Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä olitte kun Tapaninpäivän tsunami iski 2004?

Vierailija
26.12.2021 |

Toivottavasti ette Thaimaassa!

Kommentit (127)

Vierailija
1/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua ei vielä silloin ollut olemassa! :D

Vierailija
2/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa oltiin. Ihan uskomaton asia vieläkin ihmettelen miten kävi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kotona ja muutamaa päivää myöhemmin katselin netistä niitä videoita. Youtubea ei vielä ollut joten videot oli siroteltu lukuisiin muihin vastaaviin palveluihin.

Vierailija
4/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan Suomessa olin, kotona vanhempien kanssa joulunvietossa. Olin 13.

Muistan kun uutinen tuli ja katottiin televisiosta miten tilanne etenee. Aluksi en pitänyt oikein minään, mutta sitten alkoi kuulua niistä suomalaisuhreista ja koko ajan ylipäätään uhriluku nousi ja nousi.

Kun palattiin loman jälkeen kouluun niin siellä keskusteltiin asiasta. Muistaakseni joku meidän koulusta oli ollut siellä ja menettänyt jonkun perheenjäsenen.

Vierailija
5/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanzarotella, katselin bbcn uutisia ja seurasin Suomen uutisia samaan aikaan. Suomessa ei uutisoitu vielä mitään siinä vaiheessa, kun maailmalla jo uutisoitiin karmeasta tapahtumasta. Sitten ensimmäinen pikku-uutinen Suomen mediassa, joukossa ei tiettävästi suomalaisia... Kesti päivän, ennen kuin Suomimediat heräsivät. Se oli hetki, jolloin siirryin muiden maiden tietotoimistojen uutisia seuraamaan.

Vierailija
6/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona olin, lapsi oli silloin ihan pikkuinen ja kyllä järkytti ne samanikäisten kohtalot :(

Vierailija
7/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona olin silloin. Olin pari viikkoa ennen tsunamia khao Lakissa missä tsunami teki pahaa jälkeä. Pari vuotta sitten 2019 marras- joulukuun vaihteessa olin siellä lomalla pari viikkoa. Paikkaa ei ollut tuntea kun kaikki oli uudelleen rakennettu ja paljon vielä korjaamatta.

Vierailija
8/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin mökkibileissä. Ja olin 23 v.

Kuski haki mut sit seuraavana päivänä, ja sanoi "kauhee se tsunamijuttu, kuulitko siitä?" en kehannut jostain syystä sanoa etten ollut seurannut mitään uutisia pariin päivään, rellestänyt vaan, joten vastailin vaan hämmennykseni peitellen että "joo kuulin, oli kyllä hirveetä".

Kotona valkeni asia. Teksti-tv:stä seurasin ruudussa pyöriviä kateissa olevien suomalaisten nimiä.

Vierailija
9/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sängyssä miehen kanssa jonka piti nousta laittamaan lippu puolitankoon

Vierailija
10/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli tietysti kamalaa, mutta pahempi oli kun Ulvilan surma tapahtui.  Asuimme melko lähellä omakotitalossa.  Meni koko talvi että en uskaltanut pihalla pimeään aikaan liikkua.  Ovi oli aina lukittuna.  

Vierailija
11/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri täyttänyt 40.   Muistan, kun alkoi tulla epämääräisiä uutisia.  Vähitellen päivien kuluessa tilanteen vakavuus selvisi.  Seurasin herpaantumatta päiväkausia uutisia ja videoita.   Ihan kotosalla oltiin.

Vierailija
12/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin menossa aamuvuoroon, kun radiosta kuulin. Aluksi vaikutti melko miedolta jutulta, mutta päivällä alkoi koko kauhea totuus paljastua.

Oli/on kamala asia.

Vierailija
13/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ja mietin heti, mahtoiko kaverini olla vielä Thaimaassa silloin vai oliko jo ehtinyt lähteä kotimatkalle. Vähän myöhemmin selvisi, että hän oli ollut siellä, mutta oli ehtinyt vuorille pakoon tsunamia.

Vierailija
14/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vanhemmilla joulun vietossa. Ensimmäisen kerran kuulin radiosta lähikaupassa. Taisin olla menossa Tapanin vierailulle tutulle ja muistaakseni ostamassa jotain vietävänä. Hämärästi muistan tuon ensimmäisen uutisen.

En tiedä miksi siellä kirkonkylän kaupassa oli radiokanava auki mutta näin muistan.

Luultavasti kiinnitti heti huomioon koska työkaveri oli siellä lomalla juuri silloin.

Hänen siskonsa loukkaantui siellä ja paluu töihin sitten kesti kun jäivät sinne kunnes sisko vähän toipui.

Vierailija
15/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin kotona ja ihmeteltiin, kun Yrjö Länsipuro selitti, että ei ole kuin muutama kuollut. Samaan aikaan katsoin netistä kuvia Khao Lakin rannasta, joka oli täynnä ruumiita. No Länsipurollehan tuli sitten lähdöt.

Vierailija
16/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona olin ja muistan lukeneeni jostain uutisista, että on tapahtunut voimakas maanjäristys ja että tapahtumapaikalle ei saada yhteyttä: pelätään tsunamiakin. Ne viestit, joita oli saatu, kertoivat jo suuresta kuolleiden määrästä ja koska alue oli turstialue, niin alettiin pohtimaan, että mitä todennäköisemmin turistejakin on voinut menehtyä jam yös suomalaisia, koska alueella lomailee paljon suomalaisia. 

Jonkun ajan kuluttua joku oli haastatellut suomalaisviranomaista, joka selitti, että ei siellä mitään ole tapahtunut, koska heille ei ole siitä kerrottu, että olisi tullut tietoa ja varsinkin, jos suomalaisia olisi menehtynyt.

Muistan ajatelleeni, että jos jo tiedetään, että alueelle ei saada mitään yhteyksiä, niin kuinkas ne sieltä sitten suomeen ilmoittaa, että on tapahtunut suuri katastrofi.  Tai että jos suomalaisia olisi menehtynyt, niin varmaan menee aikaa siihen, että saadaan tietää onko suomalaisia menehtynyt, että mistä ne viranomaiset voi heti tietää, että tuskin suomalaisia oli menehtynyt.

Seuraavana aamuna (vai oliko se jo samana iltana kun ensimmäiset uutiset saavuttivat suomen) sitten alkoi valjeta katastrfoin laajuus.

Olen jälkeenpäin miettinyt, että miksi suomalaisilla viranomaisilla tuntuu olevan jonkin sortin pakkomielle aina selittää asiat ennenkuin kaikkea tarpeellista tietoa on edes saatu kerättyä: eikö voisi vain sanoa, että emme ole saaneet vielä tietoa, seuraamme tilannetta/emme vielä tiedä/ilmoitamme, kun tiedämme.

Vierailija
17/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muista yhtään miten ja missä vaiheessa kuulin tuosta. Mutta mulla oikeastaan neljä vaihtoehtoa olinpaikaksi tapaninpäivänä 2004:

-Siskon luona maalla

-Kotona yksin 

-Töissä 

-Pubissa kaljalla

Vierailija
18/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippändeeroksen masussa

Vierailija
19/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunisiassa ratsastamassa kamelilla.

Vierailija
20/127 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona. Eipä kyllä juuri säälittäny ahneitten boomereitten kohtalo jotka porsastelevat thaikussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän