Olen raskaana enkä ensimmäistä kertaa elämässäni tiedä mitä tehdä
Tai siis tiedän, abortti olisi meidän tilanteessamme paras vaihtoehto, mutta tunteet sanovat toista.
Olen siis 23-vuotias, avopuolisoni 25. Olemme asuneet puolisen vuotta yhdessä, seurustelleet vasta vuoden.
Olemme molemmat juuri aloittamassa toista vuotta ammattikorkeassa (vielä 2-3 vuotta siis opintoja jäljellä.)
Jos meille tulisi vauva, en tiedä mitä minun opinnoilleni kävisi. Opiskelen IT-alaa, joten periaatteessa kaikki hommat voisi tehdä kotona ja lopuksi tenttiä kurssin. Toisaalta, tehtävät ovat yleensä haastavia, joten en tiedä miten niiden suorittaminen onnistuisi pienen vauvan kanssa, pahassa univajeessa yms.
Sitten on vielä se, että jos opintoni viivästyvät, en saa sitä opintolainaporkkanaa, eli viivästyminen tulisi maksamaan meille varmaan lähemmäs useamman tuhatta euroa...
Elämme muutenkin tiukasti, koska molemmat olemme opiskelijoita. Tuet toki nousisivat huomattavasti varsinkin lapsen ensimmäisenä vuotena, mutta pärjääminen mietityttää silti.
Oma äitini ei minua tue, on sanonut minulle jo etukäteen, että hän ei sitten ala minun lapsiani elättämään. Mieheni vanhemmat varmasti tukisivat ja olisivat jopa iloisia, mutta en haluaisi tuottaa heille vielä lisäkuluja meidän elämästämme, kun ovat meitä jo kovasti auttaneet.
Ovat jopa sanoneet, että tarjoavat meille asunnonkin melkein pilkkahintaan, jos meille sellainen tilanne tulee, että sellaista tarvitsisimme. (Heillä omistusasunto, kerrostalokolmio)
Mies on abortin kannalla. Ymmärrän kyllä häntä ja itsekin pidän sitä järkevimpänä vaihtoehtona. Olemme kuitenkin puhuneet, että aika lapsille voisi olla muutaman vuoden päästä. Sitten mietin, että onko abortissa mitään järkeä, jos alkaisimme kuitenkin yrittämään lasta, kun tämä lapsi olisi kuitenkin vasta vajaa 2-vuotias, eli todella pieni.
En edes tiedä kykenenkö aborttiin. Alan varmaan pillittämään lääkärissäkin, eivätkä varmasti edes kirjoita lähetettä aborttiin.
Summa summarum, en siis halua tehdä aborttia, mutta olisi pakko. Auttakaa.
Kommentit (122)
Ap.Lta vähän tyhmä heitto tuo "pari tonnia". Jos ap:n opinnot kestävät 4 vuotta, opintolainaa kertyy n. 15 000€
Jos ap valmistuu ajallaan, kela hyvittää tuosta summasta 40%, eli 6000€
Jos ap:n miehen opinnot viivästyvät, niin vauvan pitäminen maksaa kahdelle vähävaraiselle opiskelijalle 12 000€
Jos ap olisi sitten riippuvainen miehen vanhempien tuesta ja mies alkaisi ottaa kupoliin, niin oispa kiva tilanne. Ja en tajua tuota vauva vs. 3 tuhatta euroa. Onko teillä jotka näin sanotte ollut jotenkin vaikea tulla raskaaksi vai missä ongelma? Ei kannata vaikeuttaa elämää turhaan. Mutta koska ap on noinkin sentimentaalinen, niin synnytä se lapsi ja kärsi, niin ettei tarvitse sitten ikinä katua että tappoi lapsensa, josta ei olisi kuitenkaan mitään vahinkoa ollut.
Et sä sitä lasta tule katumaan mutta aborttia kyllä.
Joo, raskaaaksi voi tulla myöhemminkin mutta ei se silloin ole enää sama lapsi. Vaikka myöhemmin saisikin muita lapsia niin kyllä se tapettu esikoinen monelle jää kummittelemaan mieleen.
Ap, mieti vähän millaiseen tilanteeseen olet itsesi laittamassa. Oma äitisi ei tue ja olisit täysin, siis ihan täysin riippuvainen MIEHEN vanhempien tuesta. Asuntoa myöten. Ja mies ei edes halua lasta.
Kadulleko haluat sen vauvan kanssa, mieti nyt tarkkaan?
Vierailija kirjoitti:
Et sä sitä lasta tule katumaan mutta aborttia kyllä.
Kyllä se voi mennä toisinkin, että katuu lasta. Se on aika paljon ikävämpä lapsen kannalta, kun se että aikuinen ihminen katuisi aborttia.
Kyllä saat opintolainavähennyksen, äiyiysloma katsotaan hyväksyttäväksi syyksi lykätä opintoja samoin kuin armeija.
Opintolainahyvitykseen saa pidennysajan äitiysloman vuoksi. Eli hyvityksen menettämistä ei tarvitse pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mieti vähän millaiseen tilanteeseen olet itsesi laittamassa. Oma äitisi ei tue ja olisit täysin, siis ihan täysin riippuvainen MIEHEN vanhempien tuesta. Asuntoa myöten. Ja mies ei edes halua lasta.
Luuletko tosissasi etä Suomessa vauvan kanssa joutuu kadulle jos isovanhemmat ei tue rahallisesti? :D
Ap, minä opiskelen amk:ssa ja olen 8kk vauvan äiti. Eli ei mahdoton ajatus tämä yhdistelmä :)
Tukiverkko paranee kylläkin olla kunnossa ja täytyy suunnitella paljon etukäteen aikatauluja omien ja puolison opintojen ja töiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap.Lta vähän tyhmä heitto tuo "pari tonnia". Jos ap:n opinnot kestävät 4 vuotta, opintolainaa kertyy n. 15 000€
Jos ap:n miehen opinnot viivästyvät, niin vauvan pitäminen maksaa kahdelle vähävaraiselle opiskelijalle 12 000€
Nämä kaksi köyhää opiskelijaa tulevat valmistumaan ja menemään töihin. Kahden AMK-inssin palkka ainakin meidän pesueessa on nettona yli 6000€/kk. Eli 2kk liksa vs abortti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen ei tarvitse ottaa ollenkaan vastuuta. Ja en usko että isovanhemmat antaisivat lapsenlapsensa kärsiä siitä, että heidän poikansa eroaa lapsen äidistä.
Sitäpaitsi ap ei edes sanonut että mies on ehdottomasti abortin kannalla. Mitä mies siis tarkalleen ottaen sanoi?
Saat opintolainahyvityksen vaikka pitäisitkin äitiysloman. Mieskin saa pitää isyysloman ihan hyvityksen menettämistä.
Opintojen viivästymisellä ei ole merkitystä tukiin, sillä äitiysloman ajan olisit poissaolevana ja jatkaisit sen jälkeen. Siltä ajalta saisit äitiyspäivärahaa etkä opintotukea ja voisit suorittaa sen verran opintoja kuin ehdit. NOnnistuisiko avoimessa korkeakoulussa, jos et olisi läsnäolevana tai muuten etukäteen siten, että merkittäisi opintorekisteriin sitten kun taas olet läsnä?
Laskettu aika tulisi ilmeisesti seuraavan kevätlukukauden aikana, eli olisit sen poissa ja seuraavana syksynä voisit jo jatkaa, jos kaikki menisi hyvin. Yksi lukukausi siinä menisi, mutta miehesi voisi opiskella silloinkin, toki käyttäen tavanomaiset isyysvapaat.
Jaa etteikö kukaan muka kadu lapsen synnyttämistä ... no sanotaan, että ei ainakaan kovin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole ap: mies, joka vauvan synnyttää eli hän voi jatkaa opintojaan tavalliseen tapaan. Sitä paitsi äitiys- ja isyysvapaat ovat niitä laillisia poissaolon syitä, joita ei lasketa opintojen viivästymisajaksi.
Minulla on sisko ja useampi ystävä, jotka ovat saaneet lapsia suunnitellusti tai vähän yllättäen kesken AMK-opintojen. Opinnot ovat sitten hoituneet vauvavuoden jälkeen ihan näppärästi ja oman opinto-ohjaajan kanssa suunnitelleen. Vaatiihan se oman organisoinnin, eikä voi ajatella, että jätänpäs tenttiin lukemisen vipaan iltaan, mutta ovat kaikki olleet sitä mieltä, että kursseja tulee suoritettua paremmin, kun on vaimenee tietty aika viikosta tai päivästä, kun tosiaan pystyy/ehtii opintojen ääreen. Ei pysty lipsumaan tekosyillä aikatauluista. Vauva ei siis varmasti merkittävästi vaikuta siihen, saatko opinnot päätökseen järkevässä ajassa. Eniten mietin lyhyttä parisuhdettanne ja sitoutumiskykyänne elämää mullistavaan asiaan. Jos päätätte pitää vauvan, miehenkin on oltava asian kannalla 100% ja kyettävä tukemaan sinua ja alkuraskaudesta lähtien, jos ja kun alkaa pahoinvointi ja väsymys ja muitakin vaivoja voi tulla. Mielestäni ette ole liian nuoria tai liian hankalassa elämäntilanteessa, etteikö vauva siihen mahtuisi, jos kerran parin vuoden päästä jo mahtuisi. Mutta tärkeintä nyt melkein olisi teidän keskinäinen suhteenne. Se on lapsenne koti. Keskustelkaa, keskustelkaa, keskustelkaa miehesi kanssa vakavasti ja useasti ennenkuin teette lopullisen päätöksen!
Pakko ei ole sikiötä abortoida, se on ainoa varma asia tässä. Mikään opintolainan takaisin maksun helpotus nyt ei ole verrannollinen lapseen... Lapseen menee jatkossa kuitrnkin tuhansia ja taas tuhansia euroja. Mietii nyt tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, raskaaaksi voi tulla myöhemminkin mutta ei se silloin ole enää sama lapsi. Vaikka myöhemmin saisikin muita lapsia niin kyllä se tapettu esikoinen monelle jää kummittelemaan mieleen.
Ei välttämättä tule uudestaan raskaaksi. Senkin mahdollisuus kannattaa ottaa huomioon.
Taloudelliset syyt on todella huono peruste abortille, varsinkin kun tulette olemaan vain hetkellisesti pienituloisia, ette ole sairaseläkkeellä tms. pitkäkestoisessa tilanteessa.
Tsemppiä mitä ikinä päätätkin raskauden kanssa tehdä! Minä tulin suunnitellusti raskaaksi minun opiskellessa terkkariksi. Ehdin vuoden opiskella ja sitten jäin äitiyslomalle. Mieheni oli jo tuolloin ihan opintojensa loppusuoralla ja saikin sitten vakipaikan. Nyt olen äitiysloman jälkeen opiskellut 1,5 vuotta ja ehdin vielä puoli vuotta opiskella, kunnes jään taas äitiyalomalle, suunnitellusti. Esikoisemme on nyt 2 v 4 kk kohta ikää ja mies edelleen vakitöissä. Mulla tulee siis olemaan 4 vuoden opinnot 6 vuoden suoritus. Olen 28-vuotiaana valmis terkkari ja valmiina työelämään, lapset (toivon mukaan) tehtynä.
Suosittelen lämpimästi, että jos pidät lapsen niin pidät välivuoden. Opiskelu nopeatahtisesti pienen vastasyntyneen kanssa on oikesti raskasta. Meillä mies tulkee mun opiskeluja ja silloin kun on kokeita lähtee tytön kanssa ulos, että saan lukea, nukuttaa illasta että saan kirjoittaa opparia. Rahasta meillä on joskus tiukkaa, mutta järkevillä valinnoilla ollaan pärjätty. Tsemiä siis! :)