Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11882)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus kaatanut omia koivuja moottorisahalla. Naapuruston naamatuttu oli kuullut asiasta ja kysyi kaataisinko hänen koivunsa. Sanoin, että voin katsoa. Tiedusteli sitten miten on?
Haistoin vähän "palaneen käryä" ja sanoin, että ei ole ihan helppo, rakennusta lähellä ja
millaista palkkiota oli ajatellut?Sanoi, että saisin pitää puut, jos veisin oksatkin risuasemalle. Eli peräkärryllä yhteensä 64 km, että saan kuution itse tehtäviä polttopuita. Sanoin, että liian vaativa, kannattaa tilata ammattilainen.
Ei sitten raaskinut. 1,5 v kului ja myrsky kaatoi kanittamaan toista puuta (mäntyä) vasten.
Ei tainnut olla ihan halpa homma; 3 ukkoa, nosturi, vinssi jne.
Jotenkin ihanaa, että katsoit parhaaksi vielä sulkeissa täsmentää toisen puun olevan mänty. Se on hyvin tärkeä seikka.
Voisin täsmentää vielä pidemmälle että olet surkea nillittäjä. Hanki elämä.
Vierailija kirjoitti:
Väkivalta lopettaa vittuilun, kokemusta on
Saatat joutua maksumieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri pyysi p*llua, annoin.
Tiedetään jo. Se kertoi yksityiskohtaisesti.
T. Kaikki muut naapurit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun työkaverin kanssa samalla alueella ja hän ehdotti, että voisimmeko alkaa kulkea töihin kimppakyydillä. Itse kuljen töihin autolla ja hän julkisilla. Periaatteessa muuten ihan hyvä idea, mutta molemmilla on liukuva työaika enkä todellakaan aio luopua sen tuomasta vapaudesta vain sen takia, että kaverini pääsisi kyydillä töihin. Itse kuljen töissä autolla pääasiassa sen takia, että tarvitsen työpäivän aikana autoa, mutta myös siksi, että ko. paikkaan (naapurikuntaan) menee meiltäpäin huonosti julkisia ja liukuva työaika mahdollistaa minulle omien asioideni hoidon esim. aamulla ennen työpäivää. Vastasin työkaverille, että voin silloin tällöin toki ottaa kyytiin, jos hänen aikataulunsa sopivat yksiin omieni kanssa enkä itse ole esim. poikkeamassa missään työmatkalla. Mutta mitään vakituista kyytisysteemiä en voi sopia, kun emme mene samoihin aikoihin joka päivä töihin. No, työkaveri
Juuri näin. Itse otin aikoinani erään harjoittelijan kyytiin jokusia kertoja muutaman kymmenen kilometrin matkalle. Hän yritti, että hakisin hänet kotoaan ja joutuisin sitten pujottelemaan isolle tielle ja yrittää päästä ruuhkan sekaan. Ilmoitin, että kävelee aamulla ison tien varteen pysäkille, josta otan hänet kyytiin ja mitään ongelmia ei ollut. Vaihtoehtona tietenkin olisi ollut hänelle matkustaminen julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ammatiltani kääntäjä, jonka palveluita ja etenkin tietotaitoa käytetään ilmaiseksi ihan jatkuvasti. Mutta autas armias, kun joskus kysyt joltain muulta henkilöltä mitään apua. Esimerkiksi kampaajaystäväni vihjaili hiuksiani leikatessani: "Kampaamossahan tosiaan veloitamme tällaisesta 50€". Meni yli, ja vastasin, että lähetän satojen eurojen laskun kaikista tekemistäni käännöksistä ja kulttuuritietämyksestä sekä neuvonnasta. Argh.
Joo, kääntäjälle varmaan löytyy töitä joskus. Kuvittele mitä tilanne on IT-ihmiselle. Ihan tasan tarkkaan jokaisella on joku ongelma tietokoneen tai puhelimen kanssa, johon tarvitaan apua. Toiset sitten pyytää apua, toiset selvittää ongelmat itse...
Vakiopyyntö on se, kun kone on tullut niin hitaaksi. Tämähän ta
Niin pitikin. Moni luulee, että se on niin. Oikea työ on erotettava puuhastelusta, jota sen harjoittaja tekee mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Varma keino saada selville elossa olevat sukulaiset, on ostaa kesämökki.
Onko tämä ihan yleistäkin että kuvitellaan kaikkien ihannoivan mökkeilyä ja änkeevän toisten nurkkiin.
Olin 1980 luvulla kesätöissä sairaalassa. Hyvän päivän tuttu huoltomies pyysi muuttamaan häntä, kun olen niin iso mies.
Pyyntö tapahtui pukukopissa, kun vaihdoin vaatteita. Ilmeisesti oli silmäillyt kokoani ja ajatteli, että tuossa riuska muuttomies.
No en mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Tunnin tai puolen varoituksella lomailemaan saapuvat lapsiperheet eivät ilahduta ketään. Kun viisihenkinen perhe saapuu satojen kilometrien päästä usean päivän lomalle ja vaivautuu soittamaan tulostaan vähän ennen tuloaan (koska lomalla täytyy saada elää rennosti ja liikoja suunnittelematta) niin tuloksena on ollut se, että vieraiden saapuessa kaapista on löytynyt esim. vain näkkäriä ja margariinia. Jo mukana olevien lasten takia haluaisin vähän varautua edes siten, että ennalta olisi tiennyt käydä kaupassa. Joskus olen suoraan sanonut, että nyt ei käy, kun vapaita petipaikkoja ei toisen perheen samaan aikaan tapahtuvan vierailun vuoksi pienessä kodissamme ole, mutta siltikin on asiaa uskomatta ängetty paikalle!
Mulla on ollut ihan vst tilanne. Asun Helsingissä ja 5 henkinen perhe oli änkemässä 4 päiväksi. Ekana äidin kautta, äiti sanoi kysy multa. Sitten soitettiin, ympäri pyöreästi jne. Sanoin heti ei käy. He olivat jo suunnitelleet lapset nukkuu mun sängyssä ja me muut olohuoneessa. Kerroin ei käy, uudestaan. Mulla on omia menoja ja mulla ei ole edes mitään nukkumapaikkoja, ei lakanoita jne. Selitti vaan kyllä sopu sijaa antaa. Kerroin ei käy. Ko päivä tuli, mä meninkin töihin. Tuli ylityölupa, olin 10 h töissä ja nämä oli käyneet soittamassa ovikelloa, sitten menivät Lintsille ja kun tulivat, oli alaovi jo kiinni. Mä menin töistä suoraan baariin ja tulin yöllä kotiin. Tämä tapahtui 90 luvulla, mulla ei ollut kännykkää.
Olivat menneet Rastilaan yöksi ja sitten kotiin. Soitti sitten kotoa ja huusi mulle. Sitä ennen oli soittanut äidille ja haukkunut äidin kasvatuksen. Mä oon ihan unohtanut koko jutun
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen muuan lokkeiluun taipuvainen kaveri. Oli aikoinaan tapana käydä parin opiskelukaverin kanssa Ullanlinnanmäellä piknikillä vappupäivänä. Nämä kaverit eivät juuri jaksaneet nähdä vaivaa tarjoilujen eteen vaan toivat mukanaan tyypillisesti yhden sipsipussin tms. Itse halusin kunnon piknikin, joten minä toin sitten ne salaatit ja patongit.
Yhtenä vuonna sitten toinen kaverini kysyi muutamaa päivää ennen vappua minua heidän piknik-seurueeseensa. Koska näiden kahden kanssa ei oltu vielä sovittu mitään, sovin meneväni sitten tämän toisen kaverin seurueen kanssa. Kun vappuaattona sitten tämä lokkeilija alkoi kysellä että mihin aikaan Ullikselle huomenna, totesin että kun meillä ei ollut mitään sovittuna, olen menossa toiseen seurueeseen. Kaverin tuohtunut vastaus:
"No mitä minä sitten syön huomenna?"
Joo, josko vaikka sitten ne ruoat mitä olisit sille nyyttäri-piknikille tuonut...
Sä oot reilu. Opiskelukaveri tuli poikaystävänsä kanssa kahta kättä heiluttaen, meitäoli n 10 hengen porukka. Mä kun näin, ettei heillä ollut mitään, heti nousi niskakarvat. Kysyin jäikö teillä syötävät jonnekin ja kun siinä kysyi saisko syötävää, sanoin tänne jokainen tuo jotain. Tää tapahtui opiskeluaikana, en todellakaan alkanut jakamaan omia syötäviä ja juotavia heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnin tai puolen varoituksella lomailemaan saapuvat lapsiperheet eivät ilahduta ketään. Kun viisihenkinen perhe saapuu satojen kilometrien päästä usean päivän lomalle ja vaivautuu soittamaan tulostaan vähän ennen tuloaan (koska lomalla täytyy saada elää rennosti ja liikoja suunnittelematta) niin tuloksena on ollut se, että vieraiden saapuessa kaapista on löytynyt esim. vain näkkäriä ja margariinia. Jo mukana olevien lasten takia haluaisin vähän varautua edes siten, että ennalta olisi tiennyt käydä kaupassa. Joskus olen suoraan sanonut, että nyt ei käy, kun vapaita petipaikkoja ei toisen perheen samaan aikaan tapahtuvan vierailun vuoksi pienessä kodissamme ole, mutta siltikin on asiaa uskomatta ängetty paikalle!
Mulla on ollut ihan vst tilanne. Asun Helsingissä ja 5 henkinen perhe oli änkemässä 4 päiväksi. Ekana äidin kautta, äiti sanoi kysy multa. Sitten soitettiin,
Törkeää että joillekin ei voi sanoa ei. Miten välinne tästä eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut ihan vst tilanne. Asun Helsingissä ja 5 henkinen perhe oli änkemässä 4 päiväksi. Ekana äidi
Kyllähän kaikille voi sanoa ei, mutta osa porukkaa ei tunnu ollenkaan ymmärtävän sen ein merkitystä. Omassakin lähipiirissäni on tällainen henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin oletti että virkkaan hänelle kahden viikon varoitusajalla ja 50€ palkalla pitsipuseron johonkin juhlaan ja suuttui kun kerroin ettei 50€ riitä edes lankoihin ja monimutkainen kuvio vaatii aikalailla enemmän aikaa. Hän ei olisi myöskään ostanut tarvittavia lankoja "kyllähän sulta valkeaa lankaa jo löytyy".
Tyypit, jotka ei kykene edes lankaa neulansilmään pujottamaan, olettaa, että vaatteiden valmistus on yksinkertaisten ihmisten joutavaa ja yksinkertaista puuhastelua. "Koska minun mummoni kutoi sukkaa pimeässä silmät kiinni kiikkustuolissa istuen." No, minun mummoni, 8 lapsen äiti ja maatalon emäntä teki juuri niin, mutta hän oli poikkeusihminen. Minä tarvitsen hyvän valaistuksen, ompelukoneen sekä viihdyttävän äänikirjan saadakseni tuloksia. Ystävätär luulee, että huvikseni voisin ommella hänellekin, koska se on niin helppoa ja nopeaa.
&nbs
Mulle on sattunut myös tähän sarjaan kuuluva tapaus. Yhdellä hyvänpäivän tutulla oli paleleva koira, tuttava olisi halunnut minun suunnittelevan sille piskille nätin mittojen mukaan tehdyn villapaidan, neulovan sen ja olisi anteliaasti maksanut osan langoista. Ei tullut kauppoja.
Piknik kaveriporukalla ja sovittiin että jokainen tuo omat juomat/syötävät. Yksi tyttö saapui uuden poikakaverinsa kanssa,olutta oli muttei muuta. Koettivat meiltä muilta napsia suolakeksejä,sipsejä ym kunns sanottiin että "hei nämä ovat minun, tuossa on kauppa mäen alla". Pariskunta sitten suuttuneena lähti ja koetti menessään kysellä vielä joltain iäkkäältä koiranulkoiluttajalta tupakkaa,hirveä vi""n hokeminen kun pappa sanoi ettei polta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ammatiltani kääntäjä, jonka palveluita ja etenkin tietotaitoa käytetään ilmaiseksi ihan jatkuvasti. Mutta autas armias, kun joskus kysyt joltain muulta henkilöltä mitään apua. Esimerkiksi kampaajaystäväni vihjaili hiuksiani leikatessani: "Kampaamossahan tosiaan veloitamme tällaisesta 50€". Meni yli, ja vastasin, että lähetän satojen eurojen laskun kaikista tekemistäni käännöksistä ja kulttuuritietämyksestä sekä neuvonnasta. Argh.
Joo, kääntäjälle varmaan löytyy töitä joskus. Kuvittele mitä tilanne on IT-ihmiselle. Ihan tasan tarkkaan jokaisella on joku ongelma tietokoneen tai puhelimen kanssa, johon tarvitaan apua. Toiset sitten pyytää apua, toiset selvittää ongelmat itse...
Vakiopyyntö on se, kun kone on tullut niin hitaaksi. Tämähän tarkoittaa yleensä winukan uudelleenasennusta + muiden softien siinä sivussa. Tonhan nyt tekee vaikka ru
Aikanaan kun oli vielä alalla tuli kyllä outoja pyyntöjä tietotekniikasta. Naapurin lankapuhelin oli lakannut toimimasta. No, puhelinpöydän takaa löytyi maksamattomia puhelinlaskuja.
Eräs nuuka sukulaismies yritti saada vanhemmillani lojuvasta 386:sta opiskelemaan lähtevälle lapselleen konetta netin käyttöön yms. Sanoin vaan että voithan sä yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut ihan vst tilanne. Asun Helsingissä ja 5 henkinen perhe oli änkemässä 4 päiväksi. Ekana äidi
Kyseessä on mun eno, joka piti yhteyttä, kun halusi jotain. Serkut muistavat vieläkin tän episodin, kun soitteli ovikelloa, enkä avannut ovea. Koska olin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisten siipeilijöiden ja röyhkimysten kanssa edes tarvitse mitään välejä pitää.
Jään tämän viikon jälkeen kesälomalle ja pidän loppukesän palkatonta vapaata elokuun loppuun asti. Syynä se, että rakennan taloa. Timpurin olen palkannut, mutta ajattelin että kun teen mahd. paljon itse, säästän rahaa ja toisaalta tykkään ruumiillisesta työstä.
Veljen vaimo tarjosi 5-vuotiaita lapsiaan mulle kesähoitoon, kun kerran lomailen. Edellisessä lauseessa olin kertonut, että jään "raksalomalle"... Olisivat mulla viikot ja viikonlopuksi veljeni hakisi lapset kotiin tai voisin ehkä viedä heidät mökille mummolle hoitoon. Jäisivät sitten kotiin, kun veljenikin jää lomalle. Lasten äiti on opettaja, joka jää myös kesälomalle, mutta hän tarvitsisi aikaa palautumiseen raskaan työvuoden jälkeen ja säästäisivät rahaa kun ei tarvitsisi maksaa päivähoitomaksuja kesältä. Ja olishan lapsista nyt kivaa nähdä, miten talo rakennetaan.
Kieltäydyin, tietenkin, ja nyt saan kuulla olevani itsekäs ja laiska.
Vierailija kirjoitti:
Jään tämän viikon jälkeen kesälomalle ja pidän loppukesän palkatonta vapaata elokuun loppuun asti. Syynä se, että rakennan taloa. Timpurin olen palkannut, mutta ajattelin että kun teen mahd. paljon itse, säästän rahaa ja toisaalta tykkään ruumiillisesta työstä.
Veljen vaimo tarjosi 5-vuotiaita lapsiaan mulle kesähoitoon, kun kerran lomailen. Edellisessä lauseessa olin kertonut, että jään "raksalomalle"... Olisivat mulla viikot ja viikonlopuksi veljeni hakisi lapset kotiin tai voisin ehkä viedä heidät mökille mummolle hoitoon. Jäisivät sitten kotiin, kun veljenikin jää lomalle. Lasten äiti on opettaja, joka jää myös kesälomalle, mutta hän tarvitsisi aikaa palautumiseen raskaan työvuoden jälkeen ja säästäisivät rahaa kun ei tarvitsisi maksaa päivähoitomaksuja kesältä. Ja olishan lapsista nyt kivaa nähdä, miten talo rakennetaan.
Kieltäydyin, tietenkin, ja nyt saan kuulla
Ei oikeasti ole todellista! Täytyy olla päästään vialla, että laittaisi noin pienet lapsensa lähellekkään rakennustyömaata.
Vierailija kirjoitti:
Olin 1980 luvulla kesätöissä sairaalassa. Hyvän päivän tuttu huoltomies pyysi muuttamaan häntä, kun olen niin iso mies.
Pyyntö tapahtui pukukopissa, kun vaihdoin vaatteita. Ilmeisesti oli silmäillyt kokoani ja ajatteli, että tuossa riuska muuttomies.
No en mennyt.
Ei se koko kaikkea kerro. Meillä oli kerran muuttoapuna pari miestä. Reipas ja rivakka kantaja oli noin 160-senttinen hintelä mies ja semmoinen 190/100 typpi oli laiska vökäle.