Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11849)
Vierailija kirjoitti:
Vaimon sisko ja perheensä on näitä hyväksikäyttäjiä, ja olen pari tapausta heistä tähän loistavaan ketjuun jo kirjoittanutkin.
Toistaiseksi viimeisin oli kun perheenpää kysyi onko minulla tiettyä puutarhatyökalua. Kaverista ei ole kuulunut pitkään aikaan mitään. Nyt lyhyt tekstari onko sulla xxx konetta. Hyvin tietää että on, koska teen sivutyönä alan hommia, ja nyt on kevätsesonki alkamassa.
Tiedoksi ihmettelijöille että polttomoottorikäyttöiset ammattikoneet ei yleensä parane lainatessa. Täytyy olla polttoaineet, suojavarusteet ja kone täytyisi siirtääkin. Lisäksi terät täytyy teroittaa ja ketjut voidella.
Olisi edes soittanut ja teeskennellyt ja kysynyt ensin kuulumisia ja sitten kysynyt lainaksi. En tiedä onko joku oma projeksti vai menisikö pitkäksikin aikaa kaverin kaverin työmaalle.
sama sähkökäyttöisten kanssa, minkä tahansa laitteen saa "väärällä" käytöllä rikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin erään vanhan tutun joka on alkoholisoitunut ja kulkee rollaattorin kanssa,n.60v mies. Vaihdoimme numeroita ja pian sen jälkeen alkoi soitot jossa pyysi minua alkosta viinaa hakemaan. Asun n. 4km päässä hänestä. Nyt on myös katkonut käsivartensa joten ajattelin auttaa ja kävin alkossa. Poljin pyörällä n. 10km edestakaisin liukkaalla talvikelillä koska jouduin hakemaan häneltä ensin rahat,itsellä ei ollut. Pullon ja loppurahat saatuaan ei tehnyt elettäkään jotta olisi jotain vaivanpalkkaa antanut, katsoi vain sen näköisenä että koska lähden siitä. Oli eka ja vika kerta kun autoin,sen verran röyhkeätä käytöstä tuollainen. Oli ennen mukava mies.
Itse en suostuisi hakemaan alkoholia henkilölle, jonka tietäisin tai epäilisin olevan päihdeongelmainen. Eli mielestäni tässä tapauksessa myös tarinan kertoja toimi
mitä helvettiä sillä on väliä, itsehän on oman tilanteensa tahallaan ja ilkeyttään juomalla aiheuttanut. Ei jatkoon
Ex-anoppi oli kyllä melkoinen ilmestys. Ei järin pidetty ihminen ja syykin selvisi vuosien aikana. Meillä oli juuri talo ostettu ja lapsi juuri syntynyt. Itki pojaltaan rahaa että saisi tupakkaa ja konttiviiniä. Siis aikuinen vanha akka. Työnteko ei maistunut kun oli hakenut ulkomailta halpaa työvoimaa itselleen. Terveiset vaan jos luet. Toivottavasti rätti heiluu.
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten naapurini aviomies tuli raja-aidallemme ja nosti kaljakorin ylä laudalle ja ehdotti meille seuraavaa.. saatte kaljakorin sisällön, jos lupaudumme tuhoamaan tontillamme vapaasti kasvavat voikukat juurineen. Kuulema levittäytyvät heidän hoidetulle tontille. Ehdotus oli aikalailla yllättävä, mutta lupailimme harkita asiaa. Ei kylläkään koskaan palattu ko asiaan.
Tarkemmin kun pohdimme oli naapurimme kaikissa toimissaan perfektionisti.. auto aina vahattuna, nurmikko hoidettuna, ei lastenleluja pihassa, vaikka heillä oli kolme naperoa..
Onko tämä nyt niin härski pyyntö? Kohteliaasti pyysi, tarjosi hyväntahdoneleenä kaljakoria ja ei jäänyt piinaamaan kun ette palanneet asiaan. Ärsyttäähän ne naapurin voikukat jos pitää oman pihansa siistinä kun ovat niin ärhäköitä leviämään, mutta naapuri ymmärsi ettei voi toisen pihaan puuttua yhtä kohteliasta pyyntöä enemmän.
Sisareni iäkäs naapuri asui yksin ja sisareni puolisoineen auttoivat häntä paljon. Vanhalla rouvalla oli adoptiotytär, joka asui jossain kauempana ja kävi pari kertaa vuodessa äitinsä luona. Kun naapuri sitten ei enää pärjännyt yksin kotona ja muutti hoitolaitokseen, sisareni hyvää hyvyyttään alkoi tarjota yösijan, jotta vierailut onnistuisivat pienituloiselle tyttärelle. Jostain syystä tytär alkoi pitää majoitusta ja ylläpitoa ja kuljetuksia itsestäänselvyytenä ja oletti, että sisareni miehensä kanssa hoitaa edelleen käytännön asioita hoitolaitoksen kanssa. Kun vanha rouva sitten kuoli, tytär ei ottanut mitään vastuuta hautausjärjestelyistä ja majaili monta viikkoa sisareni vierashuoneessa. Jälkikäteen kävi ilmi, että ollessaan täysihoidossa ja esittäessään surevaa lasta, tytär oli samaan aikaan avautunut somessa kohtelustaan ja että sisareni selvästi ei halua häntä majoittaa ja hänen toiveitaan ei toteuteta hautajaisissa vaikka hän ei ollut edes kertonut niitä sisarelleni.
Teen välillä etätöitä kotona, ja varsinkaan parille iäkkäämmälle naapurille ei tunnu menevän perille, että en ehdi päivisin auttamaan heitä. Olisikin hätätilanteita jolloin voisin nopeasti auttaa, mutta minua pyydetään tulkitsemaan, mikä heidän asunnossaan piipittää (eivät jostain syystä osaa itse etsiä sitä päälle mennyttä herätyskelloa makuuhuoneestaan) tai kun avaimet ovat jääneet kotiin. Jälkimmäisen syyn melkein ymmärrän, mutta usein ovat jo itse saaneet jonnekin soitettua ja ihmettelevät kun huoltomiehellä kestää.
Laitan kohta oveen lapun jossa kerrotaan että klo 9-17 on työaikaa ja käsittelen kokouksissa jne. Asioita, joista on vaitiolovelvollisuus, enkä voi hyppiä sinne tänne heidän ongelmiensa mukaan. Kun kuitenkin teen täällä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Teen välillä etätöitä kotona, ja varsinkaan parille iäkkäämmälle naapurille ei tunnu menevän perille, että en ehdi päivisin auttamaan heitä. Olisikin hätätilanteita jolloin voisin nopeasti auttaa, mutta minua pyydetään tulkitsemaan, mikä heidän asunnossaan piipittää (eivät jostain syystä osaa itse etsiä sitä päälle mennyttä herätyskelloa makuuhuoneestaan) tai kun avaimet ovat jääneet kotiin. Jälkimmäisen syyn melkein ymmärrän, mutta usein ovat jo itse saaneet jonnekin soitettua ja ihmettelevät kun huoltomiehellä kestää.
Laitan kohta oveen lapun jossa kerrotaan että klo 9-17 on työaikaa ja käsittelen kokouksissa jne. Asioita, joista on vaitiolovelvollisuus, enkä voi hyppiä sinne tänne heidän ongelmiensa mukaan. Kun kuitenkin teen täällä töitä.
Tämä vanhusten tukeminen alkaa nykyään olemaan monessa tapauksessa ongelma, kun ennen aikaan talossa asui monta sukupolvea samassa ja vanhukset tekivät osansa kotihommista ja heidät hoidettiin kotona hautaan saakka. Se oli aikaa ennen julkista vanhustenhoitoa. Tänä päivänä lapset lähtevät maailmalle ja useissa tapauksissa vanhukset asuvat yksin ja näkevät perheenjäseniä tyyliin Jouluna ja Juhannuksena. Erityisesti pankkiasioiden hoito tietokoneella on hyvin hankalaa nykyaikana ihmisille, jotka eivät ole kasvaneet tietokoneiden kanssa ja kun sähköiset palvelut muuttuvat joka vuosi. Esimerkiksi puhelimen vaihto ja pankkisovellusten siirtäminen toiseen laitteeseen on usein aivan ylivoimaista iäkkäämmille, kun tavan työssäkäyväkin voi olla niiden kanssa helisemässä. Puhelimen kautta voi olla usein mahdoton neuvoa, jos ei ole syvällisesti tuttu tietyn puhelinmalln ja appin kanssa.
Tämä ei ole varsinaisesti kenenkään syy, mutta nykymaailmassa perheet ovat vaikean tilanteen edessä, kun on oma työ, lapset, koti ja muu revohka hoidettavana ja muuttaminen omien vanhempien lähelle ei ole useinkaan helppo tai edes hyvä ratkaisu.
Itse olen vuosien varrella tarjonnut useille vanhemmille ihmisille tietoteknistä apua, kun heidän lapsensa eivät ole lähellä auttamassa. Ovat aina kyllä kiitollisia avusta ja näen, että heitäkin harmittaa ja jopa hävettää pyytää jatkuvasti apua samojen asioiden kanssa. Parhaimmillaan ovat korvanneet annetun avun avokätisesti, joka on kivaa bonusta, muttei se varsinainen syy, miksi heitä aina pyydettäessä autan. Tähän ei taida kenelläkään olla mitään taikasauvaratkaisua. :/
Kun te nyt lähdette jouluksi etelään lomalle, niin mehän voitais käyttää teidän autoanne sen ajan, kun se kuitenkin vain olisi tallissa.
Ymmärrän sinänsä iäkkäiden avun tarpeen, mutta kun on mahdollista saada apua tietoteknisiin asioihin neuvontapisteiltä ynnä muualta. Ja nämä naapurit jotka pyytää apua osaavat kyllä tietotekniikan ja muuta mutta olettavat silti että olen aina saatavilla. Ja vaikka sanon että kokous on kesken ja olen myöhemmin saatavilla niin jäädään inttämään. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinänsä iäkkäiden avun tarpeen, mutta kun on mahdollista saada apua tietoteknisiin asioihin neuvontapisteiltä ynnä muualta. Ja nämä naapurit jotka pyytää apua osaavat kyllä tietotekniikan ja muuta mutta olettavat silti että olen aina saatavilla. Ja vaikka sanon että kokous on kesken ja olen myöhemmin saatavilla niin jäädään inttämään. Huoh.
Kirjastoista voi kysyä, mistä saa apua.
On olemassa vapaaehtoisjärjestöjä, esim. Enter https://www.entersenior.fi/
Kaikkein härskeintä mitä minulta on vaadittu ja odotetaan vielä että sellaiseen suostuisin niin on se kun naapurit ja ystävät vaativat että lopettaisin kaikkien härskien vaatimusten tekemisen! Tuo on siis niin härskiä...mä en voi käsittää!
Kyllähän tuo minusta härskiltä pyynnöltä vaikuttaa, mitä ilmeisimmin. Tässä selvästi pyydetään rajanaapuria tukemaan perfektionismiin taipuvaisen perheen pilkun viilaustalkoita kaljan voimalla. Lähes jokainen omakotitalon tai vastaavan nurmikkoa hoitanut tietää, että nurmikkoon kuuluvat kaikki vihreät kasvustot paitsi sammaleet ja jäkälä. Tämä seos sitten erilaisilla laitteilla pidetään sopivan pituisena. Suomen kaunein kasvi voikukka, kuka sitä voi vihata.?
Sodankylän alapuolella aika monikin...
Vierailija kirjoitti:
Naapuri tipautti pikkarit postiluukusta... En vain tiedä ketä :)
Talossa on yli 30 kerrosta
Sitä ennen oli varmaan toinen naapuri pudottanut ne ovesi lähettyville matkalla pyykkitupaan tai takaisin sieltä. Toinen sitten luuli että ne olivat sijainnista johtuen sinulta pudonneet ja pudotti luukusta sisään.
Vierailija kirjoitti:
Jos on sähköinen ovikello niin patteri irti. Tai mekaanisesta jousi tms. irti ja tilalle kameralla varustettu ovikello niin tietää onko siellä lähetti vai naapuri.
Kaverini ei tule toimeen mieheni kanssa ja on sanonut, että voi tavata minua mutta ei halua tavata miestäni.
Samalla mieheni pitäisi vaihtaa hänen autoon öljyt, pilkkoa hänelle polttopuut, hänen tulisi saada käyttää meidän lämmintä autotallia oman autonsa sulatukseen jne..
Joo, turhaan pyytää mieheltäni palveluksia jos ystävyys hänen kanssaan ei kelpaa.
Kyllä, surukseni tiedän että urbaani on etääntynyt luonnosta.. toisaalta kaikkein parasta olisi ainakin luonnon monimuotoisuuden vuoksi olisi olla "hoitamatta" lainkaan nurmikkoa. Annetaan kaikkien kukkien kukkia. Tuotas noin itse ainakin toistaisesti ajelen nurmikkoni ja kierrän alueen, jossa auringon hohtoiset voikukat kukkivat. Aika niiden niittämiseen tulee vasta kun kukkaruoti yrittää tehdä sen hahtuvapään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukhtar77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista tuossa rahanpyynnössä on se, että ulkomaalaistaustainen mieheni taas piti aluksi kulttuurinsa mukaan itsestäänselvyytenä, hän on se elättäjä. Totesin, ettei suomalaisilla palkkatuloilla ihan mennä niin, vaan kumpikin on töissä. Täällä ei kompensoida kotiäitiyttä samaan tapaan.
Jenkit, britit, saksalaiset ja keski-eurooppalaiset ovat yllättävän vanhanaikaisia näissä asioissa. Kotiäitiys monella koulutetulla liberaalilla miehelläkin se "oletusarvo". Eikä järjestelmät tue naisen työntekoa eikä yksinhuoltajuutta. Ei ole tulonsiirtoja yh-äideille/ naisille.
Juurikin näin. Osa-aikatyötä voi nainen alkaa miettiä siinä vaiheessa, kun lapset ovat koulussa. Kotona pitää olla laittamassa ruoka pöytään sen jälkeen. Suomes
Suomessa kotiäili ei ole synonyymi orjalle ja muun väittäminen on paskapuhetta. Eikä ulkomailla touhu ole läheskään noin ruusuista.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitit varmaan kuka tiputti- ei ketä!