Pienituloiset ostavat lapsille merkkivaatteita
Olen kiinnittänyt huomiota, että monille pienituloisille äideille lasten merkkivaatteet ovat todella tärkeä juttu. Ostetaan Moloa, Noshia ym. Jos ei rahaa ole, ostetaan osamaksulla. Rikkaammat äidit eivät näytä välittävän yhtä paljon, mitä merkkiä lasten vaatteet ovat. Mistä luulette tämän johtuvan?
Kommentit (184)
Täällä toinen mamma, joka ei kestä pääkallokuosia pienille pojille ;) Myös sininen ja harmaa eivät iske pienten poikien vaatteissa. Siksipä siis merkkivaatteita! Noshilla on ihania paitoja pienille pojille! Värinä keltaista ja oranssia muun muassa.
Ai nämä ovat näiitä kalsarivaatteita nämä "merkkivaatteet". Kaikkea tekin uskotte ja menette ostamaan:)
Kävin Ranskassa kesällä ja kyllä siellä naurettaisiin silmät päästä näille suomalaisille vaatemerkeille. Siellä lapset puetaan oikeasti hyvin. Ei mitään trikooriepuja :D
Voi itse kiinnittää vaatteeseen merkin ja kas, se on merkkivaate
Vierailija kirjoitti:
Kävin Ranskassa kesällä ja kyllä siellä naurettaisiin silmät päästä näille suomalaisille vaatemerkeille. Siellä lapset puetaan oikeasti hyvin. Ei mitään trikooriepuja :D
Ranskassa lasten kuuluu olla pikkuaikuisia. Niin käytökseltään kuin pukeutumiseltaan. En näe sitä kovin ihailtavana. Minusta ne laadukkaista materiaaleista valmistetut "trikoorievut" on todella hyviä päiväkotikäytössä. Ovat mukavia lapsen päällä ja kestävät. Itselleni on ainakin tärkeää, että lapsella on mukava olla ja hän voi liikkua ja remuta niin paljon kuin vain jaksaa. Jossain farkuissa, chinoissa ja joustamattomasta puuvillasta valmistetussa söpöstelymekossa se ei oikein onnistu. Farkkuja ja muita siistejä, mutta remuamista hankaloittavat vaatteita käytämme silloin, kun ei ole tarkoitus remuta: synttäreillä, ravintolassa, teatterissa ja konsertissa. Lisäksi on tärkeää, että vaatteet kestävät lapseni käytön (n. vuosi) ja pystyn laittamaan ne eteenpäin seuraavien lasten käyttöön.
Siitä, että pakko ostaa parempi laatuista, ettei tarvitse ostaa montaa pukua.
Mieluummin parempi laatuinen, kun useampi paskempi laadultaan oleva.
Ja sama koskee muitakin kulutustavaroita
Suomessa pukeudutaan mukavasti, niin lapset kuin aikuiset ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vain suomalaisen mielestä gugguut, miikkarit jne trikoorievut ovat merkkivaatteita. Susirumia ja ylihintaisia kaiken päälle.
Peesi. Porukka vie lapsiaan gugguussa isomummun 90-vuotispäiville ja kuvittelee, että lapset on hienosti puettuja. Älytöntä.
Tämä! Jostain syystä porukka kuvittelee, että kallis=kaunis/tyylikäs. Mitä itse olen nähnyt, niin nuo suomalaisten suosikkimerkkivaatteet on yleensä kirjavaa trikoota, joka näyttää merkkiä tuntemattoman silmään vain järkyltä. Sopii ehkä päiväkotiin, mutta ei juhlavaatteeksi, vaikka hintalapussa lukisi mitä.
Eniten mua kummastuttaa tämä trendi, että myös aikuiset(lähinnä äidit) pukeutuvat niihin samoihin trikoovaatteisiin. Luonnollinen jatkumo, kun lapsuudesta kolmekymppiseksi voi pukeutua Gugguuseen ja Vimmaan. Sitten neljännen vuosikymmenen alkaessa vaihtaa Marimekkoon ja Nansoon. Jepjep!
Mielestäni Gugguut sun muut on päiväkoti/kotivaatteita. Oli melkoinen myötähäpeä, kun sukulainen toi kesällä lapsensa kohtuullisen hienoihin häihin Gugguun maksimekoissa. Sen lisäksi, että trikoovaatteet on täysin mauttomat häissä(vaikka käyttäjä olisi lapsi), oli 1,5- ja 3-vuotiaiden silminnähden vaikea liikkua pitkissä tiukoissa mekoissa.
En ole missään muussa maassa nähnyt tätä "trikootrendiä". Tottakai kotona voi pukeutua mihin vaan, mutta en veisi ravintolaan lasta collegepuvussa.
Mikään ei ole kauheampaa kuin aikuisella ne värikkäät lasten pipot :D Se on sitä todellista mammautumista.
Nuo pipot aiheuttaa myötähäpeää :/
Meillä käytetään sitä mikä mielyttää omaa silmää ja on lapselle mukava. Se voi olla Lindex, Name it, Mini Rodini, Molo tai vaikka Reima :) Ei hittojakaan kiinnosta mitä muut ajattelee! Suuriosa vaatteista on kuitenkin käytettynä ostettuja ja isovanhempien kutomina saadaan neuletakit, myssyt ja sukat. Tärkeämpänä pidän puhtaita, siistejä ja istuvia vaatteita, kuin sitä mitä merkkiä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole kauheampaa kuin aikuisella ne värikkäät lasten pipot :D Se on sitä todellista mammautumista.
En pysty ottamaan tosissaan aikuista lasten pipossa, tai muutenkaan lapsekkaissa vaatteissa. Olen lastentarhanopettaja ja monilla työkavereilla on näitä lastenvaatteita ja pipoja aikuisten koossa. Pakko myöntää, että häpeän vähän heidän puolestaan. Ja toivon, etteivät he sentään käytä näitä vaatteita työpaikan ulkopuolella. Töiden ulkopuolella en ole nähnyt aikuisia lastenvaatteissa kertaakaan.
Suomalaiset ovat niin kovia häpeämään muiden puolesta. Työkaverit pukeutuu nolosti, kadulla tulee vastaan noloa hupparisakkia ja kaupan kassallakin voi nähdä häpeällistä trikoota. Kyllähän siitä pitää päästä avautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ne ovat? Laita esimerkki. Olen nähnyt vain aikuisten päähineitä, villapipoja ja joitain urheilupipoja aikuisilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Lapseni päiväkotiryhmässä vanhempien tulotason voi huomata siitä, käyttääkö lapsi Me&I vaatteita. Ja nimenomaan pienituloisten lapsilla juuri näitä päällä :D
Jaa ettei kirppariltakaan saa enää ostaa ilman leimatuksi tulemista.
No esim. Maxomorran pipoja olen nähnyt näillä äideillä. Värikkäitä ja lapsekkaita kuvioita (esim. keltaisella pohjalla punaisia kettuja) En ole kyllä nähnyt näitä muualla kuin puistoissa. Ja päiväkodin henkilökunnalla :D
Näitä keskusteluja kun on seurannut, niin lopputulos on se, että pienituloinen toimii aina väärin.
Jos parempituloinen ostaa halpaa ja on sitä mieltä roskikseen vaan kun rikki menee, niin hän on "järkevä tyyppi joka ei tuhlaa aikaa johonkin merkkihifistelyyn". Jos pienituloinen toimii näin, on hän hölmö joka ei osaa suunnitella talouttaan, törkeä kun ei mieti kierrättämistä ja sikanolo kun pitää jotain Ciraf-merkkiä lapsilleen.
Jos parempituloinen ostaa merkkivaatteita, on hän järkevä, kun ei ota osaa kertakäyttökulutukseen ja ostaa vähän mutta laatua. Pienituloinen jos ostaa merkkituotteita, on hän naurettava roolinesittäjä, joka pilaa lasten tulevaisuuden tuhlaamalla kaikki rahansa vaatteisiin. Köyhän pitää näyttää köyhältä.
Merkkivaatteita ovat sitten av:n raadin mielestä kaikki muu, paitsi Ciraf, HM, Lotta ja Lassi sekä Tokmannin vaatteet. Edes kirpparilta ei saa ostaa edes Reimaa, koska pienituloinen Ei Saa Koreilla Vaatemerkeillä.
Ai niin ja pienituloinen ei saa myöskään huoltaa vaatteita. Täytyy olla vähän rähjäinen ja likainen. Reiät täytyy jättää korjaamatta ja vaatteet pesemättä, jotta lika syöpyisi mahdollisimman hyvin kiinni. Muuten joku luulee, että vaatteet ovat vain esittelykappaleita valokuvissa ja ulkona nähdyt lapset ovat siellä vain kerran näön vuoksi käymässä.
Tämän keskustelun taso on suoraan verrattavissa palstalaisten älykkyysosamäärään. Hohhoijaa. Onneksi Suomessa ei ole pakko asua.
Minua merkkivaatteissa viehättää se "lapsekkuus". Meillä on kaksi ikäisekseen pitkää poikaa ja kaupoissa valikoimat ovat vaan pääkallo ja hirviöprintit. Esimerkiksi Mololla on ihania printtejä paidoissaan, sopivat hyvin vielä eskari-ikäisellekin :)