Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11849)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ostaa jatkuvasti lapselle "lahjoja" Temusta ja jostain muusta kiinakrääsäkaupasta. Emme halua niitä ja ne päätyvät suoraan ongelmajätekeräykseen mutta tämäpä on nyt keksininyt että hän on nähnyt niin suuren vaivan etsiessään näitä "merkkivaatteita" jotka hän haluaa takaisin ja jos olemme jo laittaneet ne eteenpäin niin haluaa niistä korvauksen. On laskenut että on käyttänyt nyt ainakin 10000€ "vaatteisiin" ja "arvokkaisiin koriste-esineisiin" ja vaatii meiltä nyt maksua niistä.
Meillä appiukko pyysi maksua suksista, luistimista ja moposta, jotka oli joskus aikoinaan ostanut pojalleen eli miehelleni. Mopon oli kaiken lisäksimitse myynyt edellen. Kas kun ei pyytänyt rahaa 18 vuoden aikana nautuista ruuista ja korvausta yöpymisistä.
Vanhempani sanoivat syyksi elättämiseni kustannukset kun selvisi että vaarin minulle vauvana avaama tili oli tyhjä.
Nuoruudessani naapurin isäntä käytti lehmäänsa meillä sonnin työstetttämänä. Aktin loputtua ukko kysyi minulta "Mitäpä, jos hänkin tekisi saman tempun, kuin teidän sonni.. ..? sanoin ykskantaan.."lehmähän on sinun..siitä vaan.
Kyllä oli outo ehdotus minulle nuorelle tytölle..
Vierailija kirjoitti:
Nuoruudessani naapurin isäntä käytti lehmäänsa meillä sonnin työstetttämänä. Aktin loputtua ukko kysyi minulta "Mitäpä, jos hänkin tekisi saman tempun, kuin teidän sonni.. ..? sanoin ykskantaan.."lehmähän on sinun..siitä vaan.
Kyllä oli outo ehdotus minulle nuorelle tytölle..
Hehheh!
...haenko jakkaran?? hehhehh
Olen hammaslääkäri, eräs tuttava soitti keskellä yötä (ilmeisesti kännissä) valittaen hammassärkyä. Veti herneen nenään, kun sanoin että en voi häntä puhelimessa kotoa käsin auttaa muuta kuin neuvomalla päivystyksen numeron (joka aukeaa aamulla). Lisäksi minun olisi pitänyt heti aamusta järjestää hänelle aika ja hoitaa kipu pois. Ei ymmärtänyt vaikka selitin että olen kunnalla töissä, enkä edes saa varailla itselleni päivystysaikoja vaan ne tulevat ajanvarauksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelymatkan päässä olevat tutut kysyivät olenko kotona viikonlopun. Olen. Voinko käydä huolehtimassa lemmikeistä, he lähtevät Tallinnaan. Voin. Mitään eivät tuoneet tuliaisiksi. Kissa kiitoksella elää. Jatkossa en ole kotona.
Ajattelit jatkossa valehdella? Sen sijaan että sanoisit asian niin kuin se on.
Noin pöljät ansaitsevat mahdollisuuden älytä itse.
Kyllä se lamppu jossain kohtaa välähtää, kun alkaa loppua ilmaiset kissavahdit ja rottien syöttäjät.
Ehkä siinä vaiheessa, kun lemmikkihotellin vuorokausihinnat kokemuksen kautta tulevat tutuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelymatkan päässä olevat tutut kysyivät olenko kotona viikonlopun. Olen. Voinko käydä huolehtimassa lemmikeistä, he lähtevät Tallinnaan. Voin. Mitään eivät tuoneet tuliaisiksi. Kissa kiitoksella elää. Jatkossa en ole kotona.
Kyllä se lamppu jossain kohtaa välähtää, kun alkaa loppua ilmaiset kissavahdit ja rottien syöttäjät.
Ehkä siinä vaiheessa, kun lemmikkihotellin vuorokausihinnat kokemuksen kautta tulevat tutuiksi.
No eiköhän kuitenkin aikuisen ihmisen pitäisi pystyä puhumaan asia selväksi ja sanomaan niin kuin asia on. Sen sijaan että puhuu paskaa. Valehtelija ei ole yhtään parempi ihminen kuin hyväksikäyttäjä. Säälittäviä häviäjiä molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän kuitenkin aikuisen ihmisen pitäisi pystyä puhumaan asia selväksi ja sanomaan niin kuin asia on. Sen sijaan että puhuu paskaa. Valehtelija ei ole yhtään parempi ihminen kuin hyväksikäyttäjä. Säälittäviä häviäjiä molemmat.
En mielestäni valehtelisi yhtään, jos vastaavassa tilanteessa toteaisin, että valitettavasti ei nyt sovi. Tuskin kukaan alkaa inttämään, että miksi ei muka sovi. Ei tarvi enempää perustella, ei valehdella eikä laukoa kiusallisia totuuksiakaan.
- En siis ole tuon kirjoituksen kissavahti, mutta voin eläytyä tilanteeseen. Kun itse menen hoitamaan sukulaiskissaani, pöydällä odottaa suklaalevy ja tuliaisia tuodaan myös. :D
Vaikka kisuli onkin ihana, on siinä vähän hommaakin, joten kiva saada myös vaivanpalkkaa jossain muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu pyysi "heittämään lentokentälle" - Tampereelta Helsinki-Vantaalle...
tuskimpa olisit jaksanut edes heittää niin kauas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ostaa jatkuvasti lapselle "lahjoja" Temusta ja jostain muusta kiinakrääsäkaupasta. Emme halua niitä ja ne päätyvät suoraan ongelmajätekeräykseen mutta tämäpä on nyt keksininyt että hän on nähnyt niin suuren vaivan etsiessään näitä "merkkivaatteita" jotka hän haluaa takaisin ja jos olemme jo laittaneet ne eteenpäin niin haluaa niistä korvauksen. On laskenut että on käyttänyt nyt ainakin 10000€ "vaatteisiin" ja "arvokkaisiin koriste-esineisiin" ja vaatii meiltä nyt maksua niistä.
Meillä appiukko pyysi maksua suksista, luistimista ja moposta, jotka oli joskus aikoinaan ostanut pojalleen eli miehelleni. Mopon oli kaiken lisäksimitse myynyt edellen. Kas kun ei pyytänyt rahaa 18 vuoden aikana nautuista ruuista ja korvausta yöpymisistä.
Vanhempani sanoivat syyksi elättämiseni kustannukset kun sel
Vanhempieni kuolemien jälkeen löysin kuolinpesän tavaroista isoisäni pienen muistikirjan jossa oli vuosittain annetut joululahja- ja synttärilahjarahat minulle, veljelleni, serkulleni, tädeilleni ja isälleni.
Useamman vuoden lahjarahoista olisi kertynyt useampi kymmenentuhatta markkaa. Koskaan en rahoja nähnyt, koskaan ei sanottu, että tämä on ukilta tms. Vanhempani kavalsivat ukin minulle antamat rahat.
Nykyrahassa mitättömän pieni summa varsinkin kun rahauudistus vei vielä nollan perästä mutta kyllä tuo toi pahan mielen, enempi ukkini puolesta kuin itseni.
Olen itse ollut härski märisijä. Kerran löysin netistä korun jostain hevonkuusesta, ja en raaskinut maksaa postikuluja. Nakitin serkun hakemaan joka asui silloin n 30km päässä korusta, eikä ollut mennyt ihan nappiin. Pitkään piti serkku vihaa. Korun sain kyllä.
Olen sosiaalialalla, ja kerran baarissa juttelin yhden tyypin kanssa niitä näitä. Kuultuaan ammattini hän selitti tuohtuneena, miten hänestä on tehty perusteeton huoli-ilmoitus ja pyysi, että olisin yhteydessä hänelle nimettyyn virkailijaan ja kertoisin, että huoli-ilmoitus on perusteeton. Hetken mietin, olinko kuullut oikein, mutta tyyppi oli tosissaan. Yritin selittää, etten mitenkään voi vaikuttaa asiaan, muttei mennyt perille. Tyrkytti virkailijan nimeäkin. Siis viiden minuutin juttelun perusteella olisi pitänyt tuntea hänet ja hänen taustansa niin hyvin että olisin voinut saada ilmoituksen pois mikä ei ole edes mahdollista. Lopulta kyllästyin puhumaan järkeä, poistuin ja toivotin hauskaa iltaa.
Tutut ainakin tunnistaa tästä 😆
Pyysin työaikojen muutosta niin, että pääsen lähtemään viimeistään, kun ekaluokkalaisellani koulupäivä loppuu (lyhyt matka molemmilla). Ei tullut mieleenikään, että joku toinen vanhempi tätä voisi härskisti hyväksikäyttää. Heillä kun on töitä pitkälle iltapäivään asti ja minä kun olen kätevästi kotona. Iltapäiväkerhoon heidän lapsensa ei halua mennä joten hän olisi tulossa meille mieluiten suoraan koulusta lähes joka päivä. Puhelin soi lähes joka koulupäivä silloin kun koulu loppuu, joskus jo aamusta. Ja tämä toinen vanhempi suoltaa joka kerta itkuvinkuselityksen että kun meillä on töitä ja ettei lapsen tarvitsisi olla yksin kotona koko iltapäivää. Alkaa vähän pinna kiristymään kun en mä tämän vuoksi ole sopinut työnantajan kanssa ihan laillisesta oikeudesta pitää osittaista hoitovapaata ja herää joka aamu neljältä että saan hoitaa muidenkin kakaroita ihan ilmaiseksi.
Meidän perheen kesken on sovittu, että ensin tehdään läksyt ja syödään välipala kotona. Ja sitten voi sopia jotain leikkitreffejä keskenään jos ei ole harrastuspäivä. Ja ei meille joka päivä tulla vaikka mitään menoa ei olisikaan. Ja varmaan voitte kuvitella että koskaan ei sovi toisinpäin, sinne ei voi mennä kylään koska xyz.
Saa nähdä miten heiltä hoituu syysloma joka alkaa nyt, jos vanhemmilla ei ole samaan aikaan lomia pidettäväksi. Arvaan että laskettu muiden varaan sekin. Aamusta heti haluaisi teille tulla leikkimään ja haetaan joskus illalla pois 🤣
Miniä yritti vaatia maistamaan voileipäkakkua johon oli laittanut paholaisenhilloa vaikka tiesi että olemme uskossa.
Vierailija kirjoitti:
Miniä yritti vaatia maistamaan voileipäkakkua johon oli laittanut paholaisenhilloa vaikka tiesi että olemme uskossa.
Kappas! Anoppi tulossa kyläilemään. Täytyypä tehdä tuoretta paholaisenhilloa Marttojen reseptillä:
"800 g tomaatteja + vettä kalttaamiseen tai 800 g kuorittuja säilyketomaatteja
1 sipuli
2 punaista paprikaa
3 punaista chiliä
6 valkosipulinkynttä
1 tl suolaa
mustapippuria myllystä
1/2 dl etikkaa
1 pkt (330 g) hillomarmeladisokeria"
Emme saaneet aikoinaan myytyä rivitalon pätkäämme ja päätimme laittaa sen vuokralle kun ostimme omakotitalon. Setäni kuuli että olimme "kahden asunnon loukussa" ja ehdotti myös rivarimme vuokraamista, tietämättä meillä oli jo vuokralaiset. Muutama viikko myöhemmin setäni kertoi huomanneensa että vanhassa asunnossamme oli outoa porukkaa ja kerroin että se on vuokrattu.
Setäni alkoi vaatia että maksamme hänelle palkkion hänen hyvästä ideastaan, luulin vitsiksi mutta tosissaan oli.
Härskiä toimintaa naapuruston äideiltä, kun tulevat pienten lastensa kanssa naapurin omakotitalon pihalle leikkimään. Omakotitalon piha on yksityisaluetta, jonne ei ole mitään asiaa ilman omistajan lupaa. Siellä ne sitten istuu, tupakkia kuluu, roskia tulee ja lapset huutavat nälissään.
Vuosia sitten naapurini aviomies tuli raja-aidallemme ja nosti kaljakorin ylä laudalle ja ehdotti meille seuraavaa.. saatte kaljakorin sisällön, jos lupaudumme tuhoamaan tontillamme vapaasti kasvavat voikukat juurineen. Kuulema levittäytyvät heidän hoidetulle tontille. Ehdotus oli aikalailla yllättävä, mutta lupailimme harkita asiaa. Ei kylläkään koskaan palattu ko asiaan.
Tarkemmin kun pohdimme oli naapurimme kaikissa toimissaan perfektionisti.. auto aina vahattuna, nurmikko hoidettuna, ei lastenleluja pihassa, vaikka heillä oli kolme naperoa..
Miksi olette niin tyhmiä, että mahdollistatte tämän? Ette enää anna penniäkään!
Laske vähän tota k*usta päästä niin alkaa ajatuskin kulkea.