Juristeja paikalla? Perintöasiaa!!!!
Jos mies kuolee, kuka tai ketkä näistä perii ja miten, jos testamenttia ei ole?
1. Miehen avopuoliso, joka asunut miehen kanssa melkeen 5 vuotta
2. Miehen vaimo, josta ei ole saanut erottua. Asuu eri paikkakunnalla.
3. Miehen aikuinen tytär vaimon kanssa, joka ei ole tavannut isäänsä vuosiin.
4. Avovaimon teini-ikäinen poika, joka on kuin miehen oma poika ja asunut näiden kanssa samassa talossa. Mies on luvannut pitää pojasta huolta monta kertaa
Omaisuus: talo, jossa asuvat, kesämökki, auto, rahaa tilillä noin 15000 €.
Mikä tässä on eritenkin 1 ja 4 asema?
Kommentit (269)
Tiedätkö miehen veloista ja takauksista? Jospa niitä on paljon enemmän kuin talon arvo. Entä yrityksen arvo/velat?
Vierailija kirjoitti:
Ero ja uusiin naimisiin. Sitten miehesi voi adoptoida poikasi.
Adoptoida saa, vaikka ei ole naimisissa. Täytyy vain muistaa, että adoptio katkaisee yhteydet sitten sinne biologisen isän sukuun kokonaan. Mistäs me tiedetään, vaikka sieltä olis miljoonaperintö tulossa:)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt naurattaa ne kommentit naimisiinmenosta täälläkin,
"Se on vain paperilappunen ja renkula sormessa, mitään muuta merkitystä sillä ei ole."
Noh, nyt on talon, kesämökin ja tukun rahaa-verran merkitystä. Eli on sillä merkitystä.
Mutta kun ei osata järjellä miettiä asioita etukäteen, niin lopputulema on usein että jäljellä on vaan se tuulen huuhtoma takapuoli...
Kuinkahan kiva se avioliiton hyöty olisikaan miehelle ja hänen tyttärelleen, jos ap kuolisikin ensin.
Muistakaa, että jos tässä mies on vielä hengissä ja haluaa turvata avon ja pojan, hän voi myös LAHJOITTAA omaisuuttaan heille elinaikanaan. Ketjun perusteella arvelisin, että ei halua tai ymmärrä sitä tehdä.
Luin ketjun bussissa istuessani ja täytyy sanoa, että en ymmärrä aloittajan kaltaisia naisia. Mennä nyt jalkavaimoksi naimisissa olevalle miehelle , jättää oma työ ja jäädä miehen viihdyttäjäksi.
Jos tämä ei ole provo, niin aloittaja ei ole sieltä terävimmästä päästä, kun antaa toisen käyttää itseään hyväkseen partaansa naureskellen.
Luulenpa, että mies ja hänen vaimonsa ovat ihan hyvää pataa keskenään. Tilanne sopii molemmille; yhteinen yritys, yhteinen omaisuus, molemmilla vapaus, mutta luja side kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä semmoinen asia, että kun ollaan avoliitossa asuttu viisi vuotta, niin eikö tästä tule mulle mitään oikeuksia esim taloon. Tää on ollut kuiteskin mun koti ja pojan ja oon täällä siivonnut ja omilla rahoilla ostanut ruokaa yhteiseksi ihan niinkuin avioliitossa. Ap
Hehe, meidän ihana rakas äitipuoli kuvitteli saavansa 10v vanhoja kylpyhuoneremontteja perittyä meiltä kun isä kuoli. Sitä vitutti, kun lensi ulos kun leppäkeihäs vaikka isä oli testamentannut sille asumis- ja hallintaoikeuden.
Tuo asumis- ja hallintaoikeuden testamenttaaminen, se siis pystyttiin kumoamaan? Miten? Kukahan alunperinkään on antanut ymmärtää, että tuollaisella testamenttaamisella olisi pitävää merkitystä?
Kyllä hallintaoikeuksia saa ja voi testamentata, ja näin tehdäänkin jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että jos tässä mies on vielä hengissä ja haluaa turvata avon ja pojan, hän voi myös LAHJOITTAA omaisuuttaan heille elinaikanaan. Ketjun perusteella arvelisin, että ei halua tai ymmärrä sitä tehdä.
Niinhän hän jo lahjoittaakin, avovaimon tilille. Lahjavero sitten takautuvasti, kyllä lakivaimo huolehtii kun aika tulee.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa muka voi jättää perinnöttömäksi jos ei ole esim ollenkaan käynyt isänsä luona? Ap
Voiko joku oikeasti olla näin tyhmä? (Ja ahne)
Ukko voisi ottaa avovaimon tai tämän pojaksi hyväksi oikein tyyriin henkivakuutuksen, jos haluaisi. Luultavasti ei halua - sen enempää kuin avioliittoonkaan. Mainittakoon muuten, että 5 vuotta yhteiseloa ei ole mielestäni kovin pitkä aika. Lyhyeltä se tuntuu erityisesti siinä kontekstissa, että avovaimon mielestä miehen biologisella tyttärellä ei tulisi olla ollenkaan oikeutta perintöön ja samaan aikaan ap:n omalla lapsella, jolla on nähtävästi omakin isä, tulisi.
Kamala akka. Ei ihme, että oli yh, eikä ihme, ettei nyxä halua.
tuohan on maailman yksinkertaisin juttu
1 ja 4 nelonen ei kuulu perillisiin eikä saa missään oloissa mitään
Vierailija kirjoitti:
tuohan on maailman yksinkertaisin juttu
1 ja 4 nelonen ei kuulu perillisiin eikä saa missään oloissa mitään
Paitsi Munsalan kansallispuvun. Jatkuu...
Tässä olisi juristi paikalla. Mutta valitettavasti kysymyksesi on niin höperö, että en ammattieettisistä syistä viitsi vastata sinulle... Ymmärtäisit vastaukseni kuitenkin väärin ja rautalangasta en ala vääntämään. Ainut neuvoni jonka sinulle annan on se, että menkää kasvokkain juttelemaan jollekin juristille.
Vierailija kirjoitti:
Avovaimoa ei perimysjärjestyksessä ole olemassakaan. Olet kuin kuka tahansa tuiki tuntematon ihminen perinnönjaossa juridisesti.
Mikäli mies on tenyt hyväksesi testamentin, niin asia on toinen. Lakiosa on siis 50 prosenttia omaisuudesta, toisella puoliskolla omaisuuden haltija saa tehdä, mitä haluaa. Laittaa vaikka Pelastakaa sokeat kissat ry:lle.
Kysyit voiko testamentin tehdä monelle henkilölle/taholle. Siin ei ole mitään rajoitusta. Voi vaikka joka kahvikuppinsa testamentata erikseen eri ihmisille.
Eri asia, että kukaan juristi ei ehkä lähde laatimaan testamenttia, jossa on muutaman euron eriä tuhat kappaletta.
Tuo alku väärin. Nykyään 5 vuotta jatkunut avoliitto rinnastuu perinnönjaossa avioliittoon. Mutta voipi olla sitten rinnastumatta tilanteessa, jossa avioliitto ex-puolisoon yhä voimassa :) Jos tuota avioliittoa ei olisi, olisit jo nyt aviopuolison asemassa...onpa erikoinen tilanne.
Tytär saa vähintään lakiosan, sinun lapsesi ei ilman testamenttia mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä miehen ottaa ero. Sen jälkeen pyydä miestä adoptoimaan poikasi. Sen jälkeen pyydä miehen tekemään testamentti sinulle ja pojallesi.
Voi olla että silloin saatte 75%-100% perinnöstä
Jos tytär katsottaisiin holtittomaksi. Sitä ei sentään voi pyytää, että alkaisitko holtittomaksi?
Ei vaan jos testamentti on tehty avovaimolle ja pojalle, ja jos tytär ei hae lakiosuuttaan niin avovaimo ja poika saavat 100%
Kuolleella on aina pesänhoitaja. Perunkirjoituksessa on selvitettävä pesän osakkaat ja testamenttia tai ei, papereihin tulee merkintä kaikista perillisistä..pesänhoitajan pitäisi tehdä siis petos jos ei antaisi osuutta tyttärelle. Tytär voi luopua perinnöstä, mutta vain omille lapsilleen
Sekoitat nyt perintöosan ja lakiosan. Tässä tapauksessa omaisuus olisi testamentattu muualle, eli perintöä ei ole tulossa eikä siitä siis voi luopuakaan, mutta rintaperillinen voi kuitenkin vaatia lakiosansa. Lainaan Minilex-sivustoa.
"Lakiosailmoitus liittyy tilanteisiin, joissa perittävä on tehnyt perinnöstään testamentin. Sen tarkoituksena on suojella perillistä tämän lakiosaa loukkaavalta testamentin määräykseltä. Lähtökohtaisesti testamentin määräyksellä ei voida poistaa perillisen oikeutta lakiosaan. Lakiosan saaminen edellyttää lakiosailmoituksen tekemistä"
"Jos perillinen jättää lakiosailmoituksen tekemättä, hän menettää oikeutensa testamentin saajaa vastaan."
Tuttavapiirissä oli juuri tapaus, jossa aikuiset lapset, joista osalla omia lapsia, jätti lakiosavaatimuksen tekemättä. Raha, osakkeet ja vastaava likvidi omaisuus oli siirretty eloonjääneen puolison nimiin (jonka ei siis tarvitse maksaa sitä tasinkoa, kuten täällä on lukuisat kerrat toistettu) ja testamentissa oli ehdot, että jos kukaan ei vaadi lakiosaa, niin se tulee todennäköisesti paljon kannattavammaksi heille vuosien kuluttua, kuin saada nyt lakiosa kiinteästä omaisuudesta.
Jätti lakiosavaatimuksen tekemättä kokonaan vai vain siirsi sen tekoa? Vai mihin viittaa tuo kannattavuus vuosien kuluttua?
Naurettava (ja säälittävä) tilanne! Miten niin "vaimo ei ole saanut erottua"???? Anteeksi oletko sinä tässä se toinen nainen? Kai tiedät, että aviopuolisot voivat nykyään erota ihan yhden ihmisen voimin, eli mies voi hakea eroa yksin. Sinä (mikäli olet tuo avovaimo) jäät poikasi kanssa ilman penniäkään, kaikki menee miehen biologiselle tyttärelle myös siinä tapauksessa, että "vaimo saisi viimein erottua". Vaikka olisi testamentti, niin silloinkin tytär saa osansa, häntä ei mitenkään voi ohittaa. Testamentilla tyttären osuutta voi kuitenkin rajoittaa, jolloin hänelle menisi vain 50% omaisuudesta (nykytilanteessa 100% - vaimon tasinko). Suosittelen kyllä miestä nyt eroamaan, jolloin sinulle ja pojallesi voidaan testamentata huoletta... esimerkiksi se toinen 50%, joka ei mene tyttärelle.
Ei rinnastu 5 v avoliitto automaattisesti avioliittoon. Vaatisi avopuolison dokumentoitua osallistumista esim. asunnon tai muun omaisuuden rahoitukseen. Yhdessä asuminen pelkästään ei riitä. Kyllä, asia tarkastettu juristilta pari kuukautta sitten.
Mutta ap: Jos tämä ei ole provo, ota pikaisesti vastuu omasta ja lapsesi elämästä ja sen rahoittamisesta. Kannattaa myös lakata olemasta sinisilmäinen ja käydä pikaisesti esim. oikeusaputoimistossa faktoja selvittämässä. Todennäköisesti et tosin ole oikeutettu julkiseen oikeusapuun avopuolisosi varakkuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avovaimoa ei perimysjärjestyksessä ole olemassakaan. Olet kuin kuka tahansa tuiki tuntematon ihminen perinnönjaossa juridisesti.
Mikäli mies on tenyt hyväksesi testamentin, niin asia on toinen. Lakiosa on siis 50 prosenttia omaisuudesta, toisella puoliskolla omaisuuden haltija saa tehdä, mitä haluaa. Laittaa vaikka Pelastakaa sokeat kissat ry:lle.
Kysyit voiko testamentin tehdä monelle henkilölle/taholle. Siin ei ole mitään rajoitusta. Voi vaikka joka kahvikuppinsa testamentata erikseen eri ihmisille.
Eri asia, että kukaan juristi ei ehkä lähde laatimaan testamenttia, jossa on muutaman euron eriä tuhat kappaletta.
Tuo alku väärin. Nykyään 5 vuotta jatkunut avoliitto rinnastuu perinnönjaossa avioliittoon. Mutta voipi olla sitten rinnastumatta tilanteessa, jossa avioliitto ex-puolisoon yhä voimassa :) Jos tuota avioliittoa ei olisi, olisit jo nyt aviopuolison asemassa...onpa erikoinen tilanne.
Tytär saa vähintään lakiosan, sinun lapsesi ei ilman testamenttia mitään.
No ei todellakaan rinnastu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero ja uusiin naimisiin. Sitten miehesi voi adoptoida poikasi.
Adoptoida saa, vaikka ei ole naimisissa. Täytyy vain muistaa, että adoptio katkaisee yhteydet sitten sinne biologisen isän sukuun kokonaan. Mistäs me tiedetään, vaikka sieltä olis miljoonaperintö tulossa:)
Adoptio tässä kyseisessä tilanteessa ilman avioliittoa veisi myös äidin oikeudet lapseensa.
Riippuu siitä, mitä mies haluaa. Ehkä hän haluaakin omaisuuden menevän exälle ja tyttärelle.