Olen raskaana enkä ensimmäistä kertaa elämässäni tiedä mitä tehdä
Tai siis tiedän, abortti olisi meidän tilanteessamme paras vaihtoehto, mutta tunteet sanovat toista.
Olen siis 23-vuotias, avopuolisoni 25. Olemme asuneet puolisen vuotta yhdessä, seurustelleet vasta vuoden.
Olemme molemmat juuri aloittamassa toista vuotta ammattikorkeassa (vielä 2-3 vuotta siis opintoja jäljellä.)
Jos meille tulisi vauva, en tiedä mitä minun opinnoilleni kävisi. Opiskelen IT-alaa, joten periaatteessa kaikki hommat voisi tehdä kotona ja lopuksi tenttiä kurssin. Toisaalta, tehtävät ovat yleensä haastavia, joten en tiedä miten niiden suorittaminen onnistuisi pienen vauvan kanssa, pahassa univajeessa yms.
Sitten on vielä se, että jos opintoni viivästyvät, en saa sitä opintolainaporkkanaa, eli viivästyminen tulisi maksamaan meille varmaan lähemmäs useamman tuhatta euroa...
Elämme muutenkin tiukasti, koska molemmat olemme opiskelijoita. Tuet toki nousisivat huomattavasti varsinkin lapsen ensimmäisenä vuotena, mutta pärjääminen mietityttää silti.
Oma äitini ei minua tue, on sanonut minulle jo etukäteen, että hän ei sitten ala minun lapsiani elättämään. Mieheni vanhemmat varmasti tukisivat ja olisivat jopa iloisia, mutta en haluaisi tuottaa heille vielä lisäkuluja meidän elämästämme, kun ovat meitä jo kovasti auttaneet.
Ovat jopa sanoneet, että tarjoavat meille asunnonkin melkein pilkkahintaan, jos meille sellainen tilanne tulee, että sellaista tarvitsisimme. (Heillä omistusasunto, kerrostalokolmio)
Mies on abortin kannalla. Ymmärrän kyllä häntä ja itsekin pidän sitä järkevimpänä vaihtoehtona. Olemme kuitenkin puhuneet, että aika lapsille voisi olla muutaman vuoden päästä. Sitten mietin, että onko abortissa mitään järkeä, jos alkaisimme kuitenkin yrittämään lasta, kun tämä lapsi olisi kuitenkin vasta vajaa 2-vuotias, eli todella pieni.
En edes tiedä kykenenkö aborttiin. Alan varmaan pillittämään lääkärissäkin, eivätkä varmasti edes kirjoita lähetettä aborttiin.
Summa summarum, en siis halua tehdä aborttia, mutta olisi pakko. Auttakaa.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena. Saat lykätä lapsen takia opintojasi jopa 4 lukukautta, eli kaksi vuotta. Ja olet edelleen oikeutettu opintolainahyvitykseen. Mieskin saa lykätä opintojaan muistaakseni yhden lukukauden, eli puoli vuotta.
Opintolainahyvityksen saa käytännössä aina, jos lykkäyksen syy on lapsi. Pitää vain selittää tilanteet hyvin ja mikäli lapsen kanssa on haastavaa opiskella, sekin ymmärretään.
Eli jos synnytät 2017 vuoden alussa, jäät varmaan kevätlukukaudella poissaolevaksi. Siitä tulee yksi lykätty lukukausi. Sitten saat olla kotona vielä vuoden 2017 syyslukukauden, vuoden 2018 kevätlukukauden ja vuoden 2018 syyslukukauden.
Sinun pitäisi siis jatkaa opintojasi viimeistään 2019 kevätlukukauden alusta (tammikuussa), mutta varmaan paras olisi jatkaa 2018 syyslukukaudella, samaan aikaan kun muutkin aloittavat.
Miehesihän ehtii valmistua ennen kuin sinun tarvitsee mennä kouluun? Ja lapsikin on vielä sen ikäinen, että isä on oikeutettu yhdeksän viikon isyyslomaan, mikäli ei saa heti valmistumisen jälkeen töitä.
Nyt kun ajattelen, niin teidän tilanteenne kuulostaa jopa oikeastaan todella optimaaliselta ajalta hankkia lapsi.
No ei todellakaan saa olla koulusta pois kahta vuotta lapsen takia! Varsinkaan IT-alalla, jossa teknologia voi muuttua jo opiskeluaikana.
Ihan ohiksena. Saat lykätä lapsen takia opintojasi jopa 4 lukukautta, eli kaksi vuotta. Ja olet edelleen oikeutettu opintolainahyvitykseen. Mieskin saa lykätä opintojaan muistaakseni yhden lukukauden, eli puoli vuotta.
Opintolainahyvityksen saa käytännössä aina, jos lykkäyksen syy on lapsi. Pitää vain selittää tilanteet hyvin ja mikäli lapsen kanssa on haastavaa opiskella, sekin ymmärretään.
Eli jos synnytät 2017 vuoden alussa, jäät varmaan kevätlukukaudella poissaolevaksi. Siitä tulee yksi lykätty lukukausi. Sitten saat olla kotona vielä vuoden 2017 syyslukukauden, vuoden 2018 kevätlukukauden ja vuoden 2018 syyslukukauden.
Sinun pitäisi siis jatkaa opintojasi viimeistään 2019 kevätlukukauden alusta (tammikuussa), mutta varmaan paras olisi jatkaa 2018 syyslukukaudella, samaan aikaan kun muutkin aloittavat.
Miehesihän ehtii valmistua ennen kuin sinun tarvitsee mennä kouluun? Ja lapsikin on vielä sen ikäinen, että isä on oikeutettu yhdeksän viikon isyyslomaan, mikäli ei saa heti valmistumisen jälkeen töitä.
Nyt kun ajattelen, niin teidän tilanteenne kuulostaa jopa oikeastaan todella optimaaliselta ajalta hankkia lapsi.