Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11848)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme juuri ostaneet asunto-osakkeen. Kesäsää kun oli, nostin itse ostamani vaatetelineen omaa pikku pihaan jossa tuuletin petivaatteita. Naapurin rouva oli nähnyt telineemme ja pisti miehensä soittamaan ovikelloa että lainaisimme Halpa-Hallista vähän yli 10€ maksanutta telinettä heille että hekin saisivat kuivattaa rannassa pestyt painavat mattonsa siinä (jumaleissön terassin kaiteelle muutkin kosteat mattonsa laittoivat kuivumaan) Kylmästi totesin että kaupasta näitä saa, sieltä mekin se ostettiin. Ei pyydellyt enää.
Myös sukulainen aikanaan soitti ettå kun pyöräilet töistä kotiin, voitko tuoda 10 kg käsipainon hälle ettå saa alkaa kuntoilla. Juu en vienyt, kehoitin ottaa jalat alle ja kävellä itse kauppaan, hällä kun oli sitä aikaa päivisin (eläkkeellä hyväkuntoinen).
Hälle ja hällä on aika outoja sanoja.
Kesämökkinaapuri on lai
"Hälle ja hällä on aika outoja sanoja."
Runollisia tai murteellisia ilmaisuja. Suomen kieli on rikas ja soisin (= mielestäni olisi suotavaa), että noita murteellisia ja vanhempia ilmaisuja käytettäisiin enemmän kielen elävöittämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme juuri ostaneet asunto-osakkeen. Kesäsää kun oli, nostin itse ostamani vaatetelineen omaa pikku pihaan jossa tuuletin petivaatteita. Naapurin rouva oli nähnyt telineemme ja pisti miehensä soittamaan ovikelloa että lainaisimme Halpa-Hallista vähän yli 10€ maksanutta telinettä heille että hekin saisivat kuivattaa rannassa pestyt painavat mattonsa siinä (jumaleissön terassin kaiteelle muutkin kosteat mattonsa laittoivat kuivumaan) Kylmästi totesin että kaupasta näitä saa, sieltä mekin se ostettiin. Ei pyydellyt enää.
Myös sukulainen aikanaan soitti ettå kun pyöräilet töistä kotiin, voitko tuoda 10 kg käsipainon hälle ettå saa alkaa kuntoilla. Juu en vienyt, kehoitin ottaa jalat alle ja kävellä itse kauppaan, hällä kun oli sitä aikaa päivisin (eläkkeellä hyväkuntoinen).
Kesämökkinaapuri on lainaamassa milloinkin mitäkin. Halusi kokeilla purjehdusta meidän veneellä, mutta ei annettu. Seuraavaksi se olisi ottanut meidän kaasugrillin lainaksi, mutta ei sitäkään annettu. On se pyytänyt päästä meidän rantasaunaankin, kun siellä on vesijohto ja lämmintä vettä tulee hanasta. Sanottiin vaan, että tuollaiset pystyy kuka tahansa itselleen hommaamaan, joten näillä mennään.
Hälle, hänelle; hällä, hänellä. Outoja varmaan ihmiselle, joka naapuristaan käyttää se-pronominia.
Hälle ja hällä on ihan normaalia puhekieltä ainakin täälläpäin Länsi-Suomea.
Näitä tavallisia "tee mullekin asia X, maksan kyllä materiaalit! Ai miten niin materiaalit maksaa 200e, saat 40e."
Vaadittu tekemään asioita mitä en osaa tai halua tehdä. Olen yhdeltä ammatiltani hieroja, joten on vaadittu jäsenkorjausta. Teen itse oman yritykseni kirjanpidon, niin vaaditaan tekemään toisen ihan erilaisen yrityksen kirjanpito "koska se sujuu sulta". Niin sujuu, koska olen selvittänyt tarvitsemani asiat, mutta en sinun tarvitsemiasi asioita.
Poikani oli aika kätevä tietokoneiden kanssa, (mutta ei kuitenkaan ruuvimeisselihommissa).
Tästä kun erehdyin mainitsemaan, niin olisi jonoksi asti ollut konetta katsottavaksi. Ei lähde käyntiin voisiko korjata. Sanoin sitten, että paikallinen yrittäjä korjaa ja antaa takuunkin. Ja opin pitämään suun kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Poikani oli aika kätevä tietokoneiden kanssa, (mutta ei kuitenkaan ruuvimeisselihommissa).
Tästä kun erehdyin mainitsemaan, niin olisi jonoksi asti ollut konetta katsottavaksi. Ei lähde käyntiin voisiko korjata. Sanoin sitten, että paikallinen yrittäjä korjaa ja antaa takuunkin. Ja opin pitämään suun kiinni.
Saakohan Trumpin poika myös paljon avunpyyntöjä 😀
Siivoojana pitäis aina työajan ulkopuolella autella ( sä siivoat työksesi niin osaat siivota todella hyvin). Varsinkin viikonloppuna ei saa koskaan olla rauhassa. Hlveta kun eiks kuka muka osaa siivota ilman siivoojan apua???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli tuossa takavuosina yksi talon maalauskeikka, joista maksetaan tyypillisesti ostotyönä 4000-20000 euroa talon koosta riippuen. Tämä vanhempi nainen sanoi maksavansa hyvin jos maalataan hänen iso 2-kerroksinen talonsa.Tottakai vanhempia ihmisiä autetaan, hyvät kelitkin oli. Sovittiin työstä ja 2 viikkoa siinä meni, telineet piti rakentaa yms yms yms.
Oli kovin tyytyväinen kun talo oli maalattu ja telineet purettu. Aika monta kertaa saatiin ajella kaupoilla maalia ja tarvikkeita hakemassa. Maksoi sentään maalit ja tarvikkeet kuitin perusteella ok.
Palkka: Maksoi 200 euroa. Tästä kun vähennettiin bensat eli 10 kertaa aamulla töihin ja iltapäivällä takaisin sekä kauppareissut 3x sekä omat eväät niin jäi siitä muutama kymmenen euroa.
Ei ole sen talon pihassa sen koomin käyty.
Ei ka
Tuo täti on ymmärtänyt asian niin, että ne hänen maksamansa maalit ja maalusvälineetkin ovat osa työstä maksettavaa korvausta.
Joko ei ymmärrä mitään tai ei ole ymmärtävinään. En asiaa olisi tuohon jättänyt vaan tapellut palkkani puolesta.
Mistä palkasta tappelet, jos rahasta ei sovittu? Hinta pitää sopia etukäteen. Jälkeenpäin 4000-20000€:n vaatiminen ei ole kohtuullista.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on kätevä käsistään ja on vuosien saatossa hommannut monen moista konetta ja laitetta.
Se että niitä lainaillaan luvatta ja luvalla ja PALAUTETAAN USEINKIN RIKKINÄISENÄ ottaa mua pattiin niin perkuleesti.
meillä loppuu nyt tää ilmainen lainaus nyt. Ostakaa omat vekottimenne, prkle
ai niin, usein vielä odotetaan kahvitarjoiluja kun haetaan ja kun palautetaan, nekin loppuu n-y-t
Miten voi lainata luvatta? Sehän on varkaus. Miksi tavarat eivät ole lukkojen takana?
"Mistä palkasta tappelet, jos rahasta ei sovittu? Hinta pitää sopia etukäteen. Jälkeenpäin 4000-20000€:n vaatiminen ei ole kohtuullista."
Olihan siitä sovittu. Oli sovittu, että hän maksaa hyvin.
Kyllä minusta on härskiä (ja ei kohtuullista) luvata maksaa hyvin ja lopulta maksaa vain päivän-parin työstä vaikka kyseessa on ollut kahden viikon projekti.
Toki olet oikeassa siitä, että hinta pitää sopia etukäteen, mutta eipä se härskiyttä poista.
Oonkohan kertonut tän jo, no menköön toisen kerran. Ostin taannoin (miehen neuvoilla) huonokuntoisen moottoripyörän jonka mies laittoi seuraavan talven aikana kuntoon (en enää muista vikojakaan). Ajoi pyörän pihaan ja käytiin muistutteluajelulla. Seuraavana päivänä töiden jälkeen aion lähteä pikkulenkille, naapurin ukko oli harvoine hampaineen kuolaamassa pyörää ja kovin katkera kun en suostunut hänen koeajolle. Tämä kuolaaminen ja ajolle pyytely toistui useana päivänä, kieltäydyin joka kerta kun ei sitä pyörää oltu naapurille laitettu.
Erehdyin sitten oleen viikonlopun poissa kotoa. Harvahammasnaapuri oli ruinannut mopon avaimet mieheltä..
Oli avioero lähellä kun pyöräni tuotiin keula mutkalla peräkärryllä kotiin. Vatuttaa vieläkin, oli oikeesti hyvä peli. Terveiset Kaustiselle, edelleen haista norsun vi t tu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini soitti minulle töihin että onko mulla vielä tietyn automerkin moottorin jakohihnan vaihtotyökalusatsi? Kerroin että on. Se piti sitten saada kiireellä korjaamolle jossa poikansa auto oli ja hän tuli hakemaan sen about heti kun olin tullut kotiin. Kysyi vielä että myynkö vai lainaksi? Sanoin että lainaksi. Oli outo kysymys koska tarvitsen sitä itse vielä.
Sitten odotin saavani sen takaisin. Ja odotin. Oli hirveä kiire kyllä hakea se, mutta palauttamisella ei ollut sitten yhtä kiire.
Mietin että katsotaan kuinka kauan menee. Nyt on jo yli 5kk mennyt. Aika pitkään korjaamolla menee jakohihnan vaihtamisessa sitikkaan..
Ounastelin tätä kyllä ja otin satsista ja mukana olleista ohjeista kuvat siltä varalta että jäisi jotain puuttumaan. Mikäli en saa satsia takaisin, on se kallis lasku. Maksoi 248e aikanaan fiksuksella.
Kaveri on ammatiltaan pappi.
Laita viesti että nyt tarttisin sitä sarjaa, ehditkö tuomaan tänään vai laitatko 248,00€ tilille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini pyysi auttamaan hääjärjestelyissä. Pöljänä suostuin.
Visi päivää esivalmisteluja plus juhlapäivän aivan jäätävän isot tiskaukset yms.
Hääyönä ei ollut nukkumapaikkaa, koska oli pitkänmatkan vieraille varattu.
Sain 200 koko hela paskasta ja automatkojen kustannukset omalla rahalla.
NNNNNEEEEEVVVVVEEEEEERRRRRR again.
200 - tankillinen bensaa = 130. Työtunteja 5x8 + 12 = 52 tuntikorvaus sentään yli 2 euroa.
MIKÄ siinä on, ettei voi jo heti pyytäessä sopia kuinka kauan on tarkoitus avustaa ja mitä kaikkea kuuluu siihen avustushommaan???? Kuten huomaat, sun tyylillä jää se pa maku suuhun.
Itse olen kertonut etukäteen ehtoni: ehdin auttamaan tiistaina viisi tuntia, teen sen ruokapalkalla ja selkä on kipeä en pysty nostelemaan. Näin tulee selväksi sille autettavallekin, että en ole ikuisesti käytettävissä. Mielestäni hyvän ystävän auttamiseen yhden työpäivän tunnit ovat riittävät, sitten pitää jo saada vastapalvelusta ennen kuin menen uudelleen. Muutoin ystävyys alkaa tuntua enemmän hyväksikäyttösuhteelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini pyytää aina kapakassa loppuillasta tarjoamaan juomia hänelle. Ollaan molemmat työelämässä ja yli 30 vuotiaita.
Ei itse tarjoa koskan.
Jos saisin takaisin kaikki luvatut takaisintarjoamiset, saisin olla kännissä viikon. Jos takaisinpäin kaikki tarjoamani juomat, niin kuukauden.
Mitä täällä valitat jos kerran sallit itseäsi kohdeltavan noin, huoh!!
Ei se mikään valitus ollutkaan. Enhän olisi edes tarjonnut, jos olisi viimeiset olleet menossa. Olen tarjonnut mielelläni, jos kavereillani on ollut lompsa tyhjä, ja jano päällä. Huvittaa vaan se, että luvataan kyllä tarjota varmasti takaisin, mutta se vaan saattaa kiireessä unohtua.... Lainaajille olen joskus antanut rahaakin, mutta sa
Eipä ole kuule köyhällä juopolla sitä häpeäntunnetta, käyttää hyväkseen niin kauan kuin annat. Siksi toisekseen alkoholisoituneen ihmisen tukeminen juomisharrastuksessa on pahin mahdollinen "apu" minkä voit antaa. Se tauti kun ei juomalla parane, ellei sitten juo itseään hengiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs "kaverini" heittäytyy täysin avuttomaksi, kun kyläilen hänen luonaan. Maksattaa aivan kaikki ruuat minulla, ja väittää maksavansa myöhemmin takaisin. Mutta ei se mitään maksa, vaikka pyydänkin edes pientä summaa myöhemmin takaisin. Hän myös käskee kokkaamaan ja siivoamaan hänen luonaan, itse vain laiskottelee sohvalla. Teen aivan kaikki työt. Ensin ajattelin, että on kiva olla avuksi, ja haluan vähän auttaa, vieraana kun olen. Mutta tämä alkaa vaikuttaa jo hyväksikäyttämiseltä. Enpä taida hänen luonaan enää vierailla.
Vieraile toki mutta opettele jo äkkiää toimimaan toisella tavalla äläkä tue ja hyväksy hänen huonoa käytöstä!! Mistähän kaltaisiasi ihmisiä oikein ilmestyy, huoh!!!
Olen luonteeltani liian kiltti ja haluan miellyttää ihmisiä. Yritän kyllä
On itsellesi tärkeää huomata, että nämä hyväksikäyttäjät eivät ole ystäviäsi, eivät edes kavereitasi.
"Vierailija kirjoitti:
"Mistä palkasta tappelet, jos rahasta ei sovittu? Hinta pitää sopia etukäteen. Jälkeenpäin 4000-20000€:n vaatiminen ei ole kohtuullista."
Kyllä minusta on härskiä (ja ei kohtuullista) luvata maksaa hyvin ja lopulta maksaa vain päivän-parin työstä vaikka kyseessa on ollut kahden viikon projekti.
Toki olet oikeassa siitä, että hinta pitää sopia etukäteen, mutta eipä se härskiyttä poista."
Ei se välttämättä ole härskiyttä. Osalla ihmisistä on vain aivan eri käsitys asioiden hinnoista. Tuo on ongelma kun kaveri on halukas ostamaan jotain kunnes tajuaa että meidän näkemyksemme tarvittavan rahan määrästä eroavat moninkertaisesti. Kannattaa siis aina varmistaa etukäteen että ollaan samalla kartalla. Vedättäjät ovat sitten erikseen mutta juttu alustettiin niin että veikkaan ennemmin tyhmyyttä kuin ilkeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojana pitäis aina työajan ulkopuolella autella ( sä siivoat työksesi niin osaat siivota todella hyvin). Varsinkin viikonloppuna ei saa koskaan olla rauhassa. Hlveta kun eiks kuka muka osaa siivota ilman siivoojan apua???
"Tottakai tulen siivoamaan luoksesi viikonloppuna. 200 € tunti."
Vierailija kirjoitti:
Toki olet oikeassa siitä, että hinta pitää sopia etukäteen, mutta eipä se härskiyttä poista.
Hinta sovitaan aina etukäteen ja paperilla! Sen voi ihan tyynesti vaan sanoa, että laitetaan kaikki paperille, niin ei tule hämminkiä! Oppikaa!
Kesämökkinaapuri on lainaamassa milloinkin mitäkin. Halusi kokeilla purjehdusta meidän veneellä, mutta ei annettu. Seuraavaksi se olisi ottanut meidän kaasugrillin lainaksi, mutta ei sitäkään annettu. On se pyytänyt päästä meidän rantasaunaankin, kun siellä on vesijohto ja lämmintä vettä tulee hanasta. Sanottiin vaan, että tuollaiset pystyy kuka tahansa itselleen hommaamaan, joten näillä mennään.