Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11849)

Vierailija
10421/11849 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen perheessä juhlitaan syntymäpäiviä aina isosti. Lapsille järjestetään juhlat, ja aikuisten kohdalla mennään ravintolaan syömään tai tilataan ruokaa jonkun kotiin. Lisäksi kuuluu ostaa lahja. Sen oletetaan olevan vähintään 30 euron arvoinen, sillä vähempi kertoo arvostuksen puutteesta (olen ollut tilanteessa, jossa jotakuta arvosteltiin selän takana reilun kympin hintaisen viinipullon tuomisesta). Lisäksi syntymäpäiväsankarin illallinen maksetaan.

Kyseessä on ihan keskiluokkainen perhe, eli eivät ole mitään ökyjä. 

Omassa perheessäni aikuiset juhlivat yleensä vain pyöreitä. "Välisynttäreitä" saatetaan juhlistaa leivoskahveilla, mikäli ollaan samalla paikkakunnalla. 

Mieheni ajattelee, että meidän on annettava hänen äidilleen, veljelleen, ja veljenlapsilleen omat erilliset lahjat, sillä hän katsoo, että poikana/veljenä/setänä hänen tulee ant

Laita miehesi maksamaan myös sinun antamat lahjat,jos kerran eri lahjat ovat tärkeitä. Saatko omana synttärinäsi lahjavyöryn näiltä kaikilta,joita itse syksyisin lahjot.?

Vierailija
10422/11849 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat eronneet jo -70 luvulla. Isäni menehtyi ja nyt äitini niin haluaisi kesämökin avaimet. Se kuului isän perintöön minulle. Ei tule saamaan. Siitä hän on tosi vihainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10423/11849 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri luuli että saa harraste automme lainaan kahden viikon road tripille kun menimme jossain vaiheessa sanomaan että vuosia kestänyt osien metsästys ja restaurointi on viimeinkin saatu päätökseen ja menemme sillä muutamaan autotapahtumaan. Närkästyi kun ilmoitimme että emme lainaa autoa kenellekään, toinen kaveri saa sen hääautoksi, mutta vain siksi että mieheni on best man ja toimii kuskina.

Onko taksilupa?

Vierailija
10424/11849 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri luuli että saa harraste automme lainaan kahden viikon road tripille kun menimme jossain vaiheessa sanomaan että vuosia kestänyt osien metsästys ja restaurointi on viimeinkin saatu päätökseen ja menemme sillä muutamaan autotapahtumaan. Närkästyi kun ilmoitimme että emme lainaa autoa kenellekään, toinen kaveri saa sen hääautoksi, mutta vain siksi että mieheni on best man ja toimii kuskina.

Onko taksilupa?

Onko semmoista enää oemassakaan?

Vierailija
10425/11849 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiset päättivät että meille voi tulla varoittamatta yöpymään ja vierailemaan jopa pariksi viikoksi kun ostimme isomman talon. Muutimme taloon jossa on tilaa niin että lapset saivat omat huoneet ja myös minulle ja miehelleni omat työtilat, sekä makuuhuone. Mieheni siskon mukaan työhuoneet voi muuttaa makuuhuoneiksi ja eihän me mitään omaa tilaa tarvita töitä varten ja vieraita pitää passata omista menoista (töistä) välittämättä

Hommalle tuli loppu kun menimme vuorostamme ilmoittamatta kylään miehen siskolle ja ilmoitin että me otamme sitten heidän makuuhuoneensa omaan käyttöön viikoksi ja he voivat katsoa mihin he mahtuvat. Kummasti ei sopinut ja suuttuivat kun kysyin miksi meille pitäisisi sitten sopia meidän elämän sekoittavat vierailut. Meillä oli jo hotelli varattuna, mutta noin sain viestin perille.

Piti kuitenkin tuollainen draama kehittää kun olisi

On ihmisiä, joilla sanottu kielto ei mene perille. Silloin pitää ottaa järeämpi ilmoitustapa.

Vierailija
10426/11849 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaveriporukassa oli yksi lokkeilija.

Esim vuokrataan välillä porukalla airbnb-majoitus illanviettoa varten. Sinne suunnitellaan ja tehdään lähtijöiden kesken sapuskaa, juomaa, kivaa tekemistä.

Lokkikaveri ei ensin ole tulossa, mutta viime hetkellä ilmoittaa, että hän tuleekin illalla käväisemään. Hän ei tietenkään aio maksaa majoituksesta, koska ei yövy. Hän ei maksa ruuista, koska tulee jostain, jossa on juuri syönyt. Hän tuo omat juomat. Ja hei, jos joku liikkuu autolla samaan aikaan, niin ottakaa hänet kyytiin/hakekaa asemalta. Hänen ei varmaan tarvitse maksaa bensoistakaan, koska yksi pieni peppu mahtuu aina kyytiin ja onhan auto joka tapauksessa menossa sinne.

No, illanvietossa lokkikäväisijä kuitenkin maistelee (=syö) esille laitettuja ruokia ja herkkuja. Juo juomia. Yöllä hän ei yllättäen saakaan sovittua kyytiä pois, eli hänelle järjestellään sohvalta paikka. Aamulla hän lähtee hyvin aikaisin omalla

Meillä saunailtoihin tuli kaverin kaveri. Pummasi juotavat ja tupakit aina muilta. Sitten kun kukaan ei suostunut enää tarjoamaan,niin kaivoi omasta kassistaan juotavaa ja taskusta tupakki-askin. Juomia häipyi kasseista,saunomisien aikana. Ja tupakit olivat tietysti pöydillä ja terassinkaiteilla. Lopulta meni hermo ja jos tämä kaverinkaveri tulee vielä näihin saunojaisiin,niin muut eivät tule. Nyt on homma pelannut.

Vierailija
10427/11849 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylisosiaalisen läheisriippuvaisen uhrien puolesta kirjoitti:

Lastenhoitoapu on yleisin ja härskein juttu, jota minulta pyydetään. Pyyntöhän olisi sinänsä ihan OK silloin tällöin esitettäväksi, mutta jos se esitetään 1-3 kertaa viikossa ja syynä esim. "Hoidatko lapsia viikonlopun kun menen tapaamaan vanhaa opiskelukaveriani toiselle puolelle Suomea?" niin on se jo aika härskiä toimintaa. Olenkin nykyään niin vähän tekemisissä ko. läheiseni kanssa kuin mahdollista. Puheluihin ja viesteihin vastaan monen päivän viiveellä ja aina on oltava valmiiksi mietittynä syy, miksi se ei nyt sovi.

Miksi et vaan kasvata selkärankaa ja sano suoraan, että ei huvita!? Tai sitten alat pyytää hoidosta kohtuullista taksaa.

Vierailija
10428/11849 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo yks naapuri pyysi lainaksi vessapaperia ja rannekelloa. No annoin vessapaperia. Sama mies toi meidän roskikseen rotan sahanpurut ja ne töpseöit, haisi niin mahdottomasti. On varottava roskiksen kanssa. Yks sytytti roskiksen palamaan.

Sitten naapurit pyytää saada rakentaa lähemmäksi kuin 4 metriä rajalinjalta. Siihen 50 cm päähän. Ei tule minulta lupaa. Ihmiset on liian höylejä antamaan lupaa määräysten "vastaisesti" kun kuvittelevat, että naapurisopu säilyy. Ei säily edes sillä tavalla.

Onko rotat tehty sahanpurusta, mikä on töpseöit, jotka haisee, mikä sytytti roskiksen palamaan, sahanpururotat?

Sun tekstisi on epäselvää.

Vierailija
10429/11849 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätini, serkkuni (tädin poika) ja veljentyttäreni halusivat yllättäen tulla käymään. Sanoin että jos heti tuutte niin käy koska minulla oli kyseisenä päivänä iltavuoro.

Tulivat. Tarjosin kahvia ja ruokaa. Eivät halunneet. Vaeltelivat vaan ympäri kaksiotani. Yhtäkkiä tätini kiekaisi: "Mä haluun ton senkin. Ja otetaan toi ryijy kanssa."

Veljentytär: "Mä haluun ton taulun!"

Serkku oli heti raahaamassa senkkiä. Siellä oli kuulema sisällä "jotain paskaa" joka teki siitä painavan.

Sanoin vain ettei yksikään tavara lähde asunnostani. Kaikki kolme jähmettyivät, siis täysin. Tätini tuijotti minua murhaavasti ja toiset vilkuilivat välillä minua, välillä tätiä ja välillä maahan.

Sitten tätini alkoi huutaa. Se ääni oli jotain ylimaallista tai suoraan jostain, en osaa kuvailla sitä. Ehkä valaan polttaminen elävältä voisi kuulostaa samalta, en osaa sanoa. Sitten täti alkoi huutaa sanoja minua koht

Miksi he halusivat tavaroitasi? Et kertonut tuossa vuodatuksessa.

Vierailija
10430/11849 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelasin ajankuluksi puhelimella veikkauksen arpoja ja onnistuin voittamaan pari tonnia. Vieressä ollut kaveri alkoi vaatimaan osuutta koska "hän oli vieressä ja juhli voittoa kanssani".

Vierailija
10431/11849 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri asuu toisella kylällä, noin 10 km päässä. Yhtenä iltana laittoi viestiä, että kotona olo kyllästyttää ja lähdettäiskö käymää n abcllä kahvilla. Meiltä pääsee abclle ajamalla tämän kaverin ohi. Minulla ei ollut autoa ja vastasin että en pääse tulemaan. Ehdotin, että hän tulisi meille ja kävisimme vaikka kävelyllä sen sijaan. No hänellä oli kyllä auto, muttei siinä bensaa eli sekin tapaaminen piti unohtaa.

Mikä tässä ärsyttää oli hänen suunnitelma oli päästä mun kyydissä pikku reissulle. Matkan kohde oli valittu niin, että minä luontevasti kuskaisin. Kahvipaikkoja on toki muuallakin.

Minusta se joka ehdottaa, voisi olla valmis tarjoamaan kyytiäkin.

Vierailija
10432/11849 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli eräs tuttava, josta luulin kehkeytyvän vähitelle jopa ystävä. Hän oli työtön ja hieman myös alkoholiin menevä. Joskus vippasin hänelle kympin pari ja hän kyllä maksoikin yleensä takaisin. Sitten muutin toiseen kaupunkiin ja emme olleet pitäneet muutamaan kuukauteen yhteyttä. Hän sitten kerran soitti ja kuinkas muuten, syynä oli että olisi tarvinnut vippiä. Silloin rupesin ynnäämään, että hänhän ei koskaan itse asiassa edes kutsunut minua kahville tai minnekään. Minä olin se, joka kysyin aina tulla hänen luo kahville (hyvät pullat mukanani tietysti) tai että hän tulisi meille pelaamaan tms. Hän ei tehnyt aloitetta koskaan. Sanoin hänelle suoraan havaintoni, että minun puolesta tällainen ystävyys saa olla tässä.

Vierailija
10433/11849 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taksilupa?

Kyllä on. Taksilupa yritykselle ja kuljettajan lupa kuskille. Hääautoa ei saa maksua vastaan kuljettaa ilman lupia. Mikäli poliisi puuttuu asiaan jää matka siihen mikä saattaa noin hääpäivänä ohuesti kyrsiä.

Vierailija
10434/11849 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaveriporukassa oli yksi lokkeilija.

Esim vuokrataan välillä porukalla airbnb-majoitus illanviettoa varten. Sinne suunnitellaan ja tehdään lähtijöiden kesken sapuskaa, juomaa, kivaa tekemistä.

Lokkikaveri ei ensin ole tulossa, mutta viime hetkellä ilmoittaa, että hän tuleekin illalla käväisemään. Hän ei tietenkään aio maksaa majoituksesta, koska ei yövy. Hän ei maksa ruuista, koska tulee jostain, jossa on juuri syönyt. Hän tuo omat juomat. Ja hei, jos joku liikkuu autolla samaan aikaan, niin ottakaa hänet kyytiin/hakekaa asemalta. Hänen ei varmaan tarvitse maksaa bensoistakaan, koska yksi pieni peppu mahtuu aina kyytiin ja onhan auto joka tapauksessa menossa sinne.

No, illanvietossa lokkikäväisijä kuitenkin maistelee (=syö) esille laitettuja ruokia ja herkkuja. Juo juomia. Yöllä hän ei yllättäen saakaan sovittua kyytiä pois, eli hänelle järjestellään sohvalt

Toisaalta hänhän teki palveluksen koska tupakka ja alkoholi ovat todella epäterveellisiä.

Vierailija
10435/11849 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taksilupa?

Kyllä on. Taksilupa yritykselle ja kuljettajan lupa kuskille. Hääautoa ei saa maksua vastaan kuljettaa ilman lupia. Mikäli poliisi puuttuu asiaan jää matka siihen mikä saattaa noin hääpäivänä ohuesti kyrsiä.

Jos hääpari vuokraa auton bestmanilta niin mitäs luulet, että mainitaanko asiaa jos poliisi pysäyttää? Kyllähän sitä nyt kaveria vaimoineen saa kuskata ihan hyvästä sydämestä! 

Vierailija
10436/11849 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taksilupa?

Jos

Se on eri asia. Maksua vastaan ei saa kuljettaa ilman lupaa lain mukaan. Laki on sama kaikille ja koskee kaikkia. Ainahan sitä on kaikenlaisia apinoita ja kusettajia jotka eivät noudata yhteiskunnan sääntöjä. Eivät edes ymmärrä niiden merkitystä.

Vierailija
10437/11849 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taksilupa?

Jos

Oletko vakavissasi sitä mieltä, että lakia voi rikkoa jos ei jää kiinni?

Vierailija
10438/11849 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härskiä ja säälittävää oli, kun isoäidillä oli käymässä hänen naapurinsa. Isoäiti levitti jalkasärkyjen takia jalkoihinsa Voltaren -geeliä. Naapurin sitä ihmetellessä isoäiti sanoi, että se lämmittää kivasti jalkoja ja särkykin lakkaa joksikin aikaa. Sitten naapuri pyysi, että hän voisi sitä nyt levittää omiinkin jalkoihinsa, kun niitä särkee. Niin sitten teki ja oli tyytyväinen. Seuraavana päivänä tämä naapuri tuli miehensä kanssa ja esitti, että he voisivat molemmat laittaa sitä Voltarenia jalkoihinsa. Isoäiti sanoi niille, että apteekistahan tätä saa eikä antanut omasta tuubistaan niille. Naapurit loukkaantuivat ja lähtivät kotiinsa.

Vierailija
10439/11849 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin yliopiston pääsykokeisiin, kun anoppi kertoi että minun tulee hakeutua lähihoitajaopintoihin. Näin voisin toimia hänen ja appiukon omaishoitajana, he kun eivät halua aikanaan muuttaa omakotitalostaan mihinkään. En ensin ymmärtänyt, oliko kyseessä vitsi vai mikä ja naurahdin, mistä anoppini loukkaantui pahasti. Ehdotin, että omat tyttäret voisivat hoitaa heitä tulevaisuudessa, onhan minulla omatkin vanhemmat. Tähän hän kivahti tyttärillään olevan urasuunnitelmia, ei heitä voi velvoittaa hoitamaan vanhuksia. Välimme eivät palanneet enää entiselleen.

Vierailija
10440/11849 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin yliopiston pääsykokeisiin, kun anoppi kertoi että minun tulee hakeutua lähihoitajaopintoihin. Näin voisin toimia hänen ja appiukon omaishoitajana, he kun eivät halua aikanaan muuttaa omakotitalostaan mihinkään. En ensin ymmärtänyt, oliko kyseessä vitsi vai mikä ja naurahdin, mistä anoppini loukkaantui pahasti. Ehdotin, että omat tyttäret voisivat hoitaa heitä tulevaisuudessa, onhan minulla omatkin vanhemmat. Tähän hän kivahti tyttärillään olevan urasuunnitelmia, ei heitä voi velvoittaa hoitamaan vanhuksia. Välimme eivät palanneet enää entiselleen.

Mitäs mieltä miehesi oli äitinsä tulevaisuudensuunnitelmista? Kannattaa aina varmistaa, että teidän näkemyksenne pariskuntana ovat samanlaiset vastuunjaosta sisarusten kesken vanhempien ikääntyessä.

Vaikka asia ei olisi vielä ajankohtainen, tulee sekin päivä, kun tämä vaihe on todellisuutta. Ikääntyneiden hoitoa kaadetaan yhä enemmän lasten hoidettavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan