Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amerikkalaisten tietämys

Vierailija
14.06.2016 |

Juttelimme erään amerikkalaisen tuttuni kanssa suomalaisten keskipalkoista, ja kerroin Suomessa bruttokeskipalkan olevan n. 3200€. (Ainakin erään tilaston mukaan.) Joka tapauksessa niin tämä henkilö kysyi sitten, että niin onko tämä 3200€ siis vuoden vai kuukauden keskipalkka. Ilmeisesti keskipalkka mitataan usassa enemmän vuositasolla mutta olin silti aivan äimistynyt. Tämä henkilö on vielä lukion busineksen & talouden opettaja USA:ssa. Ihmettelin sitten, että miten ihmeessä hän ajattelee, että Suomessa keskipalkka olisi sen 3200€ vuodessa, niin hän vastasi, että mistä ihmeestä hän voisi tietää, ainoa suomitietämys hänellä on minun kauttani. Olen kuitenkin aiemmin kertonut Suomen korkeasta elintasosta ja olemme mm. vertailleet elintarvikkeiden hintoja Suomen ja Usan välillä ja käynyt ilmi siis kuinka paljon kaliimpaa täällä on. Niin millä ihmeessä hän ajatteli, että elämme täällä.

Sallin tehdä hieman yleistyksiä mutta mitä järjettömyyksiä olette itse kuulleet juurikim amerikkalaisten suusta Suomesta tai Euroopasta?

Kommentit (154)

Vierailija
21/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YK joukoissa Bosniassa osa jenkki sotilaista ei osannut edes lukea.

Entä yhdys sanat?

Eivät osanneet kirjoittaa....eivätkä lukea. Ei mitään väliä.

Vierailija
22/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkkejä on tultu nähtyä useampikin matkoillani Euroopassa ja on jotenkin huvittavaa kun niillä kaikilla on aina mukana paksu "1000 things to see in  Europe"-opas. Ihan kuin Eurooppa olisi yksi maa, jossa sitten on tuhat näkemisen arvoista asiaa. 

Ja kuitenkaan eurooppalaiselle ei ole mitenkään omituista mennä jenkkeihin opaskirjan kanssa ja kuvitella tuntevansa maan kun on känyt New Yorkissa ja Los Angelesissa. Kukaan ei vaadi turistia tietämään yksityiskohtia Texasin vapaussodasta tai olemaan tietoinen siitä mikä intiaaniheimo asutti Arkansasia tai mikä on Utahin tärkein elinkeino. Eurooppalaisille riittää kun tietää, että liittovaltio=maa. Monin tavoin EU on tiukempi valtioliitto kuin Yhdysvallat vaikka meillä ei olekaan yhteistä kieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurten maiden asukkaiden ei tarvitse samalla tavalla olla orientoituneita pieniin maihin päin kuin toisinpäin. Asun isossa maassa ja ymmärän tämän nyt. Ei monen kymmenen mljoonan maan asukkailla kertakaikkiaan riitä kiinnostusta tietää pikkiriikkisten maiden oloista, koska heidän globaalinen ajattelunsa pohjautuu ihan toisiin asioihin kuin nippelitietoon jostain Andorrasta.

Ehkä sitä sitten ajattelee niin Suomi-keskeisesti, että kaikkien pitäisi olla tietoisia niistä seikoista mistä itse olemme ylpeitä Suomesta. Itselläni ei ole mikään hyvä yleissivistys tms. mutta väitän silti, että osaisin silti kutakuinkin kertoa jonkin jopa itselleni vieraan maan elintasosta ja keskipalkoista, siis edes sinne päin. 

Mielstäni kuitenkin aika ihmeellistä, jos lukion talouden opettaja uskoo, että Pohjoismaissa voi keskipalkka olla bruttona n. 270 euroa. Ap

No mikä on keskipalkka Virossa tai Latviassa? Mikä se oli kymmenen vuotta sitten? Miksi ihmeessä jonkun jenkin pitäisi olla tietoinen tai selvittää hintakehitystä Helsingin ja Tallinnan välillä?

Vierailija
24/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en osaa sanoa minkään Euroopan maan keskipalkkaa googlettamatta. En osaa asettaa niitä järjestykseen brttokansantuotteen mukaan. Luulen, ettei suurin osa suomalaisista aikuisista osaisi laittaa USA:n osavaltioita oikeille paikoilleen, eikä osaisi kertoa osavaltioista oikein mitään, ei edes pääkaupunkia suurimmasta osasta.

En nyt tarkoita mitään tarkkoja lukuja, joita pitäisi opetella ulkoa. Mutta tämä henkilö mm. on kuitenkin tietoinen, että Suomi on kallis maa, ruoka & asuminen ym. on kallista. Niin sikälikin tuntuu oudolta, että hän ajatteli keskipalkkamme olevan alle 300 euroa kuussa. Sehän tarkoittaisi, että eläisimme suoranaisessa köyhyydessä täällä. Uskon tai luotan ainakin siihen, että suurin osa suomalaisista osaisi sanoa suurinpiirtein, että onko jossakin tietyssä massa korkea vai matala elintaso. Ap

Vierailija
25/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurten maiden asukkaiden ei tarvitse samalla tavalla olla orientoituneita pieniin maihin päin kuin toisinpäin. Asun isossa maassa ja ymmärän tämän nyt. Ei monen kymmenen mljoonan maan asukkailla kertakaikkiaan riitä kiinnostusta tietää pikkiriikkisten maiden oloista, koska heidän globaalinen ajattelunsa pohjautuu ihan toisiin asioihin kuin nippelitietoon jostain Andorrasta.

Ehkä sitä sitten ajattelee niin Suomi-keskeisesti, että kaikkien pitäisi olla tietoisia niistä seikoista mistä itse olemme ylpeitä Suomesta. Itselläni ei ole mikään hyvä yleissivistys tms. mutta väitän silti, että osaisin silti kutakuinkin kertoa jonkin jopa itselleni vieraan maan elintasosta ja keskipalkoista, siis edes sinne päin. 

Mielstäni kuitenkin aika ihmeellistä, jos lukion talouden opettaja uskoo, että Pohjoismaissa voi keskipalkka olla bruttona n. 270 euroa. Ap

No ei kovin kauas Suomesta kuitenkaan tarvitse mennä, niin löytyy Euroopan maita, joissa kuukauden keskipalkka on tuota tasoa. Ellei Suomen oloihin ole paljoa perehtynyt, niin mistä sitä tietää paljonko muuta Itä-Eurooppaa korkeampi palkkataso täällä on.

On myös melkoinen yleistys tehdä johtopäätöksiä koko kansan tietämyksistä yhden ihmisen perusteella.

Vierailija
26/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menee ot, mutta menkööt. Mä olen käynyt (perus)kouluni -70 - 80-luvuilla ja silloin opeteltiin suunnilleen kaikki maailman maat, hyvä ettei kaikkia Amerikan osavaltioita. Mutta eipä täältä tarvitse mennä kuin Tanskaan, niin eivät tiedä, missä Suomi on. Joten eipä ihme, jos joku jenkki yleistää jääkarhut ja vuosipalkaksi sen 3200€!

Vierailija
27/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa se kuinka amerikkalaiset puhuu aina Euroopasta kuin yhtenä maana jossa on osavaltioita. Menen Eurooppaan, Euroopassa on sitä ja tätä, eurooppalaiset on sellaisia ja tällaisia. 

Vierailija
28/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kovin kauas Suomesta kuitenkaan tarvitse mennä, niin löytyy Euroopan maita, joissa kuukauden keskipalkka on tuota tasoa. Ellei Suomen oloihin ole paljoa perehtynyt, niin mistä sitä tietää paljonko muuta Itä-Eurooppaa korkeampi palkkataso täällä on.

On myös melkoinen yleistys tehdä johtopäätöksiä koko kansan tietämyksistä yhden ihmisen perusteella.

Niin kuin sanoin niin olen tämän henkilön kanssa jutellut paljon Suomesta. Kyllä tein yleistyksiä, se oli vähän niin kuin tämän keskustelun pointti, jakaa järjettömiä sutkautuksia :) Ap

Vierailija
29/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenkkejä on tultu nähtyä useampikin matkoillani Euroopassa ja on jotenkin huvittavaa kun niillä kaikilla on aina mukana paksu "1000 things to see in  Europe"-opas. Ihan kuin Eurooppa olisi yksi maa, jossa sitten on tuhat näkemisen arvoista asiaa. 

Ja kuitenkaan eurooppalaiselle ei ole mitenkään omituista mennä jenkkeihin opaskirjan kanssa ja kuvitella tuntevansa maan kun on känyt New Yorkissa ja Los Angelesissa. Kukaan ei vaadi turistia tietämään yksityiskohtia Texasin vapaussodasta tai olemaan tietoinen siitä mikä intiaaniheimo asutti Arkansasia tai mikä on Utahin tärkein elinkeino. Eurooppalaisille riittää kun tietää, että liittovaltio=maa. Monin tavoin EU on tiukempi valtioliitto kuin Yhdysvallat vaikka meillä ei olekaan yhteistä kieltä.

Näinpä. Kaikille suomalaisillekaan ei ole selvää, mitä eroa vaikka Amerikalla, USA:lla ja Kanadalla on. Jotkut esimerkiksi luulevat, että Kanada on yksi "Amerikan" osavaltio.

Vierailija
30/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee ot, mutta menkööt. Mä olen käynyt (perus)kouluni -70 - 80-luvuilla ja silloin opeteltiin suunnilleen kaikki maailman maat, hyvä ettei kaikkia Amerikan osavaltioita. Mutta eipä täältä tarvitse mennä kuin Tanskaan, niin eivät tiedä, missä Suomi on. Joten eipä ihme, jos joku jenkki yleistää jääkarhut ja vuosipalkaksi sen 3200€!

Oikeastaan jos asiaa miettii loogisesti, ilman tarkempaa tietoa asiasta fiksu ihminen olettaa jääkarhujen esiintyvän myös Fennoskandian alueella. Jääkarhuja löytyy nimittäin kaikkialta muualta Pohjoisnavan ja napapiirin väliltä. Niitä on Kanadassa, Siperiassa, Grönlannissa... Ainoastaan Norja, Ruotsi ja Suomi ovat poikkeus. Ei ole mitään syytä olettaa, että niitä ei voisi elää myös täällä. Toki suomalaiset ovat niin fiksuja, että tietävät kaikkien eläinten luonnolliset reviirit ihan ilman wikipediaakin ja osaavat kysyttäessä kertoa mm. ne Afrikan maat, joissa leijona esiintyy luonnossa. Kukaan ei varmasti tee sitä virhettä, että sotkisi Sierra Leonen ja Liberian keskenään.

Vierailija
31/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en osaa sanoa minkään Euroopan maan keskipalkkaa googlettamatta. En osaa asettaa niitä järjestykseen brttokansantuotteen mukaan. Luulen, ettei suurin osa suomalaisista aikuisista osaisi laittaa USA:n osavaltioita oikeille paikoilleen, eikä osaisi kertoa osavaltioista oikein mitään, ei edes pääkaupunkia suurimmasta osasta.

En nyt tarkoita mitään tarkkoja lukuja, joita pitäisi opetella ulkoa. Mutta tämä henkilö mm. on kuitenkin tietoinen, että Suomi on kallis maa, ruoka & asuminen ym. on kallista. Niin sikälikin tuntuu oudolta, että hän ajatteli keskipalkkamme olevan alle 300 euroa kuussa. Sehän tarkoittaisi, että eläisimme suoranaisessa köyhyydessä täällä. Uskon tai luotan ainakin siihen, että suurin osa suomalaisista osaisi sanoa suurinpiirtein, että onko jossakin tietyssä massa korkea vai matala elintaso. Ap

No, enpä oikein tiedä maata, jossa asukkaiden mielestä olisi halpaa asua. Oli maa ja hintataso mikä tahansa, niin yleensä tavallisten ihmisten kaikki tulot tuppaavat menemään elämiseen.

Ja etenkin, jos vuosipalkka olisi 3200 €, ei olisi ihme, jos ruoka ja asuminen tuntuisivat kalliilta.

Vierailija
32/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKSI suomalaisen pitäisi tietää USA:n osavaltiot? Paljon tärkeämpää olisi tietää kaikki maailman maat, osata sijoittaa ne kartalle, tietää niiden asukasluku suunnilleen sekä puhutut kielet.

Vierailija
33/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun jenkkiappiukkoni kertoi minulle sujuvasti Suomenlinnan historiikin detaljineen kun oli täällä käymässä. Miehen kaverit taas opettivat minulle suomalaisen progressiivisen rockin historiaa. Ei kannata yleistää, maa on iso ja koulutus ja oppineisuuserot vielä isommat. Enemmän hävettää nämä kotimaiset tallukat, jotka eivät tiedä edes oman maan asioista tuon taivaallista.

34/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh. Eiköhän hämmennys johtunut vain siitä, että kukaan ei puhu palkastaan muuta kuin vuosipalkkana. Joillain tulee palkka joka vuoron jälkeen, joillain kerran viikossa/kerran kahdessa viikossa/kerran kuussa ja joillain tulee palkka 4 kertaa vuodessa-kahdesti vuodessa. Ainoa kunnon mittari on nimenomaan vuositulo eikä ole mitään järkeä puhua muusta. Sitä ihmetteli ja siksi tarkisti summan. 

Ja se, etteivät jenkit tiedä paljoakaan Suomesta, on koska Eurooppa on heille samanlainen, kuin USA suomalaisille. Homogeeninen paikka. Kummassakin runsaasti matkailleet tietävät totuuden. 

Vierailija
35/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKSI suomalaisen pitäisi tietää USA:n osavaltiot? Paljon tärkeämpää olisi tietää kaikki maailman maat, osata sijoittaa ne kartalle, tietää niiden asukasluku suunnilleen sekä puhutut kielet.

Koska USA:n osavaltiot ovat valtioita ihan samalla tavalla kuin EU:n jäsenmaat ovat valtioita. Osavaltioilla on omat perustuslakinsa ja historiansa ja omat poliittiset järjestelmänsä ja omat pääkaupunkinsa ja verotuksensa. Ne ovat jäseniä liittovaltiossa niin kuin Suomi on jäsen Euroopan unionissa. Ei Suomi lakannut olemasta Suomi vuonna 1995 eikä se varmaankaan lakkaa olemasta Suomi seuraavien vuosikymmenten aikanakaan, vaikka EU:n liittovaltiokehitys jatkuisi.

Vierailija
36/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myönnän että en tiedä missä Afrikan maissa on norsuja ja leijonia. Ei ehkä ihan siellä pohjoisessa, mutta muuten mun tietoni on kuin jääkarhut Suomessa. Terkkuja FM

Vierailija
37/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ottaakapa itse kartalta toiselta puolelta maapalloa joku pieni tuntematon maa ja miettikää, paljonko siitä itse tiedätte. Niinpä. 

Vierailija
38/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ottaakapa itse kartalta toiselta puolelta maapalloa joku pieni tuntematon maa ja miettikää, paljonko siitä itse tiedätte. Niinpä. 

suurin ongelma amerikkalaisissa on, että puhuvat tietämyksellä perehtymättä asiaan.

Eli jos tiedetään asiasta 1% selostetaan kuin tiedettäisiin kaikki. Eräskin bitcoin "asiantuntija" väitti italian rahan olevan nyt liira jne. 

Vierailija
39/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

No huh huh. Eiköhän hämmennys johtunut vain siitä, että kukaan ei puhu palkastaan muuta kuin vuosipalkkana. Joillain tulee palkka joka vuoron jälkeen, joillain kerran viikossa/kerran kahdessa viikossa/kerran kuussa ja joillain tulee palkka 4 kertaa vuodessa-kahdesti vuodessa. Ainoa kunnon mittari on nimenomaan vuositulo eikä ole mitään järkeä puhua muusta. Sitä ihmetteli ja siksi tarkisti summan. 

Ja se, etteivät jenkit tiedä paljoakaan Suomesta, on koska Eurooppa on heille samanlainen, kuin USA suomalaisille. Homogeeninen paikka. Kummassakin runsaasti matkailleet tietävät totuuden. 

Sitten hän olisi varmaan ihmettelyni jälkeen sanonut, että meni hämilleen kun tottunut puhumaan vuosituloista. Sen sijaan hän puolusteli, että miten ihmeessä hän voisi tietää onko keskipalkamme 270e/kk vai 3200e/kk, koska hänen Suomitietämyksensä rajoittuu kuulemma minun kertomuksiini. Ap

Vierailija
40/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska USA:n osavaltiot ovat valtioita ihan samalla tavalla kuin EU:n jäsenmaat ovat valtioita. Osavaltioilla on omat perustuslakinsa ja historiansa ja omat poliittiset järjestelmänsä ja omat pääkaupunkinsa ja verotuksensa. Ne ovat jäseniä liittovaltiossa niin kuin Suomi on jäsen Euroopan unionissa. Ei Suomi lakannut olemasta Suomi vuonna 1995 eikä se varmaankaan lakkaa olemasta Suomi seuraavien vuosikymmenten aikanakaan, vaikka EU:n liittovaltiokehitys jatkuisi.

Huonot perustelut sinulla. USA:n osavaltiot EIVÄT OLE valtioita samalla tavalla kuin EU:n jäsenmaat.

Saksa ja Itävalta koostuvat osavaltioista. Sveitsi koostuu kantoneista. Espanja koostuu itsehallintoalueista.

Saksan osavaltioilla on omat toisistaan poikkeavat historiansa, Saksan osavaltioiden lait ja verotus poikkeavat toisistaan. Baijerilainen on baijerilainen siitä huolimatta, että Baijeri kuuluu nykyään Saksaan. Kukaan saksalainen ei sano olevansa saksalainen, vaan saksalaiset samastuvat enemmän osavaltioon kuin Saksan liittotasavaltaan.

Sveitsin lait ja verotus vaihtelevat suuresti eri kantonien välillä.

Espanjan lait poikkeavat toisistaan huomattavasti eri itsehallintoalueiden välillä. Myös espanjalaiset samastuvat enemmän maakuntaan ja itsehallintoalueeseen kuin Espanjan kuningaskuntaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi