Tyhmän ihmisen ominaispiirteet
1) Tyhmä ihminen luulee olevansa viisas; Tyhmä ihminen ei edes ymmärrä olevansa tyhmä, koska tyhmyyden tiedostaminen vaatii de facto älykkyyttä.
2) Tyhmälle ihmiselle kaikki on mustavalkoista: Väite on joko totta tai valhetta - mitään harmaansävyjä ei ymmärretä.
3) Tyhmä ihminen sanoo yhtä ja tekee toista. Tyhmälle ihmiselle sanat ovat ensisijaisia ja teot toissijaisia.
4) Tyhmä ihminen valehtelee jatkuvasti: joko tietoisesti tai tiedostamatta.
5) Tyhmälle ihmiselle ideaalimaailma edustaa todellisuutta ja reaalimaailma valheellisuutta.
6) Tyhmä ihminen on idealisti.
Jatkotoimenpiteet hölmöläisten hallinnassa seuraavat em. tosiasioista.
Kommentit (124)
8) Ego jaottelee , sydän rakastaa
Kyllä tyhmä ihminen voi tunnistaa tyhmyytensä. Pidän itseäni tyhmänä, ja niin pitävät muutkin,
Olen tyhmä kuin saapas. Revi siitä!
Tuo pitää kyllä paikkansa, että monesti tyhmimmät kuvittelevat olevansa viisaimpia. Mustavalkoinen ajatusmaailma ja kaiken hahmottaminen vain oman itsen kautta ovat myös tyypillisiä piirteitä. Useille yksinkertaisille ihmisille tuottaa vaikeuksia ymmärtää sitäkin, että ihmisillä on erilaisia kykyprofiileja, lahjakkuuksia ja tapoja oppia sekä hahmottaa asioita. He pitävät automaattisesti tyhmänä sellaista, joka ei ole hyvä niillä osa-alueilla millä he ovat ja joka ajattelee asioita eri näkökulmasta kuin he.
Ei kykene vuorovaikutukselliseen keskusteluun. Kommentit kaikkeen, mikä vaatisi hieman omia mielipiteitä tai pohdintoja ovat "aijaa", "oukei", "juuh".
Minä olen tyhmä ja tiedän sen itsekin. Moni ihminen on sanonut minulle suoraan, että minä olen tyhmä ja minä olen sanonut heille, että he ovat siinä oikeassa. Minä en ymmärrä monia asioita yhtä nopeasti kuin muut. Jos jonkun asian ymmärtää porukassa muut heti yhdellä kertomalla, niin minä en välttämättä ymmärrä sitä ennen kuin se selitetään minulle toisen kerran käyttäen selkokielen kaltaista kieltä eli helposti ymmärrettävämpää kieltä että ymmärrän asian. Muutenkin törmään todella usein asioihin, joissa tyhmyyteni tulee esille. Esim. eilen innostuin ostamaan melkein kilon irtokarkkia kaupasta vain kun ne olivat tarjouksessa eikä se ollut todellakaan fiksusti tehty koska minulla on ennestäänkin hampaat huonossa kunnolla, olen reilusti ylipainoinen eikä minulla ole hirveästi rahaa eli rahat olisi voinut käyttää paljon hyödyllisemminkin.
Ei osaa suhteuttaa eikä kyseenalaistaa. Ei tunne edes alkeellisimpia lakeja.
1) Monet tyhmät todellakin luulevat olevansa viisaita. Mutta jonkin verran jo elämää nähneenä uskaltaisin väittää että on olemassa ihmisiä, jotka tietävät olevansa tyhmiä ja asennoituvat toimiinsa siltä pohjalta. Sitä puolestaan voisi kai kutsua viisaudeksikin, monimutkainen juttu itse asiassa...?
Vierailija kirjoitti:
1) Monet tyhmät todellakin luulevat olevansa viisaita. Mutta jonkin verran jo elämää nähneenä uskaltaisin väittää että on olemassa ihmisiä, jotka tietävät olevansa tyhmiä ja asennoituvat toimiinsa siltä pohjalta. Sitä puolestaan voisi kai kutsua viisaudeksikin, monimutkainen juttu itse asiassa...?
Olisiko niin että, absoluuttisesta viisausasteesta riippumatta, sellainen on itse asiassa viisas, joka tiedostaa oman viisautensa rajat?
Tyhmä ihminen peilaa toisen kyvyt itsensä kautta. Tyypillinen toteamus on: "koska minä en ymmärrä tätä asiaa, niin et kyllä sitten sinäkään ymmärrä". Tyhmyri pitää itseään tiedon, taidon ja ymmärryksen ehdottomana auktoriteettina ja ihan konkreettisesti raivostuu, kun joutuu toteamaan oman pienuutensa
Sillä on maski naamalla ruokakaupassa.
Asun itseäni tyhmemmän ja kömpelömmän ihmisen kanssa. Hän raivostuu herkästi, jos ei osaa tai kykene suoriutumaan tehtävistään. Aloittajan kohdat 2-6 pitävät paikkansa ainakin omien havaintojeni pohjalta. 1 on epävarma, koska en vain pääse sen ihmisen ajatusmaailmaan. Luulisin, että tavallista tyhmempi ymmärtää olevansa hieman avuttomampi. Häntä on autettu läpi elämän ja hän osaa käyttää sitä hyväkseen. Tyhmä ja laiska: siinä yhdistelmä. Ymmärtävämmät eivät saisi tehdä asioita toisen puolesta siksi, että hän on hidas. Mutta ei jatkuvasti jaksaisi olla kasvattajana aikuiselle ihmiselle.
Kun asun tyhmän kanssa, tulee minulle turhautumista, vihaa ja joudun hillitsemään näitä tunteita. Kuitenkin alemman älykkyyden henkilö saattaa kamppailla vielä enemmän ymmärtääkseen.
Minä olen todella tyhmä, en ole edes ylioppilas.
Vierailija kirjoitti:
Ei kykene vuorovaikutukselliseen keskusteluun. Kommentit kaikkeen, mikä vaatisi hieman omia mielipiteitä tai pohdintoja ovat "aijaa", "oukei", "juuh".
Tämä on niin totta. Mulla on "ystävä", johon olen alkanut väsyä, kun aivan kaikkiin tektareihini, kirjoitan sitten vaikka, että täällä sataa tai kolmas maailmansota on alkanut, vastaa aina vaan Åke 🤣🤣🤣🤣🤣
7) Tyhmä ihminen roikkuu av-palstalla