Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
1301/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa häissä kautta historian on joku tai useampikin valittanut ruuasta. Ja tulee jatkossakin valittamaan.

Moni varmasti tykkäsi teidän tarjoiluista, osa ei. Perussettiä. Ei se, että ruoka on vegaanista, poista sitä että osa ei vaan tykkää. Sama tilanne ois ollut jos oisitte tarjonneet pelkkiä gourmet liharuokia.

Vierailija
1302/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Aika kevyet tarjoilut, ja varsinkin jos ei ole mitään eläinperäistä. Vähän enemmän olisi voinut olla vaihtoehtoja, vaikka olisikin kaikki vegaanista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1303/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jo vanha keskustelu, mutta nyt kun olen saanut seurata vegaanin elämää läheltä niin yhden asian olen pistänyt merkille:suvaitsemattomuuden. Minä sekasyöjänä varmistan, että hänellekin on sopivaa ruokaa mutta hän vegaanin ajattelee, että kyllä muutkin tätä minin ruokaa voi syödä. Eli hän ei näe vaivaa muiden eteen, mutta vaatii että hänen eteen pitää nähdä, vaikka ei hänkään ole allerginen juustoille ja lihalle.

En ole vegaani, mutta olen kasvissyöjä. Itse en ole tullut koskaan ajatelleeksi, että olisin suvaitsematon, jos tarjoan kasvisruokaa, kun tiedän, että se sekasyöjäkin syö välillä muutenkin kasvisruokaa. Ajattelen myös niin, että se liha on sekasyöjänkin ruokavaliossa vain pieni osa. Jos tarjoaa ruokaa, ei sillä yhdellä ruokailukerralla välttämättä ole tarjolla kaikkea muutakaan, mitä olisi terveellisesti hyvä syödä. Jos pyöräyttää lihapullat, ei välttämättä ole tarjolla kalaa tai ruisleipää, ja nekin ovat osa sekasyöjän ruokavaliota. Miksei siitä yhdellä ruokailukerralla voisi puuttua se lihakin, jos ruoka muuten on herkullista?

Tätä mäkin olen ajatellut. Pitäisikö sekasyöjälle tosiaan tarjota pihvin seuraksi kanafilettä ja italiansalaattia, jotta hän ei kokisi minua suvaitsemattomaksi. 

Kaikki tai ei mitään, huh? Harmi että kansalaisten perusmassa näköjään edelleen argumentoi tältä pohjalta, että jos jotain toivoo niin sitten pilkataan toivetta satakertaisesti? Hirveän epäkypsää että ei kestä vieraiden huomioimista esmes 20-prosenttisesti. Kasvakaa isoksi pliis.

Jos tämä ei aukea niin ajatelkaa vaikka sitten sellaisia "meidän näköisiä" häitä joissa hääpari haluaa näköistä sillä että koko ilta kuunnellaan jotain nykymusiikkia täysillä tuutista. Jättäisin väliin koko kestit jos olisi kutsussa varoitettu tästä.

Totta kai häissä soi pariskunnan mielimusiikki. Mitä siellä sitten pitäisi soittaa? Jotain Satumaa-tangoa? Aika monet nuoret inhoavat iskelmiä, ja useimmat hääparit ovat nuoria. 

Miten vanha mahdat olla, kun ei nykymusiikki kelpaa? 

Vierailija
1304/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis riisipiirakoita hummuksen kera? Kai teillä oli edes margariinia, jota voisi piirakoille levittää?

Vierailija
1305/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.

Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.

"Käännyttää"

Kommenttisi on juuri asetettu sillä oletuksella ja sanoin, minkä vuoksi suurinosa jopa muutoin uteliaista ihmisistä ottaa vaistomaisen reaktion vegaanistaruokaa vastaan, koska se kuulostaa lahkomaiselta pakkovalinnalta.

Olisi ystävällistä tarjota ruokalisukkeita lukuun ottamatta vegeruokaa, jolloin ihmiset voi avoimesti maistaa uutta ja ottaa lisukkeeksi tuttua esim. kalaa.

Ehdotukseni, sillä ehdottamalla toiselle omaa elämäntapaansa käännyttämällä hänet niin on aika väärä asenne noin yleisesti ;)

Toki itse olisin innoissani maistelemassa kaikkea jännää uutta, mutta olenkin outo - harvat maistelee avoimesti uusia makuja ja ovat kokemukseni mukaan muutoinkaan toisen ehdotuksesta kokeilemassa uusia makuja vaan se lähtee omasta kiinnostuksesta.

Vierailija
1306/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut jos ruoka oli pahaa, niin olisko siitä pitänyt sit valehdella?

Kyllä monesti ollaan kommentoitu myös kuivia lihakönttejä häiden tarjoilussa. 

Mutta on eri asia, jos joku erehtyy haukkumaan parempien ihmisten (= vegaanien) tarjoiluja.

Sellaista ei vaan saa tehdä. 

Vierailija
1307/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap oli vaan niin itseään täynnä ettei viitsinyt huomioida että häävieraissa on muitakin kuin vegaaneja.

Loukkaavaa vieraita kohtaan tarjota jotain vegekuraa vieraille jotka ei vegaaneja ole.

Tapana on ottaa huomioon jos vieraissa on allergikkoja tai eritysruokavaliolla olevia, miksi vegaani ei voi huomioida muita vaan tuputtaa vegekuraa ja sitten kitisee kun saa palautetta huonoista tarjoiluista.

Mä taas olen ihan eri mieltä. Minusta häät ovat hääparin näköiset ja pitäisikin. Ei kai hääparin tarvitse valita musiikkia, tai häiden teemaa muita miellyttäen, vaan saavat valita sen ihan oman mieltymyksensä mukaan. Minusta tarjoiluissa pitää vain ottaa muut huomioon, että jokaiselle löytyy jotain syötävää. Enkä ymmärrä ollenkaan sellaista, että sekasyöjä, joka syö normaalistikin salaatteja, vihanneksia ja kasviksia, ei yhtäkkiä voisi syödä niitä juhlissa. Mikä siinä on niin hirveää, jos voileipäkakussa ei olekaan kinkkua, tai uusien perunoiden kanssa tarjotaan sen iänikuisen karjalanpaistin tilalta jotain herkullista ratatouillea. Tai pikkuleivät on leivottu margariiniin, eikä voihin. 

Niin. Ap:n häissähän ei vaan ollut tarjolla mitään mainitsemistasi. 

Vierailija
1308/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina saa hävetä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumalauta miten junttia porukkaa täällä on :D 2019 ja vegaaniruoka on niin outoa, pahaa ja ällöttävää ja "eikö edes KAHVIIN MAITOA SAANUT?"

Huoh

T.sekaani

Juntti on se, joka ei huomioi vieraiden ruokatottumuksia tarjoiluissa. Ihan vuodesta riippumatta.

Mä kyllä ymmärrän ihan hyvin, että vegaanius on elämäntapa, jossa ei haluta vahingoittaa eläimiä. Ja sekaanina minulle ei tuota mitään ongelmaa ottaa vegaaniutta huomioon, tai kunnioittaa sitä, että isäntäväki on vegaaneja ja ruoka siis on vegaanista - kunhan sitä on riittävästi ja se on kelvollista ;)

Minusta on outoa vaatia, että vegaanin täytyisi tarjota oman elämäntapansa vastaista ruokaa omissa häissänsä - faktuaalisesti tuo vegaaniruoka ei ole kenellekään meistä sekaaneista mitenkään vahingollista, ja siitä voi noukkia itselleen ne sopivat vaihtoehdot samoin kuin jokainen järkevä vegaani meteliä nostamatta syö tarjoilusta niitä mitä kokee voivansa syödä.

Mutta ihmeellistä jotenkin että liha syönti joka halvatun ruokailussa olisi jotenkin sekaaninkaan ”ihmisoikeus”.

Jos teidät kutsuttaisiin vaikkapa kiinalaisiin tai intialaisiin häihin niin tuskin te niissäkään keuhkoaisitte, että häissä kuuluu saada lihapullia ja karjalanpaistia, vaan kiltisti valitsisitte pöydästä sen mitä uskallatte maistaa? Luulisi häävieraiden tietävän jos hääpari on vegaaneja ja osaavansa jo ennalta asennoitua siten että ”jännää mitä siellä päästään maistamaan”.

Ai oikein mitä kaikkea "jännää".

Tykkään tosiaan olla kolme päivää ripulissa sen takia, että "maistelen vähän jänniä" vegaanien juhlissa.

Mitä ihmeen "jänniä" luulet siellä vegaanien juhlissa syötävän? Tyttäreni on vegaani, ja hänen valmistujaisissaan tarjottiin voileipäkakkua, suolaisia piiraita, karjalanpiirakoita ja munavoita (margariinista), mansikkakermakakkua ja pikkuleipiä. Ei noista kyllä ole muun perheenkään maha sekaisin mennyt, vaikka emme vegaanista muuten syökään.

Munavoita? Silloin on lakto-ovo, jos munavoita syö.

Hyvän vegaanisen munavoin saa margariinista, mustasta suolasta ja tofusta. Maistuu ihan munavoilta. Meillä oli sellaista tarjolla karjalanpiirakoiden kanssa, kun en jaksanut tehdä jokaisesta tarjottavasta erialisia versioita juhliin kasvissyöjille, vegaaneille ja sekasyöjille. Kysyin jälkeenpäin muutamalta, mitä he tykkäsivät vegaanisesta munavoista, eivätkä he olleet huomanneet, että se ei ollutkaan perinteistä.

Mikä pakkomielle vegaaneilla on tuosta "kukaan ei huomannut, ettei ollutkaan perinteistä"?

Kyllä huomaa. Ihan vaan testataan onko vegaanit niin tolloja, että ottavat tosissaan "en huomannut, että jauheliha olikin tofua" -lausahduksen. Ja ovathan he juurikin niin tolloja!

Niin kovasti yrittävät osoittaa, että heidän pahvinmakuinen ja -tuntuinen korvikeruokansa on ihan yhtä hyvää tai parempaa kuin oikea ruoka. 

Kohteliaat ihmiset eivät tietenkään kerro, että kaikessa hiljaisuudessa heittivät sen ihan samanlaisen "munavoin" roskikseen. 

Vierailija
1309/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut jos ruoka oli pahaa, niin olisko siitä pitänyt sit valehdella?

Kyllä monesti ollaan kommentoitu myös kuivia lihakönttejä häiden tarjoilussa. 

Mutta on eri asia, jos joku erehtyy haukkumaan parempien ihmisten (= vegaanien) tarjoiluja.

Sellaista ei vaan saa tehdä. 

Ei, vegaaneja saa vain palvoa tauotta. Kritisoitavaa tässä hurmoshenkisessä lahkossa ei ole.

Kaikki kritiikki tulkitaan vanhanaikaisuudeksi ja ennakkoluuloksi. Suvaitsevaisuus on tästä salista kaukana.

Vierailija
1310/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja."

Mä kyllä yhdyn niihin, jotka pitivät tarjoiluja melko vähäisinä häihin. Vaikka olisivat olleet ei-vegaanisiakin, yllättyisin, jos häissä pääruoka olisi sienipiirakkaa ja karjalanpiirakoita. Ja ymmärrän, ettei etenkään vanhempi väki miellä hedelmien ja marjojen napostelua hääateriaksi. Eri asia tietysti, jos oli jonkinlaista hedelmäsalalaattia tai marjajälkiruokaa (esim. rahkatyyppistä tai vaniljakastikkeella). 

Suklaakakussa ei ole mitään vikaa. En hahmota, että jonkun mielestä täällä "kakku ei ole hyvää ilman oikeaa kermavaahtoa". Siis kakkujahan on kermakakkujen lisäksi satoja erityyppisiä. Lisääkö tämä henkilö niiihin aina kermavaahtoa jotta pystyy syömään?

Et ilmeisesti ole tietoinen siitä, minkälainen vegaanien "suklaakakku" on?

Ei nimittäin muistuta normaalin ruokavalion suklaakakkua sitten millään tavalla (raaka-aineina mm. papuja ja taateleita).

Vierailija
1311/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoka on kyllä aivan normaalia ruokaa. En ole vegaani, enkä edes vege, mutta ei se nyt mun (koulutetun, sivistyneen, matkustelleen, kielitaitoisen jne.) ihmisen mittarilla ole millään lailla outoa ruokaa. Jos ne on outoja ruokalajeja niin ei kun "lusikka kauniiseen käteen" ja vähän avartamaan sitä kokemusmaailmaan, niin ei tartte hävetä itseään tai muiden sinua. 

Öyhösakki haluaa tämän teeman nostaa aina tarkoituksella esiin. Jos on vihaa patoutuneena liiaksi asti, sitä on tursotettava paikassa kuin paikassa ilmoille. Ei tarvitse välittää tuosta. Olkaa onnellisia ja elämää omaa elämäänne. 

Vierailija
1312/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lihansyöjien häissä otetaan huomioon kasvissyöjät,miksei myös päinvastoin?

Ootko noin hölmö?

Ei yksikään ihminen ole lihansyöjä 😂

Sen nimi on SEKAsyöjä, ja kaikki mitä vegaaniruokavalioon kuuluu, kuuluu myös sekasyöjän ruokavalioon (kasvikset, viljat, marjat ym.)

Jos oikeasti syöt vain lihaa, se on eri asia.

Minä en esim voi syödä suurinta osaa vegaarisafkasta koska ne on täynnä soijaa ja pähkinöitä... eli KAIKKI vegaaniruoasta ei kuulu sekasyöjän ruokavalioon. Ärsyttää tuputtaminen ja pakottaminen kun ei viittis hengellä leikkiä...

Vegaanien mielestä on vielä niin kovin hauskaa juksata toisia sillä, että eivät kerro ruoan sisältävän soijaa tai pähkinöitä. "Hihhih, noi tollot luuli sitä jauhelihaksi, hihhih".

Ei tule mieleenkään, että toisilla voi olla hengenvaarallinen allergia.

Soija-allergia tai kropan kyvyttömyys käsitellä palkokasveja on vain asenneongelma.

T. Vegaani

Soija-allergia ei ole asenneongelma, kun kyse on pienestä lapsesta, joka on moniallerginen, poissa myös lehmänmaito, kotimaiset viljat, kookos, nauta ja maissi. Se ei ole asenneongelma, kun toisen iholla on ihottumaa ja lapsi huutaa tuskasta. 

No mutta, tuo on kuitenkin pieni juttu siihen kammottavaan tuskaan verrattuna, jota vegaani tuntisi jos hänen olisi pakko tarjota jotakin ideologiansa ulkopuolista. 

Vierailija
1313/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka kommentoivat, pitääkö joka aterialla syödä lihaa. 

Vegaanius tarkoittaa että KAIKKI eläinperäinen puuttuu. Eli kananmunat, maito ja kerma. Yritäpä tehdä kunnon häätarjoilut ilman näitä. Edes peruskakku ei onnistu. 

Sienipiirakka ja riisipiirakat eivät ole riittävä eväs häissä. Ja varmaan loppuivat nopeasti kesken, kun vieraat yrittivät täyttää vatsansa niillä. 

Täysin vegaanisesti syövät ovat tottuneet syömään ei-täyttäviä pieniä annoksia useamman kerran päivässä. Lihaa ja eläintuotteita syövät saavat yleensä yhdestä ateriasta enemmän energiaa, ja tarvitsee syödä harvemmin. Tässä on varmaan suurin ongelma, vegaanipariskunta on tottunut siihen ettei maha täyty kerralla niin paljon. 

Vierailija
1314/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilu oli heikkolaatuinen. Isäsi oli oikeassa.

Vierailija
1315/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lihansyöjien häissä otetaan huomioon kasvissyöjät,miksei myös päinvastoin?

Ootko noin hölmö?

Ei yksikään ihminen ole lihansyöjä 😂

Sen nimi on SEKAsyöjä, ja kaikki mitä vegaaniruokavalioon kuuluu, kuuluu myös sekasyöjän ruokavalioon (kasvikset, viljat, marjat ym.)

Jos oikeasti syöt vain lihaa, se on eri asia.

Minä en esim voi syödä suurinta osaa vegaarisafkasta koska ne on täynnä soijaa ja pähkinöitä... eli KAIKKI vegaaniruoasta ei kuulu sekasyöjän ruokavalioon. Ärsyttää tuputtaminen ja pakottaminen kun ei viittis hengellä leikkiä...

Vegaanien mielestä on vielä niin kovin hauskaa juksata toisia sillä, että eivät kerro ruoan sisältävän soijaa tai pähkinöitä. "Hihhih, noi tollot luuli sitä jauhelihaksi, hihhih".

Ei tule mieleenkään, että toisilla voi olla hengenvaarallinen allergia.

Soija-allergia tai kropan kyvyttömyys käsitellä palkokasveja on vain asenneongelma.

T. Vegaani

Soija-allergia ei ole asenneongelma, kun kyse on pienestä lapsesta, joka on moniallerginen, poissa myös lehmänmaito, kotimaiset viljat, kookos, nauta ja maissi. Se ei ole asenneongelma, kun toisen iholla on ihottumaa ja lapsi huutaa tuskasta. 

No mutta, tuo on kuitenkin pieni juttu siihen kammottavaan tuskaan verrattuna, jota vegaani tuntisi jos hänen olisi pakko tarjota jotakin ideologiansa ulkopuolista. 

Tämä on totta.

Vierailija
1316/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina saa hävetä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumalauta miten junttia porukkaa täällä on :D 2019 ja vegaaniruoka on niin outoa, pahaa ja ällöttävää ja "eikö edes KAHVIIN MAITOA SAANUT?"

Huoh

T.sekaani

Juntti on se, joka ei huomioi vieraiden ruokatottumuksia tarjoiluissa. Ihan vuodesta riippumatta.

Mä kyllä ymmärrän ihan hyvin, että vegaanius on elämäntapa, jossa ei haluta vahingoittaa eläimiä. Ja sekaanina minulle ei tuota mitään ongelmaa ottaa vegaaniutta huomioon, tai kunnioittaa sitä, että isäntäväki on vegaaneja ja ruoka siis on vegaanista - kunhan sitä on riittävästi ja se on kelvollista ;)

Minusta on outoa vaatia, että vegaanin täytyisi tarjota oman elämäntapansa vastaista ruokaa omissa häissänsä - faktuaalisesti tuo vegaaniruoka ei ole kenellekään meistä sekaaneista mitenkään vahingollista, ja siitä voi noukkia itselleen ne sopivat vaihtoehdot samoin kuin jokainen järkevä vegaani meteliä nostamatta syö tarjoilusta niitä mitä kokee voivansa syödä.

Mutta ihmeellistä jotenkin että liha syönti joka halvatun ruokailussa olisi jotenkin sekaaninkaan ”ihmisoikeus”.

Jos teidät kutsuttaisiin vaikkapa kiinalaisiin tai intialaisiin häihin niin tuskin te niissäkään keuhkoaisitte, että häissä kuuluu saada lihapullia ja karjalanpaistia, vaan kiltisti valitsisitte pöydästä sen mitä uskallatte maistaa? Luulisi häävieraiden tietävän jos hääpari on vegaaneja ja osaavansa jo ennalta asennoitua siten että ”jännää mitä siellä päästään maistamaan”.

Ai oikein mitä kaikkea "jännää".

Tykkään tosiaan olla kolme päivää ripulissa sen takia, että "maistelen vähän jänniä" vegaanien juhlissa.

Mitä ihmeen "jänniä" luulet siellä vegaanien juhlissa syötävän? Tyttäreni on vegaani, ja hänen valmistujaisissaan tarjottiin voileipäkakkua, suolaisia piiraita, karjalanpiirakoita ja munavoita (margariinista), mansikkakermakakkua ja pikkuleipiä. Ei noista kyllä ole muun perheenkään maha sekaisin mennyt, vaikka emme vegaanista muuten syökään.

Munavoita? Silloin on lakto-ovo, jos munavoita syö.

Hyvän vegaanisen munavoin saa margariinista, mustasta suolasta ja tofusta. Maistuu ihan munavoilta. Meillä oli sellaista tarjolla karjalanpiirakoiden kanssa, kun en jaksanut tehdä jokaisesta tarjottavasta erialisia versioita juhliin kasvissyöjille, vegaaneille ja sekasyöjille. Kysyin jälkeenpäin muutamalta, mitä he tykkäsivät vegaanisesta munavoista, eivätkä he olleet huomanneet, että se ei ollutkaan perinteistä.

Mikä pakkomielle vegaaneilla on tuosta "kukaan ei huomannut, ettei ollutkaan perinteistä"?

Kyllä huomaa. Ihan vaan testataan onko vegaanit niin tolloja, että ottavat tosissaan "en huomannut, että jauheliha olikin tofua" -lausahduksen. Ja ovathan he juurikin niin tolloja!

Niin kovasti yrittävät osoittaa, että heidän pahvinmakuinen ja -tuntuinen korvikeruokansa on ihan yhtä hyvää tai parempaa kuin oikea ruoka. 

Kohteliaat ihmiset eivät tietenkään kerro, että kaikessa hiljaisuudessa heittivät sen ihan samanlaisen "munavoin" roskikseen. 

Outoja valehtelijoita, ellei voi kertoa että huomasin kyllä ja että ei omaan suuhun ollut sopivaa.

Mutta tuosta ”kyllä huomasin, en vaan sanonut”: ei pidä paikkaansa. Mun mies on armoitettu lihansyöjä, mutta ei kyllä erota esim. makaronilaatikosta, jos olen käyttänyt jauhelihan puuttuessa soijarouhetta. Ei se peruslihakaan sen kummemmalle maistu, mausteet sen maun tekee. Tyytyväisenä pistelee poskeensa vaikka ei varmasti söisi jos tietäisi, ettei olekaan lihaa. Sama tofun kanssa: eräänkin kerran on vedellyt mun tofukastikkeen kanakastikkeena ja kehunut että olipa erityisen hyvää tällä kertaa... Eikä muuten ole ainoa, on uponnut muillakin lihansyöjillä vegeruoka ihan hyvin siihen asti, kun ovat saaneet tietää, mitä juuri söivät. Sitten vasta alkaa maistua pahalta.

Useimmilla on kyse enemmän ennakkoluuloista kuin mistään muusta.

Vierailija
1317/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hetkeksi unohdetaan se vegaaniruoka, niin onko toisaalta kohtuullista, että AIKUISET vieraat alkavat jälkeenpäin marmattamaan että sen yhden päivän/illan ajan joutuivat syömäään jotain mitä eivät tavallisesti söisi? Oliko se todella niin pahaa? Jos vertaa jopa koulujen viikottaisiin kasvisruokapäivään, niin tämä oli vain se yksi päivä.

Ap:n antaman listan perusteella: kyllä, se todellakin oli pahaa.

Ja jos joku vieras ei sattumalta pidä sienistä ja on allerginen pavuille ja soijalle, niin ei siellä mitään syötävää ollutkaan. 

Vierailija
1318/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja."

Mä kyllä yhdyn niihin, jotka pitivät tarjoiluja melko vähäisinä häihin. Vaikka olisivat olleet ei-vegaanisiakin, yllättyisin, jos häissä pääruoka olisi sienipiirakkaa ja karjalanpiirakoita. Ja ymmärrän, ettei etenkään vanhempi väki miellä hedelmien ja marjojen napostelua hääateriaksi. Eri asia tietysti, jos oli jonkinlaista hedelmäsalalaattia tai marjajälkiruokaa (esim. rahkatyyppistä tai vaniljakastikkeella). 

Suklaakakussa ei ole mitään vikaa. En hahmota, että jonkun mielestä täällä "kakku ei ole hyvää ilman oikeaa kermavaahtoa". Siis kakkujahan on kermakakkujen lisäksi satoja erityyppisiä. Lisääkö tämä henkilö niiihin aina kermavaahtoa jotta pystyy syömään?

Ei nimittäin muistuta normaalin ruokavalion suklaakakkua sitten millään tavalla (raaka-aineina mm. papuja ja taateleita).

Olihan tämä vitsi? Juuri söin viime viikonloppuna sacherkakkua, mikä oli vegaaninen. En huomannut mitään eroa aikaisemmin syömiini tavallisiin sacherkakkuihin.

Vierailija
1319/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on maitoallergikko, joten hänen suklaakakut ovat käytännön syistä aina vegaanisia. Kaakao ei käsittääkseni ole eläinperäistä, joten mikään ei estä sitä käyttämästä. Jostain syystä väki vetelee nämä erikoisruokavalion kakut napaansa ennen kuin kerkee kissaa sanomaan, vaikka vieressä olis ihan tavallistakin suklaakakkua. Ilmeisesti on sitten hyvää?

Vierailija
1320/6229 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset kehtaa valittaa heille ilmaiseksi tarjoillusta ruuasta??

Häissä tarjottu ruoka ei millään tavalla ole ilmaista.

Jokainen kun on tuonut sinne häälahjan, joka tasan varmasti on arvokkaampi kuin sieni-tofupiirakka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi