Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et tarjoa vieraillesi leipomuksia tai makeisia, joita he tuovat tuliaisiksi?

Vierailija
09.09.2016 |

Minulla on yksi tällainen tuttu. Yritän keventää hänen emännöimistaakkaansa koska hän haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle. Sen vuoksi olemmekin vieneet heille tuliaisiksi erityisempiä leipomuksia, kalliimpia suklaa- ja makeisrasioita.

Kummeksun todella paljon sitä, ettei hän sitten tarjoa niistä meille vieraille mitään. Viskaa tuliaiset keittiöön johonkin ja siinäpä sitten se.

Olen itse duunariperheestä ja meillä ainakin laitettiin aina vieraiden tuomat lämpimäiset kahvipöytään ja tietenkin avattiin suklaa- tai makeisrasia kahvipöydässä, jotta jokainen saisi suunsa makeaksi. Kerran kävi nolosti kun lapsi kysyi tuliaistemme perään kahvipöydässä.

Olen miettinyt minne tuliaiset häviävät. Leipomukset menevät varmaan kompostiin mutta tänään asiaa pohtiessa tuli mieleen, että tuttuhan voi antaa suklaa- ja makeisrasioita eteenpäin lahjoiksi muille ihmisille.

Mistä tuollainen käytös johtuu?

Kommentit (231)

Vierailija
81/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjan tarjoaminen suoraan takaisin lahjan antajalle on moukkamaista ja tökeröä. Se tarkoittaa joko sitä, että vieraaseen ei oltu alunperinkään panostettu ollenkaan ja jos vieras ei olisi tuonut omia eväitä mukanaan hän ei olisi saanut mitään tai sitä, että isäntäväki haluaa päästä mahdollisimman halvalla ja piilotti äkkiä valmistellut tarjoilut, kun edullisempi vaihtoehto ilmaantuikin vieraan mukana.

Pettyisin kovasti jos menisin kylään syömään ja minulle tarjottaisiin vain omaa leipomustani. Yhtä hyvin olisin voinut pysyä kotona ja syödä leipomukseni siellä.

Ainakin meidät entinen kaverini kutsui päivälliselle ja ei liikauttanut sormeaan. Ojensi pizzerian listan kun lapset alkoivat kitisemään. Sitten passitti mieheni hakemaan ne samalla kun hän itse kattoi pöytää ja hänen miehensä katsoi telkkaria. Oli kyllä omituisin tekemäni vierailu minnekään. Minulla ei olisi pokkaa kutsua meille ketään sunnuntaipäivälliselle, lyödä pizzerian listaa kouraan ja passittaa vierasta hakemaan sieltä pizzoja.

Kun lapset nukkuivat puuskahti asiasta rauhallinen miehenikin. Sanoi ettei lähde toiste tuollaisten pummien luokse ja kielsi antamasta enempää meidän lapsilta pieneksi jääneitä vaatteitaan heille. Myöhemmin tajusin itsekin ettei meillä ollut oikeaa ystävyyssuhdetta.

Vierailija
82/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, vastasit itse jo kysymykseesi viestisi toisessa virkkeessä: "[Emäntä] haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle." Kun menet kutsuttuna kylään, niin emäntä on valmistautunut hyvin ja hankkinut tarjottavat. Hän arvostaa ihan varmasti tuliaisiasi, mutta ehkä ne eivät sovi yhteen muun tarjoilun kanssa. Muuten, kun tiedät, että tämä tuttavasi haluaa aina laittaa pöydän koreaksi, niin miksi viet juuri leivonnaisia ja makeisia? Anna hänen päättää itse tarjoiluista. Saattaa jopa olla, että hän tuntee jonkinlaista loukkaantumista. Kun aina tuot leivonnaisia, viestität huomaamattasi, että tämän tuttavasi tarjoilut eivät sinulle oikein kelpaa. Vie mieluummin vaikka kaunis kukkakimppu niitten kakkujen asemesta. Ja vain silloin, kun sovitte etukäteen, että tuot jotain kahvin kanssa tarjottavaa, viet niitä hienoja kakkujasi.

Joku tuolla alussa väitti, ettei Suomessa muka viedä tuliaisia. Höpö-höpö! Me itäsuomalaisethan emme edes osaa mennä kylään ilman viemisiä. Tämän me lapsetkin opimme jo äidinmaidossa. Harvoin viemme pullaa tai muuta syömistä, mieluummin kukkia tai sitten jotain itse tehtyä. Ei sen tarvitse olla mitään suurta, kaunis hyvin tehty patalappukin on ihan riittävä tuliainen.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos  tämä on toistuvaa niin herää kysymys miksi niitä viette. Jatkossa kukkakimppu jos jotain on vietävä.

Jos heillä on tiedettävästi pöytä koreana miksi ihmeessä viet sinne lisää leipomuksia.

Tietysti voihan se olla niin jos sinulla on huono käsihygienia ja likainen koti ei siellä tehtyjä leipomuksia välttämättä haluta syödä tai tarjota. Tulisi kiusallinen olo pöydässä kun isäntäväki ei voisi syödä niitä tuliaisianne. Ehkä tämä on toinen vaihtoehto tapakulttuurin lisäksi.

kondiittori

Vierailija
84/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tuo tarjottavat, niin tietenkin laitan ne kahvipöytään. Samalla muistan pahoitella, etten tajunnut, että vieras ei pidä siitä, mitä olen laittanut, vaan joutui tuomaan omat ruuat. Tietenkään kukaan perheestämme ei syö vieraiden tuomisia, nehän eivät oikeastaan ole meille vaan vieraalle itselleen.

Olet naurettava uhriutuja.

Vierailija
85/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitteko kuvitella miehiä käymään tätä keskustelua?

Tämä on tätä kanojen nokkimisjärjetyksen selvittelyä. Jokainen kun haluaa olla se ykköskana.

Vierailija
86/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo juhliin tuliaisiksi syötävää niin minä ainakin oletan että se on lahja minulle myöhemmäksi. Jos lapsesi ei syö kuin tiettyä juttua niin osta hänelle yksi ja sano isäntäperheelle että ostin meän Mirkulle tämän pullan ja laitat sen Mirkun lautaselle valmiiksi.

Eri asia jos joku soittaa että tultaisiin kohta kylään ja tuo pullaa samalla niin sen laitan tarjolle heti koska meillä ei ole juurikaan koskaan vierasvaraa kaapeissa tai pakkasessa.

Vierailija
87/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitetaan tuomiset tarjolle.

Vierailija
88/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tuomiset ovat tuliaisia, siinä missä vaikkapa matkamuistot, eli ne on tarkoitettu saajalle. En koskaan oleta, että mahdolliset tuomiseni annettaisiin minulle. Jotenkin hassu ajatuskin. Ne ovat isäntäväelle, jos jotain vien. Pyrin kyllä opettamaan tuttavani siihen, ettei minulle kannata tuoda mitään ja samaten sen, että minä en yleisestiottaen tuo mitään, koska en yksinkertaisesti jaksa miettiä, mikä olisi heille mieleen, enkä viitsi viedä mitään noloja huteja. Eri asia synttärit, tuparit ja sen sellaiset.

Ja siis en itse laita saamisia esille, koska minusta vieraat eivät tuoneet niitä itselleen, vaan mulle. Sorry, jos halusitte toimia kiinalaisittain ja tuodakin ne itsellenne!

Vierailija
89/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun motiivi on siis se että nirsoille lapsillesi olisi hyvät tarjoilut ja emäntä ei tätä tajunnut.

Niin, lapseni eivät ole tottuneet esim. rommilla maustettuihin kakkuihin tai ylimakeisiin kuppikakkuihin. Voisi olla edes yksi simppelimpi vaihtoehto tarjolla. Ja tosiaankin haluan keventää emännän työtaakkaa. Miksi hänen pitäisi leipoa pullapitkoa jos hän rakastaa tehdä taiteellisempia ja trendikkäämpiä leivonnaisia?

Kyllä, lapsemme voivat vaikuttaa hyvinkin nirsoilta koska ovat tottuneet tavalliseen kotiruokaan. Teen ruokaa Aura Liimataisen keittokirjan Parasta kotiruokaa mukaan ja se on perheelle ainakin tähän saakka kelvannut. Erikoisuuksia käymme syömässä ravintolassa.

Vierailija
90/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinalaisittain = väärinpäin

Vierailija
91/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mua ärsytti juhannuksena, kun vietiin kaikenlaista tuliaista. No sitten esim. kahvipöydässä ei ollut kuin meidän tuomisiamme. Minusta se oli outoa. Eivätkö olleet meitä varten mitään varanneet (olimme kutsuttuja).

Vierailija
92/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää tuoda kutsuille omat syötävät, ihan niin kuin vihjeeksi että tarjottavat ovat paskaa. "Missä on mun tuomiset?! Mä haluun syödä vain niitä!"

Ja kun on allergisia tms ihmisiä niin itketään kuinka vaikeaa on keksiä mitään, mitä he voivat syödä...

Mutta kai vieraat ilmoittavat etukäteen jos ovat allergisia?

Vierailija
93/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motiivi on se että tuliaisen saaja olettaa sen olevan lahja hänelle itselleen.

Eli kyse on tapakulttuurieroista? Meilläpäin jaetaan tuliainen auliisti vieraiden kanssa koska se on tavallaan luottamuksen osoitus ja muualla jemmataan niin ettei kukaan saa muruakaan. Onko tässä suuriakin maantieteellisiä eroavaisuuksia?

Tehdäänkö testi: tuliaisten jemmaajat nostavat yläpeukkua ja tuliaisten vieraiden kanssa jakavat laittavat puolestaan alapeukkua?

Vierailija
94/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kake kirjoitti:

Itse pidän sitä hieman ärsyttävänä, kun on suunnitellut millaisen tarjoilun milloinkin haluaa laittaa, ja sitten joku tuo jotain mikä ei mielestäni sovi joukkoon. Olen tarkka, tiedän, mutta näin se nyt kuitenkin menee.

Mikset sitten sano suoraan ettet halua lämpimäisiä kun puhun niistä jo etukäteen?

Miksei isäntäväki haluaisi lahjaksi leivonnaisia? Ne ovat kivoja esim. aamukahvilla seuraavana päivänä.

Taitaa ap:llä olla aika suuret luulot leipomuksistaan :D Pitää niitä niin ylivertaisina että minkä tahansa muun tarjoaminen on loukkaus.

Taas sinä projisoit omia ajatuksiasi minun päähäni.

Olisi kaikille suuri helpotus jos emäntä/isäntä sanoisi suoraan ettei saa tuoda lämpimäisiä. Silloin antaisin lasten syödä ennen vierailua mahansa täyteen kotona leivottua ja he olisivat kylässä rauhallisemmin vaikkeivat pitäisikään aikuiseen makuun tehdyistä tarjoomuksista.

Projisointi ei ole kunnollista suomenkieltä, lopeta sanan käyttö kun käytät ihan väärin.

Vierailija
95/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjan tarjoaminen suoraan takaisin lahjan antajalle on moukkamaista ja tökeröä. Se tarkoittaa joko sitä, että vieraaseen ei oltu alunperinkään panostettu ollenkaan ja jos vieras ei olisi tuonut omia eväitä mukanaan hän ei olisi saanut mitään tai sitä, että isäntäväki haluaa päästä mahdollisimman halvalla ja piilotti äkkiä valmistellut tarjoilut, kun edullisempi vaihtoehto ilmaantuikin vieraan mukana.

Pettyisin kovasti jos menisin kylään syömään ja minulle tarjottaisiin vain omaa leipomustani. Yhtä hyvin olisin voinut pysyä kotona ja syödä leipomukseni siellä.

Juuri niin ja mulle tulee assosiaatio, jos syötävää tuomistani tarjottaisiin minulle, että isäntäväki ei tykkää siitä, tyyliin "syö oma moskasi itse pois, kiitos". Minusta on vain ihanaa, jos tuomiseni jemmataan, sitten voin ajatella heidän käyvän sen kimppuun hyvillä mielin, että se menee ns. parempiin suihin :)

Siksihän mä sen veinkin, että maistuis. Heille, ei mulle. Mä voin tosiaan tehdä itselleni samat kotona, tai ostaa.

Vierailija
96/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tuo tarjottavat, niin tietenkin laitan ne kahvipöytään. Samalla muistan pahoitella, etten tajunnut, että vieras ei pidä siitä, mitä olen laittanut, vaan joutui tuomaan omat ruuat. Tietenkään kukaan perheestämme ei syö vieraiden tuomisia, nehän eivät oikeastaan ole meille vaan vieraalle itselleen.

Olet naurettava uhriutuja.

Miksi ihmiset tuovat kahvipöytään leipomuksiaan? Jos on kutsuttu kahville eikä ole pyydetty mitään, niin on loukkaus isäntäväkeä kohtaan tuoda syömisiä. Ja koska ketjussa oletetaan, että ne laitetaan tarjolle, niin se tarkoittaa, että kutsujan tarjoilut ei riitä, halutaan syödä niitä, mitä tuotiin. Ei lahjaksi vaan vieraiden omaksi iloksi.

Vierailija
97/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, vastasit itse jo kysymykseesi viestisi toisessa virkkeessä: "[Emäntä] haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle." Kun menet kutsuttuna kylään, niin emäntä on valmistautunut hyvin ja hankkinut tarjottavat. Hän arvostaa ihan varmasti tuliaisiasi, mutta ehkä ne eivät sovi yhteen muun tarjoilun kanssa. Muuten, kun tiedät, että tämä tuttavasi haluaa aina laittaa pöydän koreaksi, niin miksi viet juuri leivonnaisia ja makeisia? Anna hänen päättää itse tarjoiluista. Saattaa jopa olla, että hän tuntee jonkinlaista loukkaantumista. Kun aina tuot leivonnaisia, viestität huomaamattasi, että tämän tuttavasi tarjoilut eivät sinulle oikein kelpaa. Vie mieluummin vaikka kaunis kukkakimppu niitten kakkujen asemesta. Ja vain silloin, kun sovitte etukäteen, että tuot jotain kahvin kanssa tarjottavaa, viet niitä hienoja kakkujasi.

Joku tuolla alussa väitti, ettei Suomessa muka viedä tuliaisia. Höpö-höpö! Me itäsuomalaisethan emme edes osaa mennä kylään ilman viemisiä. Tämän me lapsetkin opimme jo äidinmaidossa. Harvoin viemme pullaa tai muuta syömistä, mieluummin kukkia tai sitten jotain itse tehtyä. Ei sen tarvitse olla mitään suurta, kaunis hyvin tehty patalappukin on ihan riittävä tuliainen.  

Sinä ymmärrät näköjään vertaiskuvat kirjaimellisesti. Jos kehun kaverini olevan viimeisen päälle tällingissä, en tarkoita sitä,että hän olisi valmis Miss Universe-kisojen finaaliin vaan että hän näyttää hyvältä ja voisi lähteä ravintolaan/teatteriin jne.

Minähän selitin, että kysyn aina tältä emännältä että sopiiko tuoda pientä lämpimäistä? En ole ikinä vienyt mitään kakkuja tai vastaavaa. Ihan tavallisen peruspullapitkon olen yleensä pyöräyttänyt lämpimäiseksi mutta näköjään sekin sitten loukkaa arvon emäntien tunteita verisesti.

Vierailija
98/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliainen on tarkoitettu isäntäväelle

Eli se laitetaan kompostiin tai pakastimeen? Minne laitat makeis- ja suklaarasiat?

No ei kai niitä tarvii kompostiin laittaa ja tuskin kukaan laittakaa. Voi kai ne syödä vaikka seuraavana päivänä. Ei ne silloin vielä homeessa ole. Ja karkit ja suklaat kestää. Ne voi syödä vaikka seuraavalla viikolla. Ja ihan vaikka se isäntäperhe itse.

Vierailija
99/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, minulle on opetettu että omien tuliaisten syöminen on huono tapa. Se on lahja, ei muitakaan lahjoja testailla itse sitten kun ne on annettu isäntäväelle.

Vierailija
100/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että tuo käsite "viimeisen päälle" on hyvinkin suhteellista. Jollekin viimeisen päälle laittaminen on se kun pyyhkäisee keittiön pöydän rätillä puhtaaksi ja toiselle puolestaan ei riitä edes sekään kun pellavaiset pöytäliinat ja lautasliinat eivät ole tarpeeksi sileitä.

Aloitukseni pointti on nyt saada selvä siitä, että mihin kummaan ne tuliaiset häviävät? Saako perheen koira pullapitkon iltapalaksi ja laitetaanko joulupaperiin ja nimi päälle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan