Miehen lapsi ja minun rahat
Ottaa päähän...
Olen yksinhuoltaja ja kaupassa töissä. Käteen jää n. 1300€ kk. Mulla on kaksi omaa lasta ja miehellä yksi. En saa elatusmaksuja lasteni isältä, sillä hän on pieni tuloinen myös ja yritämme jakaa lasten kuluja. Nyt kuitenkin viimeisen vuoden aikana kaikki lasten hankinnat on jäänyt minulle.
Nyjkinen mieheni on työtön ja veloissaan. Hänellä jää kuukaudessa laskujen jälkeen käteen pyöreä nolla euroa.
Minä olen elättänyt pienellä palkallani koko viiden hengen talouden joka toinen viikko kun miehen lapsi on meillä. Ja neljän hengen menot ja asumisen silloin kun miehen lapsi ei ole.
Minun lapseni ajavat käytetyillä ja kierrätetyillä fillareilla jne.
Tyttäreni puhelin on niin vanha ettei jaksa enää oikein pyörittää mitään ohjelmia. Mulla ei ole varaa ostaa itselleni oikein mitään, nytkin mietin mistä talvi takin saisi halvalla.
Miehen tytär sen sijaan saa kaiken. Ihan kaiken. Mummiltaan.
Mummonsa ei halua osallistua tytön elättämiseen kun on täällä, mutta osti uuden jopon, joka vuosi uuden kånkenin, sai iphone 6 alle vuosi sitten ja nyt menevät ostamaan siitä sen uusimman version joka maksaa n.800 €. Koska lapsi haluaa. Ja kyseessä siis viidesluokkalainen.
Miehen tytöllä on kalliit harrastukset jne.
Mun lapset jää ilman kaikkea sitä koska MUN rahat menee miehen ja tämän tytön elättämiseen..
Olenko mä ihan saapas ja tyhmä vai mitä mun pitäis tehdä??
Tuntuu niiiiin pahalta ja epäreilulta.
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka aika jaskamaisiakin kommentteja on tullut, niin oikeassahan te olette.
Ei ole kyse provosta, vaikka siltä tää itsestänikin tuntuu.
Miehen velat on kertynyt autosta, huonekaluista jne. On ostanu luotolle huolettomasti ja paljon. Maksellut luottoa luotolla. Tätä halveksin suuresti.
Exältä jos haen elareita niin lapsethan siellä sitten kärsii kun ei ole oikein mitään. Eikä voi tehdä mitään. Ja ex on maksanut meidän yhteisiä lainoja eron yhteysessä useilla tuhansilla euroilla, kun minulla ei sitä rahaa ollut. Sen lisäksi osti minulle auton. Halvan ja vanhan mutta osti.
En ole lasta syyttänyt, siihen tuntuu moni takertuvan. Mutta lapsi konkretisoi tämän asian minulle ja tietenkin omille lapsilleni. Että miksi yhdellä on kaikki uutta ja hienoa ja toisilla käytettyä.
Ja olen koko (tämänkin) illan tehnyt ajatustyötä asioiden eteen.
Varmaan olenkin luuseri ja rakastan miestä. Kovasti kyseenalaistan että miksi.
Hän on impulsiivinen, jopa väkivaltainen humalassa.
En silti ole se perinteinen wt yh, jonka kuvan tästä helposti saa.
Olen toki pienituloinen, mutta ns. hyvästä perheestä. Tosin väkivaltaisesta. Varmasti löytäisin lapsuudesta selityksiä tälle käytökselle, niinkuin moni on tarjonnutkin.Nyt mies tarjoutuu ostamaan saman puhelimen vanhimalle lapselleni. Kysyin että millä rahalla? Mun maksettavaksihan sekin sitten jäisi.
Välillä mietin onko tuo aikuinen. Tai ole ko minä.
Minusta tällainen ajatuksenjuoksu on ihan ihmeellistä. Että kun niin kovasti rakastaa, niin laitetaan se ihana mies omien lasten edelle. Kun ollaan niiiin tunnekoukussa. Voi tätä riutumisen määrää. Mulla on uutinen kaikille tällaisessa suhteessa kärvisteleville. Mikään mies ei ole niin ihana ja sellaisen rakkauden arvoinen, että omat lapset ansaitsevat jäädä toiselle sijalle. Kaikkein vähiten impulsiivinen ja humalassa väkivaltainen mies.
Ihana mies, joka on työtön mutta ostelee holtittomasti, loisii sun rahapussilla, juopottelee ja on välillä väkivaltainen. Mullekin tommonen.
Ymmärrätkö ap, että jos ex on pienituloinen, hänelle EI MÄÄRÄTÄ ELAREITA vaan KELA MAKSAA! Siis ex ei köyhdy yhtään! Menkää heti lastenvalvojalle ja tehkää sopimus. Mistä tää pitää vääntää, että tajuat? 300 euroa kuussa lisää rahaa, eikö kelpaa?
Tuo nykyinen kuulostaa todelliselta helmeltä! Not.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka aika jaskamaisiakin kommentteja on tullut, niin oikeassahan te olette.
Ei ole kyse provosta, vaikka siltä tää itsestänikin tuntuu.
Miehen velat on kertynyt autosta, huonekaluista jne. On ostanu luotolle huolettomasti ja paljon. Maksellut luottoa luotolla. Tätä halveksin suuresti.
Exältä jos haen elareita niin lapsethan siellä sitten kärsii kun ei ole oikein mitään. Eikä voi tehdä mitään. Ja ex on maksanut meidän yhteisiä lainoja eron yhteysessä useilla tuhansilla euroilla, kun minulla ei sitä rahaa ollut. Sen lisäksi osti minulle auton. Halvan ja vanhan mutta osti.
En ole lasta syyttänyt, siihen tuntuu moni takertuvan. Mutta lapsi konkretisoi tämän asian minulle ja tietenkin omille lapsilleni. Että miksi yhdellä on kaikki uutta ja hienoa ja toisilla käytettyä.
Ja olen koko (tämänkin) illan tehnyt ajatustyötä asioiden eteen.
Varmaan olenkin luuseri ja rakastan miestä. Kovasti kyseenalaistan että miksi.
Hän on impulsiivinen, jopa väkivaltainen humalassa.
En silti ole se perinteinen wt yh, jonka kuvan tästä helposti saa.
Olen toki pienituloinen, mutta ns. hyvästä perheestä. Tosin väkivaltaisesta. Varmasti löytäisin lapsuudesta selityksiä tälle käytökselle, niinkuin moni on tarjonnutkin.Nyt mies tarjoutuu ostamaan saman puhelimen vanhimalle lapselleni. Kysyin että millä rahalla? Mun maksettavaksihan sekin sitten jäisi.
Välillä mietin onko tuo aikuinen. Tai ole ko minä.
Miksei hyvän perheen tytön lapset saa isovanhemmiltaan mitään? Eikö sinun vanhempasi voi ostaa lapsillesi puhelimia? Mutta se ei tainnutkaan olla tässä pointti vaan että olet valinnut lastesi hyvinvoinnin sijasta juopon, väkivaltaisen luuserin.
Vierailija kirjoitti:
Niin sitä juuri mietin että miksi tätä teen.
Koen myös olevani jotenkin loukussa. En haluaisi jättää miestä, mutta en myöskään uhrata lapsiani.
Silti takaraivossa kolkuttaa ajatus siitä, että mua huijataam ja sillä samalla senkunnilla kum heidät jättäisin niin rahat elämiseen takuulla löytyisi jostain muualta.
Vaikka siltä mummi kullalta
Et ole loukussa, vaan olet läheisriippuvainen, joka takertuu kohteeseen kuin iilimato, kohteli hän sinua miten huonosti tai millä hinnalla tahansa.
Herää nainen ja hae apua riippuvaisuuteesi, muuten olet pulassa ja ls-asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Niin sitä juuri mietin että miksi tätä teen.
Koen myös olevani jotenkin loukussa. En haluaisi jättää miestä, mutta en myöskään uhrata lapsiani.
Silti takaraivossa kolkuttaa ajatus siitä, että mua huijataam ja sillä samalla senkunnilla kum heidät jättäisin niin rahat elämiseen takuulla löytyisi jostain muualta.
Vaikka siltä mummi kullalta
Suahan huijataankin. Oikeastiko kuvittelet, että miehesi ja hänen tyttärensä kuolisivat nälkään, jos jättäisit miehen? Herää jo!
Vierailija kirjoitti:
Et ole loukussa, vaan olet läheisriippuvainen, joka takertuu kohteeseen kuin iilimato, kohteli hän sinua miten huonosti tai millä hinnalla tahansa.
Herää nainen ja hae apua riippuvaisuuteesi, muuten olet pulassa ja ls-asiakas.
Tämäkin niin totta voi olla. Lue netistä mitä tarkoittaa läheisriippuvainen niin hoksaat että paremman saat! Tsemppiä!
Jos miehellä tosiaan menee kaikki raha laskuihin niin sossusta saisi enemmän rahaa jos vain asuisi yksin. Vuokran ja laskujen jälkeenhän toimeentulotuesta tulee jäädä reilu 400€ käteen. Toki jos hän maksaa kuussa tonnin verran velkoja niin sossu ei niitä käsittääkseni hyväksy.
Joka tapauksessa näen ainoana ratkaisuna sen että ap muuttaa lastensa kanssa muualle (tai mies muuttaa).
Ihan vaan tuli mieleen että paraniko vaihtamalla?
Miehen pitää antaa velkojensa mennä ulosottoon kunnon kerta elellyt yli varojensa. Sitten jää rahaa elämiseen. Ja luottotietojen menetys on hälle varmasti ihan hyvä asia.
. Mitä työtön tekee autolla muutenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Ja elareita en saa koska en ole niitä hakenut.
No se on sitten voi voi. Ilmeisesti ero on sinun syytäsi kun noin säälit miestäsi.
Mutta mieti sitä että onko tuo elareista kiletäytyminen lastesi etu? Minä tekisin lasun.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo olen miehesi lapsen syy, turhaan syyttelet. Syyllinen löytyy miehistä. Jos ex-miehesi on maksukyvytön, Kela maksaa elatusmaksut. Samoin nykyinen mies.
On kohtuutonta vaatia lapsen mummoa lapsen elatukseen, se kuuluu teillä olessa lapsen isälle.
Miksi ihmeessä miehellä ei jää laskujen jälkeen rahaa? Muuta erilleen asumaan.
No todellakin lapsi on syytön ja miehet ovat ketkuja, mutta aika pitkälti syyllinen ahdinkoon löytyy peilistä. Nyt ap itseä nisksasta kiinni ja huollettaviesi edut etusijalle.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö ap, että jos ex on pienituloinen, hänelle EI MÄÄRÄTÄ ELAREITA vaan KELA MAKSAA! Siis ex ei köyhdy yhtään! Menkää heti lastenvalvojalle ja tehkää sopimus. Mistä tää pitää vääntää, että tajuat? 300 euroa kuussa lisää rahaa, eikö kelpaa?
Samaan kiinnitin huomiota että exän käytettävissä olevat varat eivät vähene eurollakaan jos kela maksaa elatustuen. Toki ne menee mihelle velaksi ja niitä voidaan joskus periä takaisin, mutta nyt on ilmeiseesti velkojia jo muutenkin jonossa, joten tilanne ei käytännössä heikkene.
Vierailija kirjoitti:
Välitän miehestä todella enkä voi ketään jättää vaille ruokaa jne.
En syyllistä lasta, mutta nämä lapselle tehdyt turhat ja kalliit hankinnat korostavat eriarvoisuutta lasten välillä.
Varsinkin kun joka euro jonka lapseen laitan on pois omiltani.Tuntuu että mun jääkaapin sisältöä ja vuokran maksua pidetään itsestäänselvyytenä.
Ei ole mummon tehtävä elättää poikansa lasta mutta onko minun??Mielummin mäkin ostaisin sillä rahalla uuden puhelimen lapselleni mitä miehen lapseen menee rahaa..
No, puhu sille mummolle. Kysy voisiko auttaa ruokamenoista ja että et pärjää vaatteiden ostossa ym. Tietääkö hän, että olet noin tiukilla? Entä jos antaakin exällesi rahaa lapsen ruokaan ja vaatteisiin....saavuttaako ne kohteensa? Voisiko mummo vaikka ostaa vaatteita lapsenlapselle tai joskus kassillisen ruokaa? Jos mummo haluaa helliä lasta ihan asiallisiin lahjoin, niin anna tehdä. Kerro kuitenkin mitä lapsi myös tarvitsee.
Varaatte ajan sossuun ja kysytte sieltä myös apua. Hoidat Kelan kanssa asiat niin, että saay elarit!
Yhteinen takous, yhteinen perhe vaikka uusperhe onkin. Ei se oikeasti toimi jos on sun ja mun rahat. Pitäisi koko perheen tulot laittaa yhteen ja maksaa siitä kaikki menot - muuhun en suostuisi. Itsekin uusperheellinen, johon kuuluu lapsi myös miehen entisestä suhteesta. En minä laske mitä ostan tälle lapselle jne vaan todellakin kaikki menot on perheen yhteisiä ja yhdessä niihin osallistutaan. Kuka voi erota tuon syyn vuoksi, mikä teillä on jos rakkautta on?'? Teidän pitää vain yhdessä saada asiat hoidettua siten, että saatte yhteisen taloutenne toimimaan. Lisäksi en suostuisi siihen, että yksi perheen jäsen saa kaiken haluamansa mummolta jos muut ei käytännössä saa mitään. Se opettaa eriarvoisuutta. Miehen pitäisi puhua tälle mummolle, että olisi parempi, että jos mummo haluaa osallistua jotenkin, niin mieluummin siten, että siitä on koko perheelle iloa, vaikka toki joskus voi jotsin extraa ostaa lapsenlapselle. Tämä siksi että lapsia teidän perheessä niin omia kuin toisenkin kohdeltaisiin tasavertaisesti.
Onhan se ikävää, että sisarpuolella on fantsummat vermeet.
Mutta se ei ole nyksäsi vika, että mummo ostaa lapsenlapselleen kamoja. Eikä se ole sen lapsen vika. Eikä mummoa voi vaatia ostamaan lapsillesi yhtään mitään.
Tietenkin olisi hyvä, että miehesi ottaisi osaa taloutenne menoihin. Olisi enemmän kuin kohtuullista. Mutta tuliko miehen velka ja onneton taloudellinen tilanne sinulle yllätyksenä, kun muutitte yhteen?
Jos hän kumminkin käy töissä ja lyhentää velkojaan, se on hyvä sekin. Nyt vaan yrität saada miehelle jakeluun, että mitään uutta velkaa ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ikävää, että sisarpuolella on fantsummat vermeet.
Mutta se ei ole nyksäsi vika, että mummo ostaa lapsenlapselleen kamoja. Eikä se ole sen lapsen vika. Eikä mummoa voi vaatia ostamaan lapsillesi yhtään mitään.
Tietenkin olisi hyvä, että miehesi ottaisi osaa taloutenne menoihin. Olisi enemmän kuin kohtuullista. Mutta tuliko miehen velka ja onneton taloudellinen tilanne sinulle yllätyksenä, kun muutitte yhteen?
Jos hän kumminkin käy töissä ja lyhentää velkojaan, se on hyvä sekin. Nyt vaan yrität saada miehelle jakeluun, että mitään uutta velkaa ei tehdä.
Eihän se niin mene, että mummo saa ostaa niin paljon kuin haluaa ja tyrkätä lahjat lapsenlapsilleen missään perheessä edes ydinperheessä. Kyllä me olemme rajoittaneet osteluita jos siitä on ollut haittaa lapsen kasvatusmielessä!?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa kuule hemmotella ketään millään viikolla. Mies maksaa itse omat laskunsa mitta minä maksan KAIKEN muun.
Ja kyllä se yksikin suu siellä padan äärellä maksaa extraa kun puhutaan 26 viikosta vuodessa. Samoin varsinkin se miehen suu.
Kyllä se makaronilaatikko riittää melkein puolet pidempään kun sillä on melkein puolet vähemmän syöjiä.
Samoin maksaa vesi, vessapaperi, shampoot ja hoitoaineet, jäätelöt jne.
Ei mulla oo pokkaa olla ostamatta yhdelle lapselle ja sanoa et pyydä mummoltas!
Ja elareita en saa koska en ole niitä hakenut.
Mun ex on maksanut mun laskuja eron yhteydessä jne.En halua häntä taloudelliseen ahdinkoon enempää. Ja sen tekisin jos elareita hakisin. Olemme hyvissä väleissä exän kanssa ja ex on auttanut mua tosi monissa asioissa kykynsä mukaan.
Ajattele nyt kuitenkin asia niin, että ne elatusavut ovat LAPSESI elämiseen eikä sinun. Eiköhän se ex miehesi ymmärrä sen, että teidän lapsenne tarvitsee niitä.
Kuulostaa epäreilulta tilanteelta. Meillä on myös uusperhe ja miehen lapsia on asunut tässä vuosia (nyt jo aikuisia ja pois kotoa), mutta olemme jotenkin onnistuneet sumplimaan tilanteen. Talo on minun ja minä olen kauan tienannut enemmän kuin mies. Olen ollut vuosia päävastuussa perheen elatuksesta ja olen ostanut myös mieheni lapsille vaatteita ym. tarpeita normaalin ruoan ja muun arkisen lisäksi. Mies siis päällisin puolin pääsee helpolla, mutta toisaalta olen vaatinut häneltä osallistumista omalla tavallaan. Hän nikkaroi kotia ja koittaa parantaa elämänlaatuamme tekemällä konkreettisia töitä kylmän käteisen sijaan. Lisäksi nyt kun meillä on myös yhteisiä lapsia, niin hän saa olla päävastuussa lastenhoidosta, sillä hän on taas kotona ja minä töissä. En halua, että hän vaan on ja makaa.
Ehdotan, että alat vaatia mieheltäsi edes jotain käytännön tekoja, sillä eihän tuo nyt ole mitenkään reilua. Jotenkin hänen on hyvitettävä näkemääsi vaiva ja uhraukset. Et ole elatusvelvollinen miehen lapsesta. En ollut minäkään velvollinen virallisesti elättämään mieheni lapsia, mutta elätin ja mies korvasi tämän panostuksen toisella tavalla. Potki miestäsi hanurille ja käske tekemään edes jotain eikä vain maata ja juoda.