Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keskituloiset elävät kädestä suuhun?

Vierailija
18.07.2016 |

Monet keskituloiset kertovat elävänsä täysin kädestä suuhun, eli säästöön ei jää yhtään ja yllättäviin menoihin ei ole yhtään varauduttu. Olen törmännyt tähän tuttavapiirissäni ja näin on myös lehtijuttujen kyselyiden ja kommenttien mukaan.

En ihmettele opiskelijoiden, työttömien, eläkeläisten, sairastavien jne. köyhyyttä. Mutta sitä ihmettelen, jos perheessä on vanhempien opiskeluista aikaa jo parikymmentä vuotta, molemmat hyvissä töissä, pari lasta, ei juurikaan merkittäviä työttömyys- tai sairauslomajaksoja ja silti odotetaan tilipäivää jotta voi mennä kauppan ostamaan maitoa ja leipää. Enkä usko että kaikki ovat missään takuuvelkavankeudessakaan (tällaisia oli suvussamme laman jälkeen). Talvirenkaita ei voi ostaa kun ei ole rahaa vaan luistellaan vanhoilla. Ajatus 50 e laittamisesta sijoituksiin kuukaudessa on aivan mahdotn ajatus, kun sitä ylimääräistä ei ole.

Eikö tuo ole kamalan stressaavaa? Miksi tilanne on tuollainen?

Kommentit (194)

Vierailija
101/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä auton pitäminen maksaa vuodessa 5000-10 000€ riippuen mallista.Siinä alkaa kivasti tulot tasoittumaan ihmisen kanssa, joka ei autoa tarvitse.Toisaalta tykkään autoilusta niin paljon, etten ole valmis siitä luopumaan.Auto ja nainen on sellaisia kulutushyödykkeitä, jotka ovat nolla tuotolla, mutta tuottavat piristystä arkeen.

No sinä olet ehkä poikkeus, mutta ei ainakaan aamu- tai iltaruuhkassa istuvat autoilijat näytä hirveästi nauttivan autoilusta, mitä nyt tulee heidän tympiintyneitä naamoja katseltua samalla, kun itse huristan viereisellä pyörätiellä heidän ohitseen.

Vierailija
102/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä auton pitäminen maksaa vuodessa 5000-10 000€ riippuen mallista.Siinä alkaa kivasti tulot tasoittumaan ihmisen kanssa, joka ei autoa tarvitse.Toisaalta tykkään autoilusta niin paljon, etten ole valmis siitä luopumaan.Auto ja nainen on sellaisia kulutushyödykkeitä, jotka ovat nolla tuotolla, mutta tuottavat piristystä arkeen.

He he - niinkö tuohon vetoon nyt pitäisi vastata? Tai ehkä ne viisaat naiset ymmärtää pysyä kaukana sinusta? t nainen, bruttotulot yli 6 t e/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinä olet ehkä poikkeus, mutta ei ainakaan aamu- tai iltaruuhkassa istuvat autoilijat näytä hirveästi nauttivan autoilusta, mitä nyt tulee heidän tympiintyneitä naamoja katseltua samalla, kun itse huristan viereisellä pyörätiellä heidän ohitseen.

Kuitenkin kuulut siihen klaaniin joka on joka välissä tunkemassa toisten autojen kyytiin.Omassa kaveripiirissäni on myös näitä viherpiipertäjiä jotka vannovat pyöräilyn nimeen, kunnes on edes pieni mahdollisuus istua ilmaiseksi auton takapenkille ja nauttia kyydistä.Lisäksi moni auton omistaja katsos tarvitsee auton päästäkseen töihin ja perheen arjen pyörittämiseen.

Vierailija
104/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He he - niinkö tuohon vetoon nyt pitäisi vastata? Tai ehkä ne viisaat naiset ymmärtää pysyä kaukana sinusta? t nainen, bruttotulot yli 6 t e/kk.

Joo pysy vaan kaukana kiitos :)

Vierailija
105/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on koko keskiluokan idea, että eletään kädestä suuhun. Köyhät elävät tukien avulla, keskiluokka palkalla ja yläluokka sijoituksilla/säästöillä.

Eihän tämä yhteiskunta toimisi yhtään, jos keskiluokkaisillakin jäisi rahaa ylitse. Keskiluokkaisen unelman saavuttaminen edellyttää sitä, että tehdään näyttämisen vuoksi asioita, joihin kuluu paljon rahaa ja eletään sen vuoksi kädestä suuhun. Kyllä moni keskiluokkainen saa jättää ulkomaanreissut väliin ja omistusasunnot hankkimatta, jos oikeasti haluaa elää luksuselämää.

Vierailija
106/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän on koko keskiluokan idea, että eletään kädestä suuhun. Köyhät elävät tukien avulla, keskiluokka palkalla ja yläluokka sijoituksilla/säästöillä.

Eihän tämä yhteiskunta toimisi yhtään, jos keskiluokkaisillakin jäisi rahaa ylitse. Keskiluokkaisen unelman saavuttaminen edellyttää sitä, että tehdään näyttämisen vuoksi asioita, joihin kuluu paljon rahaa ja eletään sen vuoksi kädestä suuhun. Kyllä moni keskiluokkainen saa jättää ulkomaanreissut väliin ja omistusasunnot hankkimatta, jos oikeasti haluaa elää luksuselämää.

Vähän ylempänä nainen kertoo tienaavansa 6000€/kk bruttona.Suomen verotus syö ihan riittävän osan rahasta ja sitten alkaa se tuhlaaminen.Auto pitää olla 30-50 kiloa, asunto 500 000€, 2-4 matkaa vuodessa, Luis fucking Vuittonia yms härpäkettä.Ulkona syödään 2-3 kertaa kuukaudessa ja halvin viinipullo kotona on 25€.Nainen kehuu vielä olevansa oikein hyvä juttu miehen kannalta.No ei vaan ole.Rahaa palaa ja hermot menee katsellessa sitä ainaista brändäystä.Paskasta tehdään toffeeta ja parisuhde kukoistaa.Ehkä se Siwan kassa kuitenkin.

Vierailija
107/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ylempänä nainen kertoo tienaavansa 6000€/kk bruttona.Suomen verotus syö ihan riittävän osan rahasta ja sitten alkaa se tuhlaaminen.Auto pitää olla 30-50 kiloa, asunto 500 000€, 2-4 matkaa vuodessa, Luis fucking Vuittonia yms härpäkettä.Ulkona syödään 2-3 kertaa kuukaudessa ja halvin viinipullo kotona on 25€.Nainen kehuu vielä olevansa oikein hyvä juttu miehen kannalta.No ei vaan ole.Rahaa palaa ja hermot menee katsellessa sitä ainaista brändäystä.Paskasta tehdään toffeeta ja parisuhde kukoistaa.Ehkä se Siwan kassa kuitenkin.

Jaa... kengät ja vaatteet ovat kylläkin Prismasta, nyt marja-aikaan nuo NOKIAn kontiot ne käytetyimmät, talo maksoi 180 000 e, auto 9 t e, viiniä en juo enkä ulkona juurikaan syö muuta kuin työmenoissa. Ja kaikki menoni maksan itse Sen sijaan sinä oluesi ja viskisi kanssa ja hienoine autohaavainesi saattaisit olla minulle melkoinen lompakkoloinen elätettäväksi, mieluummin elän oman mieheni kanssa joka tienaa kuin minä ja rahankäyttökin on samanlaista. Osa ihmisistä, jopa naisista, pystyy elämään tyylillä jolla menot eivät ylitä tuloja.

Vierailija
108/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä jaksetaan parjata keskituloisista ja heidän huonosta taloudenpidostaan ja suuruudenhullusta elintasostaan.

Minä olen tuollainen keskituloinen. Nettona saan 2200. Mieheni netto on 1400. Kolmasosa tuloistamme menee asumiseen, puolet laskuihin ja autojen ylläpitoon, loput ruokaan. Asumme 80-luvun asuma-alueella, jossa joka torpassa on samanlaista väkeä kuin me. Lapsia on joka talossa 1-2.

Joka talossa täällä on kaksi autoa, eivät mitään uusia. Meidän automme esimerkiksi ovat vm. 2004 ja 1996. Onneksi toimivat hyvin, sillä varaa uudempiin ei ole.

Kahdella naapurillamme on kesämökki. Se ei ole heidän itsensä ostama vaan suvussa kulkenut, kuten useimmat kesämökit Suomessa (vaikka jostain syystä AV:lla luullaan, että jokainen perhe, varsinkin keskituloinen, ostaa itselleen mökin).

Joskus joku käy ulkomaillakin, kerran vuodessa jossain aurinkorantakoteessa. Me olimme viimeksi ulkomailla ennen lasten syntymää. Menemme taas, jahka molemmat lapset ovat kouluikäisiä. Ei sitten tarvitse maksella päivähoitomaksuja, siinä ehkä saa hiukan säästöön.

Meillä ja ainakin kahdella naapurillamme on se tilanne, että suvussa on huonompiosaisia. Koetamme antaa hätätilanteessa rahaa, jos liikenee jokin kaksikymppinen. Tällä hetkellä säästämme, että appiukko saa uudet silmälasit, koska sossu ilmoitti, että ei maksa niitä apelle, joka makaa halvaantuneena hoitokodissa.

Välillä on työttömyyttä vähän joka talossa, mutta onneksi aina sitten lopulta löytyy jotain työtä. Täällä eletään päivästä toiseen ja vuodesta toiseen ja otetaan vastaa se mikä tulee. Elämä helpottunee siinä kohtaa, kun asuntolaina on maksettu.

Siis puolet teidän nettotuloista menee "laskuihin ja auton ylläpitoon", johon ei edes kuulu ruokamenot, eli yhteensä 1800 e/kk? Olisikohan kädestä suuhun elämisen syy tässä? Itse nettoan suunnilleen saman verran kuin sinä ja puolisoni vissiin pari sataa miestäsi enemmän. Pystyn omasta nettopalkastani säästämään n. 45 % ilman, että koen mitenkään kärvisteleväni, vaikka toki asumiskustannuksemme ovat ilmeisesti 200 e/kk vähemmän kuin teillä. Tarvitseeko teidän taloutenne tosiaankin kaksi autoa? Eikö toinen tai kummatkin voisi kulkea vaikka työmatkat fillarilla? Meidänkin taloudesta löytyy kyllä auto, mutta ajoa sille tulee vuodessa alle 5000 km, mikä tosiaan säästää pitkän pennin verrattuna ns. tavalliseen keskiluokkaiseen kotitalouteen.

Asuntolainamme on 1000 euroa. 800 euroa menee laskuihin. Meille tulee yksi sanomalehti, se on ainoa ns. luksuksemme. Laskuja ovat mm. sähkö, vesi, vakuutukset, autot, puhelimet, netti, jätehuolto, päivähoito, terveydenhoito. Sähkönsiirto esimerkiksi on täällä kallista verrattuna Helsingin hintoihin. Itse asiassa kun nyt ajattelen, pienimmän lapsen mentyä päivähoitoon meillä menee laskuihinkin tonnin verran.

Kyllä taloutemme tosiaankin tarvitsee kaksi autoa. Minun työmatkani on 25 kilometriä, miehen 40 kilometriä, työpaikat vastakkaisissa suunnissa. Lapset viedään päiväkotiin työmatkalla, ja ruokaostokset hoidetaan kaupungissa töistä tullessa. Fillarilla en ala nelihenkisen perheen ostoksia raahata. Sujuvaa julkista liikennettä ei ole.

Tällä hetkellä emme ole köyhiä. Tulemme toimeen ja pystymme maksamaan laskumme ja ruokaa ja bensaa ja hiukan harrastamaankin. Toivottavasti lapset eivät halua harrastaa mitään kallista, kun kasvavat. Pystymme myös auttamaan köyhempiä sukulaisia hätätilanteessa, mutta säästöjä meillä ei ole. Mutta kuten sanottu, jonakin päivänä asuntolaina on maksettu ja lapset lentäneet pesästä. Silloin helpottaa ja rahaakin alkaa jäädä säästöön.

Vierailija
109/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se usko, että pitää olla kaikkea samaan aikaan: iso talo/asunto, autot, mökki, hiihtolomareissu, laskettelumatkat, ulkomaanmatkat, elokuvat, teatterit, ravintolakäynnit, uusia vaatteita ja kenkiä, kalliita harrastuksia, uudet pyörät jne. jne. Omat parempituloiset joskus ihmettelevät, että miten minulla pienituloisella yh:lla ( joka en kuitenkaan saa mitään muita tukia yhteiskunnalta kuin sen noin 50€ olevan lapsilisän yh-korotuksen)  varaa laittaa rahaa sijoituksiin ja säästöön enemmän kuin heillä parempituloisilla kahden aikuisen taloudessa yhteensä. Olen valinnut heillä täytyy lapsilla ja aikuisilla olla omat huoneet + olohuone+takkahuon+ kodinhoitohuone. Minä asun lapsen kanssa kaksiossa, jossa lapsella oma huone. lisäksi näillä kavereilla on hankittuna oma mökki ja/vene, jotka lisäävät sitä velkaa ja huoltokustannuksia. Itse reissaan lapsen kanssa yhteisaluksilla saaristoon ja telttaillaan. Mökkinä kelpaa  vanhempieni mökki. Tutuillani olisi myös mahdollista mennä sinne vanhempiensa mökeille, mutta ne eivät kelpaa, kun niissä on ulkohuussit ja vastaavat. Autot on tutuillani uudet ja kalliit, meillä vanha rähjä. Ulkomaillakin meillä käydään edullisemmissa paikoissa: valitsen reissun paikkaan, jossa hintataso edullisempi kuin kotimaassa, Norjaan, USA:n ym. ei ole pakko päästä. Lisäksi otan yleisimmin huoneiston, jossa voi kokata edes osan ruoista itse.

Meillä on noin kerran viikossa lihaa, muuten linssejä, papuja ( osaa kasvatetaan itse vanhempien mökillä). He käyvät aina työpaikkaruokalassa, minä roudaan eväät mukaan.Poimin marjoja, nokkosia, sieniä, ja esim. maitohorsmaa meillä syödään aikapaljon. Leivon ison osan leivistä itse.

Korjaan vaatteita, parsin puuvillasukkia, ostan vaatteet kirppareilta. Lähes kaikki talouteen liittyvät tarvikkeet pyritään ostamaan alennuksesta oli kyseessä sitten vessapaperi tai retkeilytarvikkeet. Minulla on lista koko ajan mukanani, jossa on suunnitelma, mitä ostetaan seuraavaksi. Esim. itse tarvitsen seuraavaksi kumisaappaat, lapselle farkkuja syksyksi. Jos haluan "shoppailla", niin on lista, mitä tarvitaan, ei siis tarvitse ostaa mitään heräteostoksia.

Vierailija
110/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen monta ylempään keskiluokkaan kuuluvaa Helsingistä, ja kyllä siellä moni elää todella kädestä suuhun. Ei se elämä mitään hääppöistä ole. Asunnoista on paljon velkaa. Silti haluttaisiin matkustella, syödä ravintoloissa, panostaa hienoon pukeutumiseen jne. Ehkä lapsettomalla pariskunnalla, mutta lapset eivät tuohon yhtälöön oikein sovi. Noiden ihmisten kuuluu tietysti asua hyvillä alueilla, ja autonkin pitää olla 50 keuroa, koska muillakin on.

Vierailija
111/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloiset maksavat paljon veroja eivätkä saa tulonsiirtoja valtiolta. Useimmat tulosidonnaiset maksut joutuvat maksamaan maksimissaan.

Esimerkiksi asumisen maksavat kokonaan itse, mikä on Suomessa todella iso summa.

Monella keskituloisella nettotulot jäävät yhtä pieniksi kuin pienituloisilla. Pahimmillaan käteen ei jää enempää kuin sossun asiakkaalla.

Sossun asiakas ei asu 100 neliön omakotitalossa. Turha mankua ja sen talon voi joskus myydä.

Vierailija
112/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Míelestäni esim. lääkäreille pitäisi asettaa samanlainen työvelvoite kuin puolustusvoimilla on. Jos et ole valmistumisen jälkeen x vuotta valtiolla töissä, korvaat summan x valtiolle. Puhutaan kymmenistä - sadoista tuhansista koulutuksesta riippuen. Lääkärit saavat käytännössä ilmaisen koulutuksen ja pakenevat saman tien yksityiselle sektorille. Ensin pitäisi olla väh. viisi vuotta terveyskeskuksissa sakon uhalla ja sitten katsella miltä muu maailma näyttää.

Miksei samantien myös insinööreille, ekonomeille, lakimiehille jne... Ilmainen koulutushan niillä kaikilla on?

Olen suoraan työttömäksi koulutettu maisteri ja riemusta kiljuen ottaisin vastaan velvoitetyöpaikan julkisella sektorilla.

Vierailija
113/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa... kengät ja vaatteet ovat kylläkin Prismasta, nyt marja-aikaan nuo NOKIAn kontiot ne käytetyimmät, talo maksoi 180 000 e, auto 9 t e, viiniä en juo enkä ulkona juurikaan syö muuta kuin työmenoissa. Ja kaikki menoni maksan itse Sen sijaan sinä oluesi ja viskisi kanssa ja hienoine autohaavainesi saattaisit olla minulle melkoinen lompakkoloinen elätettäväksi, mieluummin elän oman mieheni kanssa joka tienaa kuin minä ja rahankäyttökin on samanlaista. Osa ihmisistä, jopa naisista, pystyy elämään tyylillä jolla menot eivät ylitä tuloja.

Ja nyt Anu menet rasvaamaan huulesi, menet polvillesi eteiseen ja imaiset miehesi jorman syvälle kurkkuun hänen saapuessaan ovesta.Miehesi voi lopussa laueta tilinauhallesi ja sitten kiltisti syöt sen.

Kun ymmärtäisi tämänkaltaisten miesten logiikkaa. Suurin pelko on, että nainen on lompakkoloinen, ei tuo rahaa/ tuo vähän rahaa ja käyttää miehen rahat turhuuteen. Ja sitten jos nainen ei olekaan tällainen  eipä sekään näytä hyvä olevan. Voi kun nuo miehet ymmärtäisivät pysyä kaukana naisista!

Vierailija
114/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt Anu menet rasvaamaan huulesi, menet polvillesi eteiseen ja imaiset miehesi jorman syvälle kurkkuun hänen saapuessaan ovesta.Miehesi voi lopussa laueta tilinauhallesi ja sitten kiltisti syöt sen.

Kun ymmärtäisi tämänkaltaisten miesten logiikkaa. Suurin pelko on, että nainen on lompakkoloinen, ei tuo rahaa/ tuo vähän rahaa ja käyttää miehen rahat turhuuteen. Ja sitten jos nainen ei olekaan tällainen  eipä sekään näytä hyvä olevan. Voi kun nuo miehet ymmärtäisivät pysyä kaukana naisista!

Hei Anu.Mene jo hakemaan Arskaa lähipubista, alkaa varmaan olemaan valmista kauraa kotio :)

Vierailija
115/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee liikaa rahaa kahteen asiaan: ruoka ja vaatteet. Terveellinen ja monipuolinen ruoka on kallista, haluan syödä usein kalaa ja muutenkin luomutuotteita. Vaatteissa taas suosin tiettyjä laadukkaiksi toteamiani merkkejä ja ne myös maksaa. Noista voisi opetella vähän säästämään... 

Jos ne sun ostamat vaatteet on kerran niin laadukkaita, niin eihän niihin nyt hirveästi pitäisi mennä rahaa? Hyvälaatuiset vaatteethan kestää vuosikausia normaalikäyttöä. Vai käytätkö kenties laadukkuutta asiana, jolla voit perustella kulutushankintojesi järkevyyttä, vaikka kaappisi jo pursuaisi kivoja ja käyttökelpoisia vaatteita jo entuudestaan?

Vierailija
116/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet maksaa asuntolainaa.lapsilla harrastukset ja varaa käydä ulkomaillakin kerran pari. Eiköhän ne pienituloiset oo niitä jotka ottaa vippejä ja ovat ulosotto kierteessä ja mitään ei omisteta. Tosin ei kaikki tietenkään.

Vierailija
117/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se niin on, että keskituloisella, lapsiperheellisellä kulut ovat sitä luokkaa, ettei käteen jää oikein mitään. Verotus, asuntolaina, asumiskulut, vakuutukset, auto, ruoka  ja esim. kolmen lapsen hoitokulut nielevät kyllä aika ison loven palkasta. Siihen vielä jos lapsilla/itsellä varaa harrastuksiin, niin eipä sitä käteen jää paljoa ylimääräistä. Hienoa, jos joku onnistuu vielä säästämään kaikkien noiden kulujen jälkeen. Ei tarvitse elää yli varojensa, kun kaikki rahat menevät siihen ihan perus elämiseen.

Monet noista ns peruselämisen kuluistakin on valintoja, joissa on mahdollisuus valita edullisemminkin. Mutta jos ei halua tinkiä, niin sitten ei saa valittaakaan :)

Mikä järki on kouluttautua ja ahkeroida töissä jos verojen jälkeen rahaa tulee tilille niin vähän, että elintaso on samaa luokkaa kuin sossupummeilla? Ei kai työssäkäynnin ainoa motivaatio kenelläkään ole verojen maksu ja luuserien elättäminen?

Vierailija
118/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen monta ylempään keskiluokkaan kuuluvaa Helsingistä, ja kyllä siellä moni elää todella kädestä suuhun. Ei se elämä mitään hääppöistä ole. Asunnoista on paljon velkaa. Silti haluttaisiin matkustella, syödä ravintoloissa, panostaa hienoon pukeutumiseen jne. Ehkä lapsettomalla pariskunnalla, mutta lapset eivät tuohon yhtälöön oikein sovi. Noiden ihmisten kuuluu tietysti asua hyvillä alueilla, ja autonkin pitää olla 50 keuroa, koska muillakin on.

Kaikki luettelemasi asiat ovat sellaisia, joihin ylemällä keskiluokalla pitäisikin olla ilman muuta ja ilman vaikeuksia varaa. Suomi on sairas maa, jossa edes ns. "hyvin tienaavat" eivät pysty elämään normaalia mukavaa elämää. Se on varattu vain upporikkaille perijöille ja niille muutamalle harvalle, jotka ovat yrittämällä onnistuneet rikastumaan.

Vierailija
119/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskituloiset maksavat paljon veroja eivätkä saa tulonsiirtoja valtiolta. Useimmat tulosidonnaiset maksut joutuvat maksamaan maksimissaan.

Esimerkiksi asumisen maksavat kokonaan itse, mikä on Suomessa todella iso summa.

Monella keskituloisella nettotulot jäävät yhtä pieniksi kuin pienituloisilla. Pahimmillaan käteen ei jää enempää kuin sossun asiakkaalla.

Sossun asiakas ei asu 100 neliön omakotitalossa. Turha mankua ja sen talon voi joskus myydä.

Sossun asiakas asuu ainakin minun naapurustossani upouudessa kerrostalossa. Sellaisessa, jossa itsekin mielelläni palkansaajana asuisin, mutta ei todellakaan ole varaa. Vanhempaa (huomattavasti) ja huonommalla sijainnilla on etsittävä, kun omista rahoistaan maksaa.

Vierailija
120/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalasta suuhun eläminen on huomattavasti hankalampaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän