Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi keskituloiset elävät kädestä suuhun?

Vierailija
18.07.2016 |

Monet keskituloiset kertovat elävänsä täysin kädestä suuhun, eli säästöön ei jää yhtään ja yllättäviin menoihin ei ole yhtään varauduttu. Olen törmännyt tähän tuttavapiirissäni ja näin on myös lehtijuttujen kyselyiden ja kommenttien mukaan.

En ihmettele opiskelijoiden, työttömien, eläkeläisten, sairastavien jne. köyhyyttä. Mutta sitä ihmettelen, jos perheessä on vanhempien opiskeluista aikaa jo parikymmentä vuotta, molemmat hyvissä töissä, pari lasta, ei juurikaan merkittäviä työttömyys- tai sairauslomajaksoja ja silti odotetaan tilipäivää jotta voi mennä kauppan ostamaan maitoa ja leipää. Enkä usko että kaikki ovat missään takuuvelkavankeudessakaan (tällaisia oli suvussamme laman jälkeen). Talvirenkaita ei voi ostaa kun ei ole rahaa vaan luistellaan vanhoilla. Ajatus 50 e laittamisesta sijoituksiin kuukaudessa on aivan mahdotn ajatus, kun sitä ylimääräistä ei ole.

Eikö tuo ole kamalan stressaavaa? Miksi tilanne on tuollainen?

Kommentit (194)

Vierailija
1/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään yli varojen! Vaikka tienaat miljoonan / kk, ei se riitä jos laitat kaksi menemään.

Vierailija
2/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet keskituloiset kertovat elävänsä täysin kädestä suuhun, eli säästöön ei jää yhtään ja yllättäviin menoihin ei ole yhtään varauduttu. Olen törmännyt tähän tuttavapiirissäni ja näin on myös lehtijuttujen kyselyiden ja kommenttien mukaan.

En ihmettele opiskelijoiden, työttömien, eläkeläisten, sairastavien jne. köyhyyttä. Mutta sitä ihmettelen, jos perheessä on vanhempien opiskeluista aikaa jo parikymmentä vuotta, molemmat hyvissä töissä, pari lasta, ei juurikaan merkittäviä työttömyys- tai sairauslomajaksoja ja silti odotetaan tilipäivää jotta voi mennä kauppan ostamaan maitoa ja leipää. Enkä usko että kaikki ovat missään takuuvelkavankeudessakaan (tällaisia oli suvussamme laman jälkeen). Talvirenkaita ei voi ostaa kun ei ole rahaa vaan luistellaan vanhoilla. Ajatus 50 e laittamisesta sijoituksiin kuukaudessa on aivan mahdotn ajatus, kun sitä ylimääräistä ei ole.

Eikö tuo ole kamalan stressaavaa? Miksi tilanne on tuollainen?

Jaa-a, omasta puolestani sanoisin että kun Verottajalta säästyneestä palkanosasta maksaa asunnon, veden, sähköt, vakuutukset, tietoliikennemaksut, Päivähoitomaksut ja iltapäiväkerhon maksut, niin ei jäljelle jäävällä summalla juuri juhlita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienipalkkaisena en minäkään ymmärrä.

Vanhempani tienasivat ihan ok, 4-6k/kk per nuppi, tämän päivän rahoissa vähän enemmän.  Eivät hekään paljoa säästäneet/sijoittaneet. Jos minä olisin heidän tilanteessa, kaksi lasta, asuntolaina, mökki, bruttotulot yhteensä 10-12k/kk, en välttämättä lähtisi lasten kanssa ulkomaille kerran pari vuodessa, en välttämättä söisi sisäfilettä, enkä pukisi lapsiani merkkivaatteisiin. Vaan säästäisin ja sijoittaisin. Jo kymmenen vuoden säästämisellä pääsisi noilla tuloilla pitkälle. Parikymmentä vuotta niin voisi hyvin olla miljoona kasassa, joka tarkoittaa yli 30k€ tuloja vuodessa verojen jälkeen, paljon enemmän "verosuunnittelun" avulla.

Nytkin säästän, vaikka vaatimattomista tuloistani ei yksinkertaisesti saa niin paljon laitettua.

Compound interest is the 8th wonder of the world. He who understands it, earns it - He who doesn't, pays it.

-Einstein

Vierailija
4/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloiset maksavat paljon veroja eivätkä saa tulonsiirtoja valtiolta. Useimmat tulosidonnaiset maksut joutuvat maksamaan maksimissaan.

Esimerkiksi asumisen maksavat kokonaan itse, mikä on Suomessa todella iso summa.

Monella keskituloisella nettotulot jäävät yhtä pieniksi kuin pienituloisilla. Pahimmillaan käteen ei jää enempää kuin sossun asiakkaalla.

Vierailija
5/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole koskaan kuullut progressiivisesta verotuksesta eikä opintotuesta, asumistuesta, eläkeläisen hoitotuesta, porrastetuista päivähoitomaksuista.

Annan esimerkin. Minulla tulot tippuivat 900 €. Käteen jäävä summa on kuitenkin vain 300 € pienempi kuin aiemmin. Tämä pelkästään verotuksen muuttuessa kevyemmäksi. Tulonsiirtoja en saa edelleenkään.

Vierailija
6/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä sitä murehdit? Kaikki eivät kyttää rahan kertymistä eivätkä tee budjetteja. Itse osaan käyttää rahaa ja sitä on aina vähän varalla, yh kun olen mutta arvomaailmaani ei kuulu omaisuuden kartuttaminen ja onnen löytyminen tilien saldoista.

Vierailija
7/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tunnen tällaisia ihmisiä, ja kyse on aina ongelmista rahankäytön kanssa. On ostettu liian iso ja kallis asunto tai auto tuloihin nähden, käytetään liikaa rahaa ulkona syömiseen, vaatteisiin tai elektroniikkaan, ostellaan joka päivä jotain pikkujuttuja "ei tämä ole kuin 5 euroa, ei tämä ole kuin kympin" eikä ilmeisesti osata laskea yhteen, tilataan lehtiä ja otetaan paras paketti puhelimeen, vaikka sitä ei tarvitsisi. Kyse on usein ihan yksinkertaisista asioista, ja ne olisi helppo korjata ja hallita jos vain viitsisi katsoa vähän kokonaiskuvaa. Jokaiselle keskituloiselle olisi hyvä pitää budjettia KAIKISTA tuloista ja menoista edes kuukausi pari niin selviäisi mihin se raha menee.

Vierailija
8/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä sitä murehdit? Kaikki eivät kyttää rahan kertymistä eivätkä tee budjetteja. Itse osaan käyttää rahaa ja sitä on aina vähän varalla, yh kun olen mutta arvomaailmaani ei kuulu omaisuuden kartuttaminen ja onnen löytyminen tilien saldoista.

En ole AP, mutta vastaan kuitenkin. Ei siinä olekaan mitään vikaa jos ei ole tavoitteena rikastua (päinvastoin), mutta ongelma tulee siinä jos niistä omista raha-asioista (rahan puutteesta) pitää koko ajan valittaa ja kerjätä rahaa lainaksi kun tulee yllättäviä (tai ei aina edes yllättäviä) menoja. Koska olen itse joutunut toimimaan "pankkina" ei keskituloisten (joihin itsekin lukeudun) niin on kyllä vähän aihetta murehtia.

Vierailija
9/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait toi mikään ihme ole, kun rahat menee juurikin köyhien&laiskojen elättämiseen, super-kalliit asumiskulut ja ei tukia tietenkään, koska jonkun pitää maksaa loisena elämiset.

Vierailija
10/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloiset maksavat paljon veroja eivätkä saa tulonsiirtoja valtiolta. Useimmat tulosidonnaiset maksut joutuvat maksamaan maksimissaan.

Esimerkiksi asumisen maksavat kokonaan itse, mikä on Suomessa todella iso summa.

Monella keskituloisella nettotulot jäävät yhtä pieniksi kuin pienituloisilla. Pahimmillaan käteen ei jää enempää kuin sossun asiakkaalla.

Höpöhöpö. Asuminen on Suomessa aivan hemmetin halpaa. Jos sinusta tuntuu, että rahat eivät riitä asumismenoihin, taidat asua liian kalliissa asunnossa/talossa tuloihisi nähden.

Vierailija
11/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en kans tajua... Mulla jäi viimevuonna 2000e säästöön 1400e palkasta :D  ja maksan vielä asuntolainaakin.... Ei vaan mene jakeluun miten jotkut kitisee kun 3000e palkalla ei saa mitään.

Vierailija
12/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole AP, mutta vastaan kuitenkin. Ei siinä olekaan mitään vikaa jos ei ole tavoitteena rikastua (päinvastoin), mutta ongelma tulee siinä jos niistä omista raha-asioista (rahan puutteesta) pitää koko ajan valittaa ja kerjätä rahaa lainaksi kun tulee yllättäviä (tai ei aina edes yllättäviä) menoja. Koska olen itse joutunut toimimaan "pankkina" ei keskituloisten (joihin itsekin lukeudun) niin on kyllä vähän aihetta murehtia.

No ongelmanahan ei sitten ole rahan vähyys vaan se että sinä et halua kuunnella valitusta ja lainata rahaa. Siihen on helppo ratkaisu, sanot ei.

Vierailija
13/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttopalkan tuijottaminen on suurimpia harhoja.

Vierailija
14/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kalliit harrastukset, kuten esim. jääkiekko ja ratsastus.

Vierailija
15/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bruttopalkan tuijottaminen on suurimpia harhoja.

Ei ole, vero.fi palvelusta verolaskurilla saa laskettua nettopalkan helposti, mukaan lukien lainojen yms vähennykset. Tarhamaksut suurenee tietysti myös, mutta senkin voi ottaa huomioon.

Ihmiset puhuvat yleensä palturia kun kertovat kovista tuloveroprosenteistaan, eivät ota huomioon veronpalautusta tms.

Vierailija
16/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ongelmanahan ei sitten ole rahan vähyys vaan se että sinä et halua kuunnella valitusta ja lainata rahaa. Siihen on helppo ratkaisu, sanot ei.

Niin, minähän sanoin, että ongelmana ei ole rahan vähyys, vaan se marmatus, jota on kyllä pakko kuunnella kun tällaisia ihmisiä on ihan lähipiirissä. Heille on myös ihan turha puhua rahankäytöstään, koska he vain sanovat juurikin noin, että "ei ole sun ongelma". Viikon päästä sitten pyytävät satasen lainaa kun ei ole rahaa maksaa puhelinlaskua. Eli on siis mun ongelma. En muuten enää lainakaan rahaa, koska ei sitä saa takaisin.

Vierailija
17/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne keskituloiset eivät ole juuri sen älykkäämpiä kuin muutkaan, ei vain osata taloudenpitoa. Myös varmasti helposti kuvitellaan, että on joku tietty elintaso, jota pitää ylläpitää kun tienaa tietyn verran.

Vierailija
18/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia ihmetyttää minua, ei varsinaisesti haittaa muuten mitenkään. Minullakin tosin on niitä kavereita, joiden valitusta asiasta on tylsää kuunnella. Juuri pauhataan verotuksesta, kaiken kalleudesta yms.

Olen itsekin keskituloinen, samoin mieheni. Asumme omakotitalossa, josta on vielä vähän lainaa. Meillä on kaksi lasta, joista ennen maksoimme täydet päivähoitomaksut. Ihan tuttuja juttuja siis. Silti minun on mahdotonta ymmärtää miten peruskulutukseen (kun rahaa ei kuulemma ole mihinkään ekstraan) saa tuhlattua perheen nettotulot sentilleen.

Ap

Vierailija
19/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin keskiluokka yrittää elää, kuin rikkaat, eli hienot autot, asunnot, ulkomaanmatkoja monta kertaa vuodessa jne. Toisaalta menot tulotasoon nähden ovat karanneet käsistä, kun asuntojen hinnat ainakin pääkaupunkiseudulla hipovat pilviä.Luottoa saa helpolla, joka huonontanut kykyä hoitaa raha-asioita järkevästi. Kun on luottoa nettiostoksista, Netflixistä, puhelin osa-maksulla (tietysti kallis malli), niin pienistä puroista kasvaa isot arkimenot, jotka pitää maksaa. Käyttörahaa jääkin sitten vähemmän. Kannattaa tehdä laskelmia.

Vierailija
20/194 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloiset asuvat liian kalliissa asunnoissa ja ostelevat merkkituotteita, vaikka tulisi asioida marketissa.