuliaisia, ottakaa asia puheeksi! Älkää ainakaan alkako passiivisaggressiiviseen vittuilukierteeseen. Jos joku tuliaispulla hiertää ihan liikaa, kannattaa ehkä hankkia uusia ystäviä.

Vierailija
145/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten vierailla "vierailla" te oikein kyläilette, jos ette saa sanottua ääneen, että ne lämpimäiset on tarkoitettu tarjottavaksi? 

Minä olen yrittänyt monta kertaa puhua asiasta anteeksipyydellen sitä, etteivät lapset ymmärrä vielä hyvän päälle koska eivät ole saaneet kotona mitään erikoisleipomuksia ja ehdotan voisinko tuoda tullessamme lämpimäisiksi sen pullapitkon. Emäntä sanoo aina kyllä ja kiittää kauniisti päälle. En tiedä kuinka konkreettisesti minun pitää se asia selittää. Kysyisinkö seuraavana jos sopisi siivuttaa pitko valmiiksi jo vaikkapa puoliksi meillä ajan säästämiseksi ja nostaa sitten paperisen pitsiliinan ja jonkin väliaikaisen alustan (esim alufoliolla peitetty leikkuulauta jollei muuta löydy) päällä suoraan pöydän reunalle siihen kohtaan missä lapsetkin istuvat? Minusta se olisi jo kyllä liikaa toisen tontilla huseeraamista. Itse en pitäisi jos joku puhuisi minulle kuin vähä-älyiselle.

Minä olen vastaavissa tilanteissa aina kysynyt, että olisiko pullapitkolle jotain tarjoiluastiaa, vai laitetaanko pöytään sellaisenaan. Tai sinun tapauksessasi, jossa ei ole kyse isäntäväen ilahduttamisesta lämpimäisillä, vaan omien eväiden tuonti nirsoille lapsille, sanoisin suoraan, että toin lapsille palat känttyä mukanani, koska heille ei kuitenkaan mikään muu kelpaa (ja vierailusta sopiessamme sanoisin myös etukäteen, että meidän lapsia varten ei tarvitse erikseen hommata tarjoiluja). Tosin luultavasti tuttavamme tietäisivät tämänkin jo ennestään, kun ei meillä ole tapana mennä ventovieraille kahville.

Vierailija
146/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi viedä tulisisia ihmiselle vuosikausien ajan, jos se ei edes niistä tykkää? Luulis nyt jo vähemmästäkin oppivan =)

Eihän ap vie tuliaisia, vaan pullapitko on tarkoitettu hänen lapsilleen tarjottavaksi ja ap on nyt loukkaantunut, kun tämä kyläpaikan emäntä ei ole sitä osannut ajatuksista lukea.

Vierailija
147/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo rommikakkutyyppi tuo teille tullessaan tuliaisiksi?

Sisustustavaraa. Laitan ne esille kun he tulevat meille kylään. Olemme astmaatikkoja ja siitepölyallergikkoja eli emme halua missään nimessä mitään kukkia tai vastaavaa.

Ja olen tarjonnut heille ihan sen Aura Liimataisen keittokirjan ohjeiden mukaan tehtyjä suolaisia ja makeita leipomuksia. Hyvin ovat kelvanneet.

Vierailija
148/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vien tuliaiseksi yleensä viinipullon tai kahvipaketin ja se on nimenomaan tarkoitettu kiitokseksi isäntäväelle vaivannäöstä. Ruokaa vien vain, jos siitä ollaan yhdessä sovittu. Tällöin se on yleensä makeaa, joka laitetaan tarjolle eikä isäntäväki silloin erikseen tee muuta jälkiruokaa.

Olen jo ainakin kaksi kertaa kertonut sen, että minähän nimenomaan kysyn saako niitä lämpimäisiä tuoda. Kahvipaketti vaikuttaa jotenkin persoonattomalta tuliaisratkaisulta koska en tiedä minkä kahvin ystäviä he ovat.

Jos puhut vain lämpimäisistä, niin emäntä ei tiedä, mitä aiot tuoda joten se tulee yllätyksenä. Ei tiedä tuotko suolaista, makeaa vai mitä. Kysy ensi kerralla selvemmin että voinko auttaa järjestelyissä esimerkiksi valmistamalla jälkiruoan.

Jälkiruokaa kahville?

Vierailija
149/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sitten voi sanoa että voin tuoda makeaa tarjottavaksi kahvin kanssa. Ei se ole vaikeaa.

Vierailija
150/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieras vie tuliaisiksi viinin/suklaata mitä vaan niin se on emännän päätettävissä mitä sillä tekee, joko laittaa tarjolle tai säästää. Tämä ei ole mikään mielipide vaan ihan etiketin mukaista "oikeaa" toimintaa.

On myös erittäin moukkamaista viedä kyläpaikkaan leipouksia/ruokaa/omia eväitä ilman, että näistä on etukäteen sovittu. Esim. vieras on voinut etukäteen kysyä onko jotain mitä voisi tuoda, ja emäntä on pyytänyt vaikka jälkiruokaa.

Itse loukkaannuin kerran, kun kaveri pamahti illanviettoon paikalle itsetekemänsä kakun kanssa.

Vierailija
151/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro etukäteen tuovasi omat eväät lapsille. Emäntä kun tuo leivokset kahvipöytään niin isket sitten samalla ne pullat lapsille kouraan. Älä esitä, että ne ovat tuliaisia, jos ne eivät sellaisia ole. Jos teet niin, että kaikille riittää, pyydä tarjoiluastiaa pullalle.

Hirveän ongelman oot kyllä saanut aikaiseksi näin pienestä asiasta. Kannattaa opetella kommunikoimaan kanssaihmisten kanssa niin pääset helpommalla jatkossa.

Vierailija
152/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän sä ap kirjoitit aloitusviestissäsi vieväsi vain erikoisempia leipomuksia emännän iloksi, mutta jo muutaman viestin päästä ne vaihtuivat pullapitkoksi, jotka haluaisit tarjoiltavan omille nirsoille lapsillesi :D Ja lopulta et aio mennä enää koskaan tällaiseen kyläpaikkaan jossa emäntää nauttii itse tuliaisesi. Joo, taitaa olla todella helpointa jäädä koko teidän perheellä pois kaiken maailman kyläpaikoista joissa lapsille ei tajuta edes pullaa tarjota. a minä kun luulin että kyläilyn motiivit olisivat ihan jotain muuta kuin omin tai muiden leipomusten arvosteleminen/arvostamattomuus...

En ole mikään kodinhengetär, joka seuraa leivontablogeja ja leivontatrendejä. Perusjutut osaan tehdä. Nykyään ihan tavalliset jutut vaan vaikuttavat olevan jo suorastaan erikoisia kaiken trendikkään seassa. Jos minä olen sitä mieltä, että osaan tehdä maukkaan ja kuohkean pullapitkon ja letittää sen kivan näköisesti niin miksen tekisi sitä, mitä osaan parhaiten?

Ihmisten pitäisi edes yrittää hyväksyä että meitä naisiakin on monenlaisia. Minä olen siinä mielessä ehkä epänainen etten ole erityisen kiinnostunut muodista, sisutuksesta enkä ruoanlaitosta. Olen tyytyväinen aikoja sitten hankkimiimme huonekaluihin, jotka sopivat mielestäni riittävän hyvin perittyjen huonekalujen kanssa yhteen. Minulle jokaiselle esineellä pitää olla jokin järjellinen käyttötarkoitus. Samanlainen olen myös vaatteiden ja kampauksen suhteen.

Eikö se ole toisaalta hyväkin, että minunkaltaisia huonosti lapsia kasvattavia, tylsää ruokaa tekeviä ja leipovia naisia on olemassa? Mehän toimimme juuri mitä parhaimpana kontrastin luojina niiden naisten esiin tuomiseksi, jotka osaavat kasvattaa lapsistaan sivistyneitä mallikansalaisia, jaksavat olla alati jännittäviä keittiön haltiattaria ja perheensä rohkeille makumatkoille vieviä amatsoneja, jotka tekevät kaikkensa esitelläkseen viimeiset uutuudet perheelle, ystäville sekä tuttaville.

Siinä missä minua voi verrata Aura Liimataisen keittokirjan ohjeen mukaan tehtyyn pullapitkoon voi tätä toista emäntää verrata Tiina Soinin salaiseen salmiakkivotkakakkuun. Tätä paremmin en nyt pysty asiaa tässä tiivistämään.

Ja kertaan vielä, että tämä keskustelu ei ole hedelmätön.

Vierailija
153/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää tuoda kutsuille omat syötävät, ihan niin kuin vihjeeksi että tarjottavat ovat paskaa. "Missä on mun tuomiset?! Mä haluun syödä vain niitä!"

Ja kun on allergisia tms ihmisiä niin itketään kuinka vaikeaa on keksiä mitään, mitä he voivat syödä...

Näetkö mitään eroa allergisella ja makurajoitteisella?

Vierailija
154/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäläiselle olisi verinen loukkaus jos vieras heittäisi hänen tuomansa tuliaisten kaappiin. Ennen vanhaan olisi voitu ajatella peräti sinun myrkyttäneen tuliaiset jos et halua niitä maistaa.

Säälittäviä perusteluja, me elämme 2010-luvun Suomessa. En minäkään odota vierailtani että he toimisivat kuten 1780-luvun kreikkalaiset. 

.

Ap ei selvästikään halunnut vastausta kysymykseensä, vaan pelkästään kääntää muiden ihmisten päät. Ei ole toiminut, lanka täynnä ihmisiä jotka ovat eri mieltä hänen kanssaan. Minä olen yksi heistä eikä ap:n ulina muuta asiaa mitenkään. 

.

Lahja on sellainen, jota saaja saa käyttää milloin huvittaa ja missä seurassa huvittaa. Se on annettu hänelle hänen käyttöönsä

Omat eväät on se, mitä huonotapainen ihminen ottaa mukaan mennessään katettuun pöytään. 

Vierailija
155/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lasten makuun leivottu pullapitko kuulostaa kaamealta. Laittaisin pöytään ja toivoisin että ap perheineen söisi sen pois, ei tarvitsisi heittää roskiin heidän lähdettyään. 

No joo... Oikeasti tilanteesta riippuen joko säästän tuliaiset itselleni tai laitan esille, löytyy sen verran tilannetajua että ymmärrän kuinka vieras on tuliaisensa tarkoittanut, eli lahja- vai nyyttikestityyliin. 

Vierailija
156/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun motiivi on siis se että nirsoille lapsillesi olisi hyvät tarjoilut ja emäntä ei tätä tajunnut.

Niin, lapseni eivät ole tottuneet esim. rommilla maustettuihin kakkuihin tai ylimakeisiin kuppikakkuihin. Voisi olla edes yksi simppelimpi vaihtoehto tarjolla. Ja tosiaankin haluan keventää emännän työtaakkaa. Miksi hänen pitäisi leipoa pullapitkoa jos hän rakastaa tehdä taiteellisempia ja trendikkäämpiä leivonnaisia?

Kyllä, lapsemme voivat vaikuttaa hyvinkin nirsoilta koska ovat tottuneet tavalliseen kotiruokaan. Teen ruokaa Aura Liimataisen keittokirjan Parasta kotiruokaa mukaan ja se on perheelle ainakin tähän saakka kelvannut. Erikoisuuksia käymme syömässä ravintolassa.

Kylläkai jokainen haluaa tehdä erimakuisiakin kakkuja , eikä ihan kaikkea aina rommilla mausta? Aika yksitoikkoista vuodesta toiseen jos tarjolla on aina rommikakkua ja kuppikakkuja. Sitä "parasta kotiruokaa"kirjaa on meilläkin paljon käytetty, mutta ei se ole estänyt lapsia tykkäämästä muistakin mauista, kuin siitä simppelista kotiruuasta/pullasta.

Ongelma on, että tämä henkilö tekee kaiken niin sanotusti aikuiseen makuun sopivana versiona. Hänen lapsensakaan eivät syö niitä. En tiedä syövätkö edes ollenkaan makeaa muutenkaan. Ovat toki joskus välillä halunneet tietää minkä rasian perhe on saanut lahjaksi. En voi siis täräyttää niinkään, että "kuule, nuo sinun leipomuksesi ovat kyllä hienon näköisiä mutta eivät maistu hyviltä meidän lasten suussa". En edes halua että lapset ottavat ja sitten heidän maistaessan näkee inhon värähdyksen ja jompikumpi vanhemmista joutuu tarjoamaan servettiä suun eteen, jottei lapsi sylkäise suoraan lautaselle. En minäkään pidä Timo Soinin lanseeraamasta salmiakkivotkakakusta mutta voin ottaa sitä pienen palan muodon vuoksi. Muuten olemme tottuneet syömään suhteellisen tavallista ruokaa. Ei voi mitään.

Miksi et anna lapsiesi maistaa uusia makuja, kun siihen on kylässä mahdollisuus? Annat lapsille ihan pienet palat, ja sanot ettei tarvitse syödä kokonaan jos ei maistu. Nyt näköjään haluat hautautua vaatimattomuuden tavallisuuteen makusi kanssa, ja vedät lapset mukanasi. Et anna emännälle ja lapsillesi edes mahdollisuutta.

Vierailija
157/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisiin hyviin käytöstapoihin kuuluu maistaa ruokaa. Tuskin ne emännän tarjoamat ruoat niin pahoja ovat, että oksennus lentää samalla sekunnilla kun kakkupala koskettaa kielenkärkeä. 

Ap:n kannattaisi kasvattaa lapsiaan eikä lelliä pilalle. Joskus kuitenkin tulee tilanteita, joissa pitää syödä muutakin kuin omia herkkujaan. Parempi opetella lapsuudessa kuin aikuisuuden kynnyksellä. 

Vierailija
158/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun motiivi on siis se että nirsoille lapsillesi olisi hyvät tarjoilut ja emäntä ei tätä tajunnut.

Niin, lapseni eivät ole tottuneet esim. rommilla maustettuihin kakkuihin tai ylimakeisiin kuppikakkuihin. Voisi olla edes yksi simppelimpi vaihtoehto tarjolla. Ja tosiaankin haluan keventää emännän työtaakkaa. Miksi hänen pitäisi leipoa pullapitkoa jos hän rakastaa tehdä taiteellisempia ja trendikkäämpiä leivonnaisia?

Kyllä, lapsemme voivat vaikuttaa hyvinkin nirsoilta koska ovat tottuneet tavalliseen kotiruokaan. Teen ruokaa Aura Liimataisen keittokirjan Parasta kotiruokaa mukaan ja se on perheelle ainakin tähän saakka kelvannut. Erikoisuuksia käymme syömässä ravintolassa.

Kylläkai jokainen haluaa tehdä erimakuisiakin kakkuja , eikä ihan kaikkea aina rommilla mausta? Aika yksitoikkoista vuodesta toiseen jos tarjolla on aina rommikakkua ja kuppikakkuja. Sitä "parasta kotiruokaa"kirjaa on meilläkin paljon käytetty, mutta ei se ole estänyt lapsia tykkäämästä muistakin mauista, kuin siitä simppelista kotiruuasta/pullasta.

Ongelma on, että tämä henkilö tekee kaiken niin sanotusti aikuiseen makuun sopivana versiona. Hänen lapsensakaan eivät syö niitä. En tiedä syövätkö edes ollenkaan makeaa muutenkaan. Ovat toki joskus välillä halunneet tietää minkä rasian perhe on saanut lahjaksi. En voi siis täräyttää niinkään, että "kuule, nuo sinun leipomuksesi ovat kyllä hienon näköisiä mutta eivät maistu hyviltä meidän lasten suussa". En edes halua että lapset ottavat ja sitten heidän maistaessan näkee inhon värähdyksen ja jompikumpi vanhemmista joutuu tarjoamaan servettiä suun eteen, jottei lapsi sylkäise suoraan lautaselle. En minäkään pidä Timo Soinin lanseeraamasta salmiakkivotkakakusta mutta voin ottaa sitä pienen palan muodon vuoksi. Muuten olemme tottuneet syömään suhteellisen tavallista ruokaa. Ei voi mitään.

Miksi et anna lapsiesi maistaa uusia makuja, kun siihen on kylässä mahdollisuus? Annat lapsille ihan pienet palat, ja sanot ettei tarvitse syödä kokonaan jos ei maistu. Nyt näköjään haluat hautautua vaatimattomuuden tavallisuuteen makusi kanssa, ja vedät lapset mukanasi. Et anna emännälle ja lapsillesi edes mahdollisuutta.

Voi olla, että lapset pitäisivätkin uusista mauista. Ap kuitenkin itse on nirso ja kammoksuu kaikkea uutta, jolloin hän tartuttaa ajatusmaailmansa lapsiinsakin. Lapset usein uskovat kaiken mitä äiti sanoo ja voivat esittää äidin mieliksi. Vanhempi voi valita, näyttääkö lapsilleen hyvää vai huonoa esimerkkiä. 

Vierailija
159/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yrittänyt monta kertaa puhua asiasta anteeksipyydellen sitä, etteivät lapset ymmärrä vielä hyvän päälle koska eivät ole saaneet kotona mitään erikoisleipomuksia ja ehdotan voisinko tuoda tullessamme lämpimäisiksi sen pullapitkon.

Miten uskot tämän asian hoituvan? Lapset heräävät yhtenä aamuna ja kertovat nähneensä unessa näyn, että nyt he voivat syödä muutakin kuin pullapitkoa? Olisiko kuitenkin niin, että uusia makuja kannattaisi maistella, tottuisi niihin ja löytäisi uusia suosikkeja. Eikä vaan tyrmäisi etukäteen. 

Vierailija kirjoitti:

Jos siitä tuliaisesta isäntäväki ottaisi vaikka yhden palan jokainen ja tarjoaisivat vielä hyvää hyvyyttään vieraillekin niin se on minun mielestäni paljon ystävällisempää käytöstä. Silloin nimittäin saisin edes jonkinlaisen mielipiteen tuomastamamme tuliaisesta.

Isäntäväki vain olisi kohtelias ottaessaan palan pullapitkoasi, ettei pahoittaisi mieltäsi. Heiltä löytyvät ne käytöstavat, joita sinulta ei. Hassua että odotat muilta tällaista ystävllisyyttä, johon et itse taivu. 

Vierailija kirjoitti:

Mitään kippoja, kappoja tai muuta rojua en ala ihmisille viemään tuliaisiksi koska itse inhoan kaikkea tarpeetonta sisustustavaraa.

Tuliainen on lahja isäntäväelle. Aikamoinen tyyppi olet, kun ostat vain lahjoja joista itse pidät. Eihän se tavara sinun käyttöösi ole! Tuliaisruoatkin ovat juuri sinun makusi mukaisia ja juuri sinun syötäväksesi. 

Ap:n on täysin turha puhua mistään kohteliaisuudesta tai käytöstavoista. 

Vierailija
160/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset nirsoilevat, niin voivat hyvin olla ilman leivonnaisia, joita olen tehnyt. Kyllä ne lapset pärjäävät sokerittakin, jos tarjoilut eivät kelpaa. Turha niitä on lelliä viemällä omat eväät mukaan kyläpaikkaan.

En laita tuliaisia tarjolle, koska olen jo itse leiponut vaikka ja mitä. Oletan, että tuliainen on lahja minulle, ja voin nautiskella siitä illalla tai seuraavana päivänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän