Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienituloiset ostavat lapsille merkkivaatteita

xv
22.08.2016 |

Olen kiinnittänyt huomiota, että monille pienituloisille äideille lasten merkkivaatteet ovat todella tärkeä juttu. Ostetaan Moloa, Noshia ym. Jos ei rahaa ole, ostetaan osamaksulla. Rikkaammat äidit eivät näytä välittävän yhtä paljon, mitä merkkiä lasten vaatteet ovat. Mistä luulette tämän johtuvan?

Kommentit (184)

Vierailija
101/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt sen tulkinnan, että eniten tuohon merkkivaatehöpsötykseen vaikuttaa naisen tulotaso.

Jos molemmat vanhemmat ovat pienituloisia, merkkivaatteisiin panostetaa. Useimmiten on just Polarnit ostolistalle. Ja kalliit vaunut tietenkin.

Jos nainen on pienituloinen, mutta mies hyvätuloinen, silloinkin kulutetaan paljon lapsiin. Etenkin näillä äideillä on joku jatkuva kulutusvimma. Ilmeisesti pitää päästä näyttämään, että minullapa on varakas mies.

Jos nainen itse tienaa paljon, tai hyvin, tuntuu, etä kuluttamiseen tulee jotenkin järkevämpi ote. Kun on itse rahansa tienannut, ei tarvii päteä MiniRodinilla

Mites sitten kun ollaan molemmat pienituloisia ja se on mies, joka tykkää noistä merkkivaatteista?

Vierailija
102/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kirpparilta ja kavereilta käytettynä merkkivaatteita. Yleensä en maksa yli viittä euroa mistään sisävaatteesta, mutta tuhlasin kerran kympin Burberryn paitaan kun kuosi oli niin kiva ja kys. merkin vaatteet täydellistä mitoitusta meidän pienikokoiselle kuopukselle.

En osta merkkivaatteita siksi että ovat jotain merkkiä (eikä lapsilla ole yhtäkään vaatetta, jossa lukisi logo isolla tms.), vaan siksi että miellyttävät silmää ja kestävät kulutusta. Pahoittelen, jos se ärsyttää joitakin.

t. pienituloinen äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin yli varojeni lastenvaatteita, kun olin masentunut. Hain hyvää oloa materialla :(

Vierailija
104/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpputorilla menee aina kaikki myynnissä olleet merkkivaatteet kaupaksi. Monen vähävaraisen merkkivaatteet on sieltä hankittu. Köyhä osaa kyllä peittää köyhyyden.

Vierailija
105/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, just mietin tänään tuota, kun kaveri kertoi tilanneensa osamaksulla 200 eurolla lastenvaatteita :/

Mitäs jännää tuossa on? Minä ostin tänään Jonathanin hekselihousut ja välikausihaalarin 50% alennuksella, Vikingin välikausikengät ja Polarn&Pyretin vindstoppertakin, rahaa meni 180 euroa.

Lapsenlapselle.

Vierailija
106/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostanko kalliin merkkivaatteen joka kestää pitkään, vai monta halpaa riepua samalla hinnalla (vanhan mennessä aina rikki). Äly hoi

Ostanko kymmenen halpaa paitaa vai yhden jota pesen iltaisin ja laitan patterin päälle kuivumaan aamua varten?

Vierailija
107/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ihmetyttää hyvin toimeentulevat, joiden pienet lapset kulkee kuluneissa ja liian pienissä vaatteissa. Jää sitten enemmän aikuisten kuluttamiseen ja leveään elämäntyyliin rahaa?

Varakkuuteen liittyy usein itaruus ja rajaton itsekkyys.

Vierailija
108/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha puhua mistään laadusta vaatteiden suhteen. Toki paremmista materiaaleista valmistetut vaatteet kestävät himpun verran pidempään mutta kuin tokmannin vaatteet. Vaatteet ovat kuitenkin vain kulutustavaroita joita käytetään niin kauan kuin kestävät ja heitetään lopulta pois kuin rikkinäiset sukat.

Vierailija
109/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntä tuhlailua ja pröystäilyä pitää valttää aina, jos tulot eivät riitä kattamaan edes välttämättömiä menoja! Jos kaikkien muiden menojen jälkeen jää ylimääräistä, voi kukuttaa reilummin. Kuten joku jo totesi, mihin on terve järki kadonnut talousasioissa!? En hyväksy yhteiskunnan tukien paisuttamista, jotta työttömät voivat shoppailla merkkityuotteita lapsilleen. Itse olen joutunut marketeista ja ruotsiketjuista lapselleni vaatteet ostamaan, vaikka töissä käynkin.

Pitäisikö nekin rahat jakaa kapitalisteille veronalennuksina kannettavaksi veroparatiiseihin?

Vierailija
110/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän lie kumpuaa käsitys siitä, että pienituloisten lasten pitäisi pukeutua mahdollisimman rumiin rytkyihin?

Häiritseekö jotain, kun kaikki rahat eivät pienituloisella menekään kaljaan ja tupakkaan vaan satsataan siihen lapseen?

Häiritseekö jotain, kun pienituloinen osaakin säästää, etsiä tarjouksia ja kierrättää hyväkuntoista käytettyä?

Joissakin merkeissä maksaa toki pelkkä status. Toisissa se merkki kuitenkin takaa laadun ja kestävyyden. Joissakin merkeissä saa lisäksi hyvän mielen itselleen, kun on omasta pienestä pussistaan tukenut esimerkiksi suomalaista työtä tai luomupuuvillan tuotantoa.

Äidilläni oli aikoinaan sanonta "köyhällä ei ole vara ostaa halpaa" ja joissakin tapauksissa tämä edelleen pitää paikkaansa. Toki on ylihinnoiteltuja merkkejä, joissa se hinta ja laatu ei kohtaa, mutta on myös monia merkkejä, joissa sillä kalliimmalla hinnalla saa kestävämpää laatua.

Toki meilläkin henkkamaukkaa käytetään rinnalla, löytyy sieltä ihan ok perusvaatetta. Esimerkiksi vaikka kesätakki ei ole niin kovalla kulutuksella, etteikö halvempikin kävisi. Sen sijaan leikkikentällä haluan käyttää teknistä haalari syksyllä. Ei se niin kamalan kallista edes aina ole. Itse esimerkiksi ostin erään normaalisti 160 e maksavan haalari alesta uutena alle viidenkympin. (Viimeinen kappale edellistä mallistoa). Mikäli asu selviää ehjänä syksyn koitoksista, on se pienituloisten miettimä jälleenmyyntiarvo jotain muuta kuin henkkamaukan asulla.

Sekös se sitten joitakin v*ttaa kun köyhä on nähnyt vaivaa ja sen sijaan että olisi maksanut henkkamaukan kuorihaalarista 34,99, niin onkin löytänyt kalliin merkin kuorihaalarin alesta hintaan 45,99 :D. Sietämätöntä, että ne köyhät kehtaa koreilla vaatteillaan.

Vierailija
111/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan oikeaksi syyksi sitä, että pienituloiset ovat monesti hoitovapaalla tms., joten heillä on aikaa käydä kirppareilla ja myydä netissä vaatteita jne. Kun taas kiireiset urasuuntautuneet ja varakkaat eivät ehdi pohdiskella lastenvaatteita tai trendejä niissä, joten ostavat vain marketista jotain käytännöllistä ja toimivaa.

Vierailija
112/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkivaatteista saa käytettynäkin hyvän hinnan. Halpiksista ei mitään. Toisaalta taas merkkivaatteita voi kierrättää - ekologista. Ostan myös mielelläni tiettyjen merkkien käytettyjä - eräänlainen harrastus sekin. Sinänsä vaatteet ei niin paljon kiinnosta ja löydän kyllä parempiakin sijoituskohteita.

Vierailija
113/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vain suomalaisen mielestä gugguut, miikkarit jne trikoorievut ovat merkkivaatteita. Susirumia ja ylihintaisia kaiken päälle.

Peesi. Porukka vie lapsiaan gugguussa isomummun 90-vuotispäiville ja kuvittelee, että lapset on hienosti puettuja. Älytöntä.

Tämä! Jostain syystä porukka kuvittelee, että kallis=kaunis/tyylikäs. Mitä itse olen nähnyt, niin nuo suomalaisten suosikkimerkkivaatteet on yleensä kirjavaa trikoota, joka näyttää merkkiä tuntemattoman silmään vain järkyltä. Sopii ehkä päiväkotiin, mutta ei juhlavaatteeksi, vaikka hintalapussa lukisi mitä.

Vierailija
114/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka tuijottelette lastenne päiväkotikaverien vaatemerkkejä, olette sairaita.

Vierailija
115/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on edelleenkin myös meitä, jotka ajattelee olevansa edes hitusen ekologisempia ja eettisempiä, kun ostavat luomupuuvillaa ja Euroopassa tai jopa Suomessa valmistettuja vaatteita, tai suomalaisen yrityksen valmistuttamia, että edes joku killinki jäisi tännekin ja että joku työpaikkakin säilyisi täällä.

Meille ne ei ole merkkejä, eikä niitä kuvata blogiin tai instaan tai faceen, eikä niissä pädetä hiekkalaatikolla. Ne on vain vaatteita, joita käytetään ja joita ostetaan uutena, käytettynä ja alesta ja kierrätetään edelleen.

T. Keskituloisen miehen pienituloinen vaimo, joka ostaa keskihintaisia "merkkivaatteita".

Juuri näin. Itse ostan mieluiten luomupuuvillaa vaatteissa. Käytämme muutenkin ekologisia pesuaineita ym. Emmekä tosiaan ole varakkaita, opiskelemme tällä hetkellä, mutta nipistämme kaikesta muusta. Mielummin ekologista kuin muuta.

Vierailija
116/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain keskituloinen, mutta lasten vaatteet on kyllä merkityksetön menoerä kaikkien menojen joukossa. Ei ole ikinä tarvinnut lasten vaatteita hankkiessa miettiä hintaa.

Vierailija
117/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan tiedoksi että henkkamaukalta saa myös organic cotton vaatetta. Hyvin on kestänyt ja hinta halpa!

Vierailija
118/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi että henkkamaukalta saa myös organic cotton vaatetta. Hyvin on kestänyt ja hinta halpa!

Juu saa, mutta eipä paljon mieltä lämmitä niiden muiden epäkohtien seassa...

Vierailija
119/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä taas muuttuvat rytkyiksi pesussa (venähtää, aika nopsaa kulahtaa).

Vierailija
120/184 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en välitä minkä merkkisiä vaatteet tai tuotteet ovat, mutta välitän hyvinkin paljon siitä minkä laatuisia ne ovat ja mitä materiaalia, ovatko eettisesti tuotettuja jne. Siksipä valinta ei välttämättä osu hm:ään. En ole pienituloinen. 

Tämä on ehkäpä asia, jota kaikki eivät tule ajatelleeksi, että ihmisillä on syynsä miksi he suosivat jotain tiettyä merkkiä tai tuotemerkkejä, jotka eivät ole ehkä halvimmasta päästä, eikä se syy ole se, että halutaan brassailla. Jos brassailu on syy, taitaa kuulua aika marginaaliseen ryhmään.