Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
aika yksipuoleiset aminahappolähteet…
Tuossa kahden päivän ruokavaliossahan oli vegaanin aminohappolähteet kuin oppikirjasta.
Palkokasvit, täysjyvävilja ja pähkinät. Ja kuitenkin kyse oli vain yhdestä päivän ateriasta.
Vierailija kirjoitti:
Siis voisiko joku selittää, olenko ymmärtänyt oikein?
Jos juhlissa tarjotaan vaikka seuraavanlainen menu: Uudet perunat, karjalanpaisti, vihannespata, erilaisia vihersalaatteja, peruna-ja sienisalaatti, leipiä, levitteitä, pinaattipasteijoita, pikkuleipiä, suklaakakkua, niin kaikki syövät hyvällä ruokahalulla ja pitävät tarjottavasta. Jos karjalanpaisti jätetään pois ja tilalle tehdään jokin kasvisruoka, niin kaikki yököttelevät vegaanitarjoamisille, eivät voi syödä mitään, kun kaikesta tulee vatsa kipeäksi ja ruoka on pahaa.
just tämä
Itsehän lihansyöjänä tykkään erittäin paljon myös kasviruoista, jos ne osataan tehdä oikeen. Tässä maassa pääsääntöisesti ei osata eikä uskalleta maustaa kunnolla kuten pitäisi.
Minä en ymmärrä tätä vegaanisyömistä ja ei-vegaanisyömistä. Eihän kukaan vedä pelkkää lihaa koko ajan. jos pääsääntöisesti tykkää että aterialla on lihaa tarjolla, niin onhan siinä aina mukana myös kasvikunnantuotteita.
Varmaan pitää paikkansa, että oli huonosti järjestetyt häät. Hyviin tapoihin kuuluu varata pöytään tarjottavaa kaikille. Ette taida osata vai eikö ollut varaa. Olisitte mennyt kaksistenne syömään vaan johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
No en olisi tykännyt minäkään. Aika kuivan ja tylsän oloinen menu. Suklaakakku voi olla ok, mutta en tiedä siitäkään , yleensä vege kakut on ( oman kokemuksen mukaan ) , tosi ällö makeita.
Sori mutta noi tarjoilut vaikuttaa todella köykäisiltä häissä, enemmänkin kevyttä lounasta tai välipalaa muistuttava setti. Vieraille on jäänyt nälkä.
Ap voi avoimin mielin myös sitten mennä lihansyöjien häihin, eikös niin? ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kahden päivän ruokavaliossahan oli vegaanin aminohappolähteet kuin oppikirjasta.
Palkokasvit, täysjyvävilja ja pähkinät. Ja kuitenkin kyse oli vain yhdestä päivän ateriasta.
Aika monta on niitä, jotka tuollaisella ruokavaliolla olisivat pysyvästi työkyvyttömiä. Kun jätetään pyhä ruisleipä (ja muut viljat) palkokasvit ja sienet pois ruokavaliosta, niin melko vaikeaa on löytää sopivaa vegaanista syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee, niin tulee tunne, että moni luulee vegaaniruoan olevan ainoastaan sellaista, mikä sisältää soijaa, härkistä tai nyhtistä. Juuri tein pestopastaa koko perheelle, ja en kyllä tunkenut siihen mitään noista. En edes muista, milloin olisin ostanut jotain noista mainitsemistani, koska meillä kukaan ei niistä tykkää ja tulee vatsavaivoja.
Mistä teidän lapset saavat proteiinit?
Ja mitä jos lapsi haluaakin tehdä toisen päätöksen, muttei viidentoista vuoden päästä ruuansulatus sopeudu eläinperäiseen tuotteeseen. Aina kuulee, kuinka sekaruokavalioonkin pakotetaan ja vegaanit vaatii sekaruokailijoita kunnioittamaan lapsen tahtoa, mutta toisin päin ei tarvitse kunnioittaa lapsen tahtoa.
Itse koulun keittiössä työskennelleenä olen huomannut, kuinka myös vegaanilapsetkin haluaisi maistaa sekaruokaa. Tällainen tapaus on tullut vastaan, jossa lapsi ottikin tofun sijaan kalapuikkoja, joista hän piti ja otti niitä lisää. Sainkin kalapuikkopäivän jälkeen vihaista palautetta tytön kysyessä äidiltä, että voisiko heilläkin tehdä kalapuikkoja. Ystävällisesti selitin, että en voinut väkisin tunkea lapsen suuhun soijapuikkoja ja kyseessä ei ollut mikään huolimattomuus vakavasti allergisen kohdalla, minkä olisin ymmärtänyt, jos olisin sellaisen asian kanssa hölmöillyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monta on niitä, jotka tuollaisella ruokavaliolla olisivat pysyvästi työkyvyttömiä. Kun jätetään pyhä ruisleipä (ja muut viljat) palkokasvit ja sienet pois ruokavaliosta, niin melko vaikeaa on löytää sopivaa vegaanista syömistä.
Miksi ne pitäisi jättää pois ruokavaliosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee, niin tulee tunne, että moni luulee vegaaniruoan olevan ainoastaan sellaista, mikä sisältää soijaa, härkistä tai nyhtistä. Juuri tein pestopastaa koko perheelle, ja en kyllä tunkenut siihen mitään noista. En edes muista, milloin olisin ostanut jotain noista mainitsemistani, koska meillä kukaan ei niistä tykkää ja tulee vatsavaivoja.
Tällä aterialla proteiinia tuli pestosta, sekä lisukkeena tarjottavasta ruisleivästä. Eilen tein papu-tofukiusausta. Eli milloin mistäkin. Aika paljon erilaisista pavuista, linsseistä ja herneistä.
Mitä jos lapsi tekisi toisen valinnan aikuisena ja tällöin ei ruuansulatus enää sopeudu eläinperäiseen? Sekaruualla taas on mahdollisuus taata lapselle tulevaisuudessakin mahdollisuus valita joko se vegaaninen tai kasvisruokavalio. Vegaanisesta sekaruokaan siirtyminen taas on melkein mahdottomuus, mikä tapahtuu pitkien tuskien kautta, jos edes silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä jos lapsi haluaakin tehdä toisen päätöksen, muttei viidentoista vuoden päästä ruuansulatus sopeudu eläinperäiseen tuotteeseen. Aina kuulee, kuinka sekaruokavalioonkin pakotetaan ja vegaanit vaatii sekaruokailijoita kunnioittamaan lapsen tahtoa, mutta toisin päin ei tarvitse kunnioittaa lapsen tahtoa.
Itse koulun keittiössä työskennelleenä olen huomannut, kuinka myös vegaanilapsetkin haluaisi maistaa sekaruokaa. Tällainen tapaus on tullut vastaan, jossa lapsi ottikin tofun sijaan kalapuikkoja, joista hän piti ja otti niitä lisää. Sainkin kalapuikkopäivän jälkeen vihaista palautetta tytön kysyessä äidiltä, että voisiko heilläkin tehdä kalapuikkoja. Ystävällisesti selitin, että en voinut väkisin tunkea lapsen suuhun soijapuikkoja ja kyseessä ei ollut mikään huolimattomuus vakavasti allergisen kohdalla, minkä olisin ymmärtänyt, jos olisin sellaisen asian kanssa hölmöillyt.
Useimpien elimistö tottuu uusiin asioihin sinnikkyydellä, oli kyse sitten seka- tai vegaaniruoasta.
Ja totta kai lapset ovat uteliaita kaikenlaista erilaista kohtaan. Vegaanivanhemmat eivät ehkä ole kertoneet järkyttävimpiä esimerkkejä eläintuotannosta kovin pienille lapsille, jolloin lapset eivät ymmärrä vegaaniuden syitä.
Aika oudolta tuntuu lukea tätä ketjua kun itse on monet juhlat järjestänyt ihan sillä defaultilla että on se lihavaihtoehto vieraille vaikka itse en syökään. Itse olen mennyt moniin tilaisuuksiin ja siellä ei ole ollut kasvisvaihtoehtoa, joten ymmärrän vieraiden turhautumisen tässä. Vegaaneilla yms. on vähän (eikä ihan vähän) se asenne, että kyllähän lihansyöjä voi olla ilman kun taas vegaanille on ihan välttämätöntä jne. Ei ole näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne pitäisi jättää pois ruokavaliosta?
Koska niistä tulee niin kipeäksi, että synnytyskin on pientä sen tuskan rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimpien elimistö tottuu uusiin asioihin sinnikkyydellä, oli kyse sitten seka- tai vegaaniruoasta.
Ja totta kai lapset ovat uteliaita kaikenlaista erilaista kohtaan. Vegaanivanhemmat eivät ehkä ole kertoneet järkyttävimpiä esimerkkejä eläintuotannosta kovin pienille lapsille, jolloin lapset eivät ymmärrä vegaaniuden syitä.
Aika yksilöllistä, sopeutuuko ruuansulatus pitkien tuskien kautta tai ei ollenkaan. Eräs kaverini kasvatettiin tällä tavalla ja on siitä katkera vanhemmilleen, kun häneltä vietiin osa pois. Lapsen puolesta voi ja pitää tehdä järkeviä päätöksiä, muttei sellaisia, jotka voi vaikuttaa tulevaisuuteen. Kotivegaanius on tietysti ok. Tiedän kotivegaaneina olevia lapsia, jotka saa kodin ulkopuolella syödä sekaruokaa ja valita vaikkapa ravintolan menusta jotain lihaa sisältävää.
Vierailija kirjoitti:
Aika oudolta tuntuu lukea tätä ketjua kun itse on monet juhlat järjestänyt ihan sillä defaultilla että on se lihavaihtoehto vieraille vaikka itse en syökään. Itse olen mennyt moniin tilaisuuksiin ja siellä ei ole ollut kasvisvaihtoehtoa, joten ymmärrän vieraiden turhautumisen tässä. Vegaaneilla yms. on vähän (eikä ihan vähän) se asenne, että kyllähän lihansyöjä voi olla ilman kun taas vegaanille on ihan välttämätöntä jne. Ei ole näin.
Terveydellisestä näkökulmasta ajatellen lihansyöjä voi kyllä olla ilman lihaa. Lihankulutus on moninkertaistunut viime vuosikymmeninä ja on jo epäterveellistä syödä niin hirveä määrä lihaa. Myös työpaikoilla ja kouluissa on kasvissruokapäiviä, joten ihminen säilyy kyllä hengissä ilman lihaakin. Lisäksi monet syövät myös kasvisruokia ihan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydellisestä näkökulmasta ajatellen lihansyöjä voi kyllä olla ilman lihaa. Lihankulutus on moninkertaistunut viime vuosikymmeninä ja on jo epäterveellistä syödä niin hirveä määrä lihaa. Myös työpaikoilla ja kouluissa on kasvissruokapäiviä, joten ihminen säilyy kyllä hengissä ilman lihaakin. Lisäksi monet syövät myös kasvisruokia ihan mielellään.
Anteeksi jos en halua pelkästään "säilyä hengissä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapselle ei ole välttämättä kerrottu mistä ja miten liha oikeasti tulee ja miksi perheessä syödään miten syödään. Lisäksi lapset tahtovat usein syödä sitä mitä kaikki muutkin, eivätkä olla erilaisia. Samalla tavalla lapset tekee typeryyksiä jos kaveritkin. Jos kaikki kaveritkin söisi samaa ruokaa, niin painetta muuhun ei olisi.
Juhannus meni vegaanillekin safkoja tehdessä ja juteltiin paljon siitä miten hirveän iso ongelma se vegaanius on kaikille muille. En voi ymmärtää tämmöistä. En voi ymmärtää että ei voi edes yksiä häitä viettää ilman pihviä ja kalaa, aikuiset ihmiset.
Meillä oli juhannuksena pihviä myös, se ei tätä vegaania haitannut ollenkaan. Jälkkärit ja viinit oli vegaanisia ja vegaanille paljon grillattavaa myös.