Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan joutunut työssäsi tekemään asioita, jotka sotivat moraaliasi, etiikkaasi tai uskontoasi vastaan?

Vierailija
18.08.2016 |

Minulle tuli ensimmäistä kertaa tällainen eteen. En tiedä, mitä tehdä. En voi sanoa, mistä on kyse, mutta minun tulisi järjestää tapahtuma, joka edistäisi sellaisia arvoja, toimintaa tai ideologiaa, joita en hyväksy. Tällaisia olisi esimerkiksi vaikkapa joku vaimonhakkaajien kesäpäivät tai kissanheittokilpailut.

Kyse kun ei kuitenkaan ole mistään laittomasta (kuten eläinrääkkäys tai vaimon hakkaaminen olisi), niin en voi vedota niihin. Tiedän pomon kannattavan sen tapahtuman arvoja, toimintaa tai ideologiaa (en nyt tässä erittele, mitä), joten en sille voi oikein asiasta valittaa.

Oletteko te törmänneet tällaiseen? Mitä teitte?

Kommentit (258)

Vierailija
21/258 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin valehtelemaan päin naamaa nuorempana, kunnes saavutin paikan jossa voin kieltäytyä törkeistä valheista.

Vierailija
22/258 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään noin kamalaa mitä tässä ketjussa mutta työnkuvani muuttui täysin yhdessä yössä tuputtavaksi myyntitykiksi eikä se sopinut elämänkuvaani eikä sovi vieläkään. Irtisanouduin sitten aikanaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/258 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti käydä kirkossa kirkkoon kuulumattomana. 

Oletpa tiukkapipoinen, jos moraalisi ei hyväksy toisen uskonnon kunnioittamista istumalla hiljaa penkissä. Vai pakotettiinko sut myös laulamaan tms.?

Vierailija
24/258 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa. Hävikki. Tuntuu kamalalta heittää hyvää ruokaa järkyttäviä määriä roskiin. ROSKIIN. Ei mitään järkeä.

Vierailija
25/258 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin joitain vuosia sitten feissariksi Greenpeacelle, vaikken hyväksy sen toimintatapoja ja inhoan muutenkin kaduilla parveilevia feissareita. Hain paikkaa läpällä, kuvittelin ettei mua huolittaisi siihen mutta sainkin töitä. Mietin hetken otanko paikan vastaan, mutta tulin siihen tulokseen ettei niin mielenkiintoista kokemusta voi jättää väliin. Mulla on kieroutunut huumorintaju ja halusin nähdä kuinka uskottava pystyn olemaan, miten muut suhtautuu muhun jne. Yritin feissarina parhaani ollen kuitenkin rehellinen. Moni arvosti sitä kun en pyrkinyt luomaan kuvaa mistään täydellisestä järjestöstä, ja sainkin Greenpeacelle uusia lahjoittajia. Lopetin työt viidennen työpäivän jälkeen, kun onnistumiset tuntui epäonnistumisilta enkä halunnut jatkaa.

Vierailija
26/258 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanouduin työstäni sekaruokaa myyvässä ravintolassa pian sen jälkeen kun rupesin tosissani miettimään lihantuotannon eettisyyttä, samana päivänä kun ryhdyin kasvissyöjästä vegaaniksi. Pää ei enää kestänyt täydellistä kunnioituksen puutetta kidutettuja ja murhattuja eläimiä kohtaan.

Vierailija
27/258 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useinkin joutunut työssäni tekemään valintoja, joiden seurauksena jotakuta kohdellaan väärin jotta jotain toista kohdeltaisiin oikein. Tilanne ei ole minun syytäni eikä mitään oikeaa valintaa tietenkään edes voi tehdä, mutta kyllä se raastaa ja koen suurta voimattomuutta näiden asioiden edessä. Resursseista on siis kyse.

Vierailija
28/258 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotyössä usein. Minusta kenenkään ei tulisi kuolla yksin. En voi sille mitään, että resursseja ei akuuttiosastolla ole. 

Vierailija
29/258 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaa sekatavaraa myyvässä liikkeessä kassalla vitutti rahastaa asiakkaita paskasta. Vaikka tietyissä tuotteissa oli jatkuvia asiakaspalautuksia toimimattomuuden vuoksi, pomon asenne oli se, että kehutaan tuotetta silti ja nyhdetään asiakkailta rahat pois. Ei kaikki kuitenkaan jaksa niitä palauttaa. Oli mm. sellaisia tuotteita, joista oli kuva pakkauksessa, ja pakkausta ei saanut avata, koska "avattu pakkaus on ostopäätös". Noh, sisältö ei vastannut YHTÄÄN pakkauksen kuvaa, ja oli ihan suoraan sanottuna silkkaa _roskaa_. Siis käyttökelvotonta. Kyseessä oli pari euroa maksava tuote, joten eihän niitä takaisin jaksettu tuoda. Irtisanouduin, koska en halunnut olla "the kasvot" moiselle paskalle.

Vierailija
30/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjänä jouduin esittelemään ja suosittelemaan sellaisia luontaistuotteita, jotka on nykytiedon valossa parhaimmillaankin turhia. Lohduttauduin ajattelemalla, että se oli vain osa työtäni enkä joutunut tyrkyttämään mitään kenellekään jota ei oikeasti kiinnostanut. Ja ainahan on placebo-vaikutus, josta osa asiakkaista pääsi varmasti hyötymään.

Vierailija
31/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun käymään jumalanpalveluksessa jouluna ja keväällä. Kirkkoon en kuulu enkä höpötyksiin usko. Olen opettaja.

Iik. Siis voi kauheeta. Joudut noin 2-3 tuntia käyttämään vuodestasi perinteiden noudattamiseen. Tässä ketjussa kun ihmiset kertoo ihan oikeista asioista, jotka on pielessä hoitotyössä, sosiaalihuollossa, ruokahävikissä, moraaliasioissa jne.

On se teillä opettajilla niin rankkaa. *taputapupaipai*

Vierailija
32/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä muodossa yllättävän usein, vanhemmat antavat lapselle luvan jättää väliin hoitotoimenpiteen jota minä työni puolesta ( paremmin tietäen seuraukset ) vaadin.

Vaikka selitän mitä siitä voi seurata, eivät he aina ymmärrä, ja lapsen tila pääsee huononemaan. Tekisi mieli silloin käskeä vanhempi pois, hoitaa epämiellyttävä toimenpide puolipakolla, ottaa moitteet vastaan, kun tietää että se on oikeasti sen lapsen parhaaksi. Mutta kun ei voi. Onneksi josssain menee raja, että voi, ja teenkin niin jos seuraus on välitön ja terveyden välitömästi vaarantava

Vierailija
33/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkavelvollisuuteen kuuluvan luokan valvontavastuun vuoksi opettaja joutuu osallistumaan uskonnollisiin päivänavauksiin omasta katsomuksestaan riippumatta. Uskonnottomilla oppilailla puolestaan on vapautus seurakunnan aamunavauksista uskonnonvapauden nojalla. Vielä kolme vuotta sitten koulussani tuli keskusradiosta päivänavauksia, joissa mm. rukoiltiin ohjatusti. Kritiikkiin suhtauduttiin kommenteilla, kuten "mitä se nyt sinua haittaa" ja "kaikille tekee hyvää pohtia näitä hengellisiä juttuja välillä". Tavasta luovuttiin vasta, kun opettajainkokous äänesti sitä vastaan. Olen lopputulokseen tyytyväinen, mutta tuntuu uskomattomalta, että vielä 2000-luvulla uskonnonvapaus nähdään enemmistöpäätöstä noudattavana mielipidekysymyksenä.

Vierailija
34/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä teurastamossa, en teurastajana mutta näen päivittäin satojen sikojen teurastuksen. Kasvissyöjänä (olen harkinnut vegaaniksi siirtymistä) koen ongelmallisena sen, että vaikka onnistuessaan toiminta on eettisyyden rajoissa, kaikki ei valitettavasti aina mene suunnitelmien mukaan. Olen nähnyt tarpeeksi monta epäonnistunutta teurastusta. Katselen koko ajan muita töitä.

Vierailija
35/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Minun moraalini mukaan minun pitää aina toimia niin, että minulla on hyvä olla. Olen töissä joutunut pomon käskystä toimimaan tätä sääntöä vastaan. En ole pystynyt vielä lähtemään tästä työpaikasta, mutta aloin miettiä, mitä tekisin isona, jotta pääsen pois. Kukaan toinen ei saa aiheuttaa minulle paha mieltä, vastaan siitä itse, että mulla on hyvä mieli. Siksi pitäisi lähteä ja päästä pois. Mielellään vielä niin, että se samalla jotenkin kusisi pomon naamalle. Olen päälle 40 ja ekan kerran tällainen ongelma työpaikalla, joten katson, että vika on pomossa.

Vierailija
36/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystyksen hoitajana joudun hoitamaan raiskaajat, pahoinpitelijät ja murhaajat samoin kun kaikki muutkin potilaat. Välillä kysyy pinnaa mennä hymyillen juoppokuskin vierelle kysymään vointia, kun tietää alle jääneen lapsen taistelevan hengestään leikkauspöydällä!

Kertaalleen olen joutunut pyytämään toista hoitajaa menemään, kun lapsen pahoinpitelijä tuotiin tarkastettavaksi ja olin jo kyseistä lasta aiemmin hoitanut. Olis niin tehnyt mieli antaa ympäri korvia!

Vierailija
37/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virkavelvollisuuteen kuuluvan luokan valvontavastuun vuoksi opettaja joutuu osallistumaan uskonnollisiin päivänavauksiin omasta katsomuksestaan riippumatta. Uskonnottomilla oppilailla puolestaan on vapautus seurakunnan aamunavauksista uskonnonvapauden nojalla. Vielä kolme vuotta sitten koulussani tuli keskusradiosta päivänavauksia, joissa mm. rukoiltiin ohjatusti. Kritiikkiin suhtauduttiin kommenteilla, kuten "mitä se nyt sinua haittaa" ja "kaikille tekee hyvää pohtia näitä hengellisiä juttuja välillä". Tavasta luovuttiin vasta, kun opettajainkokous äänesti sitä vastaan. Olen lopputulokseen tyytyväinen, mutta tuntuu uskomattomalta, että vielä 2000-luvulla uskonnonvapaus nähdään enemmistöpäätöstä noudattavana mielipidekysymyksenä.

En ymmärrä miten se kuuleminen sinun uskoasi mitenkään muuttaisi? Kun vetoat uskonnonvapauteen. Ja siis en itsekään ole uskovainen.

Vierailija
38/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudun käymään jumalanpalveluksessa jouluna ja keväällä. Kirkkoon en kuulu enkä höpötyksiin usko. Olen opettaja.

Iik. Siis voi kauheeta. Joudut noin 2-3 tuntia käyttämään vuodestasi perinteiden noudattamiseen. Tässä ketjussa kun ihmiset kertoo ihan oikeista asioista, jotka on pielessä hoitotyössä, sosiaalihuollossa, ruokahävikissä, moraaliasioissa jne.

On se teillä opettajilla niin rankkaa. *taputapupaipai*

Suhtaudut uskonnonvapauteen todella ylimielisesti. Ei tässä kukaan ole verrannut kirkkoon tai muuhun uskonnolliseen tilaisuuteen pakottamista mihinkään työnantajan määräämään mummojen kaltoinkohteluun vaan ainoastaan vastannut ap:n kysymykseen "mitä moraalisi, etiikka tai uskontosi vastaista olet työssäsi joutunut tekemään". Ei perinne ole oikeutus, jolla voidaan määrätä osallistumaan sellaiseen uskonnolliseen toimintaan, joka on oman vakaumuksen vastaista. Nykyään koulupäivän aikana järjestettävistä kirkkokäynneistä aletaan kaikissa isommissa kaupungeissa tosin jo olla luovuttu, kun hädin tuskin puolet oppilaistakaan enää kuuluu kirkkoon. Omalla ajallaan voivat kirkkoon mennä ne, jotka haluavat. Ei perinteen ylläpitämisen pitäisi edellyttää pakottamista koulun puolesta.

Vierailija
39/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten se kuuleminen sinun uskoasi mitenkään muuttaisi? Kun vetoat uskonnonvapauteen. Ja siis en itsekään ole uskovainen.

Ohjattu rukoileminen ei ole vain uskonnollissisältöisen sanoman kuulemista vaan uskonnon harjoittamista. Rukoileminen tekee seurakunnan aamunavauksesta uskonnollisen tilaisuuden, eikä sellaiseen pitäisi joutua ottamaan osaa vakaumuksensa vastaisesti.

Vierailija
40/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myymään alkoholia raskaana olevalle :(

Ja ei en voi mitenkään olla tarjoilematta..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi