Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11849)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juristi asialle, pesä on jaettava jos yksikin osakas sitä vaatii. Juristi ilmoittaa pesänhoitajalle jakovaatimuksen. Jos sisko ei suostu eikä pesää saada sovussa jaettua niin sitten mennään käräjille jossa pesälle määrätään ulkopuolinen jakaja. Tämä sitten tekee jaon. Se toki sitten myös maksaa.[/quote]
Ja ennen kuin menetät perintösi asianajokuluihin niin kerrot siskollesi mitä tulet tekemään jos ei yhteistyöhalukkuutta löydy.
Mitäs jos sisko innostuu jakamaan pesää vähän liiankin innokkaasti?
Ei ole mahdollista. Pesää voi jakaa vaikka kuinka paljon eikä se silti ole liikaa. Ei nyt tietenkään enempää kuin paikat kestää mutta kyllä nyt kaikki siinä vaiheessa ymmärtää pitää pienen tauon jos ei meinaa kestää.
Hoidin työkseni lapsia ja eräällä viikolla oli arkipyhä, vapaa päivä. Tuttava rouva ehdotti, että hoitaisin tuon päivän heidän lastaan, että hän miehineen voisi lähteä viettämään vapaapäivää. En hoitanut silloin enkä kai enää sen jälkeenkään, koin sen verran törkeäksi.
Eräs tuttu. Kysyi ensin, voinko tulla hakemaan autolla kauempaa. Asiasta ei ollut puhetta aikaisemmin ja se tuli yllättäen. Minulla ei ollut autoa enkä pystynyt lainaamaan autoa keneltäkään, jouduin kieltäytymään. Ei hyväksynyt sitä ja alkoi vaatimaan hakemista ilmaiseksi kymmenien kilometrien päästä. Ei suostunut kysymään myöskään keneltäkään muulta kyytiä.
Tuttu (mies) oli eronnut ja ehdotti että saisiko hän koeajaa vaimoni. Luulin aluksi tuota vitsiksi mutta sitten tuli pitkiä selityksiä siitä, että seksi auttaa masennukseen eikä tuttu halua ketään kovin tuntematonta naida.
En viitsinyt edes vastata ja unohdin koko jutun. Sattumalta sitten tuttu otti selvää somen kautta että missä kylpylässä käymme ja ilmeisesti onnistui varaamaan ajan samalle päivälle.
Kylpylässä tuttu sitten piiritti vaimoani, ei toki suoraan seksiä ehdottanut. Vaimolleni en siis ollut kertonut mitään. Kovin oli tunkemassa aina samaan aikaan saunaan (uimapuvut päällä) ja poreammeeseen samaan aikaan. Baarista lupasi tarjota vaimolle juomia, minulle ei. Kohteliaisuudesta vaimoni viinilasillisen otti.
Lopulta ahdistelu jatkui, vaimon viereen tultiin istumaan ja vaimokin alkoi ihmetellä ja kiusaantua. Kun tuttu meni vessaan, poistuimme paikalta.
Vierailija kirjoitti:
520 sivua kommentteja, pelkkää pahaa oloa. Kiva päästä juoruamaan ja haukkumaan muita. Eipä siinä, suomalainen tapa ja mammoilla on varmasti aikaa tällasia pohtia.
Minulla on ilmeisesti onnekas tilanne, koska ei tulisi mieleenikään että kukaan sukulainen tai "kaveri" olisi tällaisia temppuja tehnyt kuin kommenteissa näkyy. Valitkaa paremmat piirit!
Tänne asti kuitenkin luit ;)
Ihmiset katsovat oikeudekseen käydä vanhempiensa 30 vuotta sitten myymällä kesähuvilalla joka vuosi, vaikka eivät ole omistajia.
Vierailija kirjoitti:
520 sivua kommentteja, pelkkää pahaa oloa. Kiva päästä juoruamaan ja haukkumaan muita. Eipä siinä, suomalainen tapa ja mammoilla on varmasti aikaa tällasia pohtia.
Minulla on ilmeisesti onnekas tilanne, koska ei tulisi mieleenikään että kukaan sukulainen tai "kaveri" olisi tällaisia temppuja tehnyt kuin kommenteissa näkyy. Valitkaa paremmat piirit!
Kiitos kun jaksoit eläytyä surkeuteemme.
Yritämme tästedes etsiytyä sinne parempiin piireihin. - Missä kokoonnutte?
Vierailija kirjoitti:
Ihan olet päässyt sukulaisesi valitsemaan! Harva siihen pystyy.
Sukulaiset päättivät että meille voi tulla varoittamatta yöpymään ja vierailemaan jopa pariksi viikoksi kun ostimme isomman talon. Muutimme taloon jossa on tilaa niin että lapset saivat omat huoneet ja myös minulle ja miehelleni omat työtilat, sekä makuuhuone. Mieheni siskon mukaan työhuoneet voi muuttaa makuuhuoneiksi ja eihän me mitään omaa tilaa tarvita töitä varten ja vieraita pitää passata omista menoista (töistä) välittämättä
Hommalle tuli loppu kun menimme vuorostamme ilmoittamatta kylään miehen siskolle ja ilmoitin että me otamme sitten heidän makuuhuoneensa omaan käyttöön viikoksi ja he voivat katsoa mihin he mahtuvat. Kummasti ei sopinut ja suuttuivat kun kysyin miksi meille pitäisisi sitten sopia meidän elämän sekoittavat vierailut. Meillä oli jo hotelli varattuna, mutta noin sain viestin perille.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiset päättivät että meille voi tulla varoittamatta yöpymään ja vierailemaan jopa pariksi viikoksi kun ostimme isomman talon. Muutimme taloon jossa on tilaa niin että lapset saivat omat huoneet ja myös minulle ja miehelleni omat työtilat, sekä makuuhuone. Mieheni siskon mukaan työhuoneet voi muuttaa makuuhuoneiksi ja eihän me mitään omaa tilaa tarvita töitä varten ja vieraita pitää passata omista menoista (töistä) välittämättä
Hommalle tuli loppu kun menimme vuorostamme ilmoittamatta kylään miehen siskolle ja ilmoitin että me otamme sitten heidän makuuhuoneensa omaan käyttöön viikoksi ja he voivat katsoa mihin he mahtuvat. Kummasti ei sopinut ja suuttuivat kun kysyin miksi meille pitäisisi sitten sopia meidän elämän sekoittavat vierailut. Meillä oli jo hotelli varattuna, mutta noin sain viestin perille.
Piti kuitenkin tuollainen draama kehittää kun olisit voinut ihan vaan heti alkuun sanoa ettei käy.
Kaadoimme mökiltä puita polttopuiksi. Kun toimme kotiin muutaman kuorman kuivattua polttopuuta niin naapuri sanoi että antakaa hänellekin kuorma kun eihän ne mitään teille maksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti kuitenkin tuollainen draama kehittää kun olisit voinut ihan vaan heti alkuun sanoa ettei käy.
No joillekin ei vaan mene perille, kannatan tätä toimintatapaa. Ehkä sitten osaisi miettiä asiaa myös muiden kannalta, kun on kokenut saman asia myös itse.
Meidän kaveriporukassa oli yksi lokkeilija.
Esim vuokrataan välillä porukalla airbnb-majoitus illanviettoa varten. Sinne suunnitellaan ja tehdään lähtijöiden kesken sapuskaa, juomaa, kivaa tekemistä.
Lokkikaveri ei ensin ole tulossa, mutta viime hetkellä ilmoittaa, että hän tuleekin illalla käväisemään. Hän ei tietenkään aio maksaa majoituksesta, koska ei yövy. Hän ei maksa ruuista, koska tulee jostain, jossa on juuri syönyt. Hän tuo omat juomat. Ja hei, jos joku liikkuu autolla samaan aikaan, niin ottakaa hänet kyytiin/hakekaa asemalta. Hänen ei varmaan tarvitse maksaa bensoistakaan, koska yksi pieni peppu mahtuu aina kyytiin ja onhan auto joka tapauksessa menossa sinne.
No, illanvietossa lokkikäväisijä kuitenkin maistelee (=syö) esille laitettuja ruokia ja herkkuja. Juo juomia. Yöllä hän ei yllättäen saakaan sovittua kyytiä pois, eli hänelle järjestellään sohvalta paikka. Aamulla hän lähtee hyvin aikaisin omalla kyydillä pois: sori sori nytky tällee yötä olin, lähden heti pois häiritsemästä (ja siivoamasta).
Jossain vaiheessa muiden kanssa tajuttiin, että aina tämä sama kuvio. Muut valmistelevat, maksavat illanviettopaikan, ostavat ruuat, herkut, juomat, järjestää ohjelmat ja siivoavat jäljet. Hän vain saapuu paikalle oman 6-packin kanssa. Jossain vaiheessa ihan hupia oli arvailla mistä syystä kyyti yöllä tällä kertaa kusee, mistä syystä aamulla pitää lähteä pois tosi aikaisin ennen siivoiluja, mikä on selitys, ettei hän olisi syömässä eikä tarvitse siis ruokaa (eikä maksaa tarjoiluista) ja jne.
Jossain vaiheessa sitten päätettiin, että ei ole reilua, että muut maksavat illasta pari sataa ja tekevät hommat, ja yksi osallistuu vain juhlintaan maksamatta mitään. Päätettiin, että ei ole sellaista vaihtoehtoa kuin vierailu. Joko osallistuu ja maksaa tai sitten ei tule ollenkaan.
Lokki kertoo tästä muille sellaista versiota, että hänet jätettiin porukan ulkopuolelle ja kiellettiin illanviettoihin tuleminen.
Vierailija kirjoitti:
sukulais naisen autoa korjasin ehdotti maksua luonnossa
Millainen summa kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sukulais naisen autoa korjasin ehdotti maksua luonnossa
Millainen summa kyseessä?
Mitähän se jakopään hihnan vaihtaminen tulisi maksamaan?
Eräs entinen ystävä oli jatkuvasti vailla palveluksia: Kissan hoitoa, kukkien kastelua, kyytejä, hyllyjen ripustelua, rahan lainaamista ja milloin mitäkin- jatkuvasti (viikottain) jotakin. Hän kävi myös luonani usein syömässä koska rahat oli loppu. Olin väsynyt jatkuvaan auttamiseen mutta autoin, koska ajattelin sen olevan tilapäistä ja loppuvan sitten kun hänen tilanteensa helpottaa.Hän myös vuolaasti kehotti minua vastavuoroisesti pyytämään apua jos tarvitsen.
Kun lopulta itse pyysin häneltä pientä palvelusta, hän katkaisi välit koska "hän haluaa pitää rajat" ja kuinka hän on tehnyt niin paljon muiden hyväksi ettö nyt onkin aika alkaa vetää rajat.
En tiedä kenelle hän oli palveluksia tehnyt, minulle ei ainakaan. Itse olin pytäessäni todella väsynyt henkisesti erääseen lapseni asiaan ja avun pyytäminen oli suuri ponnistus.
Hänen "henkinen kasvunsa" ja mindfullnes" stressivuosien jälkeen kasvattivat rakkaasta ystävästä itsekkään k*sipään. Henkinen kasvu on aina hyvästä mutta itsekkyys ei ole sama asia.
Kaverini ei pyytänyt minua auttamaan, vaan tarjouduin itse siivousavuksi hänen muuttaessaan uuteen kotiin. Siellä kävikin niin, että hän ei siivonnut itse muuta kuin alkovin lattian ja siivoutti minulla kaiken muun. Koko ajan tuli uutta siivottavaa. Tätä en toki tarkoittanut apua tarjotessani, vaan ajattelin olla apuna, en piikana. Muutenkin pyyteli aina milloin mitäkin, siirtämään huonekaluja ym. Jos häneltä jotain apua pyysi, ei koskaan ollut aikaa. Emme enää ole ystäviä.
Kaveri luuli että saa harraste automme lainaan kahden viikon road tripille kun menimme jossain vaiheessa sanomaan että vuosia kestänyt osien metsästys ja restaurointi on viimeinkin saatu päätökseen ja menemme sillä muutamaan autotapahtumaan. Närkästyi kun ilmoitimme että emme lainaa autoa kenellekään, toinen kaveri saa sen hääautoksi, mutta vain siksi että mieheni on best man ja toimii kuskina.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri luuli että saa harraste automme lainaan kahden viikon road tripille kun menimme jossain vaiheessa sanomaan että vuosia kestänyt osien metsästys ja restaurointi on viimeinkin saatu päätökseen ja menemme sillä muutamaan autotapahtumaan. Närkästyi kun ilmoitimme että emme lainaa autoa kenellekään, toinen kaveri saa sen hääautoksi, mutta vain siksi että mieheni on best man ja toimii kuskina.
Juuei kannata lainata. Noita projekteja vierestä seuraavana tiedän sen valtavan työmäärän, ajan ja rahan menekin, mitä tuollainen projekti vaatii. Ulkopuolinen ei sitä osaa arvostaa, ja pahimmillaan mällää auton.
Mitäs jos sisko innostuu jakamaan pesää vähän liiankin innokkaasti?