Pienituloiset ostavat lapsille merkkivaatteita
Olen kiinnittänyt huomiota, että monille pienituloisille äideille lasten merkkivaatteet ovat todella tärkeä juttu. Ostetaan Moloa, Noshia ym. Jos ei rahaa ole, ostetaan osamaksulla. Rikkaammat äidit eivät näytä välittävän yhtä paljon, mitä merkkiä lasten vaatteet ovat. Mistä luulette tämän johtuvan?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan oikeaksi syyksi sitä, että pienituloiset ovat monesti hoitovapaalla tms., joten heillä on aikaa käydä kirppareilla ja myydä netissä vaatteita jne. Kun taas kiireiset urasuuntautuneet ja varakkaat eivät ehdi pohdiskella lastenvaatteita tai trendejä niissä, joten ostavat vain marketista jotain käytännöllistä ja toimivaa.
Omalla kohdallani täysin totta. Ostan vaatteet lapsille vain tarpeeseen, ja silloinkin käyn noukkimassa tarvittavan vaatteen työmatkalla äkkiä Lindexiltä tai HM:ltä, kun ovat kätevästi matkan varrella. Ei tule mieleenkään vertailla hintoja, notkua nettikaupoissa tai tori.fi:ssä, perehtyä trendeihin tai mitään muutakaan. Pyrin tietoisesti pitämään väriskaalan noin kolmessa värissä per lapsi, jotta kamat sopisivat jotenkin yhteen. Ihan fiksuilta ne mun mielestä näyttävät ;).
Äitiyslomalla ollessa tajusin, että toiset tosiaan "harrastaa" lastenvaatteita ja -kamoja. En tiennyt ennen toista äitiyslomaa esim. Gugguusta, kunnes aloin kiinnittää huomiota niihin lukuisiin pompulapäisiin lapsiin samassa leikkipuistossa.
Lisäksi olen ihmetellyt yhtä toista "trendiä". Nimittäin sitä, että kotihoidossa olevat lapset on todella kalliissa ja hienoissa vaatteissa puistossa. Monta kertaa olen nähnyt näitä kotihoitolapsia MiniRodinin tai Molon takit päällä, ja just noi Gugguun pipot päässä. Tarhalapset tunnistaa "rymyhaalareista" (vaikka olisivatkin Pop:it, niin kyllä ne on aika rymyttyjä). Kärjistän ja yleistän toki, mutta joko kotihoitolaiset ovat enemmän sisällä tai sitten tosiaan vaatteisiin on aikaa satsata enemmän sekä ajallisesti että rahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Turha puhua mistään laadusta vaatteiden suhteen. Toki paremmista materiaaleista valmistetut vaatteet kestävät himpun verran pidempään mutta kuin tokmannin vaatteet. Vaatteet ovat kuitenkin vain kulutustavaroita joita käytetään niin kauan kuin kestävät ja heitetään lopulta pois kuin rikkinäiset sukat.
Ei ole turha puhua.
Minulla on sen verran isoja lapsia, että olen nähnyt muutamassa kuukaudessa kulahtavia, ekassa pesussa muotonsa menettäviä, huonosti istuvia, epämukavia halpisvaatteita ja tiettyjen merkkien vuodesta toiseen kestäviä, todellisia lempivaatteita. Arvaa kumpia ostan mieluummin? Aivan. Laaduttomien trikoovaatteiden ostaminen tuntuu rahan heittämiseltä viemäriin ja kaiken lisäksi voin kuvitella, että muotonsa menettävät rätit tuntuvat lapsesta epämiellyttäviltä päällä.
Mahtavia esimerkkejä huippuvaatteista ovat esim. froteepuserot, joita on pidetty monta vuotta usealla lapsella ja lopulta ne hintuvat hihansuista puhki rakastettuina ja satoja kertoja käytettyinä. Siltikin niitä käytetään.
Me ollaan keskituloisia, muttei olla osteltu juuri mitään merkkivaatteita itselle eikä lapsille. Halpisvaatteet kestävät yleensä todella hyvin pesua, usein jopa paremmin kuin hiukan kalliimmat. H&M:n collegehousut on aivan parhaita jne. Ulkovaatteisiin on panostettu enemmän ja aikuisten farkkuihin. Ja kengät on myös kunnolliset ja uudet kaikilla. En ymmärrä, miksi kasvavalle lapselle ostetaan kalliita vaatteita, kun jäävät kohta pieneksi. Ja jos kierrättämistä ajattelee, niin ovat kohta vanhan mallisia.
Halpsituotteet on tietysti tuotettu usein köyhissä maissa ihmisiä alistaen, mutta valitettavasti myös kalliit merkit toimivat aivan samoin, kate on vain paaaaaaljon suurempi. Halpistuotteet pärjäävät myydyillä määrillä.
Mä en ymmärrä paria tuttua, jotka panostavat kauheasti merkkijuhlavaatteisiin, joita käyttävät pari kertaa ja sitten ulkoilevat ja lapset ovat aina jossain todella todella halpiskamoissa. Ei vedenpitävyyttä, vanhat kengät yms. Mieluummin mä panostan käyttö- ja ulkovaatteisiin, kun niitä käytetään jatkuvasti. Juhlaan riittää halvempikin (mutta toki siisti) vaate.
Meillä ainakin kestäneet hyvin pesua nuo H&M organic cotton vaatteet. Isommille ostan laadukkaampaa, mutta vauvoilla aina ollut halvempaa.
On muuten aika sika kallis tuo gugguu kauppa... En ikinä ostais noin kalliista mitää!
Ostan kyllä lapselleni uudet vaatteet kaupasta, en tykkää ostaa kirpputoreilta. En vaan tykkää. H&M ja Kappahlista tulee ostettua ja joskus Kasper ja Jesper (En oo varma oliko oikee nimi.)
Kyllä meilläkin ostetaan välillä merkkivaatteita, lähinnä ulkovaatteet tiettyjä luottomerkkejä ja joskus jonkun paidan jne. Tulot perheessä reilu 150k vuodessa, joten ihan köyhiä ei kyllä olla :D miksi ihmeessä te muuten jaksatte aina miettiä näitä? T. Aina ihmetyttää miten teillä riittää energiaa toisten vaatemerkkien pohdiskeluun..
jotkut käyttävät rahansa lasten vaatteisiin, vaikka tulot oisivatkin pienet, laadukkaat vaatteet kestää ja niitä voi myydä sitten eteenpäin, on sitten toinen ääripää ne jotka käyttävät rahansa alkoholiin ja tupakkaan mieluummin kuin lastenvaatteisiin, no sitten on tietty ne jotka maksavat kallista asuntoa ja rahat riittävät hädin tuskin ruokaan. mutta huomatkaa että niitä merkkivaatteita myydään myös kirppiksillä, ei ne aina uusia ole.
kaikkea kokeillut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheemme vuositulot ovat reilu 60 000€, jokainen saa itse määritellä kuinka rikkaita/köyhiä olemme. Haluan pukea lapseni hyvin, mutta en todellakaan maksa ns.turhasta. Tässä muutamia havaintoja vuosien varrelta:
- H&M:n lastenvaatteet ovat oikeasti varsin laadukkaita. Kahden vuoden käytön jälkeen vaate siirtyy hyväkuntoisena seuraavalla ellei sitten rinnuksilla ole jotain tahraa. Yhden paidan printti rapisi pois muutamassa pesussa, muuten ei mitään valittamista.
-Lapsen kummitäti ostaa lahjaksi P.O.P:in vaaatteita, niihin tulee heti kummallinen nukka pintaan. Lindexin ja henkkiksen vaatteissa ei juuri tuohon "merkkivaate"-nukkaan törmää. Marimekko myös menee heti karvaiseksi.
-Ulkovaatteina meillä on ollut Ticketiä, Moloa, Reimaa, Legoa, Villervallaa jne. sekä ns.halpismerkkejä. Ja käsi sydämellä voin sanoa, että parhaat ovat olleet H&M sekä Lotta&Lassi! Ciraf, Lindexin ja kappahlin ulkovaatteet myös hyviä. Ainoastaan Lego saa puhtaat paperit laadusta noista yllä mainituista merkeistä.
-huonointa laatua taitaa olla joku cm:n napero, ne mennyt pesussa heti muodottomaksi.Yleensä vaatteiden laadun näkee jo ostaessa. Siihen kun lisää kokemuksen päälle niin on helppo ostaa lapsille hyviä vaatteita. Enimmät kun ostaa edullosesti, niin joskus voi ostaa jonkun kalliimman vain siksi,että haluaa.
Vähän hankala se on toki netissä väitellä vaatteen hyvästä kunnosta, esim lasten kirppareiden säännöissä usein lukee ettei saa tuoda kuluneita vaatteita, mutta silti mammojen pöydät notkuu nyppyisiä ja haalistuneita / harmaantuneita riepuja, mistä pyydetään vielä useampi euro...
No minä ainakin tarkoitan hyväkuntoisella oikeasti siistiä,ehjää ja puhdasta vaatetta! Ikinä ei ole lapset saaneet vaatteita sellaiseen kuntoon, mitä kirppareilla usein näkee. Laitan vaatteet rätiksi paljon aikaisemmin. Suurin syy vaatteiden hylkäämiseen meillä on kyllä tahrat ja ne ei liity laatuun mitenkään! Jotkut tokmannin parin euron leggarit on voinut mennä huonoksi parin pesun jälkeen, mutta yleensä sen on osannut ennustaa jo ostohetkellä. T.Se tuo ylemmän lainauksen kirjoittaja
Tästä tulee mieleen entinen ystäväni, joka joutui ulosottoon lastenvaatteiden tilaamisen takia. Kai itselleenkin shoppaili jotain. Masennus tosin taustalla.
Olemme aika keskituloisia, eli siis rahaa ei hirveästi ollut, kun lapset syntyi. Mutta varaa olisi ollut ostaa kyllä merkkituotteita, jos olisi halunnut.
Mutta ostin ihan prisman ja cittarin vaatteita ja reiman toppiksia yms. Siististi oli puettu, vaikka ei ollut merkkejä näkyvillä.
Mutta kun ei tuhlannut tällaiseen rahaa, niin säästöjäkin kertyi pikkuhiljaa ja on pystytty jotain sijoittamaankin. Eli edelleen olemme keskitulosisia, mutta varakkuutta on kertynyt sen verran tällä tuhlaamattomuudella, ettei ihan tarvitse henki kurkussa olla, jos joskus työt loppuu tai sairastuu tms. Ja jos töitä riittää loppuun asti, voi säästöistä antaa jokaiselle lapselle hieman matkaan auttamaan, kun muuttavat opiskelemaan.
Ihan älyttömiä noi suomalaiset "laatu" merkit kuten Kukkuu ja mikä se merkki on joilla jotain kalsarikuvioisia retrovaatteita, jostain pohjois- Suomesta. Se tyyli, no sitä ei rahalla saa.... itse pidän Zaran, Pomp de Luxin tyylisistä vaatteista lapsilla, vähäeleistä ja kaunista. Ei mitään hirveitä kalsarireto- oksennusprinttejä. ja kirppiksiltä saa todella hyvin koottua asukokokonaisuuksia kun on tietyt värit ja tyylit, mitä etsii.
Ihmeellistä on se, että vaikka noi suomalaiset lastenvaatemerkit ovat kalliita, tyyli on niin erilainen kuin muissa maissa, miten kannattaa tehdä vain Suomen markkinoille?Ihan kuin se hinta sumentaisi järjen, "jos on kallis se on myös hyvä" tyyliin. Miksi lapset puetaan niin rumasti?
Eikö olekin kamalaa! Eikö merkkivaatteet voisi mitenkään olla vain rikkaiden etuoikeus?!
Siksi rikkaat on rikkaita, kun he eivät tuhlaa sitä rahaa statuksen ylläpitoon. Köyhät pysyy köyhinä siksi, että kaikki pitää olla kallista ja juostaan muodin perässä.
Toiset vaan on niin fiksuja, että tukee mieluummin suomalaista työllisyyttä ja arvostaa eettisesti tuotettuja vaatteita. Ja sitten on ne muut, jotka jakautuvat kahteen lohkoon: vain merkillä on väliä, riistosta ja lapsityövoimasta viis. Tai vain hinnalla on väliä, riistosta ja lapsityövoimasta viis.
Olen huomannut saman. Tarjosin muutamalle kaverille ilmaiseksi kasan hyväkuntoisia meille pieneksi jääneitä lastenvaatteita, kun muuton yhteydessä yritin päästä kaikesta ylimääräisestä eroon. Tämä yksi mamma sitten haukkana varasi itselleen heti kaikki ns. Brändivaatteet ja muita ei viitsinyt edes vilkaistakaan. Joukossa oli mielestäni paljon laadukkaampia ja paremmassa kunnossakin olevia vaatteita sekä ovh:ltaan varmasti myöskin hintavampiakin tuntemattomia merkkejä. Jokainen toki tyylillään :D Ollaan kaikki tosin melko nuoria ja matalapalkkaisia / opiskelijoita, mutta eroina juurikin koulutus ja perhetaustat.
Omasta mielestäni lastenvaatteet ovat käyttötavaraa enkä silloin mieti niiden jälleenmyyntiarvoa, koska pienten lasten kanssa edes laadukaskaan materiaali ei pelasta esim. Ruokatahroilta. En myöskään ymmärr kenellä oikein on aikaa ostaa ja myydä jokainen vaatekappale erikseen jossain nettikirpparilla. Ihan hyville tileille siinä toki pääsee, mutta vaivaa on myös vähintäänkin sen edestä (olen kokeillut pari kertaa). Itse käytän mieluummin senkin ajan lapseni kanssa. Arvostaa varmasti enemmän kuin jotain merkkikuteita yllään :)
Vierailija kirjoitti:
Lastenvaatteisiin voi ns. hurahtaa tai jotenkin seota. Minulla on ihan itsestäni kokemusta asiasta. Vuosia ostin lapsille vaan merkkivaatteita, jopa ihan noita " Montasataatuhattatienaavan" burberryjä,Kenzoa, lacostea ym.
Minä olen ihan keskituloinen tallaaja, mutta mieheni on parempituloinen.
Joka tapauksessa vaatteita oli aina saatava. Koin jonkin herätyksen ja nyt en ole ostanut yhtäkään sisävaatetta , enkä kyllä ulkovaatettakaan lapsilleni sitten tammikuun 2015. Vaatteita on vieläkin käyttämättöminä odottamassa.
On ihan hullua käyttää mielettömiä määriä rahaa lastenvaatteisiin, vaikka sitä olisi varaakin. Lastenvaateblogistit ym. vaikuttavat varmasti tähän harrastukseen. Kaikki haluavat samat paput ja Gugguut. Hinnalla millä hyvänsä ja vaikkapa juuri osamaksulla.
Mielestäni se, miksi juuri näillä kotiäideillä (pienituloisilla ihmisillä) on aikaa selata blogeja ja HALUTA kaikkea, mitä bloggarinkin lapsella.. Kotona ollessa piirit on pienet ja elämänsisältö paljolti siinä neljän seinän sisässä. Silloin ajattelumaailma kapeutuu ja hurahtaa juuri johonkin tälläiseen turhaan ja tarpeettomaan.
Tämä oli siis ihan oma mutu kokemukseni :)
Sama se on muidenkin blogien kanssa. Lukijat haluavat juuri sitä mitä bloggaaja kehuu. Ennen blogeja ei kukaan laittanut tonnia mehustimeen, mutta nyt kaikilla blogien lukijoilla täytyy ehdottomasti olla se vitamix, mihin menee fiksusti puolet palkasta. Ja gugguupipo. Jne. Hourupäiden hommaa koko blogien lukeminen.
Olen kahden villin pojan äiti, ja meillä kyllä kuluu ja rähjääntyy tasapuolisesti kaikki vaatteet, niin Gantit, POP:it kuin henkkamaukka-lindexit. Joten ajattelen, että merkistä viis, kunhan on siisti ja kestää edes sen aikaa kun lapsi voi sitä käyttää (ennen kuin kasvaa siitä ulos).
Sain vinkkinä kummitytön synttäreille, että toivovat Gugguu-merkin vaatteita. Meinasin pyörtyä kun näin hinnat. 30 e vauvan bodysta?!? Sopii päälle ehkä pari kuukautta. Pakko kai se nyt on ostaa sieltä. Ja vielä pari vaatetta... Selviääköhän alle 50 euron :/
Vierailija kirjoitti:
Sain vinkkinä kummitytön synttäreille, että toivovat Gugguu-merkin vaatteita. Meinasin pyörtyä kun näin hinnat. 30 e vauvan bodysta?!? Sopii päälle ehkä pari kuukautta. Pakko kai se nyt on ostaa sieltä. Ja vielä pari vaatetta... Selviääköhän alle 50 euron :/
Vinkki ei ole sama kuin käsky. Vietetäänkö siellä Porvoossa vauvojen 5kk juhlia, kun body menee päälle enää pari kuukautta? Vuotias ei ole enää vauva, ei tarvitse bodya ja vaatteet pitkäikäisempiä.
Mitenhän ekologisia ovat oikeasti? Samaa työvoimaa niissä käytetään.
Luin myös tutkimusta kun eräs henkilö (en muista kuka) meni näihin tehtaisiin tutustumaan. Suurin osa ei päästänyt tehtaisiin katselemaan ja ne jotka päästi, kertoivat, että rahalla saa ihan tavallisiin tuotteisiin tämän ecoleiman. Googlella varmaan löytyy tuo juttu.