Juristeja paikalla? Perintöasiaa!!!!
Jos mies kuolee, kuka tai ketkä näistä perii ja miten, jos testamenttia ei ole?
1. Miehen avopuoliso, joka asunut miehen kanssa melkeen 5 vuotta
2. Miehen vaimo, josta ei ole saanut erottua. Asuu eri paikkakunnalla.
3. Miehen aikuinen tytär vaimon kanssa, joka ei ole tavannut isäänsä vuosiin.
4. Avovaimon teini-ikäinen poika, joka on kuin miehen oma poika ja asunut näiden kanssa samassa talossa. Mies on luvannut pitää pojasta huolta monta kertaa
Omaisuus: talo, jossa asuvat, kesämökki, auto, rahaa tilillä noin 15000 €.
Mikä tässä on eritenkin 1 ja 4 asema?
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Rintaperillinen voidaan tietyin edellytyksin tehdä perinnöttömäksi, jolloin hänellä ei ole oikeutta edes lakiosaansa. Rintaperillinen voidaan tehdä perinnöttömäksi, jos perillinen on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, perittävän perimyspolvessa olevaa sukulaista tai perittävän ottolasta tai ottolapsen jälkeläistä. Perinnöttömäksi tekemisen perusteita ovat myös jatkuva kunniaton elämä tai jatkuva epäsiveellinen elämä. Kahdessa viimeksi mainitussa tapauksessa huomioon otetaan se, miten syvästi perillisen elämäntapa on loukannut perittävää."
http://www.testamentti.fi/lakiosa/Hohhoijaa! Jos rintaperillinen ei ole tuomittu käräjillä jostain rikoksesta vainajaa kohtaan, niin aika heikkoa on tätä edes yrittää. Tytär vaikuttaa kunnolliselta toisin kuin isänsä ja tämän patja.
Hohhoijaa! Kannattas lukea ketjut ensin, ennenkuin kommentoi.
Niin? Mistä rikoksesta tytär on tuomittu isäänsä vastaan?
Niin, luitko ketjun?
Luin. Kerro nyt millä perusteella tyttären lakiosan saisi poistettua?
Vaikka huumeidenkäytön.
Jos ap on aito niin on vastenmielinen tyyppi. Ap, hanki itse rahasi, äläkä yritä norkoilla toisen perheen varoja itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Rintaperillinen voidaan tietyin edellytyksin tehdä perinnöttömäksi, jolloin hänellä ei ole oikeutta edes lakiosaansa. Rintaperillinen voidaan tehdä perinnöttömäksi, jos perillinen on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, perittävän perimyspolvessa olevaa sukulaista tai perittävän ottolasta tai ottolapsen jälkeläistä. Perinnöttömäksi tekemisen perusteita ovat myös jatkuva kunniaton elämä tai jatkuva epäsiveellinen elämä. Kahdessa viimeksi mainitussa tapauksessa huomioon otetaan se, miten syvästi perillisen elämäntapa on loukannut perittävää."
http://www.testamentti.fi/lakiosa/Hohhoijaa! Jos rintaperillinen ei ole tuomittu käräjillä jostain rikoksesta vainajaa kohtaan, niin aika heikkoa on tätä edes yrittää. Tytär vaikuttaa kunnolliselta toisin kuin isänsä ja tämän patja.
Hohhoijaa! Kannattas lukea ketjut ensin, ennenkuin kommentoi.
Niin? Mistä rikoksesta tytär on tuomittu isäänsä vastaan?
Niin, luitko ketjun?
Luin. Kerro nyt millä perusteella tyttären lakiosan saisi poistettua?
Vaikka huumeidenkäytön.
Käyttääkö tämä tytär huumeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Rintaperillinen voidaan tietyin edellytyksin tehdä perinnöttömäksi, jolloin hänellä ei ole oikeutta edes lakiosaansa. Rintaperillinen voidaan tehdä perinnöttömäksi, jos perillinen on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, perittävän perimyspolvessa olevaa sukulaista tai perittävän ottolasta tai ottolapsen jälkeläistä. Perinnöttömäksi tekemisen perusteita ovat myös jatkuva kunniaton elämä tai jatkuva epäsiveellinen elämä. Kahdessa viimeksi mainitussa tapauksessa huomioon otetaan se, miten syvästi perillisen elämäntapa on loukannut perittävää."
http://www.testamentti.fi/lakiosa/Hohhoijaa! Jos rintaperillinen ei ole tuomittu käräjillä jostain rikoksesta vainajaa kohtaan, niin aika heikkoa on tätä edes yrittää. Tytär vaikuttaa kunnolliselta toisin kuin isänsä ja tämän patja.
Hohhoijaa! Kannattas lukea ketjut ensin, ennenkuin kommentoi.
Niin? Mistä rikoksesta tytär on tuomittu isäänsä vastaan?
Niin, luitko ketjun?
Luin. Kerro nyt millä perusteella tyttären lakiosan saisi poistettua?
Vaikka huumeidenkäytön.
Käyttääkö tämä tytär huumeita?
Niin, kannattas lukea se ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Rintaperillinen voidaan tietyin edellytyksin tehdä perinnöttömäksi, jolloin hänellä ei ole oikeutta edes lakiosaansa. Rintaperillinen voidaan tehdä perinnöttömäksi, jos perillinen on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, perittävän perimyspolvessa olevaa sukulaista tai perittävän ottolasta tai ottolapsen jälkeläistä. Perinnöttömäksi tekemisen perusteita ovat myös jatkuva kunniaton elämä tai jatkuva epäsiveellinen elämä. Kahdessa viimeksi mainitussa tapauksessa huomioon otetaan se, miten syvästi perillisen elämäntapa on loukannut perittävää."
http://www.testamentti.fi/lakiosa/Hohhoijaa! Jos rintaperillinen ei ole tuomittu käräjillä jostain rikoksesta vainajaa kohtaan, niin aika heikkoa on tätä edes yrittää. Tytär vaikuttaa kunnolliselta toisin kuin isänsä ja tämän patja.
Hohhoijaa! Kannattas lukea ketjut ensin, ennenkuin kommentoi.
Niin? Mistä rikoksesta tytär on tuomittu isäänsä vastaan?
Niin, luitko ketjun?
Luin. Kerro nyt millä perusteella tyttären lakiosan saisi poistettua?
Vaikka huumeidenkäytön.
Käyttääkö tämä tytär huumeita?
Niin, kannattas lukea se ketju.
No ei käytä. Lue itse huolellisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Rintaperillinen voidaan tietyin edellytyksin tehdä perinnöttömäksi, jolloin hänellä ei ole oikeutta edes lakiosaansa. Rintaperillinen voidaan tehdä perinnöttömäksi, jos perillinen on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, perittävän perimyspolvessa olevaa sukulaista tai perittävän ottolasta tai ottolapsen jälkeläistä. Perinnöttömäksi tekemisen perusteita ovat myös jatkuva kunniaton elämä tai jatkuva epäsiveellinen elämä. Kahdessa viimeksi mainitussa tapauksessa huomioon otetaan se, miten syvästi perillisen elämäntapa on loukannut perittävää."
http://www.testamentti.fi/lakiosa/Hohhoijaa! Jos rintaperillinen ei ole tuomittu käräjillä jostain rikoksesta vainajaa kohtaan, niin aika heikkoa on tätä edes yrittää. Tytär vaikuttaa kunnolliselta toisin kuin isänsä ja tämän patja.
Hohhoijaa! Kannattas lukea ketjut ensin, ennenkuin kommentoi.
Niin? Mistä rikoksesta tytär on tuomittu isäänsä vastaan?
Niin, luitko ketjun?
Luin. Kerro nyt millä perusteella tyttären lakiosan saisi poistettua?
Vaikka huumeidenkäytön.
Käyttääkö tämä tytär huumeita?
Niin, kannattas lukea se ketju.
No ei käytä. Lue itse huolellisemmin.
Väitinkö, että käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Miehen tytär on rintaperillinen, eli varsinainen perijä. Aviovaimo saa avio-oikeuden perusteella puolet omaisuudesta. Avovaimo ja avovaimon poika eivät tietenkään peri mitään.
Lupaukset eivät auta yhtään mitään, pitäisi tehdä testamentti.
Ei saa! Aviovaimo saa puolet YHTEENLASKETUSTA omaisuudesta, jossa huomioidaan myös lesken oma omaisuus.
Vain tytär perii, aviovaimo voi saada tasinkoa jos on köyhempi, mutta ilman testamenttia 1 ja 4 eivät peri yhtään mitään.
Testamentin saa tehdä ihan kenelle tahansa. Rintaperillisellä on kuitenkin aina oikeus lakiosaan. Sitä pitää kuitenkin vaatia 6 kk:n kuluttua testamentin tiedoksisaannista, eikä ole mitenkään itsestään selvä. Ei siis tarvitse moittia testamenttia vaan vaatia lakiosaansa.
Aviopuoliso VOI saada TASINKOA jos on köyhempi, mutta sekään ei ole itsestään selvää.
Testamentti kannattaa tehdä juristilla, vaikka pankissa tai oikeusaputoimistossa.
Kannattaa huomata, että jos on yhteisiä lapsia, avopuolisokin on joissakin tapauksissa aviopuolisoon verrattavissa, mutta tässä esimerkissä lapsi ei ollutkaan yhteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehelle käy jotain, ollaan siis ihan tyhjän päällä!! Ei tällaisia vaan tule ajatelleeksi, kun onni kukoistaa ja kaikki on hyvin.
Ap
Miksi mies siis haluaa olla toisen kanssa naimisissa, jos onni niin kovin kukoistaa?
Ehkä siksi, että miehen omaisuus menisi jakoon ex-vaimon kanssa myös erossa. Nyt vaimo ei ole viitsinyt hakea eroa ( syystä jota me emme ymmärrä), eikä mieskään.
Ap poikineen olisi todella täysin tyhjän päällä, sillä esimerkiksi yhteinen pankkitilinne voi sulkeutua heti kun pankki saa tiedon miehesi kuolemasta. Pahin mahdollinen tilanne on se, että kaikki "yhteiset" rahanne menevät vain miehen nimissä olevalle tilille, jolloin kaikki sillä tilillä olevat rahat kuuluisivat kuolinpäivän jälkeen vain miehen kuolinpesälle.
Vierailija kirjoitti:
Tohon edelliseen liittyen, niin mä en ymmärrä miten entisenvaimon ja tyttären asumiset ja omaisuus liittyy minuun ja poikaani? Enhän mä ole heidän perimisestä kiinnostunut!
Siis mua kiinnostaa vaan mitä tapahtuu meidän talolle, mökille ja autolle. Siis ihan eri asiasta on kysymys tässä.
Ja kiitosta vaan, on tullut selväksi että kadulle joudutaan jos mies kuolee, eikä mitään saada!
Ja mies on itse Turkin sulttaani! Voi herranjestas teidän juttuja. Ihan naurattaa! Ap
Ei ole olemassa mitään TEIDÄN taloa, mökkiä tai autoa. Vai onko SINUN nimeäsi edes sinun käytössäsi olevan auton rekisteritiedoissa?
Outo olet, jos sinua nyt niin kauheasti naurattaa, että ymmärrät olevasi täysin tyhjin käsin miehesi kuoltua. Pidä ainakin tallessa joka ainoa kuitti, jonka OMILLA rahoillasi ostat ( tv, pesukone, puhelin ym), sillä vain ne jäävät sinulle. Onko netti- ja puhelinliittymäsi miehen nimissä? Jos ovat, nekin sulkeutuvat miehen kuoltua.
Hanki nyt, hyvä ihminen edes JOTAIN omiin nimiisi siten, että miehen vaimo ja tytär eivät pääse niihin käsiksi ja lopeta nauraminen!
Ketjun luettuani muljahtaa mieleeni seuraavaa: pienen perheyrityksen toimitusjohtaja ja perheen isä joutuu viidenkympin villityksen pyörteisiin ja hormoonihöyryissään jättää perheensä. Pienipalkkainen yksinhuoltajaäiti näkee tilanteessa mahdollisuuksia oman elintasonsa parantamiseen ja ryhtyy suhteeseen itseään huomattavasti vanhemman, varakkaaksi olettamansa miehen kanssa. Miehen perheen omaisuus ja yritys sirpaloituisivat toimimattomiksi yksiköiksi avioerossa tehtävän osituksen takia. Siksi mies ei halua erota vaan epämääräisin lupauksin roikottaa uutta kumppania ns. löysässä hirressä , nauttien tämän palveluksista ja statuksesta, että saa näytellä parikymmentä vuotta nuorempaa naista rinnallaan. Mies aavistaa, että kainaloinen kana hakeutuu paksumman lompakon liepeille, mikäli ero otetaan ja omaisuus puolitetaan jolloin varallisuus ja elintaso puolittuu myös. Sutki äijä. Entinen perhekokonaisuus pitää yllä tiettyä statusta, joka taas puolestaan kiinnittää uuden perheen häneen.
Olettaen että kyseessä on ollut tyypillinen tapa perustaa ja rakentaa perheyritys, jolloin molemmat puolisot raatavat rinnan, kuuluu vaimolle myös puolet omaisuudesta vaikka mies olisikin miehisyyttään korostaakseen laittanut omaisuuden omille nimilleen. Lasten kuuluu tietysti periä vanhempansa ja lakiosuus tulee aina. Avopuolison asema tässä kombossa on kovin heikko, varsinkin kun näyttää siltä , että mies ei ole kovin kiinnostunut turvaamaan hänen asemaansa millään lailla. Pojalla on oma isä, ei hänen kuulu periä muiden isiä.
Sanoisin Ap.lle, että koita pitää huolta itsestäsi. Perinnön odottelu ei kannata. Jos jotakin joskus saisitkin, niin valtio vie perintöveron kautta ison osan sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tohon edelliseen liittyen, niin mä en ymmärrä miten entisenvaimon ja tyttären asumiset ja omaisuus liittyy minuun ja poikaani? Enhän mä ole heidän perimisestä kiinnostunut!
Siis mua kiinnostaa vaan mitä tapahtuu meidän talolle, mökille ja autolle. Siis ihan eri asiasta on kysymys tässä.
Ja kiitosta vaan, on tullut selväksi että kadulle joudutaan jos mies kuolee, eikä mitään saada!
Ja mies on itse Turkin sulttaani! Voi herranjestas teidän juttuja. Ihan naurattaa! Ap
Ei ole olemassa mitään TEIDÄN taloa, mökkiä tai autoa. Vai onko SINUN nimeäsi edes sinun käytössäsi olevan auton rekisteritiedoissa?
Outo olet, jos sinua nyt niin kauheasti naurattaa, että ymmärrät olevasi täysin tyhjin käsin miehesi kuoltua. Pidä ainakin tallessa joka ainoa kuitti, jonka OMILLA rahoillasi ostat ( tv, pesukone, puhelin ym), sillä vain ne jäävät sinulle. Onko netti- ja puhelinliittymäsi miehen nimissä? Jos ovat, nekin sulkeutuvat miehen kuoltua.
Hanki nyt, hyvä ihminen edes JOTAIN omiin nimiisi siten, että miehen vaimo ja tytär eivät pääse niihin käsiksi ja lopeta nauraminen!
Ymmärsin, ettei ap:lla ole omia rahoja juuri nyt. Se että tuet ja tuntikorvaus kahvilatyöstä riittävät murto-osaan ruokamenoista ei ole oikein peruste vaatia mitään takaisin jälkikäteen.
Aika vakava tilanne kieltämättä.
Mitä pitäisi tehdä:
1) miehen pitäisi ottaa ero vaimostaan, mennä naimisiin ap:n kanssa ja adoptoida tämän poika, tai
2) tehdä testamentti ap:n ja tämän pojan hyväksi.
Adoptioon tarvitaan sitten myös pojan oman isän suostumus.
Sinänsä ap ei oikeastaan voi tehdä mitään miehen perinnön suhteen. Jos mieskin on sairaalassa, niin ehkä kaikki keskustelutkin on hyvä lykätä tuonnemmaksi.
Mitä ap:n tulee tehdä: katsoo että on edes joku oma tili, jolta voi omia rahojaan nostaa, kun miehen tilit ja yhteiset tilit sulkeutuvat. Niin ja töitä kannattaa etsiä ja alkaa hankkia omaa varallisuutta. Poika etsimään kesä- ja viikonlopputöitä (16v. se muistaakseni on?). Lapsilisäkin loppuu pian ja sitten elarit.
Et sinä, etkä poikasi saa perintöä, usko jo. Eli viikonloppuna voit palata vuokrakaksioosi ja annat miehen olla vapailla markkinoilla niinkuin haluaa, avioliitossa vaimonsa kanssa. Sinä voisit alkaa vaikka opiskelemaan, jotain yleissivistää ja lopettaa onnenonkimiset.
On sentään miehellä ja hänen virallisella vaimollaan molemmilla sen verran älliä, etteivät eroa. Kummatkin ovat aistineet ap:n todellisen intressin.
Miksi, ap, olet muuttanut yhteen naimisissa olevan miehen kanssa? Olisitko muuttanut, jos mies olisi asunut vuokralla kerrostelokolmiossa?
Nyt on aika ottaa puheeksi sen sairaalassa olevan miehen kanssa ihan vakavasti, että miten hän on ajatellut sinun ja poikasi pärjäävän, jos ja kun miehestä aika jättää ja kiinnostaako tämä edes miestä. Jos hän haluaa teidän pärjäävän, niin mitä hän on valmis tekemään ihan konkreettisesti? Jos mies vain vitsailee, niin sinun on saatava hänet uskomaan, että on tosi kyseessä. Jos mies ei aio ottaa avioeroa, mennä naimisiin kanssasi tai tehdä hyväksesi testamenttia, sinun on syytä aloittaa oman tulevaisuutesi turvaaminen NYT ja lopetettava ilmainen kodinhoitopalvelu ja muutettava omillesi. Mies taitaa laskea senvaraan, että suostut hoitamaan hänet vaikka ilmaisena omaishoitajana tarvittaessa. Pistä stoppi tälle ja ajattele poikasikin tulevaisuutta.
Mene hyvä ihminen työvoimatoimistoon työnhakijaksi. On toki hyvä, että olet edes vähän siellä tuttusi kahvilassa. Olet niin nuori, että työikää on jäljellä vielä parikymmentä vuotta. Työ ja varsinkin ajatus siitä voi tietysti nyt tuntua raskaalta, mutta raskaammaksi tilanne käy, kun mies vanhenee ja itsekin vanhenet. Tarvitset nyt jotain muuta turvaa ja tukea kuin avopuolison epämääräiset lupaukset. Paras turva olisi oma työ ja palkka, kertyisi eläkettäkin.
Avopuolisosi on niin vitsikäs mies katsoessaan, että onko sinusta vaimoksi. Ellei hän ole sitä viidessä vuodessa nähnyt, ei aiokaan nähdä. Ota vastuu omasta tulevaisuudestasi aktiivisesti. Perintöjen toivossa ei ole hyvä elää.
Jos ei muuta niin vaadi, että ukkos ottaa sulle reilun eläkevakuutuksen ja poikas henkivakuutuksen edunsaajaksi.
Ehkä juristit osaa kommentoida tätä ajatusta. Siis kertamaksulla 200 tonnia vaikka.
Luin. Kerro nyt millä perusteella tyttären lakiosan saisi poistettua?