Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11882)

Vierailija
10041/11882 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härskein tietämäni hyväksikäyttö tapahtui naapurissani. Entinen naapurini laittoi asuntonsa vuokralle. Kävi kuitenkin itse asunnossa yöpymässä aina kun se hänelle sopi, vaikka siinä oli vuokralainen asumassa. Tästä olisi meheviä juttuja kerrottavaksi vaikka kuinka paljon, mutta en halua tulla tunnistetuksi, koska saisin sitten ex-naapurini vihat niskoilleni. Itse hän ei nähnyt toiminnassaan mitään väärää, koska hän sai omasta mielestään tehdä vuokralaisten kanssa millaisen "sopimuksen" halusi.

Näin jokin aika sitten yhden näistä entisistä vuokralaisista, ja hän kertoi näkevänsä vieläkin painajaisia, joissa vuokraemäntä soittaa ja kertoo olevansa tulossa käymään.

Vierailija
10042/11882 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapahtui Seinäjoen kirjastossa vuonna 2005 tai 2006. Istuin lukemassa jotain kirjaa, kun joku nuori tyttö tuli sanomaan: Anteeksi, mutta minä istuin äsken siinä. Kysyin hämmentyneenä, että haluatko siis tulla tähän istumaan, ja hän vastasi vakavana: Kyllä. Ei mitään selitystä. No, lähdin sitten pois siitä, mutta jäin kyllä ihmettelemään.

Jäi myös mieleen, että kun vähän myöhemmin kerroin Helsingissä opiskelukavereilleni tämän jutun, niin kukaan ei kommentoinut sitä sanallakaan. Ehkä siinä ei heidän mielestään ollut mitään kummallista, mutta itse olin taas hämmentynyt.

Tyttö saattoi olla voimakkaasti introvertti. Katso "Rillit huurussa" -tv-sarjan Sheldonia, niin näet ihmisen, joka käyttäytyy juuri noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10043/11882 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies, johon olin ihastunut, sanoi että minun pitää antaa myös hänen kavereilleen, tai muuten hänkään ei tule enää tapaamaan minua.

Vierailija
10044/11882 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen muuan lokkeiluun taipuvainen kaveri. Oli aikoinaan tapana käydä parin opiskelukaverin kanssa Ullanlinnanmäellä piknikillä vappupäivänä. Nämä kaverit eivät juuri jaksaneet nähdä vaivaa tarjoilujen eteen vaan toivat mukanaan tyypillisesti yhden sipsipussin tms. Itse halusin kunnon piknikin, joten minä toin sitten ne salaatit ja patongit.

Yhtenä vuonna sitten toinen kaverini kysyi muutamaa päivää ennen vappua minua heidän piknik-seurueeseensa. Koska näiden kahden kanssa ei oltu vielä sovittu mitään, sovin meneväni sitten tämän toisen kaverin seurueen kanssa. Kun vappuaattona sitten tämä lokkeilija alkoi kysellä että mihin aikaan Ullikselle huomenna, totesin että kun meillä ei ollut mitään sovittuna, olen menossa toiseen seurueeseen. Kaverin tuohtunut vastaus:

"No mitä minä sitten syön huomenna?"

Joo, josko vaikka sitten ne ruoat mitä olisit sille nyyttäri-piknikille tuonut...

Vierailija
10045/11882 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

up

Voitko lopettaa? Spämmiä joka sivu täynnä. Jos kellään ei ole mitään kokemuksia, joko jaa omasi tai ole pas. komatta ketjua. 

Vierailija
10046/11882 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välit sisarukseen olivat menneet muutama kuukausi aiemmin. Sukujuhlien lähestyessä äiti ilmoitti, että meidän pitää sopia välimme, jotta hän voi sanoa muille sukulaisille, että hänen lapsensa tulevat toimeen keskenään.

Yhtenä syynä välirikkoon oli, että kun puolisoni kuoli, sisarukseni ei tullut siunaustilaisuuteen, koska häntä kuulemma ahdisti muutenkin ja oli omiakin murheita. Ainoa piristys mitä hän keksi, oli että viettäisin aikaa hänen lastensa kanssa hänen apunaan, siitä tulisi minullekin parempi olo. Tulihan siitä tietenkin, mutta silti. Äitini taas oli siunaustilaisuuden aikaan lomamatkalla isäni kanssa. Hän oli kyllä vaatinut etukäteen, että jos se olisi minulle tärkeää, sanoisin että haluaisin todella heidän tulevan sinne. Kysyin saako matkasta rahat takaisin ja äiti vastasi että no, ei kyllä valitettavasti saa. Asiasta ole koskaan puhuttu kummankaan kanssa.

Mä en edes PYYTÄISI niitä! Mitä hittoa ne teksi MUN puolison hautajaisissa? (No tietty jos TODELLA lämpimät välit, ja keskenään puhuisivat puhelimessa ja vierailisivat useasti kuukaudessa jne.) Mutta esim mun vanhemmat ei näe mun miestä kun ehkä 2x vuodessa ja mua joka viikko. 

Vierailija
10047/11882 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Härskein tietämäni hyväksikäyttö tapahtui naapurissani. Entinen naapurini laittoi asuntonsa vuokralle. Kävi kuitenkin itse asunnossa yöpymässä aina kun se hänelle sopi, vaikka siinä oli vuokralainen asumassa. Tästä olisi meheviä juttuja kerrottavaksi vaikka kuinka paljon, mutta en halua tulla tunnistetuksi, koska saisin sitten ex-naapurini vihat niskoilleni. Itse hän ei nähnyt toiminnassaan mitään väärää, koska hän sai omasta mielestään tehdä vuokralaisten kanssa millaisen "sopimuksen" halusi.

Näin jokin aika sitten yhden näistä entisistä vuokralaisista, ja hän kertoi näkevänsä vieläkin painajaisia, joissa vuokraemäntä soittaa ja kertoo olevansa tulossa käymään.

No ei ole ihan hyvän vuokratavan mukaista toimintaa.

Vierailija
10048/11882 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samarian Laupias kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuden kaveri, jota en ollut nähnyt vuosiin laittoi yllättäen Facebookissa kaveripyynnön ja pian perään viestiä, jossa kysyi suoraan olisiko minulla rauhoittavia lääkkeitä tai tietäisinkö mistä sellaisia saa. Olin tosi yllättynyt pyynnöstä, en todellakaan käytä sellaisia ja jos käyttäisin, en jakelisi lääkkeitäni kenellekään, varsinkaan ihmiselle jotain en ole nähnyt 20 vuoteen! 

Vastasin että apteekista saa reseptiä vastaan ja poistin kavereista. 

Aika tylyltä ihmiseltä kuulostat.

Eiköhän tuo ollut jonkinlainen hätähuuto lapsuuden kaverin taholta ja teikä vaan tyrkkäsi syrjään kuin märän rukkasen.

Tai ehkä yritti vain aloittaa keskustelua kysymällä jotain. Sitä ei voi tietää miten juttelu olisi jatkunut. Olisi ehkä ollut jotain muuta ja tärkeämpää asiaa, muttei ottanut sitä heti puheeksi.

Vierailija
10049/11882 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralainen on asunnon haltija, ja hänen päätettävissä on, kuka siellä asunnossa käy nukkumassa tai muuten vain oleilemassa.

Vuokraisännällä tai -emännällä ei ole mitään oikeutta mennä asuntoon, jonka on toiselle ihmiselle vuokrannut.

Tietysti silloin voi mennä, kun ilmoittaa siitä etukäteen ja käydään arvioimassa asunnon kuntoa ja korjaustarvetta.

Vierailija
10050/11882 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samarian Laupias kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuden kaveri, jota en ollut nähnyt vuosiin laittoi yllättäen Facebookissa kaveripyynnön ja pian perään viestiä, jossa kysyi suoraan olisiko minulla rauhoittavia lääkkeitä tai tietäisinkö mistä sellaisia saa. Olin tosi yllättynyt pyynnöstä, en todellakaan käytä sellaisia ja jos käyttäisin, en jakelisi lääkkeitäni kenellekään, varsinkaan ihmiselle jotain en ole nähnyt 20 vuoteen! 

Vastasin että apteekista saa reseptiä vastaan ja poistin kavereista. 

Aika tylyltä ihmiseltä kuulostat.

Eiköhän tuo ollut jonkinlainen hätähuuto lapsuuden kaverin taholta ja teikä vaan tyrkkäsi syrjään kuin märän rukkasen.

Tai ehkä yritti vain aloittaa keskustelua kysymällä jotain. Sitä ei voi tietää miten juttelu olisi jatkunut. Olisi ehkä ollut jotain muuta ja tärkeämpää asiaa, muttei ottanut sitä heti puheeksi.

"Käyttäjillä" ei ole mitään tärkeämpää asiaa. Aineet/lääkkeet on se ainoa asia. Sen tärkeimmän sanoi kärkeen.

Vierailija
10051/11882 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani pyysi yllättäen minua antamaan hänelle kyydin kaupalle ja kyseli kantoavuksikin kun hänellä oli tarve tehdä enemmän ostoksia, suostuin kun olin menossa itsekin. Ihmettelin vähän kun hän alkoi kaupassa kasata ostoksiaan minun kärryyni eikä ottanut omaa, mutta ajattelin että erotellaan ne sitten kassalla, itselläni ei ollut kovin paljoa ostoksia. Kassalle päästyämme aloin erotelle omia tavaroitani kärrystä, samalla tuttuni lappasi omiaan ja kun sanoin että nyt menevät sekaisin niin tokaisi että "sinähän nämä maksat kun kyydinkin annoit?"

Kerrankin onnistuin pitämään puoleni, otin omat tavarani ja menin itsepalvelukassalle maksamaan. Tuttuni jäi kassalle tuijottamaan, mutta kai sitä rahaa löytyi kun sai tavaransa ulos. Paluumatka oli hiljainen, eikä kantoapuakaan oluille enää kyselty. Manasin tapahtunutta naapurilleni ja sain kuulla etten ollut eka jolle oli tehty sama temppu, joku oli kuulemma maksanutkin eikä ikinä saanut rahoj

Olisi kyllä entinen tuttava. En olisi enää missään tekemisissä moisen hullun kanssa.

Vierailija
10052/11882 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies, johon olin ihastunut, sanoi että minun pitää antaa myös hänen kavereilleen, tai muuten hänkään ei tule enää tapaamaan minua.

Annoitko?

Vierailija
10053/11882 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralainen on asunnon haltija, ja hänen päätettävissä on, kuka siellä asunnossa käy nukkumassa tai muuten vain oleilemassa.

Vuokraisännällä tai -emännällä ei ole mitään oikeutta mennä asuntoon, jonka on toiselle ihmiselle vuokrannut.

Tietysti silloin voi mennä, kun ilmoittaa siitä etukäteen ja käydään arvioimassa asunnon kuntoa ja korjaustarvetta.

Paitsi jos toisin sovitaan. Suomessa on sopimisen vapaus.

Vierailija
10054/11882 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana etsin opiskelukaupungistani edullista kämppää. Yksi asunto vaikutti lupaavalta, hyvällä paikalla oleva kolmio, jonka saisi jakaa toisen asukkaan kanssa. Näytöllä selvisikin sitten, että vuokraemäntä ja -isäntä asuivat vastapäisessä asunnossa ja käyttivät vuokra-asunnon olohuonetta varastonaan. Ilmoittivat, että saattavat tulla milloin vain käymään asunnossa ja ettei ulkopuolisia saa sinne tuoda. Ei yllättäen päästy sopimukseen.

Vierailija
10055/11882 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni oletti voivansa luvata miehensä sukulaisille että meille voi tulla nukkumaan kun heille ei mahtunut. Ihan outo porukka tupsahti soittamaan ovikelloa ja kysyivät heti missä on vessa ja onko patjat jo valmiina? Pienen keskustelun jälkeen tajusivat etten tiennyt heidän tulostaan mitään ja lähtivät noloina pois.

Serkkuni soitti ja haukkui minut epäystävällisksi siaksi yms ja kertoi että nyt he joutuvat olemaan niin ahtaasti hänen kotonaan. 

Vierailija
10056/11882 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ihmisen, joka maksattaa varakkailla vanhemmillaan kaiken: laskut, lomamatkat ym. Autot ja asunnotkin vanhemmat hänelle järjestävät. Vuokraa ei asumisestaan maksa. En ymmärrä, miten vanhemmat suostuvat tähän. Kai se olisi niin kauheaa, jos oma kullannuppu joutuisi elämään niin kuin (muut) köyhät. Töissä hän ei ole tietysti ollut vuosiin, miksi olisikaan kun saa kaiken ilmaiseksi. Ikää 30+.

Tuo on itse asiassa erittäin järkevää verosuunnittelua. Katsos kun toisen ihmisen elatuksen saa maksaa eikä verottaja kysele perään. Muuten samoista rahoista pitäisi maksaa perintöveroa aikanaan.

Tuo ei siis ole härskiä, eikä lokkeilua, vaan suhteellisen normaalia toimintaa rahapiireissä. Toki useimmat aikuiset lapset silti tienaavat omaakin rahaa.

Vierailija
10057/11882 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus kaatanut omia koivuja moottorisahalla. Naapuruston naamatuttu oli kuullut asiasta ja kysyi kaataisinko hänen koivunsa. Sanoin, että voin katsoa. Tiedusteli sitten miten on?

Haistoin vähän "palaneen käryä" ja sanoin, että ei ole ihan helppo, rakennusta lähellä ja

millaista palkkiota oli ajatellut?

Sanoi, että saisin pitää puut, jos veisin oksatkin risuasemalle. Eli peräkärryllä yhteensä 64 km, että saan kuution itse tehtäviä polttopuita. Sanoin, että liian vaativa, kannattaa tilata ammattilainen.

Ei sitten raaskinut. 1,5 v kului ja myrsky kaatoi kanittamaan toista puuta (mäntyä) vasten.

Ei tainnut olla ihan halpa homma; 3 ukkoa, nosturi, vinssi jne.

Jotenkin ihanaa, että katsoit parhaaksi vielä sulkeissa täsmentää toisen puun olevan mänty. Se on hyvin tärkeä seikka.

Vierailija
10058/11882 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välit sisarukseen olivat menneet muutama kuukausi aiemmin. Sukujuhlien lähestyessä äiti ilmoitti, että meidän pitää sopia välimme, jotta hän voi sanoa muille sukulaisille, että hänen lapsensa tulevat toimeen keskenään.

Yhtenä syynä välirikkoon oli, että kun puolisoni kuoli, sisarukseni ei tullut siunaustilaisuuteen, koska häntä kuulemma ahdisti muutenkin ja oli omiakin murheita. Ainoa piristys mitä hän keksi, oli että viettäisin aikaa hänen lastensa kanssa hänen apunaan, siitä tulisi minullekin parempi olo. Tulihan siitä tietenkin, mutta silti. Äitini taas oli siunaustilaisuuden aikaan lomamatkalla isäni kanssa. Hän oli kyllä vaatinut etukäteen, että jos se olisi minulle tärkeää, sanoisin että haluaisin todella heidän tulevan sinne. Kysyin saako matkasta rahat takaisin ja äiti vastasi että no, ei kyllä valitettavasti saa. Asiasta ole koskaan puhuttu kummankaan kanssa.

Jos sisaruksellasi oli valmiiksi paha olo, miksi ihmeessä olisit halunnut hänet puolisosi hautajaisiin? En tajua tuollaista, miten sinun suruasi lievittäisi, että hänen olonsa olisi vielä pahempi?

Itse en koskaan mene hautajaisiin. En ole uskonnollinen, joten se olisi minun kohdaltani pelkkää tekopyhyyttä. Kaikki nuo siunaustilaisuudet ja peijaiset ovat minulle silkkaa kidutusta, ja pitäisin erittäin outona ihmistä, joka panee välit poikki siksi, että en suostu kiduttamaan itseäni että hänen surunsa siitä jotenkin mystisesti lievenisi, kun tekisin jotain itselleni vastenmielistä.

Vierailija
10059/11882 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme asumaan uuteen taloon alueelle johon moni rakensi kotinsa samaan aikaan. Olin ekaa ketaa perustamassa pihaa, joten palkkasin pihasuunnittelijan avukseni ja sainkin aivan mahtavan kotikeitaan, vaikka pihani on osittain kallioista ja aurinko paahtaa siihen.

Naapurini kiinnostui suunnittelijasta ja tuli kyselemään kun olimme pihallani, lopulta suunnittelija joutui sanomaan naapurille että meillä ei valitetavasti ole aikaa vastailla hänen kysymyksiinsä ja tai mennä vilkaisemaan hänen pihaansa, sovitaan oma aika, tuntiveloitus on XX€. Naapurini vain tokaisi ettei parin pensaan paikan piirtäminen voi olla niin kallista ja kai suunnittelija voi tehdä samaan hintaan hänenkin pihansa kun ollaan naapureita. 

Vierailija
10060/11882 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutimme asumaan uuteen taloon alueelle johon moni rakensi kotinsa samaan aikaan. Olin ekaa ketaa perustamassa pihaa, joten palkkasin pihasuunnittelijan avukseni ja sainkin aivan mahtavan kotikeitaan, vaikka pihani on osittain kallioista ja aurinko paahtaa siihen.

Naapurini kiinnostui suunnittelijasta ja tuli kyselemään kun olimme pihallani, lopulta suunnittelija joutui sanomaan naapurille että meillä ei valitetavasti ole aikaa vastailla hänen kysymyksiinsä ja tai mennä vilkaisemaan hänen pihaansa, sovitaan oma aika, tuntiveloitus on XX€. Naapurini vain tokaisi ettei parin pensaan paikan piirtäminen voi olla niin kallista ja kai suunnittelija voi tehdä samaan hintaan hänenkin pihansa kun ollaan naapureita. 

Ei sanonut.