Miksi et tarjoa vieraillesi leipomuksia tai makeisia, joita he tuovat tuliaisiksi?
Minulla on yksi tällainen tuttu. Yritän keventää hänen emännöimistaakkaansa koska hän haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle. Sen vuoksi olemmekin vieneet heille tuliaisiksi erityisempiä leipomuksia, kalliimpia suklaa- ja makeisrasioita.
Kummeksun todella paljon sitä, ettei hän sitten tarjoa niistä meille vieraille mitään. Viskaa tuliaiset keittiöön johonkin ja siinäpä sitten se.
Olen itse duunariperheestä ja meillä ainakin laitettiin aina vieraiden tuomat lämpimäiset kahvipöytään ja tietenkin avattiin suklaa- tai makeisrasia kahvipöydässä, jotta jokainen saisi suunsa makeaksi. Kerran kävi nolosti kun lapsi kysyi tuliaistemme perään kahvipöydässä.
Olen miettinyt minne tuliaiset häviävät. Leipomukset menevät varmaan kompostiin mutta tänään asiaa pohtiessa tuli mieleen, että tuttuhan voi antaa suklaa- ja makeisrasioita eteenpäin lahjoiksi muille ihmisille.
Mistä tuollainen käytös johtuu?
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Ai, minulle on opetettu että omien tuliaisten syöminen on huono tapa. Se on lahja, ei muitakaan lahjoja testailla itse sitten kun ne on annettu isäntäväelle.
Useimmissa kulttuureissa ruoan ja juoman yhdessä jakamista pidetään luottamuksen osoituksena. Venäläiselle olisi verinen loukkaus jos vieras heittäisi hänen tuomansa tuliaisten kaappiin. Venäläisten juhlissa kun näet rakastetaan syödä, juoda ja jutella pitkään ja hartaasti. Tuliaisten jakamista pidetään ystävyyden ja luottamuksen merkkinä. Jos et ilkeä maistaa omaa tuliaistasi venäläisten seurassa, he epäilevät sinulla olevan mielessä jotain kaunaa tai epäluottamusta. Ennen vanhaan olisi voitu ajatella peräti sinun myrkyttäneen tuliaiset jos et halua niitä maistaa.
Syötä ap sitä pitkoa lapsillesi automatkalla kylään mennessä ja taas kotiin tullessa, niin voivat kylässä keskittyä leikkimiseen ja aikuiset rommikakkuun.
Yleensä mulla on pöytä valmiina ja vieraan tuomat jää odottamaan....mutta tosiaan, jos vieras söisikin omiaan, niin minähän saisin nautiskella niistä oman maun mukaisista herkuista sitten illemmalla itsekseni. Toisaalta paras olisi että vieraan lähtiessä kipot olisivat suunnilleen tyhjät eikä minun pitäisi syödä liikaa tai heittää ruokaa pois.
Minä kuulen sen keksipaketin kutsun vaikka miten vääntäisin töllön volumea lisää....ethän halua syöttää juottoporsasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Motiivi on se että tuliaisen saaja olettaa sen olevan lahja hänelle itselleen.
Eli kyse on tapakulttuurieroista? Meilläpäin jaetaan tuliainen auliisti vieraiden kanssa koska se on tavallaan luottamuksen osoitus ja muualla jemmataan niin ettei kukaan saa muruakaan. Onko tässä suuriakin maantieteellisiä eroavaisuuksia?
Tehdäänkö testi: tuliaisten jemmaajat nostavat yläpeukkua ja tuliaisten vieraiden kanssa jakavat laittavat puolestaan alapeukkua?
Kotipuolessa Kaakkois-Suomessa tapoihin kuului, että vieraat kestitään isäntäväen toimesta viimeisen päälle ja olisi ollut kummallista jos joku olisi tuonut "omat eväät". Ainoa tilaisuus mihin on sopivaa viedä syötävää emännän "yli" oli vauvaa katsomaan mentäessä. Etelässä olen nyt jo tottunut laittamaan vieraiden tuomisia pöytään ja ymmärrän, että ne ei ole vinkki huonoista tarjoiluista. Naurattaa kyllä laittaa esille jotain kaupan keksejä kaiken oman tarjoilun päälle, mutta kaikkeen tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tuo tarjottavat, niin tietenkin laitan ne kahvipöytään. Samalla muistan pahoitella, etten tajunnut, että vieras ei pidä siitä, mitä olen laittanut, vaan joutui tuomaan omat ruuat. Tietenkään kukaan perheestämme ei syö vieraiden tuomisia, nehän eivät oikeastaan ole meille vaan vieraalle itselleen.
Toivottavasti tämä on sarkasmia!
Mulle vieraiden tuomiset olis kyllä riesa, kun tarjottavaa muutenkin jää aina paljon ja vien niitä sitten töihin. Itse en syö makeaa juhlien ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun motiivi on siis se että nirsoille lapsillesi olisi hyvät tarjoilut ja emäntä ei tätä tajunnut.
Niin, lapseni eivät ole tottuneet esim. rommilla maustettuihin kakkuihin tai ylimakeisiin kuppikakkuihin. Voisi olla edes yksi simppelimpi vaihtoehto tarjolla. Ja tosiaankin haluan keventää emännän työtaakkaa. Miksi hänen pitäisi leipoa pullapitkoa jos hän rakastaa tehdä taiteellisempia ja trendikkäämpiä leivonnaisia?
Kyllä, lapsemme voivat vaikuttaa hyvinkin nirsoilta koska ovat tottuneet tavalliseen kotiruokaan. Teen ruokaa Aura Liimataisen keittokirjan Parasta kotiruokaa mukaan ja se on perheelle ainakin tähän saakka kelvannut. Erikoisuuksia käymme syömässä ravintolassa.
Kylläkai jokainen haluaa tehdä erimakuisiakin kakkuja , eikä ihan kaikkea aina rommilla mausta? Aika yksitoikkoista vuodesta toiseen jos tarjolla on aina rommikakkua ja kuppikakkuja. Sitä "parasta kotiruokaa"kirjaa on meilläkin paljon käytetty, mutta ei se ole estänyt lapsia tykkäämästä muistakin mauista, kuin siitä simppelista kotiruuasta/pullasta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuollainen käytös johtuu?
Minulla se johtui siitä, etten tiennyt, että on tapana pistää niitä tarjolle. Sitten joskus ihan muuten vain luin jotain käytösopasta, ja valistuin. Vähänkö nolotti.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on toistuvaa niin herää kysymys miksi niitä viette. Jatkossa kukkakimppu jos jotain on vietävä.
Jos heillä on tiedettävästi pöytä koreana miksi ihmeessä viet sinne lisää leipomuksia.
Tietysti voihan se olla niin jos sinulla on huono käsihygienia ja likainen koti ei siellä tehtyjä leipomuksia välttämättä haluta syödä tai tarjota. Tulisi kiusallinen olo pöydässä kun isäntäväki ei voisi syödä niitä tuliaisianne. Ehkä tämä on toinen vaihtoehto tapakulttuurin lisäksi.
kondiittori
Jos tämä emäntä vastaa "tuo vaan" kun kysyn niistä penteleen lämpimäisistä! Siksi minä niitä leivon. Hygieniasta ei meidän perheessä ole ikinä tingitty. Minulle on ainakin opetettu kotona että niin köyhä ei voi olla etteikö olisi varaa pitää itseään ja huusholliaan siistinä. Käsidesi on saippuapullon vieressä keittiössä, vierasvessassa, alakerran kylpyhuoneessa ja yläkerran kylpyhuoneessa.
Jos tähän etsittäisiin fiksua kompromissia niin emäntä kieltäisi tuomasta lämpimäisiä ja leipoisi yhden pullapitkon ja asia olisi sillä selvä. Naisten maailmassa ei vain tällaiset "kirkko keskelle kylää"-ratkaisut tule ensimmäisinä mieleen. Mieluummin valehdellaan, kiemurrellaan ja ollaan tuppisuita.
Mä kallistuisin siihen, että nämä ovat alueellisia eroja, joista on turha loukkaantua suuntaan tai toiseen.
Itse jemmaan tai laitan tarjolle tilanteen mukaan, tai saatan kysyä antajalta, että laitetaanko heti tarjolle, jos tuntuu epävarmalta. Lapsuudenmaisemissa opin, että tuliainen on yleensä lahja isäntäväelle (eikä lahjaa ole kohteliasta antaa takaisin ;) ), mutta toisaalta jos mentiin vierailulle yllättäen tai lyhyellä varoitusajalla, vieraat veivät aina jotakin pientä tarjottavaa mukanaan, ja isäntäeväen tarvitsi keittää vain kahvi. Nykyisellä asuinalueellani näyttää siltä, ettei (ruoka)tuliaisia oikeastaan ole tapana viedä ollenkaan, ja emännälle on noloa, jos ei pysty taikomaan pöytää koreaksi yllätysvieraillekin. Itselläni oli täälläkin aluksi tapana viedä jotain herkkuja tuliaisiksi, ja melkein poikkeuksetta minulta kysyttiin vähän hämillään, että tarkoitinko ne pöytään laitettavaksi vai miten :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, minulle on opetettu että omien tuliaisten syöminen on huono tapa. Se on lahja, ei muitakaan lahjoja testailla itse sitten kun ne on annettu isäntäväelle.
Useimmissa kulttuureissa ruoan ja juoman yhdessä jakamista pidetään luottamuksen osoituksena. Venäläiselle olisi verinen loukkaus jos vieras heittäisi hänen tuomansa tuliaisten kaappiin. Venäläisten juhlissa kun näet rakastetaan syödä, juoda ja jutella pitkään ja hartaasti. Tuliaisten jakamista pidetään ystävyyden ja luottamuksen merkkinä. Jos et ilkeä maistaa omaa tuliaistasi venäläisten seurassa, he epäilevät sinulla olevan mielessä jotain kaunaa tai epäluottamusta. Ennen vanhaan olisi voitu ajatella peräti sinun myrkyttäneen tuliaiset jos et halua niitä maistaa.
Ketään ei kiinnosta mitä venäläiset tekee, nyt ollaan Suomessa jos et huomannut.
Ehkä se ei tiedä, mitä tarkoittaa lämpimäiset. Jotain pulliako? Kertokaa, jäi häiritsemään.
Olen ylpeä emäntä, enkä halua juhlapöytääni mitään huonoa ja mautonta peruspitkoa. Jos ei luota emännän tarjoiluihin, voi jäädä kotiin syömään omaa pitkiä. Sivistyneet lapset voi syödä muutakin kuin pullaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää tuoda kutsuille omat syötävät, ihan niin kuin vihjeeksi että tarjottavat ovat paskaa. "Missä on mun tuomiset?! Mä haluun syödä vain niitä!"
Ja kun on allergisia tms ihmisiä niin itketään kuinka vaikeaa on keksiä mitään, mitä he voivat syödä...
Mutta kai vieraat ilmoittavat etukäteen jos ovat allergisia?
Toisten mielestä niiden allergioiden ilmoittaminen on itsensä esilletuomista ja toisten vaivaamista eli sopimatonta.
Entä, jos minulle tuodaan kukkakimppu, niin pitääkö siitäkin jakaa leikkokukka kullekin vieraalle, etten vaan vaikuttaisi ahneelta, joka haluaa vain itse nautiskella kimpun kauneudesta vieraiden lähdettyä?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se ei tiedä, mitä tarkoittaa lämpimäiset. Jotain pulliako? Kertokaa, jäi häiritsemään.
Vastaleivottua suolaista tai makeaa.
Minä vien yleensä muusia ja riistakäristystä, jos minut on kutsuttu kolmen ruokalajin illalliselle.
Vierailija kirjoitti:
Syötä ap sitä pitkoa lapsillesi automatkalla kylään mennessä ja taas kotiin tullessa, niin voivat kylässä keskittyä leikkimiseen ja aikuiset rommikakkuun.
Päätin kyllä tämän keskustelun jälkeen lopettaa kyläilyt tuon henkilön luona. Liian vaikeaa. Mieluummin kutsun heidät meille ja tulevat jos haluavat tulla. Asiaan löytyi yksinkertainen ratkaisu eikä kukaan vedä enää hernettä nenään. Minunkaan ei tarvi sitten enää stressata niiden tuliaisten vuoksi ja arvuutella mikä oikein kelpaisi. Ei tuo Stockan karkkiosasto nyt niin suuri ole että sieltä löytyisi vuosikausiksi aina uutta ja jännittävää lahjaksi.
Siis miten vierailla "vierailla" te oikein kyläilette, jos ette saa sanottua ääneen, että ne lämpimäiset on tarkoitettu tarjottavaksi?
Mitähän kohtaa ap ei vielä ymmärtänyt kun jankkaa edelleen =)