Juristeja paikalla? Perintöasiaa!!!!
Jos mies kuolee, kuka tai ketkä näistä perii ja miten, jos testamenttia ei ole?
1. Miehen avopuoliso, joka asunut miehen kanssa melkeen 5 vuotta
2. Miehen vaimo, josta ei ole saanut erottua. Asuu eri paikkakunnalla.
3. Miehen aikuinen tytär vaimon kanssa, joka ei ole tavannut isäänsä vuosiin.
4. Avovaimon teini-ikäinen poika, joka on kuin miehen oma poika ja asunut näiden kanssa samassa talossa. Mies on luvannut pitää pojasta huolta monta kertaa
Omaisuus: talo, jossa asuvat, kesämökki, auto, rahaa tilillä noin 15000 €.
Mikä tässä on eritenkin 1 ja 4 asema?
Kommentit (269)
Jos miehelläsi on noinkin paljon omaisuutta ja on edelleen naimisissa, niin selkeästi hän ei halua sinun perivän mitään. Vaan haluaa, että exälle ja heidän tyttärelleen jää kaikki omaisuus. Mies ymmärtää sinun olevan varaton pummi perintöä kyttäämässä. Koska ei ole halunnut erota ei varmasti halua tehdä myöskään testamenttia. Sinulle jää sossun tuet, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oijoi, nyt menee jo hieman liian pitkälle. Ap:llä ei siis ole mitään omia tuloja, edes kansaneläkettä, kun avomies maksaa hänen ja hänen poikansa kaiken elämisen?
En oo noin sanonut missä? Siis mulla on omat tulot tietty ja pojalla lapsilisät ja elatustuki. Mies laittaa mun tilille rahaa kun mun tuet väheni kun asutaan yhdessä.
Ja mies ei tykkää ja ehdi käydä kaupassa niin mä hoidan ostokset.
Ja kun laitoin alussa et miehen tilillä on 15000 niin se on käyttelytili. Miehellä on muitakin tilejä, mistä en tiedä mitään. Ja hänen entisen vaimon asunto on myös miehen nimissä ja tyttären talo. Olen kysynyt koska laittaa tytön ulos sieltä kun ei kerran ole väleissä, niin tää vaan oli ihan kuin ei mitään. Niin siitä päättelin että nämä olis mun mieheni asuntoja myös. Ap
Mies ei taida mitään juridisesti tärkeitä (taloudellisia ym. sopimusasioita) asioitaan tai tietojaan kanssasi jakaa, joten nyt kannattaa vain nauttia nykyisestä tilanteesta. Niin monta asiaa hänen taloudellisista asioistaan tuntuu olevan sinulle hämärän peitossa. Eli sinulla on nyt olemassaolevat edut niin kauan kuin avomiehesi on hengissä ja antaa teidän asua talossaan. Avomiehen mahdollisen kuoleman jälkeen teillä (sinä ja poikasi) ei ole mitään oikeuksia avomiehen omaisuuden mihinkään osaan nykyisessä tilanteessa, kun testamenttia hyväksenne ei ole tehty.
Tohon edelliseen liittyen, niin mä en ymmärrä miten entisenvaimon ja tyttären asumiset ja omaisuus liittyy minuun ja poikaani? Enhän mä ole heidän perimisestä kiinnostunut!
Siis mua kiinnostaa vaan mitä tapahtuu meidän talolle, mökille ja autolle. Siis ihan eri asiasta on kysymys tässä.
Ja kiitosta vaan, on tullut selväksi että kadulle joudutaan jos mies kuolee, eikä mitään saada!
Ja mies on itse Turkin sulttaani! Voi herranjestas teidän juttuja. Ihan naurattaa! Ap
Herää myös kysymyksiä:
Minkä ikäisiä olette, (aikuiset ja lapset)?
Onko miehelläsi vakava sairaus?
Oletko kysynyt, miksi mies ei halua erota?
Miten aioit hoidella perintöverot, jos testamentti joskus tehtäisiin?
Kai Ap tajuaa myös sen ettei suomessa ole pakko olla naimisissa. Riittää kun toinen haluaa eron eikä sitä voi kukaan estää toteutumasta.
Toisin sanoen miehellä on joku iso syy siihen miksei ole eronnut. Ymmärrän että sua harmittaa mutta mitäs läksit.
Vierailija kirjoitti:
Tohon edelliseen liittyen, niin mä en ymmärrä miten entisenvaimon ja tyttären asumiset ja omaisuus liittyy minuun ja poikaani? Enhän mä ole heidän perimisestä kiinnostunut!
Siis mua kiinnostaa vaan mitä tapahtuu meidän talolle, mökille ja autolle. Siis ihan eri asiasta on kysymys tässä.
Ja kiitosta vaan, on tullut selväksi että kadulle joudutaan jos mies kuolee, eikä mitään saada!
Ja mies on itse Turkin sulttaani! Voi herranjestas teidän juttuja. Ihan naurattaa! Ap
Heidän perimisestäänhän sinä juuri olet kiinnostunut; he saavat "miehesi" rahat. Te poikasi kanssa olette "kämppäkavereita", joilla ei ole mitään oikeutta "miehesi" omaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tohon edelliseen liittyen, niin mä en ymmärrä miten entisenvaimon ja tyttären asumiset ja omaisuus liittyy minuun ja poikaani? Enhän mä ole heidän perimisestä kiinnostunut!
Ap
Ne vaikuttaa siihen, paljonko entinen vaimo (joka siis virallisesti on nykyinen vaimo) saa miehesi omaisuudesta sitten, kun miehesi kuolee tai ottaa hänestä eron. Mitä vähemmän vaimolla on omaa omaisuutta, sitä suuremman osan hän saa miehesi omaisuudesta.
Onnea sulle ap! Sinuna menisin vilkkaasti naimisiin, jos nyt ensin saisit sen miehesi eroamaan entisestä muijastaan. Sillä, jos et nyt ole vieläkään ymmärtänyt, niin jos se mies kuolee ja on vielä naimisissa sen vaimonsa kanssa, niin sä jäät kyllä puille paljaille. Sorry.. Perilliset antaa sulle kenkää siitä huushållista, niin, ettet kissaa ehdi sanoa ja siinä ei sitten mitkään viiden vuoden ruoanlaitot ja siivoukset ole yhtään mitään!
Hyvä, että tajusit vihdoin, ettet saa mitään miehen kuoltua. Eikä ole mitään "meidän" omaisuutta. On vain miehen omaisuutta, jota saat miehen luvalla tilapäisesti käyttää.
Hanki hyvä ihminen töitä ja elätä itse itsesi!
taitaa tämä mies vieläkin rakastaa sitä OIKEAA vaimoaan, kun kerran haluaa hänelle ja tyttärelleen kaiken omaisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Tohon edelliseen liittyen, niin mä en ymmärrä miten entisenvaimon ja tyttären asumiset ja omaisuus liittyy minuun ja poikaani? Enhän mä ole heidän perimisestä kiinnostunut!
Siis mua kiinnostaa vaan mitä tapahtuu meidän talolle, mökille ja autolle. Siis ihan eri asiasta on kysymys tässä.
Ja kiitosta vaan, on tullut selväksi että kadulle joudutaan jos mies kuolee, eikä mitään saada!
Ja mies on itse Turkin sulttaani! Voi herranjestas teidän juttuja. Ihan naurattaa! Ap
Vaimo ja tytär saattaa nauraa pankissa, kun mies on kuollut, et sinä! Ei ole meidän taloa, mökkiä ja rahoja, ap, vaan avomiehesi omaisuutta. Jos et ole naimisissa, eikä teillä ole alaikäisiä yhteisiä lapsia miehesi kuollessa, olet ulkona hänen perinnöstään kirjaimellisesti. Jos et saa miestä erotettua vaimostaan ja mentyä uusiin naimisiin, olet tyhjän päällä. Paperityöt on tehtävä. Suulliset lupaukset on yhtä tyhjän kanssa. Elät pilvilinnoissa, jos uskot itse niihin.
Ah, eli sittenkin mies pitää kahta perhettä, ap on klassinen "jalkavaimo". Mahtavaa... Eroamattomuuden syy on varmaankin "turha byrokratia, johon ei nyt ole aikaa". Olisipa kiva olla tuo vaimo. Saisi elellä ihan omassa rauhassa ja omaisuus karttuu vaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Herää myös kysymyksiä:
Minkä ikäisiä olette, (aikuiset ja lapset)?
Onko miehelläsi vakava sairaus?
Oletko kysynyt, miksi mies ei halua erota?
Miten aioit hoidella perintöverot, jos testamentti joskus tehtäisiin?
Miksi näillä olisi merkitystä? Minä olen 48, mun poika 16, mies on 66. Entisen vaimon tarkkaa ikää en tiedä, mut varmaan kuusissakymmenissä. Tytär on muistaakseni jotain alle 40.
Miehellä on useita sairauksia ikävä kyllä ja nytkin on sairaalassa. Ei tosin vielä mitään hengenvaarallista.
Olen kysynyt erosta monta kertaa ja kysynyt mitä meinaa tehdä. Mies vaan sanoo aina et kahtotaan onko musta vaimoksi asti. Laittaa siis vitsiksi koko asian.
En tiiä mitä taustalla on mut varmaan nämä heidän liikeasiat vaikuttaa paljon kun ovat molemnat siinä hallituksessa vai neuvostossa. Tytär on ihan eri alalla kyllä. Ap
Ei näköjään kellään ole myötätuntoa ja inhimillisyyttä. Jos ajattelisi asiaa ihan sydämellä, niin kyllä se jolla on vähän muutenkin, ansaitsisi tällaisessa tilanteessa tulla palkituksi.
Kenen mielestä nämä muut osapuolet, ex-vaimo ja tytär ANSAITSEE saada perinnöstä yhtään mitään? Mitä he tekevät miehen hyväksi? Tasan ei mene onnen lahjat. Jotkut tienaa tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sekään merkkaa mitään, kun mies on monta kertaa sanonut, että pitää pojasta huolta. Ihan näin sanoin on sanonut.
Ja kun ei nämä vaimo ja tytär ole miehen elämässä mukana mitenkään.
No kun sen miehen sti
Miten tuo juoksevien kulujen lakkauttaminen onnistuu? Mä ostan ruokaa meille omilla rahoilla. Siis onko nämä sitten mun omia rahoja vai miehen. Hän on ne kyllä mulle antanut ihan ruokarahaksi.Pitäiskö nämä jotenkin laskea? Onko mun mies siis mulle jotakin velkaa?
Miehen rahoista menee kaikki taloon ja asumiseen liittyvät jutut ja maksut, samoin mökki ja auto. Mä maksan ruuasta omalta tililtä mihin mies panee rahaa mulle ja pojalle.
Mies aina sanookin, ettei mitään jää säästöön, kun täytyy elättää niin montaa henkeä?
Mutta kertoisitko vielä ihan selko kielellä onko mun mies jotenkin mulle velkaa? Ap
Joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sekään merkkaa mitään, kun mies on monta kertaa sanonut, että pitää pojasta huolta. Ihan näin sanoin on sanonut.
Ja kun ei nämä vaimo ja tytär ole miehen elämässä mukana mitenkään.
No kun sen miehen sti
Miten tuo juoksevien kulujen lakkauttaminen onnistuu? Mä ostan ruokaa meille omilla rahoilla. Siis onko nämä sitten mun omia rahoja vai miehen. Hän on ne kyllä mulle antanut ihan ruokarahaksi.Pitäiskö nämä jotenkin laskea? Onko mun mies siis mulle jotakin velkaa?
Miehen rahoista menee kaikki taloon ja asumiseen liittyvät jutut ja maksut, samoin mökki ja auto. Mä maksan ruuasta omalta tililtä mihin mies panee rahaa mulle ja pojalle.
Mies aina sanookin, ettei mitään jää säästöön, kun täytyy elättää niin montaa henkeä?
Mutta kertoisitko vielä ihan selko kielellä onko mun mies jotenkin mulle velkaa? Ap
Joo.
No mitä joo? Siis on mulle jotain velkaa? Selitä tarkemmin, ap
Ei sinusta ole vaimoksi, jos et ole saanut edes töitä. Ei sossu elättiä kukaan halua naida. Ymmärrän hyvin, että haluaa olla exän kanssa vielä naimisissa.
Kertomasi mukaan olet itse velkaa.
Ilman papereita, sinä ja poikasi ette tule saamaan yhtään mitään. Joudutte myös muuttamaan asunnosta pois saman tien.
Ap, lyhyt vastaus vielä: lain nojalla sinä ja poikasi ette tässä nykytilanteessa tule saamaan senttiäkään kuolinpesästä siltä osin kuin et voi todistaa jotain omaisuutta omaksesi, esim. television jos olet ostanut, voit mukanasi viedä. Ja piste. Tämän selvemmin sitä ei voi enää sanoa. Normaalin irtisanomisajan puitteissa joudutte poistumaan kuolinpesän omistamasta asunnosta jne.