Työkaverin sairasloman syy. Olin tipahtaa tuolilta.
Ihan itse kertoin syyn. 'Kuulo-ongelma' oli syy. Joo tehdään puhelimessa töitä, mutta on myös muutakin jota voi tehdä. Meinasin tipahtaa tuolilta. Itse en edes saanut sairaslomaa kun ääni täysin pois. Tein muita hommia sen ajan.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Jihuu! Maanantaivitutus ei koske työtöntä. Ihanaa juoda aamukahvia ja lukea vittuuntuneiden aloutukisa. Raha on tiukalla, mutta mieli lepää, kun ei tarvitse olla kateellisten selkäänpuukottajien seurassa. Mukavaa työviikkoa kaikille. Ihan pian on taas kesäloma.
Oletko koskaan miettinyt miten pärjäät eläkkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toisaalta ymmärrän työkaverin sairauslomista ärsyyntymisen. Minulla on työkaveri, joka on kuukaudessa vähintään kolme viikkoa saikulla. Milloin on flunssa tai mahatauti, milloin migreeni, milloin selkä, jalka tai käsi pois pelistä. Aina viikonlopuiksi tapahtuu parantuminen, jolloin on aikaa tehdä mökkiremppaa tai piipahtaa reissussa. Aivan käsittämätöntä , ettei työnantajalla ole mahkuja puuttua tähän.
Entisessä työpaikassa oli joillain samanlaista meininkiä. Tietyt ihmiset vetivät tupakkaa ketjussa, söivät huonosti, tissuttelivat/juhlivat viikonloput eivätkä huolehtineet kunnostaan. Ihmekös tuo, että jatkuvasti oli selkä krampissa, poskiontelotulehduksia ja muita tauteja... Vatsatautia tietyt ihmiset sairastivat jatkuvasti. Kummasti eivät koskaan kesälomilla sairasta mitään! Yksi näistä on hoitovapaalla eikä ole muutaman vuoden aikana sairastanut kuin yhden flunssan. Ollessaan töissä oli jatkuvasti "flunssassa".
Mullakin oli firman edellisessä toimipisteessä jatkuvasti poskiontelotulehduksia ja vaikka mitä tauteja. Nuori esimies kiukkusi näistä pää punaisena 😨
Sairastelu loppui kun firma muutti. Uusi toimipiste kun ei ollut homeessa.
Äkillinen kuulon aleneminen on kyllä oikeasti kamalaa ja lamaannuttavaa. Pahempi se on mielestäni, kuin puhekyvyn menettäminen. Ja mulla on molemmista kokemusta. Ja kuurona on omalla tavallaan hankalampi tehdä töitä, kun ei kykene huomioimaan ympäristöään yhtään kunnolla.
Tosin silloin kun menetin ääneni totaalisesti, niin olin viikon poissa töistä, koska meillä ei todella ole hommia, jossa pärjäisi vain puhumatta. Turhauttavaahan se oli, kun ei ollut enää oikeastaan muuta vikaa. Ääni lähti rajun yskimisen seurauksena. Mykkälepo ja yskähermostoa lamaannuttava yskänlääke vasta palautti äänen takaisin.
Joten ei kannata kyseenalaistaa toisen sairauksia, koskaan ei voi tietää, mitä siellä on taustalla. Eikä ole varmaan ap:n velvollisuus tuomita, vai maksatko sinä työkaverisi palkan?
Voi moro mitä jengiä. Olla nyt kateellinen jollekin SAIRAUSLOMASTA!! Vittumaisimpia tyyppejä työpaikalla on nimenomaan nämä muiden poissaolojen kyttääjät ja niistä nurisijat. Mun supersuorittaja kollegani puhui paskaa seläntakana kun olin lapseni leikkauksen takia 4 päivää. Olin ihan pomon kanssa asiasta sopinut ja vienyt saikkutodistukset. Olin muutenkin romuna lapseni sairauden vuoksi ja siihen päälle vielä kollegan vittuilu - oli itkussa pitelemistä kun ämmä naljaili päin naamaa "turhan saikuttelusta". Samaisen kollegan äiti kuoli taannoin, mutta ilmoitti marttyyrimaisesti ettei todellakaan pidä lomaa. Työehtosopimukseemme kuuluu kohta jonka mukaan lähisukulaisen hautajaispäivä on palkallinen vapaa, kun veljeni kuoli, käytin tietysti tuon palkallisen vapaan hautajaisiin jotka olivat keskellä viikkoa. Kollegani jaksoi mainostaa että hän KÄYTTÄÄ LOMAPÄIVÄNSÄ äitinsa hautajaispäivään, tämä minulle vihjaillen sanotusti.
Te saikkujen kyseenalaistajat olette juuri sitä alhaista paskaa joka pilaa työilmapiiriä.
Ei kai tämä ketju ketään yllättänyt?
Tällä palstallahan kadehditaan joiltakin jopa vammaisia lapsia kun näistä saa vammaistukea.
Yksi työkaveri oli viikon verran sairaslomalla, kun haava, joka oli tullut jalkaan uuden kengän hiertymästä, tulehtui pahasti ja koko jalka turposi. Siitähän sitten riemu ratkesi akkojen keskuudessa, kun kuulivat (kollegalta itseltään) tästä. "Minna oli viikon poissa töistä, kun kenkä vähän puristi", kaakattivat selän takana. Siinä vaiheessa minun oli pakko käydä sanomassa muutama valittu sana, vaikka yleensä pysyin poissa noista juorupiireistä. Miten jotkut jaksavat rääpiä tuollaista?
Vierailija kirjoitti:
Yksi työkaveri oli viikon verran sairaslomalla, kun haava, joka oli tullut jalkaan uuden kengän hiertymästä, tulehtui pahasti ja koko jalka turposi. Siitähän sitten riemu ratkesi akkojen keskuudessa, kun kuulivat (kollegalta itseltään) tästä. "Minna oli viikon poissa töistä, kun kenkä vähän puristi", kaakattivat selän takana. Siinä vaiheessa minun oli pakko käydä sanomassa muutama valittu sana, vaikka yleensä pysyin poissa noista juorupiireistä. Miten jotkut jaksavat rääpiä tuollaista?
Koska suomalainen ihminen on pahansuopa ja kateellinen, jopa ilkeä. Ei pysty olemaan onnellinen, jos tietää muilla olevan jonkun asian edes osittain hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jihuu! Maanantaivitutus ei koske työtöntä. Ihanaa juoda aamukahvia ja lukea vittuuntuneiden aloutukisa. Raha on tiukalla, mutta mieli lepää, kun ei tarvitse olla kateellisten selkäänpuukottajien seurassa. Mukavaa työviikkoa kaikille. Ihan pian on taas kesäloma.
Oletko koskaan kuullut säästämisestä? Tai vapaaehtoisesta eläkkeestä? En ole tuo kirjoittaja, mutta olen pätkätyöläinen, välillä töitä on, välillä ei. Mies on töissä, lapset on kasvatettu ja koulutettu ja ajokortit ym:t hommattu, koskaan ei olla sossun tukia saatu, on oma maksettu talo ja kesämökki. Yhtään ei ole velkaa. Mä olen maksanut vapaaehtoista eläkettä vuosikaudet, mies on ollutkin koko ajan töissä. Kaikki ylimääräinen raha on laitettu säästöön, ja sitä jää pienistäkin tuloista kun miettii mitä oikeasti tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kolmas tytötön. Voi miten mukavaa onkaan, lapset koulussa, mies töissä, mulla ihana rauha ja hiljaisuus. Ajattelin lähteä kauppaan ja lenkille, ehkä vois leipoakin jotain. Ei muuta kuin tsemppiä työpaikoille :)))
Oletteko homopari? Kun olet tytötön? :)
Että vain homoparit voivat olla tytöttömiä? Eikö ne voi olla myös pojattomia? Eikä heterotkin voi olla tytöttömiä jos niille syntyy vaan poikia?
Se on kyllä totta, että me parhaillaan saikutetaan loputkin työt ulos Suomesta. Saikuttaminen on työnantajalle niin kallista, etä työ kannattaa viedä Suomesta pois - maihin jossa saikkupäivistä palkkaa kotiin ei maksa työnantaja.
Mutta sekin on myös totta, että ei sitä koskaan oikeasti tiedä, mistä syystä pois ollaan. Monet sairaudet salataan ja kollegoille kerrotaan syitä, joiden takia oikeasti ei edes ajattelisi olevansa pois.
Suomi on täynnä sekä turhasta saikuttajia että niitä, jotka eivät jää kotiin vaikka pakko olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kolmas tytötön. Voi miten mukavaa onkaan, lapset koulussa, mies töissä, mulla ihana rauha ja hiljaisuus. Ajattelin lähteä kauppaan ja lenkille, ehkä vois leipoakin jotain. Ei muuta kuin tsemppiä työpaikoille :)))
Oletteko homopari? Kun olet tytötön? :)
Että vain homoparit voivat olla tytöttömiä? Eikö ne voi olla myös pojattomia? Eikä heterotkin voi olla tytöttömiä jos niille syntyy vaan poikia?
Riippuu ihan puhutaanko puolisoista vai niiden lapsista... :)
Minulla oli aivoverenkiertohäiriö. Vasen puoli meni tunnottomaksi, suupieli roikkui ja puhe puuroutui. Olin viikon sairaalassa ja kaksi viikkoa sairauslomalla. Saikkulapussa luki "määrittelemätön migreeni", koska verenkiertohäiriölle ei heti (sairausloman kirjoittamishetkellä, ekana päivänä halvausoireista) löytynyt syytä. Siinä on varmaan työkaverit ihmetelleet, koska minulla ei ole ikinä särkenyt edes päätä. Ja pomo on sanonut, että migreeni ei ole sairasloman syy.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä totta, että me parhaillaan saikutetaan loputkin työt ulos Suomesta. Saikuttaminen on työnantajalle niin kallista, etä työ kannattaa viedä Suomesta pois - maihin jossa saikkupäivistä palkkaa kotiin ei maksa työnantaja.
Mutta sekin on myös totta, että ei sitä koskaan oikeasti tiedä, mistä syystä pois ollaan. Monet sairaudet salataan ja kollegoille kerrotaan syitä, joiden takia oikeasti ei edes ajattelisi olevansa pois.
Suomi on täynnä sekä turhasta saikuttajia että niitä, jotka eivät jää kotiin vaikka pakko olisi.
Mä mielelläni antaisin eräille henkilöille pitkän sairaslomaa töistä, ihan sen takia että työilmapiiri paranisi sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän ei halunnut kertoa sinulle koko totuutta sairaslomastaan. Vaikutat aika epämiellyttävälle ihmiselle, joten ei ehkä kannata kertoakaan.
Vaikuttaa epämiellyttävältä ihmiseltä - tosin ei minun mielestäni.
Mihin kaikkeen tuota allatiivia vielä mahdetaankaan tunkea...
Onhan niitä joo...milloin on kissa kuollut, milloin poikaystävän kanssa vaikeaa. Paras kuitenkin meidän firmassa oli, kun tyyppi ei voinut tulla töihin, kun oli luvannut auttaa tyttöystävää kakun leipomisessa! Ei hän tuosta poissaolosta sentään palkkaa olettanut saavansa, mutta oli kuitenkin vahvasti sitä mieltä, ettei töihin tarvitse tulla, kun oli moisen lupauksen tehnyt ennen työvuorolistojen esille tulemista.
Tämmöisten kanssa sitä pitää yrittää lisäarvoa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse kertoin syyn. 'Kuulo-ongelma' oli syy. Joo tehdään puhelimessa töitä, mutta on myös muutakin jota voi tehdä. Meinasin tipahtaa tuolilta. Itse en edes saanut sairaslomaa kun ääni täysin pois. Tein muita hommia sen ajan.
Kuulostaan eniromaiselta
Vierailija kirjoitti:
Ettehän te nyt helvetti voi tietää oikeata syytä sairaslomalle. Itse olen alkuraskauden keskenmenon takia poissa jo tokaa viikkoa, koska kovat keskenmenokivut esti ekan viikon työnteon. No keskenmeno ei tyhjentynytkään edes lopulta lääkkeillä, vaan joudun palaamaan sairaalaan. Tänään kohtu ehkä vihdoin saadaan tyhjennettyä..
Työkaverit eivät tiedä raskaudesta, eikä siis keskenmenostakaan. Uteluiden takia joudun valehtelemaan mm. jalan olevan kipeä jne., koska kertomatta jättäminen johtaisi mahdollisesti juoruilemiseen..
Eräs ystäväni kertoo työkavereilleen jotka ovat äärimmäisen kateellisia, katkeria, juoruilevia ja selän takana puukottavia ihan vittuillakseen aina syyksi sairaslomalleen käsi vähän kipeä aina kun jää saikulle. Vaikka työssä ei edes tarvitse molempia käsiä. Tosin työkaverit ovat niin katkeruutensa ja juoruilun sokaisemia, että eivät ikinä edes tajua, että kyseessä on piilovittuilu mikä naurattaa huomattavasti.
Vaikka oikeasti sairaslomalle olisi kuinka vakavat syyt esim. sydän leikkaus jota ilman ystäväni kuolee. Ystäväni ei vain siedä uteliaita, katkeria, juoruilevia työkavereitaan, mutta ei tässä taloustilanteessa pysty vaihtamaan työpaikkaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut säästämisestä? Tai vapaaehtoisesta eläkkeestä? En ole tuo kirjoittaja, mutta olen pätkätyöläinen, välillä töitä on, välillä ei. Mies on töissä, lapset on kasvatettu ja koulutettu ja ajokortit ym:t hommattu, koskaan ei olla sossun tukia saatu, on oma maksettu talo ja kesämökki. Yhtään ei ole velkaa. Mä olen maksanut vapaaehtoista eläkettä vuosikaudet, mies on ollutkin koko ajan töissä. Kaikki ylimääräinen raha on laitettu säästöön, ja sitä jää pienistäkin tuloista kun miettii mitä oikeasti tarvii.
No kylläpäs se meni sinulla tunteisiin.
Itse kerroit että raha on tiukalla, mutta eihän se sitten olekaan, kun kertynyt säästöjä ja omaisuutta. Hyvä niin.
Mikäs siinä, jos pää kestää loisia toisten kustannuksella pelkän harmituksen takia.
Meikäläinen hoiti homman opiskelemalla riittävästi, sain työn, joka on mielenkiintoista, itsenäistä ja hyvin palkattua, osaan myös tuoda epäkohdat työyhteisössä esille ja katsoa, että ne tulevat ratkaistuksi.
Kaikille niille, jotka haluaisivat työn mutta työpaikkaa ei vaan löydy, osoitan myötätuntoni ja toivotan tsemppiä.
On samantekevää mikä on sairasloman syy, sillä työntekijän sairasloma päättää Aina, aina lääkäri.
Ja jos lääkäri on katsonut työntekijän työkyvyn alentuneen, niin se usein on myös työnantajan etu, ettei puolikuntoinen tule työpaikalle, sillä jos sattuu työtapaturma, niin vakuutukset eivät välttämättä korvaa.
Ymmärsin, että ap. rooli on vain työntekijä ja siksi asia ei kuulu pätkän vertaa. Sanoisin, pahan ihmisen panettelua työkaveristaan.
Ja kyllä se on esimiehen tehtävä puuttua asiaan, jos on tarpeellista, ei ap.n
Eläkkeellä voi sitten olla eri tuntemukset, jos et saa mitään sukanvarteen.