Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
1261/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruuissa ei ole nykypäivänä mitään vikaa, mutta tuo tarjoiltavien kokonaisuus ratkaisee kun mitää lämpöisiä ruokia ei ollut. Olisin itsekin ollut nälkäkiukkunen :D Muistakaa sekin ne, jotka ei tarjoile alkoholia häissä ollenkaan niin mahtaa vieraat olla aika outona illan mittaa.

Vierailija
1262/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua, että sekaruokavaliota noudattava ei voi kerran elämässään kokeilla vegaaniruokia, kun niitä on tarjolla. Ihme nipottajia. Toivottavasti saivat vatsansa kipeiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ikävältä, että vieraat ovat tuollaisia, että puhuvat pahaa selän takana. Hääpari saa laittaa just sellaiset tarjottavat kuin haluaa, toki vieraiden allergiat on hyvä huomioida. Ei vieraiden tarvitse kaikesta (tai mistään), mutta pahan puhumisen voisi jättää väliin.

Itse olen sekäsyöjä, mutta ei olisi mikään ongelma syödä vegaanista ruokaa. Kyllä sitä nyt yhden juhlan verran ilman pihviä selviää ;)

Tästä Suomesta nyt on tullut semmoinen yhden mielipiteen maa, missä minäminäminäminä-ihmiset pitävät ainoastaan sitä omaa juttuaan oikeana. Ihan sama mitä teet tai sanot, niin se on automaattisesti väärin. Mitään ei saa tehdä niin kuin itse tykkää, vaan kaikki pitää tehdä sen mukaan mitä joku muu määrää. Jos teet oman mielen mukaan, niin marinaa riittää ja naamat ovat näkemisen arvoisia.

Suomalaisista on tullut kummallinen pikkusieluinen ja hyvin sellainen narsistinen kansa.

Vierailija
1264/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tajua, että sekaruokavaliota noudattava ei voi kerran elämässään kokeilla vegaaniruokia, kun niitä on tarjolla. Ihme nipottajia. Toivottavasti saivat vatsansa kipeiksi.

Eri asia kokeilla jossain välipalalla kuin jossain koko päivän kestävissä kokkareissa joissa hikoillaan puku päällä ja energiaa palaa. Vain mun mielipide mutta minun mielestä juhlien tarkoitus on saada vieraille viihtynyt olo eikä se että tungetaan esmes hääparin maailmankatsomus vuorokauden kestävästi ihmisille kurkusta alas.

Vierailija
1265/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei ollut. jokainen oikea vegaani osaa laittaa ihan tavallista melkein kaikille kelpaavaa ruokaa, esim. uunijuureksia, tai höyrytettyjä peruskasviksia tavallista perussalaattia ja perunoita. Vegaanisia leivoksiakin on yllättävän helppo tehdä, maidoton ja munaton - siinäpä se. Ei ole vaikeata, ainoastaan munaton kakku on vähän haastavampi, mutta onnistuu sekin. 

Vierailija
1266/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ikävältä, että vieraat ovat tuollaisia, että puhuvat pahaa selän takana. Hääpari saa laittaa just sellaiset tarjottavat kuin haluaa, toki vieraiden allergiat on hyvä huomioida. Ei vieraiden tarvitse kaikesta (tai mistään), mutta pahan puhumisen voisi jättää väliin.

Itse olen sekäsyöjä, mutta ei olisi mikään ongelma syödä vegaanista ruokaa. Kyllä sitä nyt yhden juhlan verran ilman pihviä selviää ;)

Tästä Suomesta nyt on tullut semmoinen yhden mielipiteen maa, missä minäminäminäminä-ihmiset pitävät ainoastaan sitä omaa juttuaan oikeana. Ihan sama mitä teet tai sanot, niin se on automaattisesti väärin. Mitään ei saa tehdä niin kuin itse tykkää, vaan kaikki pitää tehdä sen mukaan mitä joku muu määrää. Jos teet oman mielen mukaan, niin marinaa riittää ja naamat ovat näkemisen arvoisia.

Suomalaisista on tullut kummallinen pikkusieluinen ja hyvin sellainen narsistinen kansa.

Verrattuna mihin muuhun kansaan (jolla on samanlainen rahanjakelupolitiikka kuin Suomessa)?

Vierailija
1267/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö sekasyöjät tosiaan jokaisella ruokailulla lihaa? Jos se tosiaan loukkaa, jos lihaa ei ole. Eikö sekasyöjät syö koskaan kasvisruokia? Miksi?

Vierailija
1268/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökö sekasyöjät tosiaan jokaisella ruokailulla lihaa? Jos se tosiaan loukkaa, jos lihaa ei ole. Eikö sekasyöjät syö koskaan kasvisruokia? Miksi?

Lopettakaa nyt pöljät tämän kommentin viljeleminen. Tiedätte ihan hyvin että häät on useamman kuin yhden ruokailun juttu ja monesti mihinkään ei pääse edes sieltä koukkaamaan niin että saisi haluamaansa ruokaa.

Vierailija
1269/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat nykyisin vielä niin ylipainoisia, että ei ole ollenkaan huono juttu, jos joku nirso sekasyöjä on joutunut päivän paastoamaan. Sehän on ihan terveellistä.

Vierailija
1270/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset eivät pidä aatteellisesta propagandasta ja tuputtamisesta, aika yllättävää.

OK. Laitetaanpa lapsesi häkkiin. Jos tulet valittamaan asiasta, voivat muut todeta, että eivät pidä aatteellisesta propagandastasi ja tuputtamisesta. Lapset, kuten muutkin eläimet, ovat kaikki vain esineitä joille voi tehdä ihan mitä vaan omat mielihalut sanovat, eikös vaan?

Nyt on jo todella varhaista, kun lapsia väitetään eläimiksi. Hanki välittö.ästi apua, jooko?

Vierailija
1271/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarvitse toivoa, kun siitä vegaaniruuasta moni tulee todella kipeäksi, jos siinä on palkokasveja. Söisitkö itse ruokaa, jos tietäisit hetken kuluttua makaavasi vessan lattialla tuskissasi toivoen omaa kuolemaa? Mä en vastaavaa tuskaa toivo kenellekään.

Vierailija
1272/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat nykyisin vielä niin ylipainoisia, että ei ole ollenkaan huono juttu, jos joku nirso sekasyöjä on joutunut päivän paastoamaan. Sehän on ihan terveellistä.

Päin vastoin. Paastoaminen johtaa äkkiä ahmimiseen.

Vierailija
1273/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri asia kokeilla jossain välipalalla kuin jossain koko päivän kestävissä kokkareissa joissa hikoillaan puku päällä ja energiaa palaa. Vain mun mielipide mutta minun mielestä juhlien tarkoitus on saada vieraille viihtynyt olo eikä se että tungetaan esmes hääparin maailmankatsomus vuorokauden kestävästi ihmisille kurkusta alas.

Tämä! Tosiaankin eri asia kokeilla jossain muualla kuin koko päivän kestävissä juhlissa!

Mä olen kokenut tuollaiset kasvishäät. Olivat vielä jossain keskellä korpea josta ei todellakaan lähdetty käymään muualla syömässä. Koko päivä yöhön asti sai olla kamalassa nälässä. Se ruoka oli pääasiassa kylmää eikä todellakaan täyttävää.

Noista häistä opin sen, että aina mukaan suht täyttävää välipalaa mukaan, jos häät jossain korvessa.

Ja yksi vinkki myös häälahjaan viitaten. Eli kannattaa se lahjaraha laittaa tilille vasta häiden jälkeen, niin ei harmita huonojen häiden "rahoittaminen".

Vierailija
1274/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt viitsikö olla noin tekopyhiä. Jos vege-Veran häissä on ruokana pala tofupiirakkaa ja karjalanpiirakka ja muutama hedelmä, niin ei edes oma äiti vois noita tarjoiluja kehua. Ei tuo ole ruokaa, vaan pieni haukkapala.

Onko se pahan puhumista, jos porukalla puidaan häiden vaatimattomia tarjoiluja, juopunutta tätiä tai yhden wc-paperirullan häälahjaksi tuonutta setämiestä? Mistä häissä saa puhua? Kehua vain kaikkea, vaikka kehuttava ei ole, ettei vaan kukaan pahastu?

Vierailija
1275/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Tosiaankin eri asia kokeilla jossain muualla kuin koko päivän kestävissä juhlissa!

Mä olen kokenut tuollaiset kasvishäät. Olivat vielä jossain keskellä korpea josta ei todellakaan lähdetty käymään muualla syömässä. Koko päivä yöhön asti sai olla kamalassa nälässä. Se ruoka oli pääasiassa kylmää eikä todellakaan täyttävää.

Noista häistä opin sen, että aina mukaan suht täyttävää välipalaa mukaan, jos häät jossain korvessa.

Ja yksi vinkki myös häälahjaan viitaten. Eli kannattaa se lahjaraha laittaa tilille vasta häiden jälkeen, niin ei harmita huonojen häiden "rahoittaminen".

Tätä ketjua lukiessa tullut mieleen tuo sama häälahjasta. Vihastuttaisi, jos olisi pistänyt häälahjatilille 200€, häät olisi jossain korvessa ja siellä olisi tarjolla jotain kuppaista tofupiirakkaa.

Vierailija
1276/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hemmetti joku tofu. Sama kuin tuputtaisit absolutismia kaikille jos se olisi oma ideologia. Ei tulisi pelkkää posia kommenteissa.

Vierailija
1277/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.

Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.

Aika asennevammaista väittää, että nurinkurisesti niillä normaalisti syövillä olisi joku asennevamma. Ihminenhän ei ole missään nimessä luonnostaan kasvissyöjä, vaan pääasiassa lihan- ja tyydyttyneen eläinperäisen rasvan syöjä. kasvikunnan tuotteet oavat vain lisukkeita, eivät pääasiallista ravintoa ihmisille. On asennevammaista yrittää vääntää ihmisestä kasvissyöjää, koska sitähän ihminen ei ole luonnostaan, eiä se ole missään nimessä terveellisin ruokavalio ihmisille!

Joku asennevammainen  voisi väittää myös, että kun eläimet syövät aina vaan itselleen luontaisinta ravintoa, niin ovat "kaavoihin kangistuneita"!

Vierailija
1278/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.

Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.

Aika asennevammaista väittää, että nurinkurisesti niillä normaalisti syövillä olisi joku asennevamma. Ihminenhän ei ole missään nimessä luonnostaan kasvissyöjä, vaan pääasiassa lihan- ja tyydyttyneen eläinperäisen rasvan syöjä. kasvikunnan tuotteet oavat vain lisukkeita, eivät pääasiallista ravintoa ihmisille. On asennevammaista yrittää vääntää ihmisestä kasvissyöjää, koska sitähän ihminen ei ole luonnostaan, eiä se ole missään nimessä terveellisin ruokavalio ihmisille!

Joku asennevammainen  voisi väittää myös, että kun eläimet syövät aina vaan itselleen luontaisinta ravintoa, niin ovat "kaavoihin kangistuneita"!

Ihminen on elimistöltään sekasyöjä, joka voi elää täysipainoista elämää myös ilman eläinkunnan tuotteita. Toisin kuin muut eläimet, ihmiset voivat tehdä eettisiä valintoja. Nykyinen eläinperäisten ruoka-aineiden tehotuotanto on kaukana luonnollisesta.

Vierailija
1279/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa sekoitetaan arki ja juhla. Ihmiset odottavat pitopöytää, jos on tarkoitus juhlia pitkän kaavan mukaan. Häät ylipäänsä ovat arvoasteikossa siellä juhlien yläpäässä, ja niissä todellakin odotetaan kunnon sapuskaa, koska myös lahjapuoleen ja vaatetukseen ym. panostetaan enemmän kuin muissa juhlissa, saati arkisessa kyläilykahvittelussa. Punainen liha ei ole siinä välttämätön, mutta jos edes kakuissa ei ole mitään maitoperäistä, eivät ne kyllä kakuilta maistu. Saatika kahvi, jossa on kauralimaa seassa. Salaattien ja vegaanipiirakoiden ohessa olisi aivan hyvin voinut olla kalaa, kanaa tai vaikka kengurua, jos nimenomaan sika ja nauta ovat hääparin mielestä suurin paha maailmassa.

Vierailija
1280/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun lukee, niin tulee tunne, että moni luulee vegaaniruoan olevan ainoastaan sellaista, mikä sisältää soijaa, härkistä tai nyhtistä.  Juuri tein pestopastaa koko perheelle, ja en kyllä tunkenut siihen mitään noista. En edes muista, milloin olisin ostanut jotain noista mainitsemistani, koska meillä kukaan ei niistä tykkää ja tulee vatsavaivoja.

Mistä teidän lapset saavat proteiinit?

Ja mitä jos lapsi haluaakin tehdä toisen päätöksen, muttei viidentoista vuoden päästä ruuansulatus sopeudu eläinperäiseen tuotteeseen. Aina kuulee, kuinka sekaruokavalioonkin pakotetaan ja vegaanit vaatii sekaruokailijoita kunnioittamaan lapsen tahtoa, mutta toisin päin ei tarvitse kunnioittaa lapsen tahtoa.

Itse koulun keittiössä työskennelleenä olen huomannut, kuinka myös vegaanilapsetkin haluaisi maistaa sekaruokaa. Tällainen tapaus on tullut vastaan, jossa lapsi ottikin tofun sijaan kalapuikkoja, joista hän piti ja otti niitä lisää. Sainkin kalapuikkopäivän jälkeen vihaista palautetta tytön kysyessä äidiltä, että voisiko heilläkin tehdä kalapuikkoja. Ystävällisesti selitin, että en voinut väkisin tunkea lapsen suuhun soijapuikkoja ja kyseessä ei ollut mikään huolimattomuus vakavasti allergisen kohdalla, minkä olisin ymmärtänyt, jos olisin sellaisen asian kanssa hölmöillyt.

Lapselle ei ole välttämättä kerrottu mistä ja miten liha oikeasti tulee ja miksi perheessä syödään miten syödään. Lisäksi lapset tahtovat usein syödä sitä mitä kaikki muutkin, eivätkä olla erilaisia. Samalla tavalla lapset tekee typeryyksiä jos kaveritkin. Jos kaikki kaveritkin söisi samaa ruokaa, niin painetta muuhun ei olisi.

Meillä on kyllä lapselle kerrottu ihan pienestä pitäen, mitä hän syö. Kun ollaan oltu  kotieläintarhassa, olen näyttänyt lapselle kalkkunan ja sanonut, että tuon lihasiivua sinä laitat aamuleivän päälle. Sikaa ja lehmääkin olemme käyneet katsomassa ja rapsuttelemassa ja todenneet, että niiden liha on hyvää. Lapsi on itse laittanut uuniin itse kalastamansa kalan. Lapsi on kokeillut lehmän lypsämistä ja maistanut tuoretta maitoa jne.

Onko vegaanilapsille kerrottu, että se ruoka, jota hän syö, on kasvatettu teollisessa väkilannassa, jonka tuottamiseen on jouduttu käyttämään luonnonvaroja, vaikka vaihtoehtona olisi ollut syödä ruokaa, joka on tuotettu aidossa, luonnollisessa lehmänpaskassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme