Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vanhentuneita rikottuja esikypsytettyjä ohrasuurimoita käyttää?

Vierailija
18.08.2025 |

Mulla siis kaapissa avattu, mutta melkein täysinäinen ohrasuurimo pakkaus, jonka parasta ennen päivämäärä on mennyt umpeen jo kolme vuotta sitten. Kannattaako sitä käyttää enää kaalilaatikon valmistuksessa?

Kun sitä tutkailin ja haistelin, niin en siinä mitään erikoista havainnut. Ainakin ulkoisesti näytti ihan samalta kuin tuoreenakin, eikä haissut ainakaan millekään epämiellyttävälle.

Myrkyllistähän se ei tietenkään ole, mutta voisiko kaalilaatikkoon tulla makuhaittoja, mitä luulette? Kauppaan siis 15 kilsaa matkaa eikä juuri nyt mitään tarvetta muuten sinne lähteä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenelläkään aiheesta mitään kokemusta?

Vierailija
2/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite sanoisin että voi käyttää, jossei kerran pahalle haise. Jos on aikaa ja viitseliäisyyttä, niin siitä vois keitellä vaiks ruokalusikallisen ja makustella että onko tunkkanen maku. Rasvahan se on mikä nopeiten härskiintyy, mutta eikös ohra ole aika kuivanpuoleista. Nuorempana saatiin naapurin isännältä joku 50 vuotta vanha viljasäkki (ruista). Pikkuhiljaa jauhettiin siitä puurojauhoja ja syötiin, ei se oudolle maistunu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maista myös ensin. Itse kyllä uskaltaisin, olen joitakin tuon ikäisiä ryynejä käyttänyt ruokiin hyvällä menestyksellä, tosin kaalilaatikkoon käytän aina riisiä.

Vierailija
4/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso onko jo matoja. Toisaalta lisäävät proteiinia .

Vierailija
5/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä käyttäisin. Kunhan ei hometta tai ötököitä näy, niin ihan on käyttiskamaa.

Alkukesästä tein kaalilaatikkoa vuoden vanhoista ryyneistä ja lopusta keitin koirille puuroa. Ei ole ongelmia ollut.

Vierailija
6/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet synytynyt ennen ysäriä, olet takuulla syönyt vielä vanhempaa ruokaa. Nuo vkp- ja pe-merkinnät tulivat pakollisiksi vasta ysärin alkupuolella. Sitä ennen vertailut tehtiin aistinvaraisesti. Joissakin elintarvikkeissa oli joitakin päivämääriä, mutta merkintätyyli oli villiä. Joku ilmoitti pakkauspäivämäärän, joku vanhenemispäivämäärän ja joissakin elintarvikkeissa ei ollut minkäänlaisia merkintöjä.

Vierailija
7/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite sanoisin että voi käyttää, jossei kerran pahalle haise. Jos on aikaa ja viitseliäisyyttä, niin siitä vois keitellä vaiks ruokalusikallisen ja makustella että onko tunkkanen maku. Rasvahan se on mikä nopeiten härskiintyy, mutta eikös ohra ole aika kuivanpuoleista. Nuorempana saatiin naapurin isännältä joku 50 vuotta vanha viljasäkki (ruista). Pikkuhiljaa jauhettiin siitä puurojauhoja ja syötiin, ei se oudolle maistunu.

Tuota keittämistä itsekin ajattelin, mutta melko varmasti tulos olisi se, etten siinä mitään erikoista havaitsisi, enhän minä ole koskaan ohrasuurimoita pelkästään maistellut, joten ei minulla ole tietoa, miltä sen kuuluisi maistua. Toki jos siinä olisi joku selkeä epämiellyttävä maku, niin sen varmaan tunnistaisin, mutta siinä tapauksessa ne varmaan haisisi raakanakin hieman oudolle, luulisin.

Vierailija
8/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltaiseen alepan muovikassiin ja roskikseen. Niinkun kaikki muutkin roskat.

Vierailija
9/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä käyttäisin. Kunhan ei hometta tai ötököitä näy, niin ihan on käyttiskamaa.

Alkukesästä tein kaalilaatikkoa vuoden vanhoista ryyneistä ja lopusta keitin koirille puuroa. Ei ole ongelmia ollut.

Joo homeet ja ötökät tietenkin heti noin pintapuolisesti tarkastelin, enkä mitään normaalista poikkeavaa havainnut.

Mutta mukava kuulla, että vuoden vanhoistakin tuli hyvää kaalilaatikkoa ja koirillekin kelpasi :)

Vierailija
10/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keltaiseen alepan muovikassiin ja roskikseen. Niinkun kaikki muutkin roskat.

Ei ole keltaisia, eikä muitakaan alepan muovikasseja, koska alepoita ei mailla ei halmeilla.

Vierailija
11/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et oo paljasta ohraa syönyt niin sanoisin että kyllä siinä on hieman töpäkkä maku. Niinkun, se maistuu selvästi ohralta. Toisin kuin riisi, mikä on aika mietoa. Mutta kyllä luottaisin sillei ihan perus-vaistoihin, jos maku ois ihan visto ja epäilyttävä ja tekee mieli sylkeä pois suusta, niin sit jättäisin käyttämättä. Jos nyt viitsii sen kypsennys-testin tehä. Mut vahvasti oletan että ihan käypää tavaraa mahtaa olla, johan se kuivanakin huonolle haisis jos siinä ois joku vika. Nokko hyvää siitä tulee, tee vaan. Syödessä musiikki kovalle niin saa muuta ajateltavaa eikä mieti ohran viljelyvuotta.

- 50 v ruista syönyt

Vierailija
12/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaahan tuossa näyttäis olevan pari gammaa 100 grammassa. Onko se sitten paljon vai vähän, en osaa sanoa. Rasvan härskiintyminenhän tässä lienee se suurin makuhaitan aiheuttaja.

Vierailija
13/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden vanhoja voisin ehkä käyttää, mutta en noin vanhoja. Kun laittaa pussit kaappiin, kannattaa siihen paketin kylkeen kirjoittaa viimeinen käyttövuosi tussilla.

Vierailija
14/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä muuten että tuota kyseistä Myllyn Paras tuotetta ei enää näköjään valmisteta. Yritin siis googlata S-kaupasta, mutta siellä oli kyllä ko tuote, mutta luki ettei saatavilla. K-kauppa taas sanoi että valmistus lopetettu.  Mikähän siinä on syynä? Eloveena merkkisenä, eli Raision valmistamana toki vastaava tuote löytyy S-kaupastakin.

Vierailija
15/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden vanhoja voisin ehkä käyttää, mutta en noin vanhoja. Kun laittaa pussit kaappiin, kannattaa siihen paketin kylkeen kirjoittaa viimeinen käyttövuosi tussilla.

Mitä tarkoitat viimeisellä käyttövuodella? Siinähän se parasta ennen päivä on laatikon kyljessä.

Vierailija
16/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä muuten että tuota kyseistä Myllyn Paras tuotetta ei enää näköjään valmisteta. Yritin siis googlata S-kaupasta, mutta siellä oli kyllä ko tuote, mutta luki ettei saatavilla. K-kauppa taas sanoi että valmistus lopetettu.  Mikähän siinä on syynä? Eloveena merkkisenä, eli Raision valmistamana toki vastaava tuote löytyy S-kaupastakin.

Tulee uusia metodeja ja pakkausmateriaalit tuntuu muuttuvan kovaa vauhtia.

Vierailija
17/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maista myös ensin. Itse kyllä uskaltaisin, olen joitakin tuon ikäisiä ryynejä käyttänyt ruokiin hyvällä menestyksellä, tosin kaalilaatikkoon käytän aina riisiä.

Itsekin käytin aiemmin riisiä, kunnes testasin ohrasuurimoita ja tykästyin. Ohrasuurimoilla tulee mielestäni maistuvampi ja "ruokaisampi" lopputulos, mutta sehän on toki puhdas makuasia ja tietenkin riisilläkin lopputulos aivan mainio.

Vierailija
18/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin käytin aiemmin riisiä, kunnes testasin ohrasuurimoita ja tykästyin. Ohrasuurimoilla tulee mielestäni maistuvampi ja "ruokaisampi" lopputulos, mutta sehän on toki puhdas makuasia ja tietenkin riisilläkin lopputulos aivan mainio.

Ohra ei kelpaa meidän siiviläsuulle, anoppi syötättänyt sitä kai liian usein ruoissa:) Itselläni se tekee helposti mahavaivoja, vaikka keliakiaa ei olekaan. Ohraleipä kelpaa onneksi, mutta nuo laatikkoruoat mennään aina riisillä.

Vierailija
19/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi käyttää. 

Vierailija
20/20 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käyttää. Olen käyttänyt vanhempiakin ja ihan ok ruokaa niistä tuli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän