Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan joutunut työssäsi tekemään asioita, jotka sotivat moraaliasi, etiikkaasi tai uskontoasi vastaan?

Vierailija
18.08.2016 |

Minulle tuli ensimmäistä kertaa tällainen eteen. En tiedä, mitä tehdä. En voi sanoa, mistä on kyse, mutta minun tulisi järjestää tapahtuma, joka edistäisi sellaisia arvoja, toimintaa tai ideologiaa, joita en hyväksy. Tällaisia olisi esimerkiksi vaikkapa joku vaimonhakkaajien kesäpäivät tai kissanheittokilpailut.

Kyse kun ei kuitenkaan ole mistään laittomasta (kuten eläinrääkkäys tai vaimon hakkaaminen olisi), niin en voi vedota niihin. Tiedän pomon kannattavan sen tapahtuman arvoja, toimintaa tai ideologiaa (en nyt tässä erittele, mitä), joten en sille voi oikein asiasta valittaa.

Oletteko te törmänneet tällaiseen? Mitä teitte?

Kommentit (258)

Vierailija
41/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri kielsi omaisten painostuksesta potilaalle morfiinin annon. En voinyt käsittää. Teki pahaa hoitaa potilasta, jonka hengitys haukkoi ja silmät pullistui päästä. Happilisällä ja avaavalla lääkkeellä sitten yritettiin oloa parantaa. Paha sydämen vajaatoiminta oli kyseessä. Morfiini olisi saanut olon paremmaksi.

Vierailija
42/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Hymyssä suin jouduin myymään ihan uskomatonta paskaa ihmisille. Annettiin ohjeet että palautuksia ei oteta kuin jos asiakas uhkaa kuluttaja-asiamiehellä. Sittenkin se tehtiin mahd. vittumaiseksi prosessiksi asiakkaalle.

Lisäksi tuntui pahalle kun ko. liike mainosti joka paikassa esim. että 1000€ maksava tuote on nyt vain maanantaina 300€! Ihmiset sitten jonotti ovella klo 9 ja kun ovet aukesi, ei tuotetta ollutkaan koska "maahantuojalla on ongelmia" ts. saimme vain tyyliin 5 tuotetta ja henkilökunta osti ne ennen kuin tuote ehti edes hyllyyn.

Jumankauta että kyrsi. Onneksi ko. lafka meni erinomalaisesti konkkaan.

Lisäksi v*tutti että aina vaan uusia harjottelijoita työkkäriltä, ei aikomustakaan palkata näitä. Järkyttävä määrä ihmisiä roikkui myös 0-tunti sopparilla, ei muka riitä kaikille töitä kun harjoittelijat ne teki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun käymään jumalanpalveluksessa jouluna ja keväällä. Kirkkoon en kuulu enkä höpötyksiin usko. Olen opettaja.

Sinulla on asiat hyvin ja olet sanut elää hyvää elämää,kadehdin ,että oikein kirkossa olet joutunut  käymään vasten tahtoasi.

Vierailija
44/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli kerra tälläinen pride kulkueeseen osanottaminen. Kieltäydyin, koska en halua olla asian kanssa missään tekemisissä. Ja sitten päivitellään kuinka kamalan homofobinen olen. Vitut. En vain välitä tippaakaan onko joku homo vai ei, enkä halua tukea tai olla vastaan. Ärsyttävää kun nykyaikana olet joko liberaalinen nyyhkyttäjä, tai fasisti ja rasisiti. Olen neutraali, mutta se ei ole nähtävästi vaihtoehto.

Vierailija
45/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä lääkefirman taloushallinnossa. Firmanne käyttää koe-eläimiä, kuten kaikki muutkin lääkefirmat. Tää on ollut mulle todella raskasta tiedostaa eläinrakkaana kasvissyöjänä, vaikka meidän talossa ei koe-eläimiä ole enkä ole koskaan niitä nähnytkään. Palkka on erinomainen ja edut hyvät joten en ole vaihtamassa paikkaa. Toki jos jostain tarjottaisiin samaa työtä samoilla eduilla mutta ilman näitä eläimiä niin suostuisin empimättä.

Vierailija
46/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut myymään sianlihaa ja alkoholia. Olen puhdistautunut rukoilemalla.

Vierailija
47/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virkavelvollisuuteen kuuluvan luokan valvontavastuun vuoksi opettaja joutuu osallistumaan uskonnollisiin päivänavauksiin omasta katsomuksestaan riippumatta. Uskonnottomilla oppilailla puolestaan on vapautus seurakunnan aamunavauksista uskonnonvapauden nojalla. Vielä kolme vuotta sitten koulussani tuli keskusradiosta päivänavauksia, joissa mm. rukoiltiin ohjatusti. Kritiikkiin suhtauduttiin kommenteilla, kuten "mitä se nyt sinua haittaa" ja "kaikille tekee hyvää pohtia näitä hengellisiä juttuja välillä". Tavasta luovuttiin vasta, kun opettajainkokous äänesti sitä vastaan. Olen lopputulokseen tyytyväinen, mutta tuntuu uskomattomalta, että vielä 2000-luvulla uskonnonvapaus nähdään enemmistöpäätöstä noudattavana mielipidekysymyksenä.

Miten muka uskonnonvapaus edellyttää oikeutta välttyä _kuulemasta_ vähääkään vieraiden uskontojen sanomaa? Eihän mielipiteenvapauskaan tarkoita sitä, että kaikilla olisi oikeus välttyä kuuntelemasta sellaisia mielipiteitä jotka sotii omaa ajatusmaailmaa vastaan.

Vierailija
48/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on kumma, kuinka uskonnonvastaista porukkaa täällä on. Aikuiset ihmiset kauhistuu, kun joutuu kuuntelemaan kuinka joku toinen puhuu jumalasta ja rukoilee.

Vierailija
49/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudun käymään jumalanpalveluksessa jouluna ja keväällä. Kirkkoon en kuulu enkä höpötyksiin usko. Olen opettaja.

Iik. Siis voi kauheeta. Joudut noin 2-3 tuntia käyttämään vuodestasi perinteiden noudattamiseen. Tässä ketjussa kun ihmiset kertoo ihan oikeista asioista, jotka on pielessä hoitotyössä, sosiaalihuollossa, ruokahävikissä, moraaliasioissa jne.

On se teillä opettajilla niin rankkaa. *taputapupaipai*

Suhtaudut uskonnonvapauteen todella ylimielisesti. Ei tässä kukaan ole verrannut kirkkoon tai muuhun uskonnolliseen tilaisuuteen pakottamista mihinkään työnantajan määräämään mummojen kaltoinkohteluun vaan ainoastaan vastannut ap:n kysymykseen "mitä moraalisi, etiikka tai uskontosi vastaista olet työssäsi joutunut tekemään". Ei perinne ole oikeutus, jolla voidaan määrätä osallistumaan sellaiseen uskonnolliseen toimintaan, joka on oman vakaumuksen vastaista. Nykyään koulupäivän aikana järjestettävistä kirkkokäynneistä aletaan kaikissa isommissa kaupungeissa tosin jo olla luovuttu, kun hädin tuskin puolet oppilaistakaan enää kuuluu kirkkoon. Omalla ajallaan voivat kirkkoon mennä ne, jotka haluavat. Ei perinteen ylläpitämisen pitäisi edellyttää pakottamista koulun puolesta.

Jumalanpalvelus on uskonnollinen tilaisuus, mutta pelkkä penkillä istuminen sen ajan ei ole uskonnonharjoitusta nähnytkään. Mihin uskontoon oikein kuulut, jos sekin on uskontosi vastaista?

Vierailija
50/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan on kumma, kuinka uskonnonvastaista porukkaa täällä on. Aikuiset ihmiset kauhistuu, kun joutuu kuuntelemaan kuinka joku toinen puhuu jumalasta ja rukoilee.

Näinpä. Näillä uskontovapailla ateisteilla on kyllä jotain sisäisiä traumoja asioiden kanssa. Normaali, itsensä kanssa sinut oleva ihminen ei koe vahingoittuvansa vaikka kuulee sanan Jumala tai joutuu olemaan läsnä "ohjatussa rukoilussa". Rukous on omaa sydämen puhetta Jumalalle. Vaikka ei itse asiaan usko, niin se ei ketään vahingoita jos on mukana tälläisessä ja kuulee rukousta.

Minä oon kristitty ja oon töissä maahanmuuttajien parissa. Eikä mua ole yhtään häirinnyt, että kuulen välillä asiakkaan kännykästä muslimien rukouskutsun. Tai ramadanin aikana, kun porukka halusi viettää yhteisiä uskonsa mukaisia hetkiä. En osallistunut, mutta kuulin ja lasiovista näin heidän hartaushetkensä. Ja en vahingoittunut millään tavalla... Eikä olisi vahingoittanut sekään, että olisin ollut samassa huoneessa,  mutta osallistumatta. Mua ei myöskään häiritse naisten hijabit eikä niqabit.

Mua ei häiritse myöskään uskonnottomat. Mutta mua häiritsee mielensäpahoittajat ja takakireät ihmiset.

Vierailija
51/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkavelvollisuuteen kuuluvan luokan valvontavastuun vuoksi opettaja joutuu osallistumaan uskonnollisiin päivänavauksiin omasta katsomuksestaan riippumatta. Uskonnottomilla oppilailla puolestaan on vapautus seurakunnan aamunavauksista uskonnonvapauden nojalla. Vielä kolme vuotta sitten koulussani tuli keskusradiosta päivänavauksia, joissa mm. rukoiltiin ohjatusti. Kritiikkiin suhtauduttiin kommenteilla, kuten "mitä se nyt sinua haittaa" ja "kaikille tekee hyvää pohtia näitä hengellisiä juttuja välillä". Tavasta luovuttiin vasta, kun opettajainkokous äänesti sitä vastaan. Olen lopputulokseen tyytyväinen, mutta tuntuu uskomattomalta, että vielä 2000-luvulla uskonnonvapaus nähdään enemmistöpäätöstä noudattavana mielipidekysymyksenä.

En ymmärrä miten se kuuleminen sinun uskoasi mitenkään muuttaisi? Kun vetoat uskonnonvapauteen. Ja siis en itsekään ole uskovainen.

Ohjattu rukoileminen ei ole vain uskonnollissisältöisen sanoman kuulemista vaan uskonnon harjoittamista. Rukoileminen tekee seurakunnan aamunavauksesta uskonnollisen tilaisuuden, eikä sellaiseen pitäisi joutua ottamaan osaa vakaumuksensa vastaisesti.

Opettajilla ei ole mitään velvollisuutta osallistua rukouksiin vaan pelkkä kuunteleminen riittää. Jos jossain koulussa väitetään muuta, siinä rikotaan lakia eikä opettajan tarvitse noudattaa laittomia määräyksiä.

Vierailija
52/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti käydä kirkossa kirkkoon kuulumattomana. 

Oletpa tiukkapipoinen, jos moraalisi ei hyväksy toisen uskonnon kunnioittamista istumalla hiljaa penkissä. Vai pakotettiinko sut myös laulamaan tms.?

Kunnoitan kyllä muiden uskoa, mutta on idioottimaista että kaikkien pitää osallistua johonkin tällaiseen uskonnollisuuteen. Vaikka pitäisikin vaan istua hiljaa penkissä, kun voisi oikeasti senkin ajan käyttää paremmin, ts. tehdä töitä. Yhtä hyvin voisi kysyä että miksi työpaikalla ollaan tiukkapipoisia eikä kunnioiteta mun uskontoa tai sen puutetta.

Vierailija
53/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin valokuvaamaan yhtä tilaisuutta, joka pidettiin kirkossa.

Hammasta purren meni. Valokuvasin myös hirvikolaria, jossa kuoli koko perhe, silloin tuli joku palomies vittuilemaan ja hätistämään pois, vaikka en todellakaan ollut kenenkään tiellä.

Vierailija
54/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa tiukkapipoinen, jos moraalisi ei hyväksy toisen uskonnon kunnioittamista istumalla hiljaa penkissä. Vai pakotettiinko sut myös laulamaan tms.?

Kunnoitan kyllä muiden uskoa, mutta on idioottimaista että kaikkien pitää osallistua johonkin tällaiseen uskonnollisuuteen. Vaikka pitäisikin vaan istua hiljaa penkissä, kun voisi oikeasti senkin ajan käyttää paremmin, ts. tehdä töitä. Yhtä hyvin voisi kysyä että miksi työpaikalla ollaan tiukkapipoisia eikä kunnioiteta mun uskontoa tai sen puutetta.

Tässä ketjussa ei käsitelty työtehtävien järkevyyttä vaan niitä tilanteita, joissa joutuu toimimaan omaa moraalista, eettistä tai uskonnollista vakaumustaan vastaan.

Vierailija
55/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myymään alkoholia raskaana olevalle :(

Ja ei en voi mitenkään olla tarjoilematta..

Tiedätkö varmaksi, että oli raskaana? Jotkut näyttää siltä muista syistä.

Vierailija
56/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä lääkefirman taloushallinnossa. Firmanne käyttää koe-eläimiä, kuten kaikki muutkin lääkefirmat. Tää on ollut mulle todella raskasta tiedostaa eläinrakkaana kasvissyöjänä, vaikka meidän talossa ei koe-eläimiä ole enkä ole koskaan niitä nähnytkään. Palkka on erinomainen ja edut hyvät joten en ole vaihtamassa paikkaa. Toki jos jostain tarjottaisiin samaa työtä samoilla eduilla mutta ilman näitä eläimiä niin suostuisin empimättä.

En oikein ymmärrä, miten koe-eläimien käyttö lääkkeiden testaukseen on epäeettistä.

Vierailija
57/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein. Olen it-alalla tehtävässä jossa teen esim. tarjouksia projekteista asiakkaille. Usein on niin, että meillä ei ole kaikkea tarjouspyynnössä vaadittua osaamista, mutta eihän sitä voi sanoa, koska muuten ei saada töitä. Niinpä sanotaan että meiltä löytyy kaikkeen tarvittavaan osaamista talosta, ja sitten opetellaan samalla kuin tehdään. Sellaista se on alalla, jolla jatkuvasti tulee uusia tekniikoita, eri asiakkaat käyttävät eri systeemeitä, ei kaikkea voi tuntea. Mutta jos rehellisesti sanoisi, että ei, emme me tunne tätä alustaa tai tekniikkaa ollenkaan, mutta aiomme alkaa opiskella jos saadaan projekti, niin eipä ne meiltä ostaisi vaan niiltä muilta jotka valehtelee sujuvasti että kaikki tarvittava osaaminen löytyy jo. 

Yhden kerran olen törmännyt työelämässä tilanteeseen jossa kieltäydyin työnantajan edustajan pyynnöstä etiikkaan vedoten. Minua nimittäin suoraan pyydettiin antamaan väärä valaehtoinen todistus oikeudessa tapauksessa, jossa firman entinen työntekijä oli nostanut oikeusjutun irtisanomistapauksensa johdosta. Omasta mielestäni tämä työntekijä oli alaisenani ollut kaiken puolin asiallinen ja asiakkaiden tykkäämä asiantuntija, mutta minua pyydettiin suoraan mustamaalaamaan häntä oikeudessa, jotta firma voittaisi oikeusriidan. Sanoin että ei, tuossa menee kyllä minun rajani, valan alla en valehtele.

Hyvä, ihailtavaa suoraselkäisyyttä. Väärän valan antaminen on sitä paitsi rikos kuten myös rikokseen yllyttäminen. Ei varmaan ihme että ko. lafka on raastuvassa.

Aivan järkyttävää.

Vierailija
58/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kristitty, mutta pitäisin kyllä kummallisena jos minut pakotettaisiin moskeijaan muslimien jumalanpalvelukseen, tai mormonien temppelimenoihin. Miten kunnioittaa sellaista mihin on pakotettu mukaan? Johan se pakottaminen itsessään vie pohjan kunnioitukselta.

Vierailija
59/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuokratyöfirmassa rekrytoimassa ja siellä hakijoille vakehdektiin suoraan päin naamaa: esimerkiksi haettiin joksikin sesongiksi työntekijäpankkia täyteen ja vaikka töitä ei ollut sen jälkeen, niin sitä ei saanut sanoa hakijoille, koska kukaan ei olisi aloittanut meillä. Työntekijät soittelivat hädissään sesongin jälkeen, että tarvitsevat tunteja, eivät saa vuokraa maksettua ym... mutta meidän piti vain kehottaa heitä olemaan nopeampia vuorojen varaaminen suhteen... vaikka tiesimme että vuoroja ei enää ole. Moraalitonta paskaa.

Vierailija
60/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kristitty, mutta pitäisin kyllä kummallisena jos minut pakotettaisiin moskeijaan muslimien jumalanpalvelukseen, tai mormonien temppelimenoihin. Miten kunnioittaa sellaista mihin on pakotettu mukaan? Johan se pakottaminen itsessään vie pohjan kunnioitukselta.

Minäkin olen kristitty, ja kaiken lisäksi konservatiivinen sellainen, koska en hyväksy esim. naispappeutta. Olen silti käynyt omasta vapaasta tahdostani Jehovan todistajien ja mormonien "jumalanpalveluksissa", koska olin utelias näkemään millaista siellä oli. Kävin myös tutustumassa mormonien temppeliin ennen kuin se vihittiin temppeliksi ja suljettiin ulkopuolisilta. Niillä on eri uskonto ja väärä jumala ja ne joutuu luultavasti helvettiin, mutta ei mulle tuota mitään ongelmaa kuunnella tai katsoa vierestä, kun muut palvoo omaa jumalaansa. Eihän ihmistä saastuta se mikä menee suusta tai korvista sisään vaan se mikä menee suusta ulos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi