Miehen lapsi ja minun rahat
Ottaa päähän...
Olen yksinhuoltaja ja kaupassa töissä. Käteen jää n. 1300€ kk. Mulla on kaksi omaa lasta ja miehellä yksi. En saa elatusmaksuja lasteni isältä, sillä hän on pieni tuloinen myös ja yritämme jakaa lasten kuluja. Nyt kuitenkin viimeisen vuoden aikana kaikki lasten hankinnat on jäänyt minulle.
Nyjkinen mieheni on työtön ja veloissaan. Hänellä jää kuukaudessa laskujen jälkeen käteen pyöreä nolla euroa.
Minä olen elättänyt pienellä palkallani koko viiden hengen talouden joka toinen viikko kun miehen lapsi on meillä. Ja neljän hengen menot ja asumisen silloin kun miehen lapsi ei ole.
Minun lapseni ajavat käytetyillä ja kierrätetyillä fillareilla jne.
Tyttäreni puhelin on niin vanha ettei jaksa enää oikein pyörittää mitään ohjelmia. Mulla ei ole varaa ostaa itselleni oikein mitään, nytkin mietin mistä talvi takin saisi halvalla.
Miehen tytär sen sijaan saa kaiken. Ihan kaiken. Mummiltaan.
Mummonsa ei halua osallistua tytön elättämiseen kun on täällä, mutta osti uuden jopon, joka vuosi uuden kånkenin, sai iphone 6 alle vuosi sitten ja nyt menevät ostamaan siitä sen uusimman version joka maksaa n.800 €. Koska lapsi haluaa. Ja kyseessä siis viidesluokkalainen.
Miehen tytöllä on kalliit harrastukset jne.
Mun lapset jää ilman kaikkea sitä koska MUN rahat menee miehen ja tämän tytön elättämiseen..
Olenko mä ihan saapas ja tyhmä vai mitä mun pitäis tehdä??
Tuntuu niiiiin pahalta ja epäreilulta.
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Tulihan tästäki miehen kanssa taas iso riita kun sanoin kuinka ottaa päähän ja eikö äitinsä voisi mielummin samalla rahalla osallistua miehen ja lapsen kustannuksiin jotta minulle jäisi palkastani enemmän rahaa omiin lapsiin!
Sinä syytät nyt lasta ja vanhusta siitä että miehesi on keskenkasvuinen mulkku, kuten edellinenkin - ja tunnut myös syyttävän muita omasta ammatinvaliinastasi.
Mitäs jos ihan vaan suoraan ja avoimesti kertoisit anopille, miten teidän perheen raha-asiat makaa. Ja miksi sinä elätät miehen lasta 50 % ajasta? Tuo elatus varmaan tarkoittaa ruokaa ja juomaa, et kai maksa hänelle vaatteita tai harrastuksia?
No aika lailla vielä enemmän lapsiltasi on pois kaikki se raha millä elätät aikuista miestä, joka on "työtön ja veloissaan"; ilmeisesti maksat myös hänen vuokrat, sähköt, telkkarit ja nettiliittymät. Tossa kokonaisuudessa se miehen lapsen mukanaan tuoma viides suu teidän huusholliin tuskin juurikaan lisää menoja; samasta kattilasta syö viisi siinä kuin neljäkin. Ehkä voit tehdä edullisempaa ruokaa niillä viikoilla kun miehen lapsi on teillä, niin voit sitten hemmotella omiasi jollain spesiaalilla sillä toisella viikolla...
Mutta joo, ei ole rakkautta se että mahdollistaa aikuisen miehen loisimisen. Se on läheisriippuvaisuutta. Lastesi kustannuksella.
Nyt on niin että miehesi kusettaa sinua.
Eroa.
Miksi roikut tuollaisessa epätasa-arvoisessa suhteessa.
Sinun ei kuulu elättää miestä eikä hänen lastaan. Et ole elatusvelvollinen miehen laspeen.
Se että hänen mummonsa lahjoo lapsenlastaan ei kuulu tähän lainkaan, saa ostella lahjoja miten paljon tahtoo.
Muuta erilleen omien lastesi kanssa. Sinulla on niin pieni palkka että lienet toimeentulotuen piirissä. Paremmin pärjäät taloudellisesti itseksesi kuin luuserimiehen kanssa. Veikkaan että mies on kanssasi vain täysihoidon vuoksi näitä nimittäin on nähty ei tosin tässä huushollissa. Mies hoitakoon rahasotkunsa itse, nythän sinä maksat hänen veloistaan välillisesti osan etkä taida sitä edes tajuta.
Niin ap, MIHIN miehen työttömyyskorvaus menee? Mitä ne laskut ovat? Ymmärräthän, että sinä käytännössä maksat ne.
Mummi saa hemmotella lapsenlastaan ja mummilla ei ole mitään velvollisuutta osallistua teidän laskujen maksuun. Nyt ap valitat ihan turhasta. Hoidat omien lastesi elatusmaksut kuntoon, että saat ne ja sillä rahalla saat lapsillesi jo vaikka mitä.
Ihmettelen kyllä miten exälläsi ja nykyisellä miehelläsi on pokkaa maksattaa kaikki sulla. Eikö mitään ylpeyttä ole, vaan loisitaan toisen rahoilla. Mieti todella kannattaisiko muuttaa erilleen ja jatkaa seurustelua. Näin saisit yksinhuoltajakorotukset ja ehkä asumistukea ja katkeruus rahatilanteesta häviäisi.
Tietyllä lailla ymmärrän mummua. Hän ei voi avustaa teidän koko perhettä, joten hän avustaa köyhän perheen lasta. Minulla on kummilapsi monilapsisessa perheessä, jossa lapset saavat paljon vähemmän kuin omani ja muut lähipiirini lapset. Tälle lapselle ostan paljon avokätisemmin lahjoja kuin muille. En nyt toki mitään satojen eurojen juttuja, mutta kuitenkin yli lapsen normaalin elintason. Ehkä siellä sitten pikkusisarus pääsee osingoille perimällä jotain, mistä kummilapseni on kasvanut ohi.
Selitäpä miksi et saisi elareita Kelan kautta? Mistä tällaista olet päätellyt?
Lapsilisätkin olisi isommat jos eroaisitte.
http://www.kela.fi/lapsilisa-maara-ja-maksaminen
Yksinhuoltajalle korotus lapsilisään
Yksinhuoltajakorotus on 48,55 euroa kuukaudessa jokaisesta lapsesta, josta saat lapsilisää. Voit hakea yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään, jos et ole avio- tai avoliitossa tai olet muuttanut puolisostasi erilleen yhteiselämän lopettamiseksi. Korotuksen saa, vaikka lasten vanhemmilla olisi yhteishuoltajuus. Korotus myönnetään muutosta seuraavan kuukauden alusta.
Tämä sama tarina on täällä vähän väliä. Miksi et saa tehtyä asialle mitään, ap?
Miten mies tuli toimeen rahallisesti ennen kuin muutitte yhteen?
Ei ole rahaa kuule hemmotella ketään millään viikolla. Mies maksaa itse omat laskunsa mitta minä maksan KAIKEN muun.
Ja kyllä se yksikin suu siellä padan äärellä maksaa extraa kun puhutaan 26 viikosta vuodessa. Samoin varsinkin se miehen suu.
Kyllä se makaronilaatikko riittää melkein puolet pidempään kun sillä on melkein puolet vähemmän syöjiä.
Samoin maksaa vesi, vessapaperi, shampoot ja hoitoaineet, jäätelöt jne.
Ei mulla oo pokkaa olla ostamatta yhdelle lapselle ja sanoa et pyydä mummoltas!
Ja elareita en saa koska en ole niitä hakenut.
Mun ex on maksanut mun laskuja eron yhteydessä jne.
En halua häntä taloudelliseen ahdinkoon enempää. Ja sen tekisin jos elareita hakisin. Olemme hyvissä väleissä exän kanssa ja ex on auttanut mua tosi monissa asioissa kykynsä mukaan.
Lue keskustelun vastaukset. Mummon ei tarvitse osallistua elatukseen. Mutta molempien miesten tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa kuule hemmotella ketään millään viikolla. Mies maksaa itse omat laskunsa mitta minä maksan KAIKEN muun.
Ja kyllä se yksikin suu siellä padan äärellä maksaa extraa kun puhutaan 26 viikosta vuodessa. Samoin varsinkin se miehen suu.
Kyllä se makaronilaatikko riittää melkein puolet pidempään kun sillä on melkein puolet vähemmän syöjiä.
Samoin maksaa vesi, vessapaperi, shampoot ja hoitoaineet, jäätelöt jne.
Ei mulla oo pokkaa olla ostamatta yhdelle lapselle ja sanoa et pyydä mummoltas!
Ja elareita en saa koska en ole niitä hakenut.
Mun ex on maksanut mun laskuja eron yhteydessä jne.En halua häntä taloudelliseen ahdinkoon enempää. Ja sen tekisin jos elareita hakisin. Olemme hyvissä väleissä exän kanssa ja ex on auttanut mua tosi monissa asioissa kykynsä mukaan.
Niin kunhan ex ei vain kärsi. Mietihän, että menetät elatusmaksuja ainakin 3000 euroa vuodessa ja se on lapsiltasi pois.. Sillä rahalla saisit lapsillesi vaikka ja mitä. Lapsesi ovat ilmeisesti vielä aikas nuoria. Mitä sitten kun ovat teinejä ja rahanmeno on hurjaa.
Olisikohan tämä uuden miehen passiivinen tyyli alitajuinen tai tiedostettu mielenosoitus sitä vastaan, että ap huolehtii yksin lapset ilman eksän tukea.
Ehkä teidän olisi parasta asua erillään tai tehdä se ainakin virtuaalisesti eli laskette tosi tarkkaan omien yksiköidenne kulut ja molemmat keksivät rahoituksen kattaakseen oman budjettinsa. Ja sitten se on tietoisesti 'tarjoamista', jos ostellaan toisen budjettiin kuuluvia juttuja joskus.
Tuosta puhelinjutusta, eikö sinun lapsesi voisi saada sen miehen lapsen vanhan puhelimen?
Ei se asia tuosta parane jos et itse nosta kissaa pöydälle? Miksi ihmeessä et ota mieheltä elareita vastaan koska ne tuossa tilanteessa tasan tarkkaa kuuluu sinulle! Esim sillä joka kuukauden elatusmaksulla saa jo paljon vaatetta/tavaraa per lapsi, jos siis et tähän päivään mennessä ole saanut sellaista niin ei se ole ollut käytössäkään, jatkossa vaadit elarit ja niillä ostat niitä ylimääräisiä roinia lapsillesi.
Menköön mies soskuun juttusille jos mitään ei jää
Ei voi saada vanhaa puhelinta kun se menee tälle mummille.
Jos exäsi on vähävarainen hän voi saada armahduksen elareista. Sähän riistät lapsiltasi nyt kokoajan!
Niinpä. Ei tuo tilanne sen lapsen syy ole.