Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amerikkalaisten tietämys

Vierailija
14.06.2016 |

Juttelimme erään amerikkalaisen tuttuni kanssa suomalaisten keskipalkoista, ja kerroin Suomessa bruttokeskipalkan olevan n. 3200€. (Ainakin erään tilaston mukaan.) Joka tapauksessa niin tämä henkilö kysyi sitten, että niin onko tämä 3200€ siis vuoden vai kuukauden keskipalkka. Ilmeisesti keskipalkka mitataan usassa enemmän vuositasolla mutta olin silti aivan äimistynyt. Tämä henkilö on vielä lukion busineksen & talouden opettaja USA:ssa. Ihmettelin sitten, että miten ihmeessä hän ajattelee, että Suomessa keskipalkka olisi sen 3200€ vuodessa, niin hän vastasi, että mistä ihmeestä hän voisi tietää, ainoa suomitietämys hänellä on minun kauttani. Olen kuitenkin aiemmin kertonut Suomen korkeasta elintasosta ja olemme mm. vertailleet elintarvikkeiden hintoja Suomen ja Usan välillä ja käynyt ilmi siis kuinka paljon kaliimpaa täällä on. Niin millä ihmeessä hän ajatteli, että elämme täällä.

Sallin tehdä hieman yleistyksiä mutta mitä järjettömyyksiä olette itse kuulleet juurikim amerikkalaisten suusta Suomesta tai Euroopasta?

Kommentit (154)

Vierailija
1/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se perus että suomessa on jääkarhuja ja elämme suurinpiirtein jääkautta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurten maiden asukkaiden ei tarvitse samalla tavalla olla orientoituneita pieniin maihin päin kuin toisinpäin. Asun isossa maassa ja ymmärän tämän nyt. Ei monen kymmenen mljoonan maan asukkailla kertakaikkiaan riitä kiinnostusta tietää pikkiriikkisten maiden oloista, koska heidän globaalinen ajattelunsa pohjautuu ihan toisiin asioihin kuin nippelitietoon jostain Andorrasta.

Vierailija
4/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se perus että suomessa on jääkarhuja ja elämme suurinpiirtein jääkautta. 

Munkin yks Yhdysvalloissa asuva tuttu kysy kerran (tosissaan) että miten suojaudutaan täällä jääkarhuilta, joita vaeltelee tuolla kadulla. Piti hetken miettiä että mmmmmitä (?). Toisaalta ymmärrän etteivät siellä tiedä Suomesta mitään mut kyllä hieman ihmetytti.

Vierailija
5/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkit joko tietävät Suomesta tai eivät tiedä. Yleensä eivät tiedä. Suomalaisten on usein vaikea hahmottaa miten mitätön paikka Suomi on. Kuvitellaan, että olisi jotenkin maailmanlaajuiseen yleissivistykseen kuuluvaa tietää jotain Suomen asioista. Ja kuitenkaan suomalaiset eivät osaa käytännössä sanoa mitään vaikka Pohjois-Carolinasta. Jos joku amerikkalainen osaa yhdistää Suomen entiseen itäblokkiin ja tietää, että ollaan EU:n jäseniä, niin se on jo aika hyvin.

Vierailija
6/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkarhuista minultakin kysyttiin kerran - jääkarhut on ihan normiotuksia, Kanadassahan on niitä riesaksi asti - mutta vastaavasti on sitten tullut niin tiukkoja kysymyksiä Suomen ja Euroopan taloudesta ja politiikasta, että en lähtisi ollenkaan tuolle linjalle, että USAssa ollaan aivottomia eikä tiedetä mistään mitään. 

Vierailija
7/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei käsitetä, miten vähän joku Suomi merkitsee Euroopan ulkopuolella. Ei mekään tiedetä oikeastaan mitään vaikkapa Saint Luciasta.

Vierailija
8/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Budapestissä matkalla ja jaoin hostellihuoneen muiden (nais)matkailijoiden kanssa. Huoneeseen sattui myös yksi jenkkinainen, joka tuli kovasti selittämään heti saavuttuaan kuinka hänen oli pakko ottaa lentokentältä taksi hostellille koska hän ei tiedä kuinka raha ja bussit toimii Euroopassa. (Osasi kuitenkin käyttää sitä rahaa taksissa). Seuraavaksi hän kyseli meiltä muilta, että riittääkö hänen kolmen päivän Budapestin visiitilleen 500 euroa käyttörahaa kun hän on sen verran vaihtanut nimenomaan Budapestiä varten. (Nille jotka ei tiedä, niin Budapestin hintataso on alhainen, tuo 500 euroa riittäisi pitkäksi aikaa ainakin minulle). Ei siis edes tiennyt ettei Unkarissa ole eurot käytössä.

Jotenkin hämmentävää tuollainen tietämättömyys ja ennen kaikkea se ettei asioista vaivauduta edes ottamaan selvää, kuljetaan vaan kahta kättä heilutellen. Kun minä aloin parikymppisenä matkustella yksin, otin tarkalleen selvää about kaikesta ennen matkaa. Esim. heti alusta asti liikuin lentokentältä julkisilla majoitukseen eikä se tuottanut vaikeuksia. Myöskin kohdemaan hintataso oli selvillä.

Jenkkejä on tultu nähtyä useampikin matkoillani Euroopassa ja on jotenkin huvittavaa kun niillä kaikilla on aina mukana paksu "1000 things to see in  Europe"-opas. Ihan kuin Eurooppa olisi yksi maa, jossa sitten on tuhat näkemisen arvoista asiaa. 

Vierailija
9/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurten maiden asukkaiden ei tarvitse samalla tavalla olla orientoituneita pieniin maihin päin kuin toisinpäin. Asun isossa maassa ja ymmärän tämän nyt. Ei monen kymmenen mljoonan maan asukkailla kertakaikkiaan riitä kiinnostusta tietää pikkiriikkisten maiden oloista, koska heidän globaalinen ajattelunsa pohjautuu ihan toisiin asioihin kuin nippelitietoon jostain Andorrasta.

Ehkä sitä sitten ajattelee niin Suomi-keskeisesti, että kaikkien pitäisi olla tietoisia niistä seikoista mistä itse olemme ylpeitä Suomesta. Itselläni ei ole mikään hyvä yleissivistys tms. mutta väitän silti, että osaisin silti kutakuinkin kertoa jonkin jopa itselleni vieraan maan elintasosta ja keskipalkoista, siis edes sinne päin. 

Mielstäni kuitenkin aika ihmeellistä, jos lukion talouden opettaja uskoo, että Pohjoismaissa voi keskipalkka olla bruttona n. 270 euroa. Ap

Vierailija
10/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä säännöllisin väliajoin käydään keskustelua siitä, osaavatko amerikkalaismammat noin keskimäärin huolehtia kunnolla penskoistaan. Mielestäni eivät, lukuisia esimerkkejä jatkuvasti esillä. Sitten tietenkin siellä asuvat suomalaismammat suuttuvat kun näistä puhuu. OK, tiedän että 200miljoonaiseen kansaan mahtuu jos jonkinlaista tallaajaa. Mut silti, tänään Jon&Kate+8 -ohjelmassa perhe oli huvipuistossa aurinkoisena, hurjan kuumana (45 celsiusastetta) päivänä, niin AINOA jolla oli mitään päähinettä päässään, oli perheen isä. Että näin

Vierailija
11/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

YK joukoissa Bosniassa osa jenkki sotilaista ei osannut edes lukea.

Vierailija
12/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa sanoa minkään Euroopan maan keskipalkkaa googlettamatta. En osaa asettaa niitä järjestykseen brttokansantuotteen mukaan. Luulen, ettei suurin osa suomalaisista aikuisista osaisi laittaa USA:n osavaltioita oikeille paikoilleen, eikä osaisi kertoa osavaltioista oikein mitään, ei edes pääkaupunkia suurimmasta osasta.

Vierailija
13/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä säännöllisin väliajoin käydään keskustelua siitä, osaavatko amerikkalaismammat noin keskimäärin huolehtia kunnolla penskoistaan. Mielestäni eivät, lukuisia esimerkkejä jatkuvasti esillä. Sitten tietenkin siellä asuvat suomalaismammat suuttuvat kun näistä puhuu. OK, tiedän että 200miljoonaiseen kansaan mahtuu jos jonkinlaista tallaajaa. Mut silti, tänään Jon&Kate+8 -ohjelmassa perhe oli huvipuistossa aurinkoisena, hurjan kuumana (45 celsiusastetta) päivänä, niin AINOA jolla oli mitään päähinettä päässään, oli perheen isä. Että näin

USAssa on 320 miljoonaa asukasta eikä 200 miljoonaa, mutta mitäs pienistä. 

Vierailija
14/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä toinen pölvästi. Jenkeissä on yli 300 miljoonaa asukasta. Ei heittänyt kuin 100 miljoonalla.

Vierailija
15/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten eivät tiedä missä Suomi on, ja kun kertoo tarkemmin sijaintia että Euroopassa Venäjän naapurina on yleensä oletuksena että Suomi on kommunistinen takapajula (mikä tavallaan onkin totta). Ne jotka olen tuntenut pidempään ovat hyvin tietoisia missä Suomi sijaitsee ja minkälainen paikka tämä on.

Jos olen saanut jonkun jopa tänne asti vierailulle ovat he useimmiten hämmästyneitä miten siistiä täällä on ja että monessa paikassa luonto on osana kaupunkikuvaa. Myös saaristo ja tuhannet järvet ovat tehneet heihin vaikutuksen. Yleisesti ottaen ovat olleet todella positiivisesti yllättyneitä matkakokemuksestaan.

Vierailija
16/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelimme erään amerikkalaisen tuttuni kanssa suomalaisten keskipalkoista, ja kerroin Suomessa bruttokeskipalkan olevan n. 3200€. (Ainakin erään tilaston mukaan.) Joka tapauksessa niin tämä henkilö kysyi sitten, että niin onko tämä 3200€ siis vuoden vai kuukauden keskipalkka. Ilmeisesti keskipalkka mitataan usassa enemmän vuositasolla mutta olin silti aivan äimistynyt. Tämä henkilö on vielä lukion busineksen & talouden opettaja USA:ssa. Ihmettelin sitten, että miten ihmeessä hän ajattelee, että Suomessa keskipalkka olisi sen 3200€ vuodessa, niin hän vastasi, että mistä ihmeestä hän voisi tietää, ainoa suomitietämys hänellä on minun kauttani. Olen kuitenkin aiemmin kertonut Suomen korkeasta elintasosta ja olemme mm. vertailleet elintarvikkeiden hintoja Suomen ja Usan välillä ja käynyt ilmi siis kuinka paljon kaliimpaa täällä on. Niin millä ihmeessä hän ajatteli, että elämme täällä.

Sallin tehdä hieman yleistyksiä mutta mitä järjettömyyksiä olette itse kuulleet juurikim amerikkalaisten suusta Suomesta tai Euroopasta?

Johtunee varmaankin siitä, että Amerikassa puhutaan yleensä vuosiansioista eikä kuukausipalkoista niin kuin Suomessa. Sinäkin varmaan ihmettelisit mikä luku se oikein on jos amerikkalainen ilmoittaisi tienaavansa  vaikka 90.000 dollaria.

Vierailija
17/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YK joukoissa Bosniassa osa jenkki sotilaista ei osannut edes lukea.

Entä yhdys sanat?

Vierailija
18/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäänpä tuohon Budapestinmatkakokemukseeni sen verran, että samassa huoneessa yöpyi myös yksi 19-vuotias aussityttö joka ei ollut koskaan käynyt Euroopassa. Silti hän osasi toimia Budapestissä ja hänelle oli jokapäiväiset asiat selviä, esim. kuinka metrossa toimitaan lippujen kanssa. Ihan itse oli ottanut asioista selvää jo ennen matkaa.

Vierailija
19/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikka on euroopan kokoinen maa (asukasluku). Pitää ymmärtää, että jo sen tietämiseen menee kovasti aikaa saatikka sitte muun maailman.

Vierailija
20/154 |
14.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtunee varmaankin siitä, että Amerikassa puhutaan yleensä vuosiansioista eikä kuukausipalkoista niin kuin Suomessa. Sinäkin varmaan ihmettelisit mikä luku se oikein on jos amerikkalainen ilmoittaisi tienaavansa  vaikka 90.000 dollaria.

Minä en ihmettelisi koska tiedän, että Yhdysvalloissa (ja esim. Englannissa) puhutaan yleensä vuosipalkasta, ei kuukausipalkasta. Tiedän tämän vaikka en olekaan kummassakaan maassa koskaan edes asunut.

-ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän