Nyt loppu mun asiakkuuteni S-ketjun liikkeissä
Ylen uutisissa oli, että S-ketju alkaa kerätä tarkkaa tietoa asiakkaiden ostoksista.
Kerätätään siis niin tarkkaa tietoa, että ei riitä, että he tietävät asiakkaan ostavan maitoa vaan tietävät, että ostin hyla-maitoa.
Haluanko antaa joillekin niin tarkkaa tietoa itsestäni? No en halua. En halua, että joku voi seurata mitä syön ja milloin, mitä siteitä tai tamponeja käytän, mistä wc-paperista tykkään. Ostanko kenties liukuvoiteita tai tenoja. Ostanko s,m vai peräti xxl-koon vaatteita yms.
Täällä lähti nyt kauppa vaihtoon ja s-etukortti roskiin!
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tähän asti kuvitellut, että ihan hyvää hyvyyttään firmat jakavat bonuskortteja ja plussatilejä? Tietysti ne on tiedonkeruuta varten. Siitä vastineeksi saat jonkin prosentin ostoksistasi takaisin. Vaihtokauppaa.
Ja mitä häpeämistä on liukuvoiteessa, XL-koon vaatteissa, Tenoissa? Ihmiselämään kuuluvia juttuja, kaupoista ei haeta vain nallekarkkeja ja luomuporkkanoita ekokassissa.
Jos häpeät jopa maitopurkin rasvaprosenttia, on ongelma jo hyvin hemkilökohtainen. Ei parane kaupan vaihtamisella.
Siinä ei sun mielestä ole mitään väärää, että susta kirjataan tietoa jonnekin rekisteriin ihan henkilökohtaisia asioita myöten? Minä en aio suostua siihen. Ei kys eole häpeästä vaan yksityisyydensuojasta.
On ihan eri asia ostaa em. tuotteita mutta se, että joku kirjaa ne ylös ihan sun nimelle on minusta törkeää.
Ei kiitos, siihen en suostu.
Henkilökohtaisia asioita?= kauppaostokset?
Suoraan sanottuna se jota tuollainen häiritsee ei ole ihan terve päästään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tähän asti kuvitellut, että ihan hyvää hyvyyttään firmat jakavat bonuskortteja ja plussatilejä? Tietysti ne on tiedonkeruuta varten. Siitä vastineeksi saat jonkin prosentin ostoksistasi takaisin. Vaihtokauppaa.
Ja mitä häpeämistä on liukuvoiteessa, XL-koon vaatteissa, Tenoissa? Ihmiselämään kuuluvia juttuja, kaupoista ei haeta vain nallekarkkeja ja luomuporkkanoita ekokassissa.
Jos häpeät jopa maitopurkin rasvaprosenttia, on ongelma jo hyvin hemkilökohtainen. Ei parane kaupan vaihtamisella.
Siinä ei sun mielestä ole mitään väärää, että susta kirjataan tietoa jonnekin rekisteriin ihan henkilökohtaisia asioita myöten? Minä en aio suostua siihen. Ei kys eole häpeästä vaan yksityisyydensuojasta.
On ihan eri asia ostaa em. tuotteita mutta se, että joku kirjaa ne ylös ihan sun nimelle on minusta törkeää.
Ei kiitos, siihen en suostu.
Miten koko ostaminen sitten tapahtuisi ilman, että tiedot ostamistasi tuotteista kirjattaisiin ylös. Siihenhän se perustuu, että bonusten keräämiseksi pitää tietää mitä olet ostanut. Eri tuotteet maksavat eri verran. Mutta eihän sinun tietenkään tarvitse olla omistaja-asiakas, se on selvää. Mutta ei tässä ole tulossa yhtään mitään muutosta aiempaan sen lisäksi, että tulet saamaan kohdennettua mainontaa, ellet sitä kiellä. Tätä ennenkin on kerätty ylös ihan jokainen ostos tietokantaan.
Itseäni ei häiritse taas pätkääkään tämän tyyppinen tiedonkeruu. Jossain rikostilanteissa sitä paitsi noita tarkkoja tietoja voivat myös viranomaiset hyödyntää, samoin kuin vaikkapa matkapuhelinoperaattoreiden tietoja.
Sen sijaan netin tiedonkeruu esim. Googlen ja Facebookin kautta on jo vähän kimurantimpi juttu, siihen suhtaudun varauksella.
No voi voi..onpa kamalaa. Luuletko olevasi jotenkin kiinnostava asiakas?
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä bonuskorttia ole pakko käyttää. Jätä bonukset kauppaan.
Ei niin. Niin voin tehdä. Ja teenkin.
Mutta S-ketju menettää nyt sitten 6 hengen säännöllisen asiakkuuden. Me aletaan käymään siellä sun täällä eikä kanneta kaikkea rahaamme enää vain yhteen kauppaan. Mutta se on kauppiaan ihan oma valinta. Kyllä mä kauppiaana olisin sitouttanut bonuskortilla asiakkaan omaan kauppaani mieluummin kuin, että ne alkaa juoksennella kilpailijankin putiikeissa.
Ei se kassahenkilö lyö sinne kassaan, että 1 maitoa, 1 leipä, vaan kyllä sinne menee koodilla ihan tarkasti mikä maitolaatu, mikä leipä, mikä koko ja mikä väri. Ja samaan aikaan nuo tuotteet poistuvat varastokirjanpidosta. Jokaikinen ostos kirjautuu. Jos ostat käteisellä etkä käytä asiakasomistajakorttia, voit tehdä ostoksesi anonyymisti, mutta silti kauppakuitissa lukee tismalleen mitä olet ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Ylen uutisissa oli, että S-ketju alkaa kerätä tarkkaa tietoa asiakkaiden ostoksista.
Kerätätään siis niin tarkkaa tietoa, että ei riitä, että he tietävät asiakkaan ostavan maitoa vaan tietävät, että ostin hyla-maitoa.
Haluanko antaa joillekin niin tarkkaa tietoa itsestäni? No en halua. En halua, että joku voi seurata mitä syön ja milloin, mitä siteitä tai tamponeja käytän, mistä wc-paperista tykkään. Ostanko kenties liukuvoiteita tai tenoja. Ostanko s,m vai peräti xxl-koon vaatteita yms.
Täällä lähti nyt kauppa vaihtoon ja s-etukortti roskiin!
Mutta netin ja puhelimen kautta kuitenkin levität kaikki henkilökohtaiset tietos ihmisten saataville.
Ainahan ne kerätään kun käytät erilaisia bonuspiste kortteja. Se että saat halvemmalla, ne haluu tietää mitä ostat.
Ne kerää susta kaiken tiedon,joku päivä on rekkakuorma dildoja oves takana.
Kaupassa voi asioida ilman että käyttää mitään bonuskorttia, joten ongelma on sillä ratkaistu. Ainoa tosin joka maksaa kunnolliset bonukset on S-ryhmä.
Ei mitään uutta.
Tässä muutaman vuoden takaisessa botuliinikuolemassa oliiveja ostaneita jäljitettiin plussakorttien avulla
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011120214868982_uu.shtml
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä bonuskorttia ole pakko käyttää. Jätä bonukset kauppaan.
Ei niin. Niin voin tehdä. Ja teenkin.
Mutta S-ketju menettää nyt sitten 6 hengen säännöllisen asiakkuuden. Me aletaan käymään siellä sun täällä eikä kanneta kaikkea rahaamme enää vain yhteen kauppaan. Mutta se on kauppiaan ihan oma valinta. Kyllä mä kauppiaana olisin sitouttanut bonuskortilla asiakkaan omaan kauppaani mieluummin kuin, että ne alkaa juoksennella kilpailijankin putiikeissa.
S-ketjua ei omista kauppias vaan asiakkaat, mulle asiakasomistajana on ihan sama mihin rahasi viet, jääpähän enemmän tarjoustuotteita mulle:)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään uutta.
Tässä muutaman vuoden takaisessa botuliinikuolemassa oliiveja ostaneita jäljitettiin plussakorttien avulla
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011120214868982_uu.shtml
Juurikin terveyttä uhkaavissa tilanteissa erittäin hyvä keino jäljittää ostajia.
Kyllähän k-kaupatkin kerää samalla lailla. Latasin jonkun k-kaupan sovelluksen, joka näytti suoraan mitä tuotteita eniten ostamme. Olen olettanut että samalla tavalla s-korttikin seuraa ostoksia. Ja miks ei keräisi sitä tietoa? Ei ole pakko sitä korttia käyttää, jos ahdistaa. Tämä seuraaminen ei todellakaan ole mikään uus juttu ja ihmettelen miten joku ei ole ymmärtänyt että se on niiden korttien pointti. Sinä saat alennuksia ja kauppa hyötyy noista tiedoista.
Minua ei jaksa kiinnostaa, Suomessa meitä holhotaan jo niin paljon muiltakin aluein, ettei tuollainen jaksa minua kiinnostaa. Mitä sitten jos he tietävät mitä ostan? Tämä valtio ei kerrokaan meille mitä kaikkea he meissä seuraavat. Ja en kyllä myöskään aio alkaa ajamaan yli 50km lisää tämän takia.
Ja samaan aikaan kuljet älypuhelin taskussa antaen Googlelle tiedon siitä missä kuljet, mitä tietoa etsit ja mistä asioista keskustelet toisten kanssa (chat ja sähköposti). Facebook tallentaa, profiloi ja myy edelleen statuspäivitystesi tiedot sekä tiedon siitä, mihin mainoksiin tai linkkeihin olet tarttunut.
Mun ostoksia tarkkaillaan jo kun käytän foodiee ostoslistana ja tilaan joskus tuotteet kauppakassi-palvelusta. Yks hailee mulle vaikka ostaisinkin xxxl vaatteita ja suklaata joka viikko.
En ymmärrä tätä kohua, sillä vuosikymmeniä on kerätty tietoa asiakkaan ostotottumuksista. Markkinamiehet tietävät tasan tarkkaan minkä alan lehtiä ja kirjoja luen, minkä merkkinen on pesukoneeni tai mitä ruokaa syön.
Puhumattakaan, miten paljon luovutan henkilökoht.tietoja someen ja kuinka helppo sieltä on seurata jalanjälkiäni.
Ja siksi tämä kohu kuulostaa kohtuuttomalta vai eikö ihmiset ymmärrä, miten paljon he ihan vapaaehtoisesti luovuttavat tietoa median alttarilla ja siinä bonuskortista luopuminen ei auta yhteen.
Tämäkin keskustelun mielipiteet ovat kaikkien käytössä vielä 10 vuoden jälkeen ja ketä palstalla pyörii.
Eihän sitä bonuskorttia ole pakko käyttää. Jätä bonukset kauppaan.