Siis miten te oikein hoidatte ruoanlaiton arkisin?
Me tullaan klo 16-18 välillä kotiin, ja lapset on silloin jo niin nälkäisiä, että melkein minkä tahansa ruoan kokkaamisessa menee liian pitkään. Iltaisin ei huvita käyttää vähäistä omaa aikaa ruoan tekemiseen valmiiksi, ja toisaalta vain harvat ruoat kelpaavat meillä uudestaan lämmitettynä.
Ihan konkreettiset vinkit ja ohjeet kiinnostavat!
Kommentit (333)
Ei kai kukaan luule, että nykyajan kiireinen , työssäkäyvä äiti viettäisi iltansa hellan ääressä?
50 vuotta sitten virkaäidillä oli kotiapulaiset, jotka johdattivat äidin valmiin pöydän ääreen.
Nyt täytyisi äidin pystyä yksin suoriutumaan kaikesta ilman tukijoukkoja.
En käsitä tätä äitien syyllistämistä.
Vaihtelu virkistää. Vuorotellen miehen kans kokkaillaan, välillä ulos syömään tai take awayta. Viikonloppuna kyläillään puolin ja toisin ystävien ja sukulaisten kans, pääsee välillä valmiiseen pöytään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle on siis oma aika tärkeämpi kuin lasten ravinto?
Kyllä näin työssäkäyvänä vanhempana tekee iltaisin mieli vähän levähtää eikä vääntää jotain makaronilaatikkoa ja nakkikeittoa.
Levähdä nakkisoppaa tehdessä. Sen tekeminenhän on helppoa kuin mikä, puhumattakaan makaroonilaatikosta.
Kuinka monelle nakkikeiton tekeminen on lepäämistä? :´D Ei mulle ainakaan. Lepään ihan muilla tavoin, pistän sohvalle pitkäkseni tai vaikka ihan sänkyyn, kattelen Areenasta ehkä jotain ohjelmaa luurit päässä ja ovi kiinni jotta saan olla mahdollisimman rauhassa. Se on rentouttavaa työpäivän jälkeen. :)
Karmean ylenkatseellisia vastauksia täällä ylipäätään. Arkinen, pakotettu ruuanlaitto on mulle ja monelle muulle ankea velvollisuus jonka mielellään jättäis tekemättä kun vaan keksis miten sen kunnon ruuan sais pöytään muulla tavoin ja kohtuullisella hinnalla. Ja kun se homma ei rajoitu vaan siihen ettälieden äärellä sen parikymmentä minuuttia. Ne ruuat pitää myös suunnitella ja hankkia tarvikkeet jne. Pakkopullaa.
Onneksi mies tekee meillä arkiruuat yleensä. Mä olen nyt kesälomalla ja mies jo palannut töihin, mä oikein odotan koska loma loppuu niin pääsen tästä saakelin ruokarumbasta. En ilkeä pyytää miestä kokkaamaan työpäivän jälkeen kun itse oon kotona. x)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on nykyään saamattomia. Ari on tylsäö, pitää olla OMAA aikaa ja kaikki normaali kotityöt on tuskaa.
Mun mielestö on ihana tulla kotiin pitkän ( siis OIKEASTI pitkän, eli noin 13 tuntisen) työpäivän jälkeen ja laittaa perheelle ruokaa, sitten siistiä paikat ja rauhoittua ilta puuhiin. Arjestakin voi nauttia. Elämä oin aika hanurista jos ei sitä osaa.
En tiedä ootki itse huomannut mutta sä olet vaan kertakaikkiaan niin paljon parempi ja tehokkaampi ihminen kuin muut! Me heikompaan ainekseen kuuluvat ei pystytä samoihin suorituksiin kuin sinä. Jos nyt pystyt katsomaan maailmaamuuten kuin oman erinomaisuutesi näkökulmasta, saatat huomata ettei ihan kaikilla ole samoja kykyjä kolmentoista tunnin työpäiviin ja saati kotitöistä nauttimiseen niiden jälkeen. Mulle tuollainen arki kuulostaa aika hirveältä mutta kiva kun sinä nautit! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilusti valmisaterioita. Valmiita ruokia, tai puolivalmisteita. Kaupoissa on monenlaista, perunoista lähtien. Sen kun lämmität. Työssäkäyvänä naisena/äitinä sulla on oikeus helpottaa arkea. Itse ostan lähes kaiken valmiina. Silloin tällöin viikonloppuna kokkaan, koska me tykätään syödä hyvin, fiinisti. Arkena eri asia. Valmisateriat tosin eivät vedä vertoja esim. Yhdysvalloissa tai Britanniassa myytäviin. Siellä nopeat, helpot tv-dinnerit ovat maukkaita ja monipuolisia. Helppoa. Älä missään nimessä luovu omasta ajastasi tai rentoutumista työpäivän jälkeen. Et ole mikään orja. Ihan pahimpaan nälkään anna lapsille (kaupasta ostettu) tuore sämpylä ja esim. maitoa. Syövät leipää pääruokaa odotellessa. Missään ei sanota, että kotiruokaa Pitää Laittaa Joka Päivä Töiden jälkeen.
Mikä oikeus äidillä on syöttää lapsille huonoa ruokaa?
No mut onneks isillä on se oikeus, voi sitten tarkastajan tullessa ovelle kertoa että isä se noi mikroruuat osti ja lämmitti. Hehheh.
Nykyään eineksissä on tosi hyviä vaihtoehtoja. Kokeile ja ihastu! :)
Vierailija kirjoitti:
Laiska kanttura!
Se on itte kuka sanoo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin työssäkäyvänä vanhempana tekee iltaisin mieli vähän levähtää eikä vääntää jotain makaronilaatikkoa ja nakkikeittoa.
Ja piti kuitenkin ne pennut vääntää? Ei tullut mieleen että niille pitää laittaa joka päivä ruokaa?
Ehkäpä mä mieluummin vietän aikaa lasteni kanssa kuin kuppaan hellan äärellä heti pitkän päivän jälkeen? AP
Juuri näin. Lapsille tärkeämpää on se että äiti viettää heidän kanssaan aikaa ja on aidosti läsnä. :)
Vierailija kirjoitti:
No voi huokaus nyt taas. Saahan ne lapset ravintoa. Tässä kysytään vinkkejä miten sen ravinnon pöytään saattamisessa pääsis mahdollisemman helpolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja piti kuitenkin ne pennut vääntää? Ei tullut mieleen että niille pitää laittaa joka päivä ruokaa?
Ehkäpä mä mieluummin vietän aikaa lasteni kanssa kuin kuppaan hellan äärellä heti pitkän päivän jälkeen? AP
Juuri näin. Lapsille tärkeämpää on se että äiti viettää heidän kanssaan aikaa ja on aidosti läsnä. :)
Niin, sitähän ei voi tehdä keittiössä tietenkään. Minkä ikäisiä ap:n lapset ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä heti tarvitse kupata. Kuppaa sitten kun lasten isä on niiden kanssa, tai pistä se kuppaamaan tai viihdyttämään pentuja. Kai niillä herrantertuilla molemmat vanhemmat on? Ja tuollainen superäiti varmaan tietää, että kasvavalle lapselle ei mikään ole niin tärkeää kuin oikea ravinto? Vieressä istuva vauvapalstaileva äiti ei paljon auta, jos paskaa työnnetään mahaan päivittäin.
Kehtaisitko sanoa tän kasvotusten jos joku kysyis sulta vinkkejä arkiruokailuun jotta aikaa ja energiaa säästyis lasten kanssa olemiseen?
Vaikka olisi kuinka nälkä niin pystytään odottamaan se n. 30 min mitä ruoanlaittoon menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitähän ei voi tehdä keittiössä tietenkään. Minkä ikäisiä ap:n lapset ovat?
Olet väärässä, toki voi mutta paremmin se luonnistuu jos ei tarvii paistaa jotain wokkia siinä samalla. :)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi kuinka nälkä niin pystytään odottamaan se n. 30 min mitä ruoanlaittoon menee.
Mun ongelma on se ettei ruuanlaitto kiinnosta pätkääkään. Mitä helpommalla pääsee, sen parempi. Otan vinkkejä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin pitkästä aikaa palstan avatessa nousee heti hiukset pystyyn tästä aggressiivisesta moralisoinnista, kun ap kysyi vain vinkkejä. En tiedä jaksanko lukea eteenpäin, jos seassa olisi järkeviäkin vastauksia. Kysymyksessä ei ollut mitään vikaa, itse alan olla aika kyllästynyt kokkailun viemään aikaan.
Jos ei tykkää eikä jaksa kokata, miten ois einesten käyttö? Tämä nyt vaan on niin klassinen esimerkki uusavuttomuudesta, että todenperäisyys herättää epäilyksiä.
Eniten minua ihmetyttää monien ruokailuajat. Ateria pitää olla valmis melkein heti, kun vanhemmat tulevat töistä. Miksi ihmeessä?
Meillä lapset tekevät koulun jälkeen välipalan itselleen. Silloin, kun he olivat hoidossa, lapset saivat esim. hedelmän ja leivän. Me vanhemmat rauhotumme työpäivän jälkeen juttelemaan lasten kanssa, samalla nautimme kupin kahvia ja ehkä otamme hedelmän.
Sitten on vuorossa lasten harrastukset, meidän lenkit ja muut ja joskus puoli seitsemän maissa aloitamme aterian teon. Syömme paljon kalaa ihan laidasta laitaan. Mikään ei ole helpompaa tai nopeampaa ruuanlaittoa kuin kalafileiden paisto - pari minuuttia kummaltakin puolelta.
Erilaisia kanareseptejä on käytössä parikymmentä. Nopein on paistaa kanan sisäfileille tilkassa öljyä paistinpinta, maustaa currylla, mustapippurilla ja suolalla ja laittaa ne odottamaan lautaselle. Samalla keitetään kattilassa vihanneksia kuten porkkanaviipaleita ja kukka/parsakaalia puolikypsiksi. Valutetut vihannekset pannaan kananpaistopannulle, lisätään nokare voita, pyöritellään, lisätään vähän kermaa ja kanafileet hetkeksi mukaan.
Pastakastikkeet ovat myös nopeita valmistaa, samoin erilaiset vokit. Ja joskus voi päivällinen olla vain hyvää leipää ja ruokaisa salaatti. Meillä lapset tekivät eilen aterian, kun meillä oli ylimääräinen yhtiökokous. Ihanan värikkään ja maukkaan salaatin tekivätkin. Siinä oli friseesalaattia, rucolaa, vesimelonia, avocadoa, Serranon kinkkua, avocadoa ja paistettua halloumia. Päällä oli vielä tuoretta basilikaa ja lehtipersiljaa, molemmat kasvavat pervekkeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset voi ottaa mukaan ruuan laittoon. Samalla oppivat siinä.
Juuri näin.
Nykyihmiset ovat vieraantuneet ns. normaalielämästä, ennen lasten kanssa ei koko aja niin kauheasti "oltu", toki luettiin, leikittiin, pelattiin jne., mutta elettiin normaalielämää kotitöineen.
Jo harrastuksia on niin paljon, että koko ajan mennään tukka putkella, ei sekään kyllä mitään perheaikaa ole, ja toki se myös on valinta. Minä rajoihin aikoinaan lasteni harrastuksia, niin että aikaa jäi yhdessäololle, koulutehtäville, mutta myös ns. vapaalle oleilulle.
Niin näyttävät lapseni tekevän nyt omiensa kanssa. Tiiviitä ovat heidän perheensä, pääosa vapaa-ajasta vietettävät yhdessä, vaativat työt vanhemmilla.
Minä käyn töissä j a hoidan arjen pyörityksen harrastuksiin kuljetuksineen ja hakemisineen. Olen kotona n klo 16. Laitan ruuan noin viideksi- kuudeksi, riippuen hiukan aikatauluista. Uunilohta, kanan rintafileitä, karjalanpaistia, mitä milloinkin! Perunat tulelle tai riisi ja salaattia tekemään. Joskus syömme eilisiä tähteitä tuunattuna. Jos lohta esimerkiksi jäi, sastan tehdä lohi/feta salaatin tai lohitahnan uunijuureksille. Jauhelihaa en osta, mutta jauhan lihasta itse jauhelihaa. Suosittelen! Maku on aivan toinen. Laitan mielelläni ruokaa. Arjen esimerkkejä: kanttarellikastike, perunat, tonnikalasalaatti, lihamureke, uunilohi, inkiväärikana, kasvissosekeitto, pinaattipannukakku, kaalilaatikko, kalakeitto, paistetut muikut, lindströmin pihvit, täytetyt paprikat jne.
Ruuan laitto on mukavaa, inspiroivaa ja palkitsevaa. Käytän siihen aikaa noin tunnin päivässä.
Yh+2
Viikonloppuisin teen 3-4 ruokaa ja pakastan annosrasioihin. Arkiaamuna otan sulamaan ja illalla lämmitän liedellä/ uunissa.
Käyn kaupassa ja ostan jääkaappiin ruokaa. Arki-iltoina sitten laitan ne ostamani ruuat kattilaan, uuniin, grilliin, milloin mitenkin.
Mua taas huvittaa että edellisenä päivänä valmistettu kotiruoka ei kelpaa uudelleen lämmitettynä, mutta kaupassa monta päivää seisseet valmisruoat kelpaavat.