Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11854)

Vierailija
8981/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ostatte lahjoja sisaruksillenne lapsineen?

Nyt katkaisette sen perinteen, jos pakko jotakin ostaa niin yhteiseksi joku suklaarasia.

Siksi ihmeessä, että tykkään heistä. Mitä minä sille voin, että sinä olet möllien sukua.

Mutta juurihan moni on valittanut että joutuu yksipuolisesti ostamaan lahjoja.

Vierailija
8982/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellinen siskoni ilmoitti, että nyt ei enää aikuisille osteta lahjoja jouluna. Vain lapsille. Joita vain hänellä on.

Tämä tarkoittaa sitä, että minä - lapseton sisarus - jään ainoana ilman mitään muistamista :D Ihan mielenkiinnolla odotan yhteistä aattoa, kun sisareni saa kuitenkln perheeltään lahjoja, vanhempani ovat jotain toisilleen ostaneet

Mene jo Hepokatti muualle märisemään katkeruuttasi lapsiperheitä kohtaan. Lupasit jo kerran lopettaa, muttet näemmä pysty.

Tuttavapariskunta ehdotti yhteistä kahden viikon lomaa Espanjassa, ja sitten lähdettiin sinne. Kun päästiin hotelliin ja lähdettiin etsimään ravintolaa illallista varten, niin tämä pariskunta olikin "unohtanut" rahansa ja pankkikorttinsa kotimaahan ja näin ollen olettivat, että olisimme maksaneet heidän ateriansa ja muut kulut sillä lomalla. Ei maksettu, vaan sanottiin, että voitte pyytää rahaa sukulaisiltanne. Jostain ne sitten olivat rahaa saaneet, mutta ei käyty enää missään sen porukan kanssa.

Oliko naisen etunimi Laura? 😄Sen nimine puolituttu muija meinaan soitti vuosia sitte mulle Espanjasta ja pyys lähettää rahaa, kun luottokortti muka unohtunu.

Muttei sil mitää luottokorttia ollut, kun oli ihan veloissa ja ulosotossa, muistan vaan ikuisesti sen sekavan puhelun kun ois pitäny lainata.

Ja en siis tuntenu ees tätä ihmistä kovin hyvin, yhteinen kaveri vaan kerto siit aina juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8983/11854 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellinen siskoni ilmoitti, että nyt ei enää aikuisille osteta lahjoja jouluna. Vain lapsille. Joita vain hänellä on.

Tämä tarkoittaa sitä, että minä - lapseton sisarus - jään ainoana ilman mitään muistamista :D Ihan mielenkiinnolla odotan yhteistä aattoa, kun sisareni saa kuitenkln perheeltään lahjoja, vanhempani ovat jotain toisilleen ostaneet

Ostat itsellesi jonkun tosi kalliin ja ihanan lahjan sinne kuusen alle. Olet ansainnut sen!

Samaa mieltä, tee ihmeessä noin! Jos et kehtaa saada lahjaa itseltäsi niin sano, että se on naapurilta/työkaverilta/joltain mieheltä, jota tapailit äskettäin.

Olisi reilua sopia joku summa, jolla muistetaan jokaisen perhettä. Siis se sinkkukin on oma "perheensä".

Sinkku voi ostaa sisarusten lapsille halutessaan koko rahalla ja sisarus ostaa sinkulle sillä samalla summalla.

Meilläkin kävi vähän vastaava tilanne. Aiemmin oli ostettu siskon lapsille (3) lahjat joka joulu. Muilla ei ollut vielä silloin lapsia. Sitten kun eka serkku syntyi vanhimman siskon lapsille niin tämä sisko ilmoitti, että enää ei osteta sisarusten lapsille lahjoja. Eli siinä vaiheessa kun olisi joutunut ostamaan muiden lapselle lahjan niin ei ollutkaan enää kivaa. Siihen asti oli kyllä kelvannut muilta tulleet lahjat hänen lapsilleen.

Vierailija
8984/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkkitehtina ja myös tilasuunnittelijana olen saanut käsittämättömiä suunnittelupyyntöjä, joissa ei tajuta millään lailla, että suunnittelu on vuosien aikana opiskeltua osaamista, josta pitää myös maksaa. Jotkut hyvät tuttavat luulevat että sitä nyt vähä laittaa paperille/tietokoneelle niin hehän saavat valmista ihan helposti. Eikai se mitään maksa... Pahimpia ovat Suomeen saapuneet yrittäjät tuolta Turkin, ja Vähä-Aasian suunnilta, jotka eivät halua maksaa mistään mitään.

Vierailija
8985/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ostaisi, sanoisin vaan joulupukkihan ne lahjat tuo

Vierailija
8986/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkkitehtina ja myös tilasuunnittelijana olen saanut käsittämättömiä suunnittelupyyntöjä, joissa ei tajuta millään lailla, että suunnittelu on vuosien aikana opiskeltua osaamista, josta pitää myös maksaa. Jotkut hyvät tuttavat luulevat että sitä nyt vähä laittaa paperille/tietokoneelle niin hehän saavat valmista ihan helposti. Eikai se mitään maksa... Pahimpia ovat Suomeen saapuneet yrittäjät tuolta Turkin, ja Vähä-Aasian suunnilta, jotka eivät halua maksaa mistään mitään.

Nämä ammattilaisten hyväksikäyttäjät ovat välillä niin töykeitä. Itsekin asiantuntijatyössä, jossa suurin osa työstä on vuosien ajan pinottua tietoa ja pienempi osa itse tekemistä. Ihmiset luulevat työn olevan vain tuo tekeminen. Kuin pyytäisivät, että kirjoitapa paperille ilman laskinta mitä on 345 kertaa 58356 koska se kirjoittaminen on pikku juttu.

Pahimmasta päästä ovat tietenkin omat ja puolison sukulaiset. Voisinpa minäkin aina heidän vieraillessaan heitellä kasuaalisti että kiva nyt kun olet tulossa niin teepä meillä samalla asiat x ja y. Ja sitten ei kuitenkaan tehdä niin kuin asiassa lopulta neuvon vaan niin kuin itse olivat alusta alkaen ajatelleet. Älkää perhana haaskatko aikaani jos ette kunnioita tarjottuja ratkaisuja.

Vierailija
8987/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-anoppi kinusi aina rahaa pojaltaan että minulta että saisi tupakkaa ja viiniä. Ei muuten mitään mutta nainen makasi itse laiskuuttaan kotona ja mies väänsi paskapalkalla duunia 24/7 anoppi koitti pitää kulisseja kunnossa, että rahaa on ja hevosella pääsee. Meillä oli juuri ostetun talon velat niskassa ja lapsi syntynyt. Niin vain anoppikin joutui ajallaan nöyrtymään ja ottamaan mopinvarresta kiinni.

Vierailija
8988/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni kutsuin jouluksi kylään, kun äitini halusi/pakotti. En jaksanut väittää vastaan. Sisko suostui armolllisesti, kun haen ja palautan autolla. Meillä ollessaan ei laittamamme jouluruoka kelvannut, kun on laihiksella. Paitsi graavisuolattu lohi ja suklaakonvehdit kelpasi sekä imuroi punkkupulloni, kun olin lumitöissä.

Lahjaksi toi lapsillemme jotain kierrätyskeskuksen ilmaiskrääsää, jonka laitoin sitten roskiin. 

Suku on paras.

Mun sisko olisi lentänyt ulos, jos noin käyttäytyisi.

On hyvä mustaa, että jos alat kynnysmatoksi kaikki kohtelevat sinua kynnysmattona.

Vierailija
8989/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskon mies jätti ja hänellä on tulossa ensimmäinen joulu yksin. Itki ja valitti yksinäisyyttään, luuli varmaan että kutsun hänet meille... Haluan pitää onan perheen kesken joulun kiitos!

Onko tämä provo?

Kyllähän tuollaisia ihmisiä on. Minullekin sisko soitti ja kyseli, ovatko lapset minulla vai isällään joulun. En tiennyt vielä työvuoroja sinne saakka. Myöhemmin päivitteli että olisipa kurjaa jos sinulla pitäisi olla joulu yksin. Ei varmasti pyytäisi heille joulun viettoon, ei ikinä.

Vierailija
8990/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostat itsellesi jonkun tosi kalliin ja ihanan lahjan sinne kuusen alle. Olet ansainnut sen!

Samaa mieltä, tee ihmeessä noin! Jos et kehtaa saada lahjaa itseltäsi niin sano, että se on naapurilta/työkaverilta/joltain mieheltä, jota tapailit äskettäin.

Olisi reilua sopia joku summa, jolla muistetaan jokaisen perhettä. Siis se sinkkukin on oma "perheensä".

Sinkku voi ostaa sisarusten lapsille halutessaan koko rahalla ja sisarus ostaa sinkulle sillä samalla summalla.

Meilläkin kävi vähän vastaava tilanne. Aiemmin oli ostettu siskon lapsille (3) lahjat joka joulu. Muilla ei ollut vielä silloin lapsia. Sitten kun eka serkku syntyi vanhimman siskon lapsille niin tämä sisko ilmoitti, että enää ei osteta sisarusten lapsille lahjoja. Eli siinä vaiheessa kun olisi joutunut ostamaan muiden lapselle lahjan niin ei ollutkaan enää kivaa. Siihen asti oli kyllä kelvannut muilta tulleet lahjat hänen lapsilleen.

Mun kaveri sai aika nuorena kolme lasta pienillä ikäeroilla. Minä ja pari muuta kaveria toimittiin kummeina.

Meille annettiin mm. lasten tilinumerot, joihin voi jättää yllätyksiä. Jouluna ja synttäreinä odotettiin, että lapsille ostettiin lahjat valmiilta listalta. Muistan, kun eräänä jouluna olin hankkinut yhdelle näistä lapsista lahjan jo hyvissä ajoin etukäteen ulkomailta ja tätä lahjaa ei tietenkään lapsen toivelistalta löytynyt. Sain kaverilta puhelun jouluaattoiltana ja hän toivoi, etten tällaista enää tekisi.

Olin itse tuolloin opiskelija ja tein siinä ohessa vain vähän töitä, joten kolmen lapsen lapsen lahjoihin meni rahaa aika paljon rahaa vuodessa. Lisäksi koin sen välillä muutenkin hankalaksi, kun ei mulla ollut mitään käsitystä tai kokemusta vaikka lastenvaatteista, oikeasta koosta tai mistään muustakaan.

Kymmenisen vuotta myöhemmin meille muillekin kaveripiirissä alkoi syntyä lapsia. Kaveri, jonka lapsille me muut oltiin aika monta vuotta ostettu lahjoja pienistä rahoista, ilmoitti, että hän ostaa lahjat vain kummilapsilleen, ei heidän sisaruksilleen. Hän ei myöskään koskaan kysellyt mahdollisia toiveita, vaan osti kaikille samat jutut. Mun mielestä se olikin ihan ok, mutta mielessä kyllä kaihersi tuo yksi jouluna saamani läksytyspuhelu, kun kyse oli hänen omien lastensa lahjoista.

Sama kaveri kyllä myös aina arvosteli sitä, että me muut käytiin esim. opiskelijabileissä, koska hänellä oli vähän tärkeämpää tekemistä lapsia kasvattaessaan. Kun meille muilla alkoi olla ruuhkavuodet ja hänen lapsensa jo isompia, niin alkoi heitellä meille katkeria kommentteja siitä kuinka tylsiä ollaan, kun ei lähdetä extempore-viineille keskellä viikkoa. Ei olla enää kovinkaan paljon tekemisissä.

Vierailija
8991/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies olisi halunnut eilen autokyydin tyttöystävänsä luokse. Enkä valitettavasti vitsaile. 😭

Vierailija
8992/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin töistä kotia ja löysin naapurin auton meidän pihasta. Ihmettelin kun ketään ei näkynyt ja auto seisoi paikoillaan vielä myöhään illalla. Aamulla sitten huomasin naapurin kävelen pihaan, ja menin juttusille. Oli päättänyt säilyttää talven ajan autoaan meidän pihassa, ettei tarvitse tehdä lumitöitä omalla pihalla. Yleensä siellä on käynyt kone työntämässä lumet pois, mutta nyt on varmaan raha tiukalla eikä ole varaa maksaa koneesta. Nyt auto näkyy seisovan risteyksessä 200m päässä naapurin talosta...

Vierailija
8993/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin töistä kotia ja löysin naapurin auton meidän pihasta. Ihmettelin kun ketään ei näkynyt ja auto seisoi paikoillaan vielä myöhään illalla. Aamulla sitten huomasin naapurin kävelen pihaan, ja menin juttusille. Oli päättänyt säilyttää talven ajan autoaan meidän pihassa, ettei tarvitse tehdä lumitöitä omalla pihalla. Yleensä siellä on käynyt kone työntämässä lumet pois, mutta nyt on varmaan raha tiukalla eikä ole varaa maksaa koneesta. Nyt auto näkyy seisovan risteyksessä 200m päässä naapurin talosta...

Heh, ei prkl. 😂 Naapurilla tuli sitten tuollainen järjestely mieleen ja tietysti edes teiltä kysymättä. Kaikenlaisia.

Vierailija
8994/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies olisi halunnut eilen autokyydin tyttöystävänsä luokse. Enkä valitettavasti vitsaile. 😭

Minun exäni ihmetteli, kun en pidä hänen varastelevasta ja h*rittelevasta ystävättärestään.

Kuulemma täydellinen, ainakin omasta mielestään.

Vierailija
8995/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri sai aika nuorena kolme lasta pienillä ikäeroilla. Minä ja pari muuta kaveria toimittiin kummeina.

Meille annettiin mm. lasten tilinumerot, joihin voi jättää yllätyksiä. Jouluna ja synttäreinä odotettiin, että lapsille ostettiin lahjat valmiilta listalta. Muistan, kun eräänä jouluna olin hankkinut yhdelle näistä lapsista lahjan jo hyvissä ajoin etukäteen ulkomailta ja tätä lahjaa ei tietenkään lapsen toivelistalta löytynyt. Sain kaverilta puhelun jouluaattoiltana ja hän toivoi, etten tällaista enää tekisi.

Olin itse tuolloin opiskelija ja tein siinä ohessa vain vähän töitä, joten kolmen lapsen lapsen lahjoihin meni rahaa aika paljon rahaa vuodessa. Lisäksi koin sen välillä muutenkin hankalaksi, kun ei mulla ollut mitään käsitystä tai kokemusta vaikka lastenvaatteista, oikeasta koosta tai mistään muustakaan.

Kymmenisen vuotta myöhemmin meille muillekin kaveripiirissä alkoi syntyä lapsia. Kaveri, jonka lapsille me muut oltiin aika monta vuotta ostettu lahjoja pienistä rahoista, ilmoitti, että hän ostaa lahjat vain kummilapsilleen, ei heidän sisaruksilleen. Hän ei myöskään koskaan kysellyt mahdollisia toiveita, vaan osti kaikille samat jutut. Mun mielestä se olikin ihan ok, mutta mielessä kyllä kaihersi tuo yksi jouluna saamani läksytyspuhelu, kun kyse oli hänen omien lastensa lahjoista.

Sama kaveri kyllä myös aina arvosteli sitä, että me muut käytiin esim. opiskelijabileissä, koska hänellä oli vähän tärkeämpää tekemistä lapsia kasvattaessaan. Kun meille muilla alkoi olla ruuhkavuodet ja hänen lapsensa jo isompia, niin alkoi heitellä meille katkeria kommentteja siitä kuinka tylsiä ollaan, kun ei lähdetä extempore-viineille keskellä viikkoa. Ei olla enää kovinkaan paljon tekemisissä.

Mitä vihollisilla tekee jos on tällaisia,kavereita?

Vierailija
8996/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ulkosuomalainen, ja tulossa Suomeen viettämään joulua. Minulla on Suomessa kummilapsi. Kysyin hänen äidiltään minkälaisista joululahjoista lapsi ilahtuisi. Lapsen äiti oli ottanut selvää, että asuinmaassani on paremmat valikoimat tiettyjen brändien ja lelusarjojen tuotteita, ja hän laittoi melko yksityiskohtaisen listan. Kaikki ehdotetut lahjat olivat kalliiden brändien tuotteita, joista joutuisin pulittamaan ainakin 80-100 euroa. Lisäksi ne ovat niin suurikokoisia, että eivät mahtuisi matkalaukkuuni. Ylimääräinen matkalaukku lennolle maksaa noin 70-80 euroa, ja menen lentokentälle julkisilla, joten se tarkoittaisi muutenkin ylimääräistä vaivaa. 

En aio maksaa lapsen joululahjasta kaikkine kuluineen 180 euroa. Nyt asia pitäisi esittää jotenkin nätisti lapselle ja hänen vanhemmalleen. Lapsi kuulemma pettyy, jos ei saa tätä ulkomaantuliaista jota kavereilla ei ole. 

Voihan sitä saman brändin pienempikokoisia tuotteita ostaa kanssa.

Kun halvempi ja pienempi, mikä mahtuu matkalaukkuun ilman ongelmia + bonuksena samalla voi kasvattaa äitiä ja lasta kohtuullisuuteen. Jos loukkaantuvat tuosta, niin aina voi superbonuksena laittaa välit poikki ;)

Vierailija
8997/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikat.fi sivulta löytyy 9947 kokoaikaista yli 12 kk kestävää palkkatyötä. (Luvussa ei mukana vuokratyö tai provisiopalkkaiset työt)

Töitä kyllä on, jos on tahtoa tehdä. Toki pelkällä peruskoulutaustalla varmasti vaikea löytää kokoaikatyötä, mutta koulutushan on ilmaista ja opintotuet perustoimeentulon luokkaa. Parin vuoden opiskelulla pääsee ainakin hoiva ja siivous alalle, palkka 2500€/kk. Oppisopimuksella saa noilla aloilla palkkaa opiskelu aikanakin.

Itse opiskelin insinööriksi 50 vuotiaana ja hyvin on hyväpalkkaisia töitä riittänyt. Olen nainen ja keskiasteen opinnoista 30 vuotta. Ihan pääsykokeiden kautta pääsin amk:hon. Se ole muuta kuin tehdä ja lopettaa valitus

Vierailija
8998/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikat.fi sivulta löytyy 9947 kokoaikaista yli 12 kk kestävää palkkatyötä. (Luvussa ei mukana vuokratyö tai provisiopalkkaiset työt)

Töitä kyllä on, jos on tahtoa tehdä. Toki pelkällä peruskoulutaustalla varmasti vaikea löytää kokoaikatyötä, mutta koulutushan on ilmaista ja opintotuet perustoimeentulon luokkaa. Parin vuoden opiskelulla pääsee ainakin hoiva ja siivous alalle, palkka 2500€/kk. Oppisopimuksella saa noilla aloilla palkkaa opiskelu aikanakin.

Itse opiskelin insinööriksi 50 vuotiaana ja hyvin on hyväpalkkaisia töitä riittänyt. Olen nainen ja keskiasteen opinnoista 30 vuotta. Ihan pääsykokeiden kautta pääsin amk:hon. Se ole muuta kuin tehdä ja lopettaa valitus

Alennupa hetkeksi meidän tavisten tasolle. En tienaa siivoojana edes kahta tuhatta bruttona, ja saan sentään kaikki kunta-alan lisät.

Vierailija
8999/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummilapsen (10 v.) perhe lähettää synttärilahja- ja joululahjatoiveita mm. kultaiset korvikset, puhelin jne. Ei pyydetä lapsen synttäreille ja jos itse sinne änkeän, niin lasin vettä saan - jos pyydän.

Ettäs kehtaavat pitää lahja-automaattina. Suklaarasia menee tänä jouluna lahjaksi korujen sijaan.

Vierailija
9000/11854 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummilapsen (10 v.) perhe lähettää synttärilahja- ja joululahjatoiveita mm. kultaiset korvikset, puhelin jne. Ei pyydetä lapsen synttäreille ja jos itse sinne änkeän, niin lasin vettä saan - jos pyydän.

Ettäs kehtaavat pitää lahja-automaattina. Suklaarasia menee tänä jouluna lahjaksi korujen sijaan.

Törkeää käytöstä jos ei kummia kutsuta syntymäpäiville. Vielä törkeämpää ettei edes kahveja keitetä jos kuitenkin menee. En jaksaisi tuollaista. Ellei suhde kummilapseen ole läheinen, lopettaisin yhteydenpidon kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi