Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi keskituloiset elävät kädestä suuhun?

Vierailija
18.07.2016 |

Monet keskituloiset kertovat elävänsä täysin kädestä suuhun, eli säästöön ei jää yhtään ja yllättäviin menoihin ei ole yhtään varauduttu. Olen törmännyt tähän tuttavapiirissäni ja näin on myös lehtijuttujen kyselyiden ja kommenttien mukaan.

En ihmettele opiskelijoiden, työttömien, eläkeläisten, sairastavien jne. köyhyyttä. Mutta sitä ihmettelen, jos perheessä on vanhempien opiskeluista aikaa jo parikymmentä vuotta, molemmat hyvissä töissä, pari lasta, ei juurikaan merkittäviä työttömyys- tai sairauslomajaksoja ja silti odotetaan tilipäivää jotta voi mennä kauppan ostamaan maitoa ja leipää. Enkä usko että kaikki ovat missään takuuvelkavankeudessakaan (tällaisia oli suvussamme laman jälkeen). Talvirenkaita ei voi ostaa kun ei ole rahaa vaan luistellaan vanhoilla. Ajatus 50 e laittamisesta sijoituksiin kuukaudessa on aivan mahdotn ajatus, kun sitä ylimääräistä ei ole.

Eikö tuo ole kamalan stressaavaa? Miksi tilanne on tuollainen?

Kommentit (194)

Vierailija
181/194 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se usko, että pitää olla kaikkea samaan aikaan: iso talo/asunto, autot, mökki, hiihtolomareissu, laskettelumatkat, ulkomaanmatkat, elokuvat, teatterit, ravintolakäynnit, uusia vaatteita ja kenkiä, kalliita harrastuksia, uudet pyörät jne. jne. Omat parempituloiset joskus ihmettelevät, että miten minulla pienituloisella yh:lla ( joka en kuitenkaan saa mitään muita tukia yhteiskunnalta kuin sen noin 50€ olevan lapsilisän yh-korotuksen)  varaa laittaa rahaa sijoituksiin ja säästöön enemmän kuin heillä parempituloisilla kahden aikuisen taloudessa yhteensä. Olen valinnut heillä täytyy lapsilla ja aikuisilla olla omat huoneet + olohuone+takkahuon+ kodinhoitohuone. Minä asun lapsen kanssa kaksiossa, jossa lapsella oma huone. lisäksi näillä kavereilla on hankittuna oma mökki ja/vene, jotka lisäävät sitä velkaa ja huoltokustannuksia. Itse reissaan lapsen kanssa yhteisaluksilla saaristoon ja telttaillaan. Mökkinä kelpaa  vanhempieni mökki. Tutuillani olisi myös mahdollista mennä sinne vanhempiensa mökeille, mutta ne eivät kelpaa, kun niissä on ulkohuussit ja vastaavat. Autot on tutuillani uudet ja kalliit, meillä vanha rähjä. Ulkomaillakin meillä käydään edullisemmissa paikoissa: valitsen reissun paikkaan, jossa hintataso edullisempi kuin kotimaassa, Norjaan, USA:n ym. ei ole pakko päästä. Lisäksi otan yleisimmin huoneiston, jossa voi kokata edes osan ruoista itse.

Meillä on noin kerran viikossa lihaa, muuten linssejä, papuja ( osaa kasvatetaan itse vanhempien mökillä). He käyvät aina työpaikkaruokalassa, minä roudaan eväät mukaan.Poimin marjoja, nokkosia, sieniä, ja esim. maitohorsmaa meillä syödään aikapaljon. Leivon ison osan leivistä itse.

Korjaan vaatteita, parsin puuvillasukkia, ostan vaatteet kirppareilta. Lähes kaikki talouteen liittyvät tarvikkeet pyritään ostamaan alennuksesta oli kyseessä sitten vessapaperi tai retkeilytarvikkeet. Minulla on lista koko ajan mukanani, jossa on suunnitelma, mitä ostetaan seuraavaksi. Esim. itse tarvitsen seuraavaksi kumisaappaat, lapselle farkkuja syksyksi. Jos haluan "shoppailla", niin on lista, mitä tarvitaan, ei siis tarvitse ostaa mitään heräteostoksia.

Kuulostaa hirveän vaivalloiselta, kykkiä jossai metsässä tai leipoa, marjat voi ostaa torilta ja leivät kaupasta tai leipomosta. Toisaalta viestistä aistii sen "happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista" parempituloisia kohtaan joilla kuitenki elämä sata kertaa helpompaa.

Vierailija
182/194 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloiset kustantavat nykysuomessa kaikkien muiden elämisen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/194 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se usko, että pitää olla kaikkea samaan aikaan: iso talo/asunto, autot, mökki, hiihtolomareissu, laskettelumatkat, ulkomaanmatkat, elokuvat, teatterit, ravintolakäynnit, uusia vaatteita ja kenkiä, kalliita harrastuksia, uudet pyörät jne. jne. Omat parempituloiset joskus ihmettelevät, että miten minulla pienituloisella yh:lla ( joka en kuitenkaan saa mitään muita tukia yhteiskunnalta kuin sen noin 50€ olevan lapsilisän yh-korotuksen)  varaa laittaa rahaa sijoituksiin ja säästöön enemmän kuin heillä parempituloisilla kahden aikuisen taloudessa yhteensä. Olen valinnut heillä täytyy lapsilla ja aikuisilla olla omat huoneet + olohuone+takkahuon+ kodinhoitohuone. Minä asun lapsen kanssa kaksiossa, jossa lapsella oma huone. lisäksi näillä kavereilla on hankittuna oma mökki ja/vene, jotka lisäävät sitä velkaa ja huoltokustannuksia. Itse reissaan lapsen kanssa yhteisaluksilla saaristoon ja telttaillaan. Mökkinä kelpaa  vanhempieni mökki. Tutuillani olisi myös mahdollista mennä sinne vanhempiensa mökeille, mutta ne eivät kelpaa, kun niissä on ulkohuussit ja vastaavat. Autot on tutuillani uudet ja kalliit, meillä vanha rähjä. Ulkomaillakin meillä käydään edullisemmissa paikoissa: valitsen reissun paikkaan, jossa hintataso edullisempi kuin kotimaassa, Norjaan, USA:n ym. ei ole pakko päästä. Lisäksi otan yleisimmin huoneiston, jossa voi kokata edes osan ruoista itse.

Meillä on noin kerran viikossa lihaa, muuten linssejä, papuja ( osaa kasvatetaan itse vanhempien mökillä). He käyvät aina työpaikkaruokalassa, minä roudaan eväät mukaan.Poimin marjoja, nokkosia, sieniä, ja esim. maitohorsmaa meillä syödään aikapaljon. Leivon ison osan leivistä itse.

Korjaan vaatteita, parsin puuvillasukkia, ostan vaatteet kirppareilta. Lähes kaikki talouteen liittyvät tarvikkeet pyritään ostamaan alennuksesta oli kyseessä sitten vessapaperi tai retkeilytarvikkeet. Minulla on lista koko ajan mukanani, jossa on suunnitelma, mitä ostetaan seuraavaksi. Esim. itse tarvitsen seuraavaksi kumisaappaat, lapselle farkkuja syksyksi. Jos haluan "shoppailla", niin on lista, mitä tarvitaan, ei siis tarvitse ostaa mitään heräteostoksia.

Kuulostaa hirveän vaivalloiselta, kykkiä jossai metsässä tai leipoa, marjat voi ostaa torilta ja leivät kaupasta tai leipomosta. Toisaalta viestistä aistii sen "happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista" parempituloisia kohtaan joilla kuitenki elämä sata kertaa helpompaa.

Kyse on valinnoista, ei se sen kummempaa ole. Onhan se helpompi ostaa 3 euron leipä kuin leipoa vastaava itse 50 centillä. Jotkut vielä tykkäävät leipomisesta, vaatteiden ompelemisesta ja marjastamisesta.

Vierailija
184/194 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verotus nousee hyvin jyrkästi kun tulot nousevat. Pienituloisten verotus on Suomessa EU:n matalinta, samaa ei voi sanoa keskituloisista. 

Keskeisintä on se, että keskituloisena maksat  kaiken täysimääräisesti itse: päivähoito on yli 500 euroa (kaksi lasta), asumistukea et saa sentin senttiä, ja kaikki muut, eli lääkkeet, silmälasit, perheen terveyskulut, lasten harrastukset jne miljoonat muut menot, maksat täysimääräisesti itse  (samalla kun toiset kuittaavat kaiken sossun lompakolla).

Älähän yleistä, vain kaikkein köyhimpien lääkkeet, silmälasit ja muut terveyskulut maksaa "sossu",

Suomi on keskituloisten helvetti.

Älähän yleistä, vain kaikkein köyhimpien lääkkeistä, silmälaseista ja muista terveyskuluista "sossu" maksaa OSAN (halvimmasta vaihtoehdosta), eikä juuri mitään harrastuksia makseta, vaan ohjataan (lähes)ilmaisharrastuksiin ja -tapahtumiin.

Kyllä "sossu" maksaa harrastuksetkin. Yhden urheiluseuran rahastonhoitajana tiedän sen. Jopa saman perheen kolmen lapsen täysimääräiset kulut menee sossun piikkiin. Ja lapset eivät useinkaan edes kovin aktiivisesti touhuun osallistu.

Vierailija
185/194 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä lukiessa tulee vain olo etteivät ihmiset osaa hoitaa raha-asioitaan. Kaikki pitäisi saada ja heti vaikkei ole rahaa. Elän 500-700e kuussa ja elämäni on kaikin puolin onnellista :)

Vierailija
186/194 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tässä maassa lapseton sinkku pärjää mitenkään 60 tonnin vuosituloilla.. Olisi eri asia jos olisi puoliso joka tienaisi saman verran niin olisi ehkä mahdollisuus jotenkin pärjätä.. Itse joudun sivukädellä tuon 60 tuhannen palkkatulojen ohella pyörittämään yritystä että pystyn edes jotenkin elämään.

Vierailija
187/194 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bruttopalkan tuijottaminen on suurimpia harhoja.

Ei ole, vero.fi palvelusta verolaskurilla saa laskettua nettopalkan helposti, mukaan lukien lainojen yms vähennykset. Tarhamaksut suurenee tietysti myös, mutta senkin voi ottaa huomioon.

Ihmiset puhuvat yleensä palturia kun kertovat kovista tuloveroprosenteistaan, eivät ota huomioon veronpalautusta tms.

Veronpalautus voi olla vaikkapa muutamia kymmeniä euroja, kuten minulla on tänä vuonna. Ennen on tullut sentään muutama sata euroa, mutta nyt tulee vain muutama kymmenen euroa. Onhan sekin toki pienehkön palkan (käteen jää verojen jälkeen n. 1600 e/kk) lisäksi mukavaa extraa.

Vierailija
188/194 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sais?

Meillä ei säästöjä, ei velkaa. Visa on yllättäviä menoja varten.

Vierailija
189/194 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei sais?

Meillä ei säästöjä, ei velkaa. Visa on yllättäviä menoja varten.

Saahan sitä, mutta kyllä sitä ottaa melkoisen riskin, jos vastuu omasta toimeentulosta riippuu täysin ulkoisista tekijöistä, kuten työnantajasta ja yhteiskunnan turvaverkoista. Esimerkiksi nykyään saa hyvin usein lukea erilaisia nyyhkytarinoita yli 50-vuotiaista keskiluokkaisista henkilöistä, jotka ovat menettäneet työpaikkansa ja voivottelevat toimeentulonsa vaikeuksia, kun kukaan ei palkkaa heidän ikäistä henkilöä. Nämä ovat vielä monessa tapauksia ihmisiä, joilla on vähintään parin vuosikymmenen kokemus asiantuntijatehtävistä, joiss he ovat tienanneet enemmän kuin mediaanituloinen suomalainen.

Jos pelaa korttinsa oikein eikä elä suu säkkiä myöten, niin yli 50-vuotiaana voi olla taloudellisesti riippumaton työnantajasta, tulevasta eläkkeestä tai yhteiskunnan sosiaalituista, jolloin elämä on huomattavasti levollisempaa. Ei tarvitse kuin säästää 25 % tuloistaan, jolloin varsin realistisella 8 % markkinatuotolla voi 25 vuoden päästä elää täysin pääomatulojensa turvin, ilman että sijoitettu pääoma pienenee. Hieman aggressiivisemmalla 40 % säästöasteella säästämisaika kutistuu jo 18 vuoteen. Tämä olisi ollut hyvin monelle yli 50-vuotiaalle työnsä menettäneelle henkilölle realistinen tavoite, mutta monet heistä elivät mielummin kädestä suuhun, vaikka töissä oltaisiin oltu yhtäjaksoisesti 25-vuotiaasta lähtien. Saavuttaessa lakisääteisen eläkeiän myös kertynyt työeläke kasvattaa tuloja entisestään, mikä on kiva, mutta hieman epävarma, boonus.

Vierailija
190/194 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on valinnoista, ei se sen kummempaa ole. Onhan se helpompi ostaa 3 euron leipä kuin leipoa vastaava itse 50 centillä. Jotkut vielä tykkäävät leipomisesta, vaatteiden ompelemisesta ja marjastamisesta.

Leivän tekemiseen ei muutenkaan mene aikaa kuin pari minuuttia. Heität aineet sekaisin minuutissa ja jätät kohoamaa. Sitten vain kaadat taikinan pellille ja liina päälle. Tämän menee 10 sekuntia. Sitten nostat leivän uuniin. Tähän menee 2 sekuntia. Sitten nostat leivän pois uunista. Siihen menee 2 sekuntia. Leivän viipaloimiseen ja pussittamiseen menee 20 sekuntia.

Vierailija
191/194 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kuitenkaan kenellekään yllätyksenä tule että täytyy maksaa veroja ja kuinka paljon. Ainoastaan idiootti laskee sen mitä saa ennen veroja ja mutisee kun mikhinkään ei riitä rahaa. Ärsyttää todella paljon että Suomessa edelleen luullaan että muualla maailmassa ei makseta veroja samaan malliin. 

Oli tulot mitkä tahansa niin järkevällä rahankäytöllä pärjää ilman että täytyy elää kädestä suuhun. Isotuloinen ja pienituloinen. Suomalaiset ovat rahankäytön suhteen jääneet jonnekin teiniasteelle. Hirvittävää uhoamista ja tuhlaamista vielä keski-ikäisenäkin:(

Vierailija
192/194 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloiset kustantavat nykysuomessa kaikkien muiden elämisen

Eipä kustanna enää kun niiden keskiluokan kulut yhteiskunnalle ylittää niiden tuottaman hyödyn.

Tämä sosialistiyhteiskunta on tulossa tiensä päähän.

Vierailija
193/194 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan kuussa käteen 2200 eur, mies vain 600€ enemmän vaikka tienaa 1200€ kuussa enemmän bruttona. Ihana progressiivinen verotus. Nyt kun molemmat lapsista ovat pois päiväkotielämästä jää rahaa vihdoinkin säästöön. Asumismenot ja 2 autoa sekä lasten kaksi harrastusta on vaan niin kalliit ylläpitää. Lisäksi itselläni on ollut pätkätöitä, työttömyyttä ja muita rahanreikiä viime vuosina joten aina kun on jäänyt rahaa säästöön, on tullut yllättäviä ja ikäviä menoja jotka ne ovat syöneet. Keskiluokkaiset eivät tässä maassa elä yhtään sen leveämmin kuin tulonsiirroilla elävät. Me maksamme kaiken omasta pussista sen kalleimman mukaan.

Vierailija
194/194 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yrittävät elää kuin rikkaat vaikka ovat keskituloisia.

Ei tää mitään rakettitiedettä ole.