Miksi et tarjoa vieraillesi leipomuksia tai makeisia, joita he tuovat tuliaisiksi?
Minulla on yksi tällainen tuttu. Yritän keventää hänen emännöimistaakkaansa koska hän haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle. Sen vuoksi olemmekin vieneet heille tuliaisiksi erityisempiä leipomuksia, kalliimpia suklaa- ja makeisrasioita.
Kummeksun todella paljon sitä, ettei hän sitten tarjoa niistä meille vieraille mitään. Viskaa tuliaiset keittiöön johonkin ja siinäpä sitten se.
Olen itse duunariperheestä ja meillä ainakin laitettiin aina vieraiden tuomat lämpimäiset kahvipöytään ja tietenkin avattiin suklaa- tai makeisrasia kahvipöydässä, jotta jokainen saisi suunsa makeaksi. Kerran kävi nolosti kun lapsi kysyi tuliaistemme perään kahvipöydässä.
Olen miettinyt minne tuliaiset häviävät. Leipomukset menevät varmaan kompostiin mutta tänään asiaa pohtiessa tuli mieleen, että tuttuhan voi antaa suklaa- ja makeisrasioita eteenpäin lahjoiksi muille ihmisille.
Mistä tuollainen käytös johtuu?
Kommentit (231)
En voi ymmärtää, miten joku voi kuvitella, että noita tuliaisruokia/-leivonnaisia ym. jemmattaisiin omaan käyttöön. Totuushan ainakin meillä on se, että emme syö mitä tahansa kökköä... esim. leivonnaisia, joiden puhtaudesta ja raaka-aineista ei ole tietoa.
Siksi meillä kyllä laitetaan biojätteeseen kaikki meille tuodut, vieraiden itse tekemät "herkut". Ei tulisi mieleenkään syödä jotain, jonka joku on omassa keittiössään väsännyt.
Jos joku tuo tuliaisiksi vaikka karkkeja, ne viedään yleensä vaikka työpaikalle, jossa mikä tahansa kahvihuoneen pöydälle jätetty katoaa ahnaisiin suihin.
Meillä vieraat laitetaan siivoamaan ja tiskaamaan, jos haluavat keventää emännöinnin taakkaa.
Olen miettinyt samaa. Minä saatan viedä vaikkapa suklaalevyn tai marjoja, jos menen kahville jonnekin yllättäen, olen ajatellut että tuon tarjottavia mukanani, piristän ystävän päivää, ettei tarvitse tarjota mitään :)
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Minä saatan viedä vaikkapa suklaalevyn tai marjoja, jos menen kahville jonnekin yllättäen, olen ajatellut että tuon tarjottavia mukanani, piristän ystävän päivää, ettei tarvitse tarjota mitään :)[/quote
Alapeukutin sun viestiä ja perustelensen niin että vaikka tuo on peukun arvoista että viet yllätysvisiitille jotain, niin siellä ei todellakaan saata olla mitään tarjolle silloin mutta minusta vieraan viemä on silti talonväelle tuliainen, joka sitten voidaan maiskuttaa illalla eli jos siellä kotona olisikin jotain tarjottavaa, niin miten sun oletus voisi olla että sulle tarjotaan mitä viet mukanasi? Et sinä voi päättää mitä ihmiset tarjoaa, tuo on lähinnä noloa. Vien itse mennessäni jotain, mutta se on heille, ei minulle.
Olen varannut kutsumilleni vieraille kahvia, juustokakkua, 2 eri lajia keksejä/piparkakkuja, "pizzanyyttejä" ja kahdella eri täytteellä täytettyjä ruisnappeja. Vieras tuo viiniä ja suklaata.
Poistan pöydästä kahvin ja keksit/piparkakut.
Mielestäni valmiiseen kahvipöytään ei ole kohteliasta mennä omien eväiden kanssa ja hyvät käytöstavat on hyvä opettaa myös lapsille. Jos emännän/isännän tarjottavat eivät lapsille kelpaa, niin saavat olla ilman. Yksikään lapsi tuskin kuolee nälkään yhden kahvivierailun aikana, joten kahvittelun jälkeen voi sitten kotona syödä mitä haluaa.
Jos käy useasti kahvilla samassa paikassa, niin varmasti tietää onko emännällä tapana laittaa tarjottavaa vai ei. Jos emäntä joka tapauksessa aina laittaa pöydän koreaksi, niin et sinä työtä helpota yhtään tuomalla pöytään lisää herkkuja. Pitää muistaa, että monet nauttivat emännöinnistä ja on tosiaan loukkaavaa, jos vieraille ei tarjoilut kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi tällainen tuttu. Yritän keventää hänen emännöimistaakkaansa koska hän haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle. Sen vuoksi olemmekin vieneet heille tuliaisiksi erityisempiä leipomuksia, kalliimpia suklaa- ja makeisrasioita.
Kummeksun todella paljon sitä, ettei hän sitten tarjoa niistä meille vieraille mitään. Viskaa tuliaiset keittiöön johonkin ja siinäpä sitten se.
Olen itse duunariperheestä ja meillä ainakin laitettiin aina vieraiden tuomat lämpimäiset kahvipöytään ja tietenkin avattiin suklaa- tai makeisrasia kahvipöydässä, jotta jokainen saisi suunsa makeaksi. Kerran kävi nolosti kun lapsi kysyi tuliaistemme perään kahvipöydässä.
Olen miettinyt minne tuliaiset häviävät. Leipomukset menevät varmaan kompostiin mutta tänään asiaa pohtiessa tuli mieleen, että tuttuhan voi antaa suklaa- ja makeisrasioita eteenpäin lahjoiksi muille ihmisille.
Mistä tuollainen käytös johtuu?
Meillä päin tuliaisten syöttäminen vieraille tarkoittaisi sitä että ne eivät meille kelpaa.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Jos nyt ajatellaan, että on kutsuttu vieraita syömään ja ruuat alkupaloista jälkiruokaan on suunniteltu, niin silloin ei jälkiruokapöytään lisätä vieraiden leipomuksia. Kahvin kanssa sitten suklaat ovat tervetulleita, tietysti.
Kun kutsutaan ystäviä syömään, voidaan myös sopia että joku vieraista tuo alku- tai jälkiruuan. Tai jos on soppabileet, niin kaveri voi leipoa leivän, sovitusti. Mutta silloin ollaankin jo lähellä nyyttäreitä.
Mutta vieraiden tuomat lämpimäiset ja muut ruokalahjat ovat ainakin meillä aina tervetulleita. Ne ovat "lahja talolle". Kun seuraavana päivänä siivoaa juhlien jälkiä on ihanaa napostella ystävän tekemiä herkkuja.
Usein vieraiden tuomista viineistä yms. jää osa juomatta, jopa avaamatta. Ei se mitään ylenkatsetta tarkoita.
Olet ilmeisen kiva ystävä, ap. Vie edelleen lahjojasi äläkä vaivaa asialla päätäsi. Anteliaisuus on hienoa.
Hänhän ilmoitti ettei mene enää kaverinsa luokse kahville.
Ruusu kirjoitti:
Mielestäni valmiiseen kahvipöytään ei ole kohteliasta mennä omien eväiden kanssa ja hyvät käytöstavat on hyvä opettaa myös lapsille. Jos emännän/isännän tarjottavat eivät lapsille kelpaa, niin saavat olla ilman. Yksikään lapsi tuskin kuolee nälkään yhden kahvivierailun aikana, joten kahvittelun jälkeen voi sitten kotona syödä mitä haluaa.
Jos käy useasti kahvilla samassa paikassa, niin varmasti tietää onko emännällä tapana laittaa tarjottavaa vai ei. Jos emäntä joka tapauksessa aina laittaa pöydän koreaksi, niin et sinä työtä helpota yhtään tuomalla pöytään lisää herkkuja. Pitää muistaa, että monet nauttivat emännöinnistä ja on tosiaan loukkaavaa, jos vieraille ei tarjoilut kelpaa.
Hyvä emäntä osaa tehdä vaikka puolikkaasta pullataikinasta pikkupullia lapsille. Se on asenteesta kiinni. Kaikki lapset eivät ole tottuneet syömään ylimakeita leivonnaisia ja leivoksia.
Minun mielestäni vieraan tuomiset laitetaan pöytää tarjolle. Olisi törkeää sysätä ne kaappiin piiloon.
Minä ainakin tuon tuliaisia ilahduttaakseni isäntäväkeä, en siksi että MINULLE olisi enemmän ruokaa pöydässä. Ei joululahjaksikaan anneta esim. Villasukkia siksi, että voi sitten myöhemmin tulla kylään ja lainata niitä. XD