Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11848)

Vierailija
11641/11848 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni veli tyttöystävineen pyysi kyytiä kotiinsa 300 km päähän, kun oli viikon "lomansa" (molemmat työttömiä) aikana tuhlannut jo junamatkaan käytettävistä rahoista suurimman osan eivätkä olisi enää päässeet junaan rahoillaan. Ensin siis asuivat meidän luonamme pummilla ja sitten kyyti 20 euron palkalla kotiin. Mieheni lupautui, koska ilmeisesti sääli elämänhallinnan jo vuosia aiemmin menettänyttä veljeään. Saa arvata, oliko mukavaa istua 6 tuntia putkeen autossa 20 euron "bensarahoilla" yhden päivän aikana, kun seuraavana päivänä sekä mieheni että minun piti mennä töihin. Menin siis mukaan, jotta miehellä olisi seuraa takaisin tullessa.

Kaiken huippu oli kyllä tämä tyttöystävä, joka asui ilmaiseksi mieheni veljen nurkissa lähes vuoden, kunnes nämä erosivat. Muijalla oli oma asunto, jossa asui vuokralla mutta ei omien sanojensa mukaan ollut käynyt asunnolla lainkaan kuukausi sen jälkeen, kun alkoivat seuru

Oletko varma ettei ollut pannut asuntoa vuokralle sillävälin?

Vierailija
11642/11848 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän vanhin serkku pyysi että toisten serkkujen vanhemmat tekisivät testamentit hänen tyttärelle! En ymmärrä miten tuommoinen tulee edes mieleen! Että eno ja täti antaisivat omaisuutensa hänen tyttärelle eikä omilleen! 

Rintaperillisillä on aina oikeus lakiosaan perinnöstä, vaikka vainaja olisi määrännyt omaisuudestaan testamentilla.

Ei pidä paikkaansa. Perillinen voidaan kyllä sulkea pois testamentilla.

Kurkatkaa itse pykälät asiasta.

- - - 

Höpöt sinulle.

Minilex:

>>Jos vainaja puolestaan on laatinut testamentin, jolla omaisuus on määrätty jollekin muulle, saa kukin lapsi vain lakiosansa verra

No minut kirjoitettiin ulos testamentista. Olen kai niin hirveä lapsi ollut. Rahallinen ja muukin apu kyllä kelpaa. 

En tapellut vastaan. Aina olen ollut väärässä kaikesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11643/11848 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää vittuhun kommentoimasta näitä, ei niitä kukaan halua lukea. Uusia tarinoita vaan!

Vierailija
11644/11848 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena oli muutama tälläinen nuori naishenkilö baareissa tms, että ostatko mulle juoman. Sitten jäi juttelemaan vähän aikaa ja siihen se jäi. Tulipa tapaus, joka otti juoman, sanoi kiitti ja häipyi paikalta. Siihen loppui ostaminen. Apinaa skojataan.

No siis mitä odotit tapahtuvan sen jälkeen kun juoman ostit? 

Tietty ne haluaa keskustella sivistyneesti feminismin filosofiasta. 

Minulle tarjotaan välillä drinkkejä miesten omasta aloitteesta. Kiitän ja lähden tiskiltä. Ei minulla ole mitään velvollisuutta antaa kenellekään pesää.  

Vierailija
11645/11848 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena oli muutama tälläinen nuori naishenkilö baareissa tms, että ostatko mulle juoman. Sitten jäi juttelemaan vähän aikaa ja siihen se jäi. Tulipa tapaus, joka otti juoman, sanoi kiitti ja häipyi paikalta. Siihen loppui ostaminen. Apinaa skojataan.

No siis mitä odotit tapahtuvan sen jälkeen kun juoman ostit? 

Tietty ne haluaa keskustella sivistyneesti feminismin filosofiasta. 

Minulle tarjotaan välillä drinkkejä miesten omasta aloitteesta. Kiitän ja lähden tiskiltä. Ei minulla ole mitään velvollisuutta antaa kenellekään pesää.  

Tuo nyt on eri tilanne. Ei tarjoamisen vastaanottaminen edes tarkoita römpsäsi jakamista, mutta jos nainen pyytää miestä tarjoamaan ja sitten vain sanoo kiitos ja häipyy, on se lokkeilua. Muutaman sanan voisi vaihtaa vaikka siitä feminismin syvimmästä olemuksesta tms. Harva mieskään odottaa tuollaisessa tilanteessa mitään varmaa saantia, joku tietenkin voi.

Olin kerran itse miehenä kahden miehen ja kolmen naisen seurassa. Yhtenä naisena oli melko näyttävän näköinen nainen. Eräs mies toi hänelle juoman ja lähti pois. Tämä nainen joi sen eikä tuollaisessa tilanteessa edes voi tarjoaja odottaa mitään. Seurasimme tilannetta, että jos juomaan oli sekoitettu jotakin. No ei ollut eikä juoman tuona tullut enää pöytään. Sitten, kun lähdin käymään vessassa, tämä mies yritti kampata minut ja poistui paikalta.

Vierailija
11646/11848 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On melkoisen härskiä toimintaa naapureilta ja tuttavilta, kun tullaan pyytämättä käymään ja ollaan vailla jotain tavaraa tai palvelusta.

Onko sinulla vaatteita joita voisin pitää kummitytön ylioppilasjuhlissa. Saanko lainata teidän autoanne viikoksi, kun siihen mahtuu niin hyvin meidän perhe ja koiratkin. Ruohonleikkuria tarviin, kun teillä on sellainen, joka on niin ihanan hiljainen. Meidän koirat ja kissa voisivat olla teidän hoidossa, kun lähdemme lomamatkalle.

Vierailija
11647/11848 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On melkoisen härskiä toimintaa naapureilta ja tuttavilta, kun tullaan pyytämättä käymään ja ollaan vailla jotain tavaraa tai palvelusta.

Onko sinulla vaatteita joita voisin pitää kummitytön ylioppilasjuhlissa. Saanko lainata teidän autoanne viikoksi, kun siihen mahtuu niin hyvin meidän perhe ja koiratkin. Ruohonleikkuria tarviin, kun teillä on sellainen, joka on niin ihanan hiljainen. Meidän koirat ja kissa voisivat olla teidän hoidossa, kun lähdemme lomamatkalle.

Ja meikoisen tyhmää olla osaamatta sanoa ettei käy, ikävä kyllä! Sitä voi myös harjoitella ääneen peilin edessä, että sujuu tarvittaessa. Valitan, ei sovi! On sovittu jo muuta ymym.

Vierailija
11648/11848 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vierailija kirjoitti:

"Mistä palkasta tappelet, jos rahasta ei sovittu? Hinta pitää sopia etukäteen. Jälkeenpäin  4000-20000€:n vaatiminen ei ole kohtuullista."

Olihan siitä sovittu. Oli sovittu, että hän maksaa hyvin.

Kyllä minusta on härskiä (ja ei kohtuullista) luvata maksaa hyvin ja lopulta maksaa vain päivän-parin työstä vaikka kyseessa on ollut kahden viikon projekti.

Toki olet oikeassa siitä, että hinta pitää sopia etukäteen, mutta eipä se härskiyttä poista."

Ei se välttämättä ole härskiyttä. Osalla ihmisistä on vain aivan eri käsitys asioiden hinnoista. Tuo on ongelma kun kaveri on halukas ostamaan jotain kunnes tajuaa että meidän näkemyksemme tarvittavan rahan määrästä eroavat moninkertaisesti. Kannattaa siis aina varmistaa etukäteen että ollaan samalla kartalla. Vedättäjät ovat sitten erikseen mutta juttu alustettiin niin että veikkaan en

Ei tietenkään välttämättä, mutta on kyllä melko pienellä älyllä varustettu, jos kuvittelee, että 20e/päivä on hyvä korvaus. En nyt tässä sen enempää jää jankkaamaan, mutta olin kunnalla kesätöissä reilu 20 vuotta sitten, ja sielläkin jäi tunnille enemmän euroja kuin tuossa. Ja sitä pidettiin jo silloin melko huonona palkkana, vaikka se oli ihan ok korvaus niistä hommista mitä tehtiin ja  yläasteikäiselle ihmiselle. On siis erittäin vaikeaa uskoa, että kyse olisi mistään muusta kuin härskiydestä. Kun ottaa huomioon rahan-arvon laskun niin me painettiin niitä kunnan ns. tonnitöitä ainakin 50% kovemmalla palkalla :D

Vain härski ihminen voi kuvitella, että tunnin hinnalla saa päivän töitä. Ja kehtaa markkinoida sitä hyvänä maksuna.

On paljon ymmärrettävämpää, ettei käsitä erilaisten asioiden ja esineiden hintaa, mutta kyllä jokaisen täysipäisen luulisi käsittävän, että hyvä hinta työstä ei voi olla alle kymppiä tunnilta. Ja useimmille toki kymppikään ei riitä edes alkuun. Voisin siis purematta niellä tämän eri käsityksen, jos hintana olisi ollut jotain edes etäisesti järkevää, kuten vaikka tuo kymppi tunnille. Mutta nyt siitäkin maksettiin vain murto-osa.

Vierailija
11649/11848 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vierailija kirjoitti:

"Mistä palkasta tappelet, jos rahasta ei sovittu? Hinta pitää sopia etukäteen. Jälkeenpäin  4000-20000€:n vaatiminen ei ole kohtuullista."

Olihan siitä sovittu. Oli sovittu, että hän maksaa hyvin.

Kyllä minusta on härskiä (ja ei kohtuullista) luvata maksaa hyvin ja lopulta maksaa vain päivän-parin työstä vaikka kyseessa on ollut kahden viikon projekti.

Toki olet oikeassa siitä, että hinta pitää sopia etukäteen, mutta eipä se härskiyttä poista."

Ei se välttämättä ole härskiyttä. Osalla ihmisistä on vain aivan eri käsitys asioiden hinnoista. Tuo on ongelma kun kaveri on halukas ostamaan jotain kunnes tajuaa että meidän näkemyksemme tarvittavan rahan määrästä eroavat moninkertaisesti. Kannattaa siis aina varmistaa etukäteen että ollaan samalla kartalla. Vedättäjät ovat sitten eri

Kuinkahan vanha ihminen oli kyseessä? Satanen oli ennen iso raha ja 20€ on 120 mk tuon laskentatavan mukaan. Menikö jotenkin mummo sekaisin? Sain vuonna 1983 ensimmäisistä kesätöistä 15mk (6,8 €) /tunti nykyään modernilla nollatuntisopimuksella. Palkka olisi ollut lukiolaiselle ihan siedettävä, luulin niin, mutta koko kesältä tuli vain parin viikon verran tunteja ja viikonlopulta sain könttäsummana 200 mk. En alkanut heittää keikkaa sille firmalle pyynnöistä huolimatta.

Vierailija
11650/11848 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kivaa, kun lapsuudenkaverit soittelevat monen vuoden jälkeen, ja asia on: 1: rahaa "lainaksi", tietekään ei makseta takaisin, 2: kyyti johonkin ilmaiseksi, t: mies 61 vee

Vierailija
11651/11848 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti kirjoitti:

Minulta meni kauan, ennen kuin tulin järkiini.

Olin päälle parikymppinen, kun lähdin ulkomaille (Keski-Eurooppaan) työharjoitteluun useaksi kuukaudeksi. Heti ensimmäisellä viikolla tapasin itseäni 10 vuotta vanhemman miehen, johon ihastuin. Riiasimme koko harjoitteluni ajan ja palattuani Suomeen hän lupasi tulla käymään muutaman kuukauden päästä.

Hän tulikin. Kului kolmisen kuukautta ja turistin maassaoloaika meni umpeen. Hän jäi luokseni: häneltä oli mennyt työpaikka ja asunto alta tänä aikana. Liekö koskaan mitään vakituista ollutkaan, nykyään en ole niinkään varma.

Miehen rahat loppuivat, minä elätin. Jäin työttömäksi. Minä elätin, miehellähän ei ollut tuloja. Kielen vuoksi ei saanut töitä.

Kului vuosi jos toinenkin. Sain töitä, muutimme Suomen sisällä. Ja elätin miestä. Mies meni suomen kielen kurssille ja lopetti sen melkein heti. Oli tylsää. Päivisin hän hoiti kotia (siivosi, surffasi netis

miksi helvetissä suostuit tähän  kaikkeen? ei saa olla tyhmä, oikea ratkaisu olisi ollut poistaa tuollainen siivelläeläjä, t: mies 61 vee

Vierailija
11652/11848 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tästä ketjusta ollut jo apua, puolieni pitäminen on helpompaa.

Istun paraikaa junassa, eikä ilmastointi toimi. Kieltämättä on kuuma. Paikkani vieressä on ikkuna, ja tähän tullessani (pakollinen paikavaraus) ikkuna oli auki. Hetken kuuntelin sitä armotonta meteliä ja sitten laitoin ikkunan kiinni. Kävin vessassa, ja ihmettelin että kylläpä juna meluaa, no on vanha jne. Eikun ikkunahan on taas auki, varmaan jotenkin löysä ja aukeaa itsekseen. Taas sulkemaan.

Käytävän toiselta puolelta keski-ikäinen nainen pyytää, että jos edes pikkuisen jättäisin auki, kun on niin kuuma. Siinä metelissä migreenikohtaus olisi itselleni ollut satavarma. Niinpä sanoin: valitettavasti meteli on liian kova, mutta jos haluat, voidaan vaihtaa paikkoja päikseen ja pääset istumaan tähän ikkunan viereen. 

Kummasti ei kiinnostanut. Esim käytävän toisella puolella auki olevan ikkunan meteli ei ole niin kova että häiritsisi, mutta korvan juuressa vie tolkun. 

Tämä oli toki ihan kohtuullinen pyyntö (jos nyt ei ollut kohtuullista se että hipsittiin avaamaan sulkemani ikkuna kun kävin vessassa) ja rouva kyllä tyytyi tilanteeseen. Mutta tämän ketjun innoittamana osasin heti a) sanoa ei b) asettaa toisen siihen ikävään asemaan mihin minua yrittää laittaa, niin ei päässyt pullikoimaan vastaan: ratkaisuhan oli kyllä tarjolla.

Vierailija
11653/11848 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on tästä ketjusta ollut jo apua, puolieni pitäminen on helpompaa.

Istun paraikaa junassa, eikä ilmastointi toimi. Kieltämättä on kuuma. Paikkani vieressä on ikkuna, ja tähän tullessani (pakollinen paikavaraus) ikkuna oli auki. Hetken kuuntelin sitä armotonta meteliä ja sitten laitoin ikkunan kiinni. Kävin vessassa, ja ihmettelin että kylläpä juna meluaa, no on vanha jne. Eikun ikkunahan on taas auki, varmaan jotenkin löysä ja aukeaa itsekseen. Taas sulkemaan.

Käytävän toiselta puolelta keski-ikäinen nainen pyytää, että jos edes pikkuisen jättäisin auki, kun on niin kuuma. Siinä metelissä migreenikohtaus olisi itselleni ollut satavarma. Niinpä sanoin: valitettavasti meteli on liian kova, mutta jos haluat, voidaan vaihtaa paikkoja päikseen ja pääset istumaan tähän ikkunan viereen. 

Kummasti ei kiinnostanut. Esim käytävän toisella puolella auki olevan ikkunan meteli ei ole niin kova että häiritsisi,

Hienosti hoidettu tilanne! Liian usein sitä jää vaan suu auki ihmettelemään sen toisen härskiyttä

Vierailija
11654/11848 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkku kutsui minut kylään kahville, selvisikin ettei vaan halunnut viettää aikaa yksin eron jälkeen. Koko kahvittelun ajan itki vain eroaan ja kieri itsesäälissä. Selvisi myös, että oli ensin pyytänyt siskoani, mutta kun hän ei päässyt pyysi minut toisena vaihtoehtonaan. Ei siis sillä ettei saa surra tai tarvita tukea, mutta vähän epäreilua naamioida tämä kahvitteluun. Olisi vain suoraan sanonut että on paha olla ja tarvitsee seuraa eikä siskosi päässyt, voitko tulla.

Opiskelukaveri, jonka kanssa tein tehtäviä, kuljin opiskelumatkoja toiseen kaupunkiin ja melkein tehtiin yhteinen gradukin kutsui minut vappujuhliin. Hänellä tulee alkoholia juodessa rähinäkänni, eli saattaa olla aggressiivinen humalassa. Ilmoitin lähteväni kotiin samoihin aikoihin kun muut vieraat lähti, niin hän hyökkäsi ja alkoi rähistä minulle hyvin epämiellyttävällä tavalla. Tämä tuli täysin puskista, koska olin kokenut että olemme opiskelukavereita, ehkä tulevaisuudessa kollegoita, ja että välimme on asialliset. Illalla kävi myös ilmi, että hän on haukkunut minua selkäni takana koko opiskeluajan. Hauskinta tässä oli se, että on myös tosissaan pyysi minua kaasokseen tämän jälkeen ja kertoi humalarähinänsä syyksi sen, että olen hidas ihminen pahoittelematta käytöstään.

Vierailija
11655/11848 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olimme juuri ostaneet asunto-osakkeen. Kesäsää kun oli, nostin itse ostamani vaatetelineen omaa  pikku pihaan jossa tuuletin petivaatteita. Naapurin rouva oli nähnyt telineemme ja pisti miehensä soittamaan ovikelloa että lainaisimme Halpa-Hallista vähän yli 10€ maksanutta telinettä heille että hekin saisivat kuivattaa rannassa pestyt painavat mattonsa siinä (jumaleissön terassin kaiteelle muutkin kosteat mattonsa laittoivat kuivumaan) Kylmästi totesin että kaupasta näitä saa, sieltä mekin se ostettiin. Ei pyydellyt enää.

Eikö tähän olisi voinut vastata ystävällisesti, ettei heppoinen teline kestä märän maton painoa? 

Vierailija
11656/11848 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkku kutsui minut kylään kahville, selvisikin ettei vaan halunnut viettää aikaa yksin eron jälkeen. Koko kahvittelun ajan itki vain eroaan ja kieri itsesäälissä. Selvisi myös, että oli ensin pyytänyt siskoani, mutta kun hän ei päässyt pyysi minut toisena vaihtoehtonaan. Ei siis sillä ettei saa surra tai tarvita tukea, mutta vähän epäreilua naamioida tämä kahvitteluun. Olisi vain suoraan sanonut että on paha olla ja tarvitsee seuraa eikä siskosi päässyt, voitko tulla.

Opiskelukaveri, jonka kanssa tein tehtäviä, kuljin opiskelumatkoja toiseen kaupunkiin ja melkein tehtiin yhteinen gradukin kutsui minut vappujuhliin. Hänellä tulee alkoholia juodessa rähinäkänni, eli saattaa olla aggressiivinen humalassa. Ilmoitin lähteväni kotiin samoihin aikoihin kun muut vieraat lähti, niin hän hyökkäsi ja alkoi rähistä minulle hyvin epämiellyttävällä tavalla. Tämä tuli täysin puskista, koska olin kokenut että olemme opiskelukavereita, ehkä tulevaisuudessa kollegoita, ja että välimme on asialliset. Illalla kävi myös ilmi, että hän on haukkunut minua selkäni takana koko opiskeluajan. Hauskinta tässä oli se, että on myös tosissaan pyysi minua kaasokseen tämän jälkeen ja kertoi humalarähinänsä syyksi sen, että olen hidas ihminen pahoittelematta käytöstään.

Kommentoin tuota opiskelukaveri-tapausta. Eiköhän tässä ole nyt käynyt selväksi, miten luotettava kollega tuosta tulee, joten ei voi suositella samaa työpaikkaa.

En myöskään ryhtyisi kaasoksi, koska joutuisit vain maksamaan kaiken ja saisit haukut päälle. Kaasouden seuraava aste olisi hänen lapsensa kummius ja rahastus jatkuisi lapselle vaadittavien kalliiden lahjojen muodossa.

Elämänkokemuksen pohjalta sanoisin, ettei ikävä luonne yleensä parane vanhetessaan, joten voit hyvällä omallatunnolla antaa "ystävyyden" tuon kuumaverikön kanssa jäähtyä.

Vierailija
11657/11848 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isällä oli aikoinaan autokorjaamo ja isän siskon mies tuli aina silloin tällöin moikkaamaan ja katsomaan mitä autoja siellä oli työn alla. Kerran siellä oli ollut todella nätti avo Alfa Romeo huollossa ja tämä lanko ihan tosissaan alkoi vaatia että hän saa käydä sillä koelenkillä kun auto odotti omistajaa pihalla. Mankui ja vaati että pitäähän huolletulla autolla vähän ajaa että näkee toimiiko se. Isä ei suostunut, tietenkään. 

Vierailija
11658/11848 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis että nyt on uusia mökkilokkeiluja juhannuksen jälkeen. Kertokaa ihmeessä.

Vierailija
11659/11848 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on ilmaisten palvelusten hankkimisen mestari, ikävä kyllä. Hän luikertelee kenen tahansa puolitutun elämään jos huomaa että heistä voi hyötyä. Kaava menee yleensä näin: ensin yllättävä yhteydenotto muka kuulumisia kysellen. Sitten kutsuu itsensä kylään tietäen että harva kehtaa kieltäytyä, ottaa välillä äitiparkani mukaan, että vaikuttaa viattomammalta. Ottaa imarrellen puheeksi uhrinsa taidot/edut, tehden samalla selväksi että tietää niistä. Esittää suurta hyväntekijää ja niin hyveellistä ihmistä, että olisi suorastaan häpeä kieltäytyä avunpyynnöstä. On pyynnössään niin röyhkeän suorasukainen, ettei toinen edes älyä miettiä tarkemmin. Maksaa palveluksesta hyvin pihisti, esim. teepaketilla kahden päivän työstä, kaukaistenkin sukulaisten olettaa auttavan ja kenen tahansa majoittavan ilmaiseksi. Häntä ei haittaa että välit menee poikki härskin pyynnön jälkeen, hän vain kylmän rauhallisesti ihmettelee muille selän takana uhrin olevan tyly ja itsekäs. Saattaa jopa härskisti pyytää vain uudestaan. Jokin persoonallisuushäiriöhän hänellä on, ja tunnen vahvaa myötähäpeää.

Vierailija
11660/11848 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi kivaa, kun lapsuudenkaverit soittelevat monen vuoden jälkeen, ja asia on: 1: rahaa "lainaksi", tietekään ei makseta takaisin, 2: kyyti johonkin ilmaiseksi, t: mies 61 vee

Tää joku vitsipalsta?  Eihän kaikki voi olla niin avuttomia ettei neuvo edes Pikavippiä jonka saa heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan