Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11978)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menimme naimisiin maistraatissa. Miehellä oli farkut ja kauluspaita,minulla hame ja neule. Sen jälkeen mentiin ravintolaan syömään.
Anoppi ei tätä antanut anteeksi. Olisi pitänyt olla kirkkohäät ja miula valkoinen mekko.
Nyt meillä oli kuulemma vain "leikkihäät".
Autuaasti edesmenneen äitini mielestä ei oltu oikeasti naimisissa, kun vain maistraatissa oli vihitty ja ilman Korkeimman siunausta saati ainuttakaan sukulaista todistamassa. Anopin mielestä oli ennen muuta häpeä suvun edessä, koska ei saanut niitä häitä järjestää. - Ilmeisesti tiesi oikein hyvin, ettei ollut meillä luottamusta häneen ja pelkäsi, että myös muut tajuavat sen. Hupaisaa tilanteessa oli, että toiset lapsensa yhtyivät ja erosivat useampaankin kertaan, silti oli tunne, että toivoi juuri meidän eroavan, jos jonkun kerran piti erota.
Ymmärtäkää nyt hyvät
Voisiko opetella jaksottamaan pitkiä kappaleita!
Naapuri soitti ovikelloa. Kertoi ihan innoissaan miten hienon idean oli keksinyt. Heillä on bileet viikonloppuna ja kavereita tulee myös maakunnasta. Hei (naapuripariskunta + 3 koiraa) asuvat kaksiossa. Tiesinhän minä sen, usein olin koiran nestemäisiin ja myös kiinteisiin törmännyt rappukäytävässä.
Kuningasidea oli, että he voisivat tuoda koirat minulle noin klo 17- 3-4... ja sitten he hakisivat koirat kotiin ja koska minulla on heidän laskelmiensa mukaan 3 ylimääräistä makuuhuonetta, heidän vieraat voisivat sitten tulla loppuyöksi minun asuntoon nukkumaan. Loistoidea kerrakseen!
Kysyin onko kyse jostain pilasta ja naapuri vastasi, että ei todellakaan, tällainen on yhteisöllisyyttä parhaimmillaan. Näin luodaan hyviä naapurisuhteita ja kaikki voi hyvin.
No, tuosta on jo aikaan parikin vuotta. Pariskunta koirineen on jo saanut asunnon omistajalta häädön. Kukakohan oli heistä asunnon omistajalle ilmoittanut epäsosiaalisesta käytöksestä?
pitäisi muuttaa omakotitaloon naapurien mielestä kun koira jatkuvasti haukkuu ja hyppii seiniä pitkin metelin perusteella.
asun yksin ja ikinä ei ole ollut koiraa mulla :D
Vierailija kirjoitti:
Läheinen joutui sairaalaan vakavassa masennuksessa. Pari tuntia sen jälkeen siskonsa ilmoitti silmät kiiluen että veljensä säästöt voisi hänelle siirtää, "että hän huolehtii niistä vähän aikaa".
Vähän aikaisemmin yritti manipuloida veljensä ottamaan lainaa siskolleen, jotta saisi haluamansa asunnon, "otat van sen lainan niin mä maksan sen".Ei luojan kiitos onnistunut kummassakaan.
Todella härski ja raukkamainen hyväksikäyttö-yritys, raskauttavana asianhaarana vielä toisen masennuksesta alentunut harkintakyky, tuntuvan rangaistuksen paikka!
Vierailija kirjoitti:
Kaverini sairastui flunssaan ja kävi korona testeissä, jonka takia hän ei tietenkään voinut kulkea julkisilla paikoilla, ennenkö testitulokset selviävät onko testin tulos positiivinen vai negatiivinen. Hän laittoi viestiä valitellen siitä, että on nyt kipeä eikä pääse kauppaan ja ruoka-ainekset ovat aivan lopussa. Hän kuitenkin kyseli onko minulla auto käytössä vai ei. Arvasin tästä, että hän haluaa jotain palvelusta ja ajattelin tietenkin ystävällisesti tarjoutua ja lähteä kauppaan hakemaan hänelle ruokia, jotta hänen ei tarvitsisi nähdä nälkää kotona.
Kaverini kiitteli vuolaasti ja sanoi kirjoittavansa minulle kauppalistan. Kauppalistan kirjoittamiseen venyi n. 1,5h ja aloin ärsyyntyä kun ajattelin hakevani nopeasti hänelle perusainekset, jolla saa itselleen tehtyä ruoan ja jotain karkkia mieliksi (kauppapalvelun kotiinkuljetusta hän ei voinut käyttää, koska kello oli jo niin paljon, että se ei ollut enää mahdol
Todella raivostuttavaa, "kaverisi" on pahimman luokan aikavaras, olisit suostunut vain perystarvikeisiin tai paremminkin käyttämään kaupan kotiinkuljetusta seuraanana päivänä tai kunnon korvausta ajasta ja vaivasta!
Porin muija kirjoitti:
Yli 20v toimin ilmaisena hotelli/ruokailu/lastenhoito palveluna Pori jazzien aikana kaikille Helsingin ym. ympäri suomea asuville sukulaisille.
Tarvis kyllä Porin jazzeilta kunnon korvauksen ylläpidosta! Koskaan minulta ei kysytty haluaisinko hoitaa heidän mukuloitaan/laittaa heille omilla vähäisillä varoillani ruokaa/ pitää yö ja ylläpitopaikkana heitä ja heidän lapsiaan! Kyllä oli rankkoja kesiä! Sitten kun lopetin palvelut ja sanoin ei käy! Niin eipä oo sen jälkeen sukulaisiakaan enää näkynyt näillä huudeilla!
Yli 20 vuotta? Mikä tässä suomalaisessa yhtkunnassa on vialla kun tollanen hyväksikäyttö on niin yleistä?
Esikoisemme oli juuri syntynyt, kun tuttavamme, kenellä oli vähän vanhempia lapsia, tarjosi vauvanvaatetta ja muuta tarviketta. Tuli käymään ja toi ne, sitten rupesi mutisemaan, ettei ilmaiseksi kyllä anna... Maksoin parikymppiä hänelle. Aina kun heiltä meni vaatekoko pussiin tai oli jotain tarpeetonta välinettä, otti yhteyttä ja halusi myydä niitä. Sitten tajusin miten helppoa tiliä tuo tekee, kun lastenvaatteista on niin isoa ylitarjontaa, ettei niitä kukaan millään käypähinnalla osta. Sitten aloin sanomaan, ettei tarvita ja mitään ei ole hänestä enää kuulunut.
Tuo, että menee vastasyntyneen vanhemmille heti myymään jotain ja menee käsi ojossa kylään on ihan törkeää. Ei tarvitse omiaan ilmaiseksi antaa, mutta ei ole oikea paikka ja aika alkaa rahastamaan. Jos haluaa rahaa niin myykööt netissä tai kirpparilla, kyllä vastasyntyneelle viedään lahjaksi.
En jaksanut enää nuoruudesta asti tuntemaani kaveria, joka oli oikeasti yhteydessä vain silloin kun tarvitsi jotain.
Ärsytti semmoiset virittelyt, että halusi minut seuraksi vaikka lauantaina klo 17-20 että otti muutaman jännitykseen ennen treffejä. Näkemisessä oli myös aina kyse jotenkin hänestä, milloin oli tylsää, milloin tarvitsi seuraa jonnekin ja niin edelleen. Ei kysynyt koskaan minusta mitään ja puheenaiheidenkin piti olla jotain mitkä sopivat hänelle. Mistään syvällisemmästä ei saanut puhua, kun se "ahdisti" tai "ei ollut positiivista".
Ei tuntunut myöskään koskaan sisäistäneen ajatusta, että elämäntilanne ei ainakaan minulla ollut sama kuin nuorena. Olen perheellinen ja oikeasti oli järjestelyn takana päästä näkemään ja silloin ärsytti että oli paikalla vaan täyttämässä tylsää hetkeä. Saattoi usein myös ehdottaa jotain extempore-juomareissuja.
Ei ehdottanut koskaan että tulisi vaikka minun luokseni tai että se pointti olisi yhteinen tekeminen ja näkeminen vaan aina oli kyseessä hänen hyöty.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan täysijärkinen ihminen ei anna hyväksikäyttää itseään tuolla tavoin. Nyt voi kyllä "Porin muija" katsoa peiliin, kun kerran on suostunut tuollaiseksi ovimatoksi. Surkuhupaisa veto, että Porin Jazzien pitäisi maksaa korvaus! Mitä hittoa! Pyytelehän niitä korvauksia niiltä sukulaisiltasi. Tapahtumien järjestäjät eivät vielä tähän mennessä ole olleet vastuussa ihmisten antamista ilmaisista palveluista yhtä "fiksuille" sukulaisilleen.
Ja toinen itkee suomalaisen yhteiskunnan vikaa, kun jollain sattumoisin on ahneita ja törkeitä sukulaisia ja antaa heidän huijata itseään. Ovimattona toimiminen ei siis ole millään lailla Porin muijan itsensä vika, vaan kaikkien muiden, ihan koko yhteiskunta mukaan lukien, niinkö? Kaikkea sitä saakin lukea. :D :D :D
Porin muija kirjoitti:
Yli 20v toimin ilmaisena hotelli/ruokailu/lastenhoito palveluna Pori jazzien aikana kaikille Helsingin ym. ympäri suomea asuville sukulaisille.
Tarvis kyllä Porin jazzeilta kunnon korvauksen ylläpidosta! Koskaan minulta ei kysytty haluaisinko hoitaa heidän mukuloitaan/laittaa heille omilla vähäisillä varoillani ruokaa/ pitää yö ja ylläpitopaikkana heitä ja heidän lapsiaan! Kyllä oli rankkoja kesiä! Sitten kun lopetin palvelut ja sanoin ei käy! Niin eipä oo sen jälkeen sukulaisiakaan enää näkynyt näillä huudeilla!
Yli 20 vuotta? Mikä tässä suomalaisessa yhtkunnassa on vialla kun tollanen hyväksikäyttö on niin yleistä?
Vierailija kirjoitti:
Naapuri oletti koulujen loppuessa, että koska minä olen kotona, voin vahtia hänen lastaan. Ei edes kysynyt vaan sanoi, että olettehan alkuviikosta kotona, kun loma alkaa, koska lapsen pitää tulla teille työpäivän ajaksi. Sanoin, että olemme, mutta minä teen kotoa töitä, eikä meille voi tulle ketään hoitoon.
Luulin, että asia oli tällä selvä, mutta koululaisten kesäloman ensimmäisenä päivänä ovikello soi aamulla klo 8:00 ja lapsi oli yksin meidän oven takana, sanoi että äiti lähti töihin ja tulin teille nyt hoitoon.
Ei kun yhteys lastensuojeluviranomaiseen ja lapsi huostaan.
Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Porin muija kirjoitti:
Härskiys, jossa toinen saadaan uskomaan, että toinen on jostain syystä velvollinen ja kiltteys, jossa kohde uskoo jostain syystä olevansa velvollinen/velkaa jostakin. Yhteiskunnan ihanteet, jossa suositaan hyväksikäyttöä ja kyynärpäätaktiikkaa.
Naapurin flikka jonka kanssa oli muutama sana ohimennen vaihdettu ehdotti rietastelua. Oi aikoja, oi tapoja! Setan tilalle pitäisi saada sivistysoppia ettei ihmiset kasva vinoon ja kärsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porin muija kirjoitti:
Härskiys, jossa toinen saadaan uskomaan, että toinen on jostain
Jatkan. . .Toki ihminen itse päättää alistuuko kynnysmatoksi, mutta moni ei halua pahoittaa toisten mieltä ja tämä hyväksikäyttäjä esittää vaatimuksia tilanteessa, jossa tämä *kynnysmatto* tuntee olevansa pakkoraossa. Esim. Pori jazzeille on liput ostettu ja tullaan aiemmin ilmoittamatta juuri, kun festarit on alkamassa.
Tapahtui n. 10 min sitten: tuleva ex-vaimokkeeni soitti ja vaati 220€, joihinki ostoksiin, on ennestään velkaa ja työtön alkoholisti, riitelimme viime lauantaina ja nyt yrittää käyttää sovinnonhaluani hyväksi, olen yksin omassa kotona. Raivostuin ja heitin luurin korvaan, vaimoke tekee sitä myös. Mitä tehdä? Pärjään yksinkin, mutta kolkkoa on, olemme tunteneet yli 30 . yhdessä yli 11 v. t: mies 60 vee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porin muija kirjoitti:
Härskiys, jossa toinen saadaan uskomaan, että toinen on jostain syystä velvollinen ja kiltteys, jossa kohde uskoo jostain syystä olevansa velvollinen/velkaa jostakin. Yhteiskunnan ihanteet, jossa suositaan hyväksikäyttöä ja kyynärpäätaktiikkaa.
Ja se, että tuo hyödyntäjä jotenkin onnistuu saamaan majoittajan siihen uskoon, että heidän välillään vallitsee molemminpuolinen syvä ja ikuinen ystävyys.
Voisihan toki kokeilla ja kysyä, toimisiko palvelu toisinkin päin ja keksiä jotain kiinnostavaa tapahtumaa esim. Helsingissä. Löytyy opperat, teatterit, harvinaiset kansainväliset taidenäyttelyt ym. menoja, joihin ei voi lapsia viedä tai tarvii yösijaa muutoin.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui n. 10 min sitten: tuleva ex-vaimokkeeni soitti ja vaati 220€, joihinki ostoksiin, on ennestään velkaa ja työtön alkoholisti, riitelimme viime lauantaina ja nyt yrittää käyttää sovinnonhaluani hyväksi, olen yksin omassa kotona. Raivostuin ja heitin luurin korvaan, vaimoke tekee sitä myös. Mitä tehdä? Pärjään yksinkin, mutta kolkkoa on, olemme tunteneet yli 30 . yhdessä yli 11 v. t: mies 60 vee
Et vastaa puheluihin/viesteihin.
Alkoholistia ei auta raha eikä ymmärtäminen. Saatatte molemmat elää ainakin 20-30 vuotta edelleenkin. Mieti, haluatko alkkiksen omaishoitajaksi vanhoilla päivilläsi.
Vierailija kirjoitti:
Porin muija kirjoitti:
Härskejä sukulaisia, mutta itse olet suostunut tuollaiseen, niin on peiliin katsomisen paikka. Ja miksi Porin Jazzien pitäisi maksaa sinulle jotakin sukulaistesi hyysäämisestä? Uskomatonta.
moi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appivanhemmat pyysivät meidän tyttöä heille kesälomalla koska asuvat sen verran kaukana etteivät näe tyttöä kuin harvoin. Tyttö oli siellä muutaman päivän ja appivanhemmat pyysivät maksua tytön vierailusta koska tuli niin kalliiksi kun tyttö oli heillä. Nykyään ei olla missään väleissä heidän kanssaan.
Pyysivät maksua vai ihan tavallista ruokarahaa? Eihän eläkeläisillä aina ole rahaa ruokkia muita, vaikka varmasti myösk iva nähdä.
Jos kylään pyydetään, niin ei ole korrektia pyytää maksua jälkikäteen. Minut lähetettiin lapsena mummolaan viikoksi pariksi. Ei maksettu mitään ruoastani, joka oli kyllä aika niukkaa, usein vain karajalanpiirakoita ruoaksi.
moi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baarikaappi Helsingin yksiössä? Enpä usko. Ja vuokrat ovat sitä luokkaa, että harvat pitävät asuntoa muutaman yönseudun vuoksi itsellään. Kyllä eurot alkavat maistumaan vuokrarahoina paremmilta.
Kun vuokrasta vähennetään yhtiövastike 220e ja muut kulut, niin lopusta pitää maksaa pääomatuloveroa n. 30 prosenttia. Ei siitä kovin monta sataa jää kk.ssa käteen.
Ja hyvän vuokralaisen löytäminen ei ole itsestään selvää ja helppoa. Huonoja on kyllä jonoksi asti.Melki 200 omaan taskuun. Vuokrana pitäisi kyllä 550 e/kk.
Ja jos kerran kuussa on tarve yöpyä, hotellihuone kahdelle on jopa yli 200 eli yksiön tuotolla ei katettaisi sitä.
Tosin olettaOlen tuon omistajan kanssa samaa mieltä. Vuokralaisia on laidasta laitaan, kuten on nähty. Voi tulla isot remontit, joten vuokrarahat eivät riitä mihinkään remonttiin. On kokemusta vuokralaisesta, joka liritteli isot vesilaskut ja jätti viimeiset vuokrata maksamatta. Ei kannattanut laittaa uloshakuun, kun oli ennestään siellä iso pino velkoja. Opetus oli, en vuokraa enkä lainaa koskaan enää mitään.
moi
Härskeintä oli kun pyydettiin liittymään demaripuolueeseen