Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt loppu mun asiakkuuteni S-ketjun liikkeissä

Vierailija
28.07.2016 |

Ylen uutisissa oli, että S-ketju alkaa kerätä tarkkaa tietoa asiakkaiden ostoksista.
Kerätätään siis niin tarkkaa tietoa, että ei riitä, että he tietävät asiakkaan ostavan maitoa vaan tietävät, että ostin hyla-maitoa.
Haluanko antaa joillekin niin tarkkaa tietoa itsestäni? No en halua. En halua, että joku voi seurata mitä syön ja milloin, mitä siteitä tai tamponeja käytän, mistä wc-paperista tykkään. Ostanko kenties liukuvoiteita tai tenoja. Ostanko s,m vai peräti xxl-koon vaatteita yms.
Täällä lähti nyt kauppa vaihtoon ja s-etukortti roskiin!

Kommentit (196)

Vierailija
41/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tähän asti kuvitellut, että ihan hyvää hyvyyttään firmat jakavat bonuskortteja ja plussatilejä? Tietysti ne on tiedonkeruuta varten. Siitä vastineeksi saat jonkin prosentin ostoksistasi takaisin. Vaihtokauppaa.

Ja mitä häpeämistä on liukuvoiteessa, XL-koon vaatteissa, Tenoissa? Ihmiselämään kuuluvia juttuja, kaupoista ei haeta vain nallekarkkeja ja luomuporkkanoita ekokassissa.

Jos häpeät jopa maitopurkin rasvaprosenttia, on ongelma jo hyvin hemkilökohtainen. Ei parane kaupan vaihtamisella.

Siinä ei sun mielestä ole mitään väärää, että susta kirjataan tietoa jonnekin rekisteriin ihan henkilökohtaisia asioita myöten? Minä en aio suostua siihen. Ei kys eole häpeästä vaan yksityisyydensuojasta. 

On ihan eri asia ostaa em. tuotteita mutta se, että joku kirjaa ne ylös ihan sun nimelle on minusta törkeää.

Ei kiitos, siihen en suostu.

Olet suostunut tai joutunut mukaan tahtomattasi jo vuosikausia. Kaikkialla missä käytät jotakin korttia: vilautat lukijalaitteelle bussikorttia, sairaakan ilmoittautumisautomaattiin KELA-korttia, apteekkiin YA-korttia, huoltoasemalle bonuskorttia, maksat visa elektronilla tai luottokortilla, käyt pankkiautomaatilla, keräät bonuksia Glitteriin... Kuvittele, vilauttelet nimeäsi ja yhteystietojasi ihan koko ajan. Ja missä et vilauttele, siellä sinua kuvaavat katukamerat, kelikamerat, vartiointiliike. Täydennät lopuksi kaiken kirjoittamalla nettiin kännykällä, tabletilla tai kotiliittymästä (työliittymästäI, soitat puheluita, tekstaat, mesetät, selaat nettilehtiä ja linkkejä,  jaat valokuvia elämästäsi digitaalisesti ja kuvittelet tekeväsi sen nimettömästi esim. vauvaplstalla.

Tietojenkeruu on kaikkialla, olet rekistereissä ihan kaikkialla. Totu siihen.

Vierailija
42/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei jaksa kiinnostaa, Suomessa meitä holhotaan jo niin paljon muiltakin aluein, ettei tuollainen jaksa minua kiinnostaa. Mitä sitten jos he tietävät mitä ostan? Tämä valtio ei kerrokaan meille mitä kaikkea he meissä seuraavat. Ja en kyllä myöskään aio alkaa ajamaan yli 50km lisää tämän takia.

Eikä tämä tietojenkeruu mitenkään suomalainen ilmiö tai keksintö suinkaan ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus että käytät navigaattoria tai kännykkää navigaattorina. Ihan reaaliajassa näytät missä liikut ja mitä vauhtia. Pokemonia pelatessasi vielä videokuvaat sen kaiken ihan vapaaehtoisesti.

Vierailija
44/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hui kamala, meinaatko että jotain yksittäistä ihmistä kiinnostaa sinun ostoksesi? Ei siellä kukaan seuraile, että mitä JUURI SINÄ ostelet, täällä kun on aivan pirusti enemmän ihmisiä ostelemassa kuin vain sinun perheesi. S-ryhmää ei vois vähempää kiinnostaa jos nyt se teidän 6 henkinen perhe ei kävisi heillä vaikka ollenkaan, ei tulisi näkymään yhtään missään.

Siellä ei kukaan ihminen näpyttele erikseen niitä juuri sinulle kohdistettuja mainoksia. Mitä haittaa tiedonkeruusta siis on sinulle? Muutakuin, että saatat saada juuri sinua kiinnostavaa mainontaa.

Jestas ihmiset on tyhmiä... ei mulla muuta

Vierailija
45/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräät Libero-koodeja ja pilttipurkin koodeja, lähetät tietosi markkinamiehelle ja saat palkinnoksi ilmaisen kuolalapun vauvalle. Syötät limupullossa olevan koodin nettiin, ja toivot saavasi palkinnoksi leffalippuja. Osallistut nettiarvontoihin.

Vierailija
46/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tähän asti kuvitellut, että ihan hyvää hyvyyttään firmat jakavat bonuskortteja ja plussatilejä? Tietysti ne on tiedonkeruuta varten. Siitä vastineeksi saat jonkin prosentin ostoksistasi takaisin. Vaihtokauppaa.

Ja mitä häpeämistä on liukuvoiteessa, XL-koon vaatteissa, Tenoissa? Ihmiselämään kuuluvia juttuja, kaupoista ei haeta vain nallekarkkeja ja luomuporkkanoita ekokassissa.

Jos häpeät jopa maitopurkin rasvaprosenttia, on ongelma jo hyvin hemkilökohtainen. Ei parane kaupan vaihtamisella.

Siinä ei sun mielestä ole mitään väärää, että susta kirjataan tietoa jonnekin rekisteriin ihan henkilökohtaisia asioita myöten? Minä en aio suostua siihen. Ei kys eole häpeästä vaan yksityisyydensuojasta. 

On ihan eri asia ostaa em. tuotteita mutta se, että joku kirjaa ne ylös ihan sun nimelle on minusta törkeää.

Ei kiitos, siihen en suostu.

Siinä tapauksessa sinun pitää siirtyä käteisellä maksamiseen ja jättää kaikki kortit kotiin, myös pankkikortista jää jalanjälki, puhumattakaan jos somessa pyörit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään uutta.

Tässä muutaman vuoden takaisessa botuliinikuolemassa oliiveja ostaneita jäljitettiin plussakorttien avulla

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011120214868982_uu.shtml

Eikä pelkästään plussakortilla ostaneen, vaan myös pankkikortilla maksaneet.

Vierailija
48/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylen uutisissa oli, että S-ketju alkaa kerätä tarkkaa tietoa asiakkaiden ostoksista.

Kerätätään siis niin tarkkaa tietoa, että ei riitä, että he tietävät asiakkaan ostavan maitoa vaan tietävät, että ostin hyla-maitoa.

Haluanko antaa joillekin niin tarkkaa tietoa itsestäni? No en halua. En halua, että joku voi seurata mitä syön ja milloin, mitä siteitä tai tamponeja käytän, mistä wc-paperista tykkään. Ostanko kenties liukuvoiteita tai tenoja. Ostanko s,m vai peräti xxl-koon vaatteita yms.

Täällä lähti nyt kauppa vaihtoon ja s-etukortti roskiin!

Mutta netin ja puhelimen kautta kuitenkin levität kaikki henkilökohtaiset tietos ihmisten saataville.

Puhelin yhtiö ei kuuntele puheluitani eikä lue tekstiviestejäni tai sähköpostejani.

Internetoperaattori ei lue sähköpostejani. Se kykenee näkemään normaalisti mitä teen internetissä mutta se on erittäin tiukasti säädeltyä. Tosin on erittäin helposti estettävissä se että operaattori ei voi nähdä mitä teen netissä. Jokaisen se pitäisi tehdä.

Käyttää suljettuja verkkoja, käyttää VPN yhteyksiä, käyttää TOR:ia jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko, että luovut bonuksistasi, jos niitä saat. Kortin hankkiminenkin on maksanut 100e, niin tuskinpa olet sellaista edes pystynyt hankkimaan.

Sen liittymismaksun saa kyllä takaisin erotessa.

Vierailija
50/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapee lopettaa varmaan myös pankkikortilla maksamisen, siitäkin voi helposti seurata ostoksia, eikä vain pelkästään yhden kaupan ostoksia, vaan kaikkea ostamaasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään uutta.

Tässä muutaman vuoden takaisessa botuliinikuolemassa oliiveja ostaneita jäljitettiin plussakorttien avulla

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011120214868982_uu.shtml

Tostahan voi siis olla hyötyäkin kuluttajalle

Vierailija
52/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mualle on aivan sama mitä tietoja musta sinne kerätään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää jo ap. jopa sinun liikkumiset tiedetään, jos käytät kännykkää.

Kävin muutama päivä sitten eräästä autoliikkeestä ostamassa lasinpyyhkijät ja maksoin pankkikortilla, niin ei mennyt kuin hetki, kun kännykkääni tuli tekstiviesti, asiakkuustyytyväisyyskyselystä.

Vierailija
54/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi vielä vakuutusyhtiö tarkailee Facebookia tai terveystietoja, ettet huijaa esim. kolari-ilmoituksissa tai terveysvakuutuksissa.

Vastahan tästä oli lehtijuttukin miten vakuutuspetoksista jäädään kiinni. Tekstiviestiliikenne ja sijaintitiedot paljastivat mm. miten pariskunta oli sopinut kolaroivansa autonsa keskenään. Kumpaankin kun oli tulossa iso remontti.

Sinisilmäistä luulla, että puhlinliikenne ja sähköpostit olisivat yksityisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti ymmärrä, mikä ongelma tämä on. Eihän S-ryhmää kiinnosta kuitenkaan yksittäisten asiakkaiden ostokset, vaan se, että he tekevät tilastoista asiakassegmenttejä ja kohdentavat mainontaa sitten. Ei siellä istu joku ihminen tutkimassa ihmisten kauppalistoja "Jaahas..Irmeli ostanut tänään taas kaljaa ja kortsuja ja ristikkolehden".

 Itse lähinnä odotan, että kohdentaisivat mainontaa vähän paremmin kuin K-ryhmä, minua vatuttaa saada postia sen perusteella, että olen satunnaisesti käynyt jossain K-kaupassa. Tyyliin jos käyn tekemässä viikon ajan kesämökille ostokset jossain perähikiän K-marketissa niin sen jälkeen alkaa pommitus kyseisestä K-marketista.

 Jos taas saan jonkun hyvän tarjouksen sillä perusteella, että se on oikeasti usein ostamani tuote, sellainen ei taas harmittaisi yhtään.

Vierailija
56/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen voi käydä estämässä s-ryhmän sivuilla, mutta eihän se kiva idea ole. Ehkä niin, että yleisellä tasolla seurataan, mitä tuotteita menee eniten-> hävikin estoa, mutta metro lehdessä oli, että markkinointi tarkoituksiin..

Nyt on pakko ihmetellä, että mitä vikaa sitten on kohdennetussa markkinoinnissa? Jos minä keliaakikkona ostan vain gluteenittomia viljatuotteita, niin en tee mitään mainoksella jossa mainostetaan olevan huipputarjouksessa reissaria, vehnäpastaa ja jyväshyvän keksejä. Sen sijaan jos mainostetaan moilasen leipää, gluteenitonta pastaa jne. niin kiinnostun.

Vierailija
57/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä, mikä ongelma tämä on. Eihän S-ryhmää kiinnosta kuitenkaan yksittäisten asiakkaiden ostokset, vaan se, että he tekevät tilastoista asiakassegmenttejä ja kohdentavat mainontaa sitten. Ei siellä istu joku ihminen tutkimassa ihmisten kauppalistoja "Jaahas..Irmeli ostanut tänään taas kaljaa ja kortsuja ja ristikkolehden".

 Itse lähinnä odotan, että kohdentaisivat mainontaa vähän paremmin kuin K-ryhmä, minua vatuttaa saada postia sen perusteella, että olen satunnaisesti käynyt jossain K-kaupassa. Tyyliin jos käyn tekemässä viikon ajan kesämökille ostokset jossain perähikiän K-marketissa niin sen jälkeen alkaa pommitus kyseisestä K-marketista.

 Jos taas saan jonkun hyvän tarjouksen sillä perusteella, että se on oikeasti usein ostamani tuote, sellainen ei taas harmittaisi yhtään.

Hyvän tarkouksen? Onko sinulla joku hinku tulla huijatuksi?

Vierailija
58/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen voi käydä estämässä s-ryhmän sivuilla, mutta eihän se kiva idea ole. Ehkä niin, että yleisellä tasolla seurataan, mitä tuotteita menee eniten-> hävikin estoa, mutta metro lehdessä oli, että markkinointi tarkoituksiin..

Nyt on pakko ihmetellä, että mitä vikaa sitten on kohdennetussa markkinoinnissa? Jos minä keliaakikkona ostan vain gluteenittomia viljatuotteita, niin en tee mitään mainoksella jossa mainostetaan olevan huipputarjouksessa reissaria, vehnäpastaa ja jyväshyvän keksejä. Sen sijaan jos mainostetaan moilasen leipää, gluteenitonta pastaa jne. niin kiinnostun.

Ylipäänsä mainonta on pain persettä. Kun se pitäisi kieltää koko paska kokonaan. Ymmärrän se ilmaisissa asioissa mutta en maksullisissa asioissa.

Jos joudun jostain maksamaan niin en todellakaan vielä halua jotain helkutin mainossaastaa perääni siitä.

Vierailija
59/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään uutta.

Tässä muutaman vuoden takaisessa botuliinikuolemassa oliiveja ostaneita jäljitettiin plussakorttien avulla

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011120214868982_uu.shtml

Tostahan voi siis olla hyötyäkin kuluttajalle

Ei kyllä ole

Vierailija
60/196 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan asiakas itse on antanut suostumuksensa keruuseen käyttämällä korttia, asiakas tietää tietojen keruusta etukäteen. Kuten ketjussa on jo tullut esiin, pahempaa on salaa ja ilman lupaa tehty tietojen keruu ja seuranta. Yhdysvaltain viranomaiset tekevät tätä. Laitteissa Tor-verkossa ja on omat haavoittuvuutensa, joita viranomainen voi hyödyntää valvoessaan tiettyä henkilöä.

Kovin tarkkoja tietoja liikkumisesta ei kännykän avulla saa. Jos on älykännykkä, niin tietysti hieman tarkempia kuin vanhanmallisilla, joiden paikantaminen on aika toivotonta (tapaus Karoliina Kesti) ja loppu riippuu siitä mitä sovelluksia on ladannut ja mitä toimintoja pitää päällä. Parhaasta puhelimesta saa akun irti. Jostain syystä useimmat älykännykät on tehty sellaisiksi, ettei akkua saa irti :) Monet mallit ilmoittavat sijaintinsa tukiasemalle myös pois päältä ollessaan. Lentotilaa asiantuntijat pitävät suht. luotettavana ettei puhelin silloin lähettäisi signaalia. Itse en luottaisi edes siihen. EU:n markkinoille ei kuluttajille saa edes tuoda puhelimia, joissa ei ole tiettyjä käyttäjälle tuntemattomia herkkuja. Näin viranomaisemme ovat halunneet.

Tietosuojastaan tarkkojen ei kannata käyttää ns. yhteisöpalveluja eikä pelata Pokemon Go -tyyppisiä pelejä. Myöskään kortilla ei kannata maksaa, vaan käteisellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme