Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen lapsi ja minun rahat

Toivoton
20.08.2016 |

Ottaa päähän...
Olen yksinhuoltaja ja kaupassa töissä. Käteen jää n. 1300€ kk. Mulla on kaksi omaa lasta ja miehellä yksi. En saa elatusmaksuja lasteni isältä, sillä hän on pieni tuloinen myös ja yritämme jakaa lasten kuluja. Nyt kuitenkin viimeisen vuoden aikana kaikki lasten hankinnat on jäänyt minulle.

Nyjkinen mieheni on työtön ja veloissaan. Hänellä jää kuukaudessa laskujen jälkeen käteen pyöreä nolla euroa.

Minä olen elättänyt pienellä palkallani koko viiden hengen talouden joka toinen viikko kun miehen lapsi on meillä. Ja neljän hengen menot ja asumisen silloin kun miehen lapsi ei ole.

Minun lapseni ajavat käytetyillä ja kierrätetyillä fillareilla jne.
Tyttäreni puhelin on niin vanha ettei jaksa enää oikein pyörittää mitään ohjelmia. Mulla ei ole varaa ostaa itselleni oikein mitään, nytkin mietin mistä talvi takin saisi halvalla.

Miehen tytär sen sijaan saa kaiken. Ihan kaiken. Mummiltaan.
Mummonsa ei halua osallistua tytön elättämiseen kun on täällä, mutta osti uuden jopon, joka vuosi uuden kånkenin, sai iphone 6 alle vuosi sitten ja nyt menevät ostamaan siitä sen uusimman version joka maksaa n.800 €. Koska lapsi haluaa. Ja kyseessä siis viidesluokkalainen.
Miehen tytöllä on kalliit harrastukset jne.

Mun lapset jää ilman kaikkea sitä koska MUN rahat menee miehen ja tämän tytön elättämiseen..

Olenko mä ihan saapas ja tyhmä vai mitä mun pitäis tehdä??

Tuntuu niiiiin pahalta ja epäreilulta.

Kommentit (191)

Vierailija
61/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä puhuu nyt MUMMO!  Minä olen aina, siis aina antanut kalliitakin lahjoja omien lapsieni lapsille. Hemmottelen siis heitä.  Minusta arjen kulut pitää pystyä vanhempien kattamaan. Jos nyt alkaisin tälle lapselleni antamaan rahaa tai ostamaan lapsen sisaruspuolille myös kalliita lahjoja, kävisi niin ettei minulla olisi kohta mitä jakaa. Olen usein kehoittanut menemään velkasaneeraukseen ja sosiaalihuoltoon selvittämään, miten raha ja talousasiat saisi tasapainoon. Kun pariskunta on ITSE  ensin edes jollain tasolla tehnyt taloudellisen suunnitelman, voin heitä auttaa. Nyt en edes lainaa tarjoa koska tiedän, ettei sitä makseta takaisin.

Vierailija
62/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kommentoi nyt, mitä mieltä olet saamistani vastauksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä puhuu nyt MUMMO!  Minä olen aina, siis aina antanut kalliitakin lahjoja omien lapsieni lapsille. Hemmottelen siis heitä.  Minusta arjen kulut pitää pystyä vanhempien kattamaan. Jos nyt alkaisin tälle lapselleni antamaan rahaa tai ostamaan lapsen sisaruspuolille myös kalliita lahjoja, kävisi niin ettei minulla olisi kohta mitä jakaa. Olen usein kehoittanut menemään velkasaneeraukseen ja sosiaalihuoltoon selvittämään, miten raha ja talousasiat saisi tasapainoon. Kun pariskunta on ITSE  ensin edes jollain tasolla tehnyt taloudellisen suunnitelman, voin heitä auttaa. Nyt en edes lainaa tarjoa koska tiedän, ettei sitä makseta takaisin.

Eikö ne lapsenlapset kuitenkin kerro mummollekin, että rahat on tiukassa? Varmasti aikuinen kyllä ymmärtää sen verran rivienkin välistä lapsen puheista, vaikka ei suoraan sanoisikaan.

Ja jos sen tietää, niin eikö kiinnosta lapsen hyvinvointi enemmän kuin hemmottelu?

Esim. uusi Iphone vs. kunnon ruokaa? Tai teinille käsilaukku vs. harrastusmahdollisuus?

Kuulostaa erikoiselta että mummo valitsisi hemmottelun.

Vierailija
64/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olette ilkeitä ap:lle?

Tosi inhottavia vastauksia, vaikka mielestäni aloitus ja vastaukset oli ihan asiallisia ja varmasti koskee myös muitakin, jotka samankaltaisessa tilanteessa.

Jospa ap kaipaa neuvoja ja tukea? Ei lisää päähänpotkimista ja kiusaamista!

Vierailija
65/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne lapsenlapset kuitenkin kerro mummollekin, että rahat on tiukassa? Varmasti aikuinen kyllä ymmärtää sen verran rivienkin välistä lapsen puheista, vaikka ei suoraan sanoisikaan.

Ja jos sen tietää, niin eikö kiinnosta lapsen hyvinvointi enemmän kuin hemmottelu?

Esim. uusi Iphone vs. kunnon ruokaa? Tai teinille käsilaukku vs. harrastusmahdollisuus?

Niin. Minun siskoni ei ole koskaan osannut käyttää rahaa. Rahan antaminen hänelle on kuin pohjaton kaivo. Juurikin on aina näitä reppanoita hyysättävänä ja aina sääliä tunnetaan sinne ja tänne. Kenellekään ei osata sanoa ei ja mitään ei hennota. Jos hänellä olisi lapsi, toimisin tismalleen kuin tuo mummo. Joka taitaa tässä ap:n tapauksessa tuntwa sen poikansa.

Vierailija
66/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen mummo. Jos oma lapseni olisi holtiton rahankäyttäjä ja velkaantunut, niin en minä hänelle antaisi RAHAA vaan nimenomaan kuten Mummo nro 60:kin tekee eli ostaisin lapsenlapsilleni sellaisia asioita, joita he eivät todennäköisesti vanhemmiltaan saisi. Jos lapsenlapseni kertoisi minulle näkevänsä nälkää kotonaan, niin lapsenlapsi olisi tervetullut syömään vaikka joka päivä luokseni. Tai vaikka asumaan luokseni siihen asti, että lapseni saisi raha-asiansa kuntoon. 

Oletko ap miettinyt, onko miehesi ja hänen exänsä välinen lapsen viikko-viikko -systeemi enää järkevä, kun miehesi on työtön? Voisiko tätä tapaamissopimusta muuttaa siten, että lapsi olisi vähemmän isänsä luona, jolla mitä ilmeisemmin ei ole mahdollisuutta ruokkia lastaan?

Vierailija
67/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi inhottavia vastauksia, vaikka mielestäni aloitus ja vastaukset oli ihan asiallisia ja varmasti koskee myös muitakin, jotka samankaltaisessa tilanteessa.

Ap:lle on annettu tässä ketjussa jo moneen kertaan hyviä neuvoja. 

Vierailija
68/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä mummon pitäisi elättää lapsenlapsi, jolla on sekä isä että äiti?

Olen eronnut, exä on työtön, minulla hyväpalkkainen työ. Mies ei maksa elareita, koska hänen toiveestaan lapsi (10v poika) on joka toinen viikko isän luona, asia minulle OK. Miehellä uusi nainen, tällä 2 lasta ja pienipalkkainen työ.

Täällä kotona pojallani on oma huone, tietokone, harrastusvälineitä vaikka muille jakaa, oma tv jne. Kun poika on kotona, panostan häneen 100% eli vien harrastuksiin, seison kentän laidalla kannustamassa, käydään fillariretkillä jne. eli en jätä häntä netin ihmemaailmaan ja tee omiani. Isän luona ei ole mitään, kännykänkin vaihtaa siksi ajaksi halpaversioon, jotta sitä ei otettaisi äitipuolen lapsille. Jatkuvasti saan kuulla, että poika on lellipentu, joka pääsee ulkomaille, saa kasapäin lahjoja ja jonka pitää oppia jakamaan tavarat sisaruksille (jotka eivät ole sukua). Äitipuoli esittää, että maksaisin heille ruokarahaa, koska poika syö niin paljon ja heillä on tiukkaa. Olen sanonut, että laita mies töihin, rahaa olisi heti enemmän, mutta se ei käy.

Mies oli ihana taivaanrannanmaalari, mutta täysin elätettävä. Silti ei ole minun vikani, että käyn töissä ja perheellä on rahaa. En aio ryhtyä exän perhettä elättämään, vaikka sitä odotetaankin.

Vierailija
69/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kaipaa järkeä päähänsä. Ottaisi vastuun omista lapsistaan ja laittaisi kuppaavan miehen pihalle.

Vierailija
70/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa nyt ap, miksi ette mene tekemään exäsi vähävaraisuuteen perustuvaa nollasopimusta lastenvalvojalle? Tämän jälkeen KELA maksaisi elatustukea. Reilu 300 kuussa on tuossa tilanteessa paljon.

71/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ilmeisesti koskaan miettinyt mihin tukiin olisit oikeutettu? 1700 eurolla kuukaudessa ei elätetä neljän/viiden hengen perhettä, varsinkin jos siitä menee heti iso osa laskuihin. Kelan ja sossun sivut auki ja tutkimaan. Voit saada asumistukea, elarit Kelalta sekä toimeentulotuki loppuihin menoihin mitä ei muuten pysty kattamaan. Laskureita on Kelan sivuilla sekä netistä etsimällä löytyy toimeentulotuen laskureita. Niistä näet kuinka paljon olet etuutettu saamaan tukia. Vaikka käy töissä niin se ei tarkoita että sillä pienellä palkalla pitää elättää viisi ihmistä. Teidän kokoisella perheellä perusmenot (eli sossun laskema/päättämä summa jolla pitäisi saada ruoka, vaatteet, puhelin yms) olisi melkein 1800 euroa kuussa, siihen vielä päälle asumiskulut, lääkkeet, terveyskeskusmaksut, vakuutukset jne jne. Hae nyt hyvänen aika niitä tukia, kun olet niihin oikeutettu. Et ihan oikeasti voi elättää viittä ihmistä pienellä palkallasi.

Vierailija
72/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eronnut, exä on työtön, minulla hyväpalkkainen työ. Mies ei maksa elareita, koska hänen toiveestaan lapsi (10v poika) on joka toinen viikko isän luona, asia minulle OK. Miehellä uusi nainen, tällä 2 lasta ja pienipalkkainen työ.

Täällä kotona pojallani on oma huone, tietokone, harrastusvälineitä vaikka muille jakaa, oma tv jne. Kun poika on kotona, panostan häneen 100% eli vien harrastuksiin, seison kentän laidalla kannustamassa, käydään fillariretkillä jne. eli en jätä häntä netin ihmemaailmaan ja tee omiani. Isän luona ei ole mitään, kännykänkin vaihtaa siksi ajaksi halpaversioon, jotta sitä ei otettaisi äitipuolen lapsille. Jatkuvasti saan kuulla, että poika on lellipentu, joka pääsee ulkomaille, saa kasapäin lahjoja ja jonka pitää oppia jakamaan tavarat sisaruksille (jotka eivät ole sukua). Äitipuoli esittää, että maksaisin heille ruokarahaa, koska poika syö niin paljon ja heillä on tiukkaa. Olen sanonut, että laita mies töihin, rahaa olisi heti enemmän, mutta se ei käy.

Mies oli ihana taivaanrannanmaalari, mutta täysin elätettävä. Silti ei ole minun vikani, että käyn töissä ja perheellä on rahaa. En aio ryhtyä exän perhettä elättämään, vaikka sitä odotetaankin.

Kyllä ihmiset on röyhkeitä. Ja ihan oikeasti, miten voi joku mies olla niin ihana, että mieluummin sitä elättelee, kuin turvaa omille lapsilleen säädyllisen lapsuuden? Säälittävää. Sitten täytyisi mummojen ja ex-vaimojen antaa "ruokarahaa". Luepa ap ajatuksella tämän ketjun viestit. Ja mieti sitten ihan kunnolla, kuuluuko todella mummon annella ruokarahaa teidän perheelle. Huomaat varmaan itsekin miten se on naurettava ajatuksenakin. Ja sitten varmaan huomaat senkin, ettei sinun kuulu elättää pienestä palkastasi ketään muita kuin itsesi ja omat lapsesi. Kun on lapsia päättänyt tähän maailmaan tuoda, niin silloin niistä on otettava myös vastuu. Eikä laittaa miesystävän hyvinvointia omien lasten edelle. Niin kauan kuin mies ei kykene itse itseään ja omaa lastaan elättämään, niin ei ole järkeä teidän asua yhdessä. Voithan seurustella muuten, jos mies kerta niin ihana on. Tosin voisin vaikka lyödä vetoa, että jos ap ei enää maksa miehen elämistä, tämä aika nopsaa löytää uuden höynäytettävän. Mutta tämä nyt on vain mun arvaus.

Vierailija
73/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkään pahaa eli että tässä on kyse väkivallasta. eksä on uhkaillut eikä nainen uskalla hakea elatustukea.

Vierailija
74/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pelkään pahaa eli että tässä on kyse väkivallasta. eksä on uhkaillut eikä nainen uskalla hakea elatustukea.

Eikä ole. Pöllö läheisriippuvainen tässä on.

Vierailija
75/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kait kenenkään toisen puhelinta voida toisten lapsille ottaa noin vaan?

Vierailija
76/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa kuule hemmotella ketään millään viikolla. Mies maksaa itse omat laskunsa mitta minä maksan KAIKEN muun.

Ja kyllä se yksikin suu siellä padan äärellä maksaa extraa kun puhutaan 26 viikosta vuodessa. Samoin varsinkin se miehen suu.

Kyllä se makaronilaatikko riittää melkein puolet pidempään kun sillä on melkein puolet vähemmän syöjiä.

Samoin maksaa vesi, vessapaperi, shampoot ja hoitoaineet, jäätelöt jne.

Ei mulla oo pokkaa olla ostamatta yhdelle lapselle ja sanoa et pyydä mummoltas!

Ja elareita en saa koska en ole niitä hakenut.

Mun ex on maksanut mun laskuja eron yhteydessä jne.

En halua häntä taloudelliseen ahdinkoon enempää. Ja sen tekisin jos elareita hakisin. Olemme hyvissä väleissä exän kanssa ja ex on auttanut mua tosi monissa asioissa kykynsä mukaan.

Ymmärrän juu oot hyvissä väleissä exäsi kanssa ja et halua häntä taloudelliseen ahdinkoon, mutta kysyppä haluaako hän sinut ahdinkoon? Jos olette hyvissä väleissä hän tämän kyllä ymmärtää. Itselläni oli taloudellinen ahdinko kun exäni velkaantui toooodella pahasti ja ei pystynyt elatusapua maksamaan, maksoi millon pystyi ja paljon pystyi ja lupasi maksaa kaikki rästit. Otin asian puheeksi kun tiesin että ei hänellä varaa olisi niitä maksaa ja puhuin aivan asiallisesti ja kerroin että itse ja lapset joudumme ahdinkoon kun hänellä ei ole varaa maksaa elatusapua. Niinpä hänelle kerroin että kelasta haen elatusavut. Hänelle tämä oli aivan selvä juttu, ei halunnut lapsiansa ajaa ahdinkoon, eikä välimme tästä kärsineet. Aikuisia kun olemme. Edelleen olemme hyvää pataa ja toimeen tulemme. Vietämme aikaakin yhdessä. Tsemppiä sinulle! :)

Vierailija
77/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vendaze kirjoitti:

Et ole ilmeisesti koskaan miettinyt mihin tukiin olisit oikeutettu? 1700 eurolla kuukaudessa ei elätetä neljän/viiden hengen perhettä, varsinkin jos siitä menee heti iso osa laskuihin. Kelan ja sossun sivut auki ja tutkimaan. Voit saada asumistukea, elarit Kelalta sekä toimeentulotuki loppuihin menoihin mitä ei muuten pysty kattamaan. Laskureita on Kelan sivuilla sekä netistä etsimällä löytyy toimeentulotuen laskureita. Niistä näet kuinka paljon olet etuutettu saamaan tukia. Vaikka käy töissä niin se ei tarkoita että sillä pienellä palkalla pitää elättää viisi ihmistä. Teidän kokoisella perheellä perusmenot (eli sossun laskema/päättämä summa jolla pitäisi saada ruoka, vaatteet, puhelin yms) olisi melkein 1800 euroa kuussa, siihen vielä päälle asumiskulut, lääkkeet, terveyskeskusmaksut, vakuutukset jne jne. Hae nyt hyvänen aika niitä tukia, kun olet niihin oikeutettu. Et ihan oikeasti voi elättää viittä ihmistä pienellä palkallasi.

Kela laskee perheen tuloiksi myös miehen saamat rahat, vaikka ne menisi samantien velkoihin. Jos mies saa enemmän kuin peruspäivärahan, ei ap saa rahaa kuin ehkä satasen lisää.

Vierailija
78/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oli taidokas 5/5. Oikeastaan aika viihdyttävä ja tarina vei kokoajan eteenpäin, mutta ei kuitenkaan yli. Papukaijamerkki myös siitä, että kortit pelattiin jo aloitusviestissä.

Vierailija
79/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä!! Nyt ap mieti mitä teet lapsillesi. Jokainen voi elää kuten haluaa, vaikka paskassa suhteessa, mutta lapsista pitää huolehtia. Sun velvollisuus on hakea elarit joko exältä tai Kelalta ja toinen velvollisuus on lopettaa (lapsille) vieraan miehen ja lapsensa elättäminen sinun lapsille kuuluvilla rahoilla. Se tekee susta nyt huonon äidin, koska kaikki ne rahat, jotka syydät heihin, on pois sun omilta lapsilta. Vaikka mies olisi kuinka ihana, sun lapset on nyt prioriteetti nro. 1. Voit muuttaa kurssia vielä ennenkuin on liian myöhäistä ja lapset tajuavat ja myös muistavat myöhemmin mitä jätit tekemättä.

Kyllä ihmiset on röyhkeitä. Ja ihan oikeasti, miten voi joku mies olla niin ihana, että mieluummin sitä elättelee, kuin turvaa omille lapsilleen säädyllisen lapsuuden? Säälittävää. Sitten täytyisi mummojen ja ex-vaimojen antaa "ruokarahaa". Luepa ap ajatuksella tämän ketjun viestit. Ja mieti sitten ihan kunnolla, kuuluuko todella mummon annella ruokarahaa teidän perheelle. Huomaat varmaan itsekin miten se on naurettava ajatuksenakin. Ja sitten varmaan huomaat senkin, ettei sinun kuulu elättää pienestä palkastasi ketään muita kuin itsesi ja omat lapsesi. Kun on lapsia päättänyt tähän maailmaan tuoda, niin silloin niistä on otettava myös vastuu. Eikä laittaa miesystävän hyvinvointia omien lasten edelle. Niin kauan kuin mies ei kykene itse itseään ja omaa lastaan elättämään, niin ei ole järkeä teidän asua yhdessä. Voithan seurustella muuten, jos mies kerta niin ihana on. Tosin voisin vaikka lyödä vetoa, että jos ap ei enää maksa miehen elämistä, tämä aika nopsaa löytää uuden höynäytettävän. Mutta tämä nyt on vain mun arvaus.

Vierailija
80/191 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo olen miehesi lapsen syy, turhaan syyttelet. Syyllinen löytyy miehistä. Jos ex-miehesi on maksukyvytön, Kela maksaa elatusmaksut. Samoin nykyinen mies.

On kohtuutonta vaatia lapsen mummoa lapsen elatukseen, se kuuluu teillä olessa lapsen isälle.

Miksi ihmeessä miehellä ei jää laskujen jälkeen rahaa? Muuta erilleen asumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi