Pienituloiset ostavat lapsille merkkivaatteita
Olen kiinnittänyt huomiota, että monille pienituloisille äideille lasten merkkivaatteet ovat todella tärkeä juttu. Ostetaan Moloa, Noshia ym. Jos ei rahaa ole, ostetaan osamaksulla. Rikkaammat äidit eivät näytä välittävän yhtä paljon, mitä merkkiä lasten vaatteet ovat. Mistä luulette tämän johtuvan?
Kommentit (184)
Minä olen 3 pojan äitinä tehnyt sen empiirisen havainnon että 110-kokoisesta lähtien ei pojilta jää yhtäkään alaosaa seuraaville sisaruksille, olipa sitten kukkuu, poppi, reima, molo, henkkamaukka tai tiketti.
Me emme osta moloa, on tosi kallista. mielestäni. 50 e haalari on sopiva hinta taaperolle. Kirpparilta ostetaan suurin osa vaatteista. Kyläilyvaatteet ostetaan polarn o pyretistä. Muuten maksetaan 2 per vaate. Perheen yhteinen tienestit vuodessa ennen veroja n 120 000 e.
En ymmärrä miten muilla on varaa. Asumme edullisesti vuokralla. Matkustamme ulkomaille kerran vuodessa.
Ap:n havainto pitää kyllä paikkansa.
Meidän lapsi on jo isompi, mutta hänen ollessaan pieni liikuin äiti-lapsikerhoissa. Eräällä äidillä siellä oli 4 alle kouluikäistä lasta, jotka oli kaikki vaatetettu Meandin, PoP:n tms. vaatteisiin ja uusiin sellaisiin. Nimittäin kun yhdelle lapselle vaatteet jäivät pieneksi, hän myi ne kirppiksellä ja osti taas seuraavalle uusia. Tällä nuorella äidillä ei ollut ammattikoulutusta, oli vaan kotiäitinä ollut. Miehellään oli ollut firma, joka oli tehnyt konkurssin. Heillä oli ok-talo, josta oli julmetusti velkaa. Mutta siitä huolimatta, aina lapset puetettu merkkivaatteisiin.
Mä en kestä enää sanaa "Gugguun frillamekko" KAIKILLA lapsilla on se :D
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 3 pojan äitinä tehnyt sen empiirisen havainnon että 110-kokoisesta lähtien ei pojilta jää yhtäkään alaosaa seuraaville sisaruksille, olipa sitten kukkuu, poppi, reima, molo, henkkamaukka tai tiketti.
Meillä jää kyllä pojiltakin hyviä alaosia. Popilta säilynyt tosi hyvin, H&M myös ihan kelpo kuntoisia, samoin Cirafilta, näissä kahdessa jälkimmäisessä polvet on aika ohuen näköiset.
H&M:ltä siis ne vanhat kolitsit, noita uusia ohuita en ole edes ostanut, enkä osta. Päiväkotiin ostan jatkossa Lindexin ota 3, maksa 2, ne myös hyviä.
Naurattaa miten nämä trendit vaihtuu. Eka kaikilla oli popin raita, nyt gugguun frilla :) Kaikki menee saman trendin mukana.
Itse lopetan välittömästi trendimerkin ostamisen. Noloa, kun joka lapsella samat kuteet päällä. Kiitos tämän ketjun, tiedän mitä vältellä ;)
Mä ostin tytölleni h&m.Stä kolitsi housut kun koulu alkoi. Aamulla otin hinnat pois housuista ja illalla niissä oli reikä polvessa. Sillon olin tosi tyytyväinen että olin ostanut ne halppis housut. Tyttö oli kaatunut potkulaudalla että ne oisi hajonnut vaikka ois ollut mitkä merkki kolitsit. Minä ompelin polveen kivan ompelukuvan ja niistä tuli kivat piha pökät.
Tyttären (yh) lapsi kulkee merkkivaatteissa. Arvatkaa miksi? Siksi että minä mummona tykkään ostella ainokaiselle lapsenlapselle vaatteita. Ostan laadukkaita, muodikkaita ja omaa ja lapsen äidin silmää miellyttäviä vaatteita. Miksi en ostaisi, varaa on. Jos se jonkun napaa kaivelee että yh:n lapsella on kallista vaatetta päällä niin se on ihan hänen napansa ongelma, ei muiden.
Ja eikö se ole ihan hyvä että navan kaivelijat voivat ostaa näitä vaatteita hyväkuntoisina käytettyinä edulliseen hintaan. Siitä päätellen miten menevät kaupaksi niin ovat kovinkin haluttua tavaraa.
Taidanpa ostaa tuo Frillamekon Gugguulta tytölleni, niin saavat mammat päiväkodilla puheenaiheita :) Yksinkertaisia ja kivoja vaatteita Gugguulla, hinta vain kirpaisee.
Tänään näin päiväkodilla tytön, jolla oli ollut sama miikkarin paita jo viikon päällä. Aivan likainen :( Miksi vanhemmat ei vaihda lapselle puhdasta päälle. Säälitti tosi paljon.
Minä asun maalla ja täältä ei paljon muuta saa kuin lottaa& lassia. En edes tiedä mitään lasten merkkivaatteita. Ihan hölmöä ostella merkkivaatteita. H&M vaatteet kestää hyvin sen aikaa kun niitä tarvii. Ne on ihan kivan näköisiäkin. Harmittaa kun Anttila meni konkurssiin. Ostin sieltä alemyynneistä lasten vaatteita. Olemme pienituloisia ja elämme sen mukaan.
No tuo Lotta&Lassi on kestänyt hyvin meidän lapsilla. On ihan kivan näköisiä kuosejakin :)
Näin päiväkodin lastenhoitajana joskus kauhistuttaa, kun lapsilla on niin hienoja vaatteita. Pelottaa että tahriintuvat. Jotkut vanhemmat ovat todella tarkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Komppi tälle, tosin pätee mihin tahansa kokoon. Eikä riipu lapsen sukupuolesta. Ehkä minulla on sitten vain kovin kömpelöitä lapsia kun aina on housut hajalla ( tuo 10v. on ehtinyt nyt kolmen viikon aikana rikkomaan kolmet housut).
Siinä syy, miksi en osta merkkivaatteita. Harmittaisi vain kun ovat rikki, eivät ne kestä sen paremmin kun Hennesinkään vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun maalla ja täältä ei paljon muuta saa kuin lottaa& lassia. En edes tiedä mitään lasten merkkivaatteita. Ihan hölmöä ostella merkkivaatteita. H&M vaatteet kestää hyvin sen aikaa kun niitä tarvii. Ne on ihan kivan näköisiäkin. Harmittaa kun Anttila meni konkurssiin. Ostin sieltä alemyynneistä lasten vaatteita. Olemme pienituloisia ja elämme sen mukaan.
Mitä tekemistä maalla asumisessa on tässä asiassa? Netistä minäkin tilaan 90 % vaatteista, koska harvemmin on aikaa kierrellä kauppoja, nettitilauksen taas voi pistää vaikka keskellä yötä. Kyllä niitä alennuksia ja on siellä netissäkin. Itse asiassa postimyynnin kautta meille aikaan tilattiin vaatteita sinne maalle.
En nyt sano että HM ja Lotta ja Lassi ihan huonoja olisi, kyllä meillä niitäkin käytetään. Särähti vaan korvaan, että oikeastiko jonkun mielestä maalla asuminen tänä päivänä estää ostoksien tekemistä? Jos joku vaate on hutiostos niin sen voi aina palauttaa. Sitä paitsi missä maalaiskunnassa on HM?
Itselläni merkkien seuraaminen lähti ihan siitä kun etsiskelin kokemuksia mitkä ulkovaatteet kestävät parhaiten kulutusta. Simppeli syy, en minä halua parin kuukauden välein uusia vaatekaappia ja oletan vaatteiden kestävän lapselta toiselle. Ylihinnoitellut Gugguut saa mun puolesta jäädä muille, mutta todellakin arvostan joitakin merkkejä hyvän laadun vuoksi.
Mitä Gugguut maksavat.?Meillä lasten vaatteet maksavat alkaen 150,-. Ostamme köyhäilijöiden Burberryä paljon. Ostan suoraan Burberryn omilta sivuilta. Ulkovaatteet maksavat useampia satasia. Gugguut varmaan maksavat tuhansia? Kerroin juuri muille äideille että meillä Suomessa ollaan niin rikkaita että vain köyhät wannabet suostuvat ostamaan Burberryä. Heitä varmasti hävettää nyt koska heidän lapsensa ja he itse käyttävät tätä wt-merkkiä! Täällä kukaan ei ole kuullutkaan Gugguusta. Varmaan sieltä paremmista piireistä osaatte kertoa että missä tätä Hunajamerkkiä myydään niin voin kertoa myös näille täällä:)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tuskaillut näitä pikkulapsiperheen ruuhkavuosia, nyt kun ollaan molemmat lapset töissä. Mutta tämä helpotti. Olen säästynyt kiireen vuoksi edes joltain: Mulla ei ole aavistustakaan mikä on Gugguun frillamekko. En tiedä olenko nähnyt sellaista. Tuskin. Mutta jos olen, en varmasti muista, mulla ei ole pääasiassa mitään havaintoa mitä muilla lapsilla on päällään, omistakin vain juuri ja juuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tuskaillut näitä pikkulapsiperheen ruuhkavuosia, nyt kun ollaan molemmat lapset töissä. Mutta tämä helpotti. Olen säästynyt kiireen vuoksi edes joltain: Mulla ei ole aavistustakaan mikä on Gugguun frillamekko. En tiedä olenko nähnyt sellaista. Tuskin. Mutta jos olen, en varmasti muista, mulla ei ole pääasiassa mitään havaintoa mitä muilla lapsilla on päällään, omistakin vain juuri ja juuri.
Molemmat vanhemmat siis töissä. Ei onneksi sentään ole vielä lapset joutuneet töihin:D
Mulla on tyttö, joka saa vaatteensa puhki ja tahraisiksi ja kaksi poikaa, joilta lähes poikkeuksetta vaatteet siirtyy eteenpäin siisteinä ja ehjinä. Toinen on vielä niin pieni, ettei vaatteet kulu, toinen liikunnallinen koululainen, mutta ei ilmeisesti kaatuile tms. kun vaatteet ei rikkoonnu.
Osaan paikata reiät.
Ruokatahrat lähtee pesemällä.
Rasvaan tepsii nestemäinen käsitiskiaine, nestemäinen sappisaippua kaikkeen muuhun. Ennen koneeseen laittoa vilkaisen vaatetta, jos on tahra kastelen sen lämpimällä vedellä hieron tahranpostoaineen, heitän koneeseen. Mitähän tähän menee per vaate, joitakin sekunteja?!?!? 60 asteen pesu ja kuivuneetkin tahrat lähtee. Olen pyörittänyt villaa lukuunottamatta kaiken 60 asteessa ja kaikki on sen kestänyt! Jopa ne muoviset painokuvat. Kesällä olen valkaissut auringossa mm. valkoisista/valkopohjaisista bodyista puklutahrat.
Pieneksi menneet ja tarpeettomat vien kerran vuodessa kirpparille, sitä ennen niistä olen antanut eteenpäin osan. Tällä hetkellä tuttavapiirissä on vain yksi lapsi jolle meiltä jäävät vaatteet ovat sopivia. Kirpparilta yli jääneet laitan uffelle tai helluntalaisten kirpparille. Joskus en jotain raaski antaa pois (yleensä toppaa ja vk-vaatteita), jos ne on hyvässä kunnossa ja itsekin maksanut niistä useita kymppejä ja ne sitten kuvaan ja myyn merkkikirppareilla. Tämä siis tapahtuu 1-2 krt vuodessa. Ei ole mistään pois! Uusia vaatteita ostan vain tarpeeseen, joten eipä siihenkään tarvitse kuin muutaman kerran vuodessa uhrata aikaa. "Merkkivaatteen" ostaminen vielä tasan yhtä paljon aikaa kuin meikittömän.
Tämä sama kaikelle oli vaate "merkkiä" tai ei.
Älkää jaksako kytätä mitä muilla on päällä. Mitä väliä?!? En minäkään vedä mitään johtopäätöksiä kenenkään vaatteista, aivan sama.